ביקורת ספרותית על עולמה של ספרות האגדה מאת אביגדור שנאן
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 4 במרץ, 2019
ע"י עמיחי


מזמן לא נתקלתי בספר שהפער בין התוכן שלו לבין הציפייה שלי מהכותרת שלו גדול כל כך.

חשבתי שזה ספר מבוא לספרות האגדה והמדרש של חז"ל, אך הוא לא.
את כל מה שמתאים להיות במבוא כזה דחס המחבר לפרק אחד קצרצר, שלא לומר מקוצרר (מהי האגדה? מי כתב אותה? מתי? איפה? הופ, סיימנו את המבוא).

אז מה יש בספר?
ד"ר שנאן (מבטאים כמו: שין-אן) פורס את מערכת הזיקות שבין ספרות האגדה והמדרש - שהוא מניח שהקוראים יודעים ומכירים היטב - לבין כתבים אחרים בני הזמן הסובבים אותה (תיכף אפרט מהם).
הטענה שלו היא שכדאי להכיר היטב את כל הכתבים הנ"ל כדי להיטיב להבין את מה שחז"ל חשבו וכתבו. והוא גם מבטיח להביא דוגמאות רבות שימחישו את הזיקות האלה.
ובכן, אהמ אהמ, זה לא מצליח ברוב המקרים.

שנאן טוען לדוגמה שהכרת כתבי כת מדבר יהודה / ים המלח עשויה לשפוך אור על אגדות חז"ל והמדרשים. אבל הדוגמאות המעטות שהוא מביא לא משכנעות.
כנ"ל בנוגע לכתבי ראשוני הנצרות ואבות הכנסייה, היהודים ההלניסטיים, השומרונים, המוסלמים (תמוה לגמרי), האמנות בת הזמן (דוגמאות חלשות ומקריות), וכתבי המיסטיקנים הראשונים.
זה לא עובד וזה לא משכנע. לפחות אותי זה לא שיכנע.
סליחה, זה אפילו לא נראה לי כל כך חשוב.
ייתכן שיש כאן הצעת עבודה לתלמידי מחקר, אבל לקורא הסקרן שפשוט רוצה להכיר את דרכי היצירה של האגדה ולהתוודע לתכניה המגוונים והעשירים זה לא מספיק משכנע ונדמה לי שגם לא כל כך מעניין.

אמנם בשלושה פרקים הוא מצליח להראות זיקה ממשית, ואז זה יפה.
שנאן מראה שיש זיקה הדוקה בין חז"ל לבין יוסף בן מתתיהו. במובנים רבים יב"מ הוא "גרופי" של חכמי התקופה, או בפשטות - תלמיד שלהם, ולכן בכתביו אפשר להבחין לעתים קרובות ברעיון חז"לי.
כמו כן שנאן מצליח להראות זיקה יפה בין האגדה והמדרש לבין התרגומים הארמיים בני הזמן וכן לספרות העממית שנוצרה אז ע"י דרשנים בבתי הכנסת.
נחמד.

לסיכום - יש ספרי מבוא לאגדה ולמדרש טובים בהרבה מהספר הצנום הזה (לדוגמה מאת יצחק היינמן, יונה פרנקל, עפרה מאיר), וגם לשנאן עצמו יש ספרים טובים ממנו.
כנראה שהספר מתאים למתעניינים בלבד, וגם להם - לא חובה.

19 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
עמיחי (לפני 5 ימים)
יוסף, תודה על דבריך החמים. :-)
יוֹסֵף (לפני 5 ימים)
אמת! יש לך אינטואיציות טובות שנתמכות כנראה בידע הרב שצברת.
עמיחי (לפני שבוע וחצי)
יוסף, תודה רבה על התגובה המלומדת. :-)

נדמה לי שלא הייתי רחוק מכיוון הדברים שכתבת.
יוֹסֵף (לפני שבוע וחצי)
תודה על האזהרה:) רץ, לגבי שאלתך השניה האם חז"ל הכירו את כתבי יוסף בן מתתיהו היא שאלה שהחוקרים מתחבטים כבר 200 שנה. ישנו מאמר מסכם של ורד נעם "האם הכירו חז"ל את כתבי יוסף בן מתתיהו?". חלק מן החוקרים ניסו להראות כי חז"ל השתמשו בכתבי יב"מ בסיפורים שיש להם מקבילות בכתבי ימ"ב, אך הכותב מראה כי הדבר אינו נכון, וכי ספק רב אם התנאים בכלל הכירו את יוסף ואת כתביו.

מסקנת המאמר היא כלהלן: "לאור כל השיקולים דלעיל ברי שהמקבילות בין יוספוס לחז"ל נובעות ממאגר מסורות משותף ולא מהיכרות של תנאים או אמוראים עם גרסה כלשהי של כתבי יוספוס. לפיכך הייחוס האוטומטי והגורף של הגרסה המקורית והעדיפה ליוספוס, ושל העיבודים וההטיות לחז"ל – שגוי מיסודו. ספרות חז"ל תלויה באוספי מסורות יהודיות שחלקן היה ידוע בנוסח זה או אחר גם להיסטוריון, מאות שנים לפני כן. לפעמים השתמרו דווקא בגרסת חז"ל, למרות איחורהּ ואופייה הא־היסטורי, מאפיינים ייחודיים ואותנטיים אשר אבדו או טושטשו בעיבודו של יוספוס. משום כך עשויה גרסת חז"ל לשמש בקרה על גרסת יוספוס ולחשוף את עיבודיו והטיותיו, ולא רק להפך".

(אם זה מעניין אותך ניתן לקרוא את המאמר השלם כאן: https://openscholar.huji.ac.il/sites/default/files/jstudies/files/_file_1378909617.pdf )

אם הנושא מעניין אותך יצאו לאחרונה יחסית שני ספרים עבי כרס שנקראים 'בין יוספוס לחז"ל' בהוצאת יד בן צבי. הכרך השני עוסק באגדות החורבן, ושם יש מאמר אורך של כ-60 עמודים על הנבואה לאספסיינוס בידי ר' יוחנן בן זכאי ויב"מ ועל הקשר (?) ביניהם.
עמיחי (לפני שבוע וחצי)
רץ, תודה רבה.

איני יודע בוודאות את התשובה לשתי התהיות שלך.
אני יכול רק לשער.

בנוגע לתהייה הראשונה - ייתכן והתשובה פרוזאית למדי.
אולי יוספוס פשוט לא הכיר את הסיפור על ריב"ז.
אגב, לא ציינת לאיזה מהסיפורים עליו אתה מתכוון.

בנוגע לתהייה השנייה - אני בספק אם יוספוס עצמו היה מספיק חשוב עבור חז"ל כדי להתייחס אליו. מדובר בהיסטוריון, איש צבא. איש חולין מובהק. אולי גם לא היו חכמים שהכירו אותו בכלל.
בשבילנו היום הוא חתיכת פיגורה, כמובן בזכות כתביו הרבים ששרדו, אבל עבורם הוא לא היה חשוב. או לא מוכר.
רץ (לפני שבוע וחצי)
עמיחי יפה על הקשר בין יוספוס לחז"ל עולה שאלה, מדוע יוספוס, לא מזכיר את רבי יוחנן בן זכאי, ומדוע חז"ל באמצעות התלמוד, לא מזכרים גם הם את יוספוס?
עמיחי (לפני שבועיים)
אוקיי, מחשבות. נדמה לי שהבאת אותה באסוציאציית השנה.

חני, תודה רבה. :-)
חני (לפני שלושה שבועות)
חבל שהפער בין הציפייה שלך לספר גדול כל כך. סימן שאתה צריך להמשיך הלאה בחיפוש.
מחשבות (לפני שלושה שבועות)
גם ניקול קראוס כתבה משהו רחוק ולא סביר: תולדות האהבה.





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ