ביקורת ספרותית על היצירה מאת רם פרוסט
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 17 באוקטובר, 2022
ע"י רץ


ייסורי סופר מתחיל

זאת לא הפעם הראשונה ששאלתי את עצמי, מה גרם לי למשוך מערמת ספרי המבצעים, ספר ביכורים (אם נוציא מהחשבון את ספרו הראשון שהורד מהמדפים בצעד משפטי חריג) של יוצר אלמוני ולרכוש אותו, מבלי שום ידיעה קודמת על הספר ויוצרו. באופן הזה רכשתי את ספרו של רם פרוסט, היציירה, בהחלטה של פחות מדקה.

במחשבה שנייה, חשבתי שגם להחלטה הספונטנית שלי לרכישת היצירה של פרוסט, יש הגיון, כמו העובדה שאת שם הספר, אני מכיר ממקום אחר, כיצירה של אמיל זולא, שהוא ספר אייקוני, לחובבי הספרות הצרפתית של המאה ה-19, ונחשב לאחד הרומנים הגדולים על אמנות ואמנים אימפרסיוניסטים, ויש הטוענים, שזולא, כתב אותו על חברו הטוב סוזאן, שזיהה את עצמו כגיבור הספר, והסתכסך אתו. ולכן בבחירת שם זה ליצירת פורסט, קיימת יומרה עצומה, אבל אני חשבתי שהיא בהחלט עשויה להיות מעניינת, כמו במוזיקה בה יוצר עכשווי מציג קאוור ליצירה אייקונית.

בכריכת הספר תמונה של זוג עירום בגבם לצופה, המביטים למראה ממנה משתקפת דמותם. את ההשתקפות מול הראי, אני מכיר משתי יצירות ספרותיות. הראשונה: משחקים ושעשועי שווא, של ג'יימס סולט, שהוא רומן בין זוג, בו ההשתקפות במראה היא תעתוע, לחיבור בין בדיון למציאות, באופן שלא ניתן להפריד ביניהם.

היצירה השנייה, היא אני וקמינסקי של דניאל קלמן, בו ציוריו של קמינסקי, גיבור העלילה, מפרש את המונח השתקפויות, באמצעות מראות הניצבות זו מול זאת, היוצרות את אפקט האין סוף. יצירה זאת כקודמתה, מעלה שאלה דומה, האם ניתן להפריד בין התמונה האמיתית להשתקפותה הבדויה במראה?

פרוסט, ברומן שלו שואל שאלה, מהו הקשר בין הכתוב ברומן לבין המציאות ששמשה עבורו השראה, והאם ניתן להפריד ביניהם? שאלה שנשאלת באופן בו הרומן השני שלו מהווה מראה לרומן הראשון שלו, בו הגיבורה המציאותית שלו, היצלחה לזהות את עצמה ברומן, ופנתה לבית משפט בכדי שיסיר ממדפי הספרים את כל ההעתקים, פעולה יוצאת דופן, המעלה לדיון, את סוגיית חופש הביטוי והיצירה.

הדמיון הנוסף של רומן זה, הוא לרומן המופת, רביעיית רוזנדורף, של נתן שחם, העוסק באלטר אגו של שחם עצמו, שחלם להיות נגן מקצועי, אך עשה בחירה להיות סופר, וכנגן ויולה, הוא ניגן ברביעיית חובבים. גיבור העלילה של פרוסט, יונתן, הוא נגן ויולה מקצועי ברביעייה קאמרית, המופיע ברחבי הארץ ומידי פעם באירופה. האם יונתן נגן הוויולה, הוא האלטר אגו של פרוסט, שבחייו משמש פרופסור לפסיכולוגיה? מערכת יחסי הנגנים, בהרכב המוזיקלי בספרו פרוסט, לא מתוארת בצורה עמוקה ומרגשת, כפי שעשה זאת שחם בספרו.

היצירה, מתחילה באופן סוחף, כסיפור אהבת נעורים של יונתן, וחברו איתמר, שייחד חולקים, אהבה משותפת ללנה, אליה כל קיומו נשאב. אהבה ראשונה סוחפת המגדירה את מערכת יחסיו העתידיים, כמו גורל שלא ניתן להימלט ממנו. האהבות האחרות בחייו של יונתן, חוזרות על עצמן, בתבנית דומה, מתחילות בתשוקה ואופוריה משכרות, וגוועות בהדרגה לכיליונם הבלתי נמנע.

אהבתו האחרונה של יונתן, היא לאנה הציירת, המנציחה את מערכת יחסיהם, מלאת התשוקה והאובססיבית, בסדרת ציורים שתוצג במוזיאון ישראל, בשם יחסים, העוסקת אף היא בהשתקפות החיים ביצירה. גם יחסים אלה שקעו להתרסקות בלתי נמנעת, מה שגורם ליונתן לחשוב על אהבותיו, באמצעות רומן שכתב, היצירה.

כשקיבל תשובה חיובית, מההוצאה לאור, לעניין שלהם להוציא את הספר לאור, החלה סאגה שונה לחלוטין, בה מופקע הרומן מהסופר, ושניהם הופכים להיות כלים למניפולציות שיווקיות, בידי אנשי יחסי הציבור והשיווק של ההוצאה לאור. בהמשך אנה הציירת פונה לבית המשפט ותובעת את יונתן. חלק זה מעניין מכיוון שהוא קורע את מסכות העמדת הפנים של ההוצאות לאור, ומעלה לדיון את סוגיית חופש הביטוי הספרותי.

פרוסט, לא רק מספר על אהבות שבורות ואומללות, הוא גם בוחן את האופן בו הסיפור משתקף דרך זירת בית המשפט, שהייתה אמורה להכריע, האם יצירת אמנות, היא בדיון, אמת או שניהם. מהבחינה הזאת פרוסט, העביר את סיפרו האמתי והבדיוני דרך מספר מראות, ושאל אותנו בצרוה מתוחכמת, מהו הגבול בין הבדיון הספרותי למציאות? שאלה המופיע בצורה מעניינת לאורכו של הספר.
26 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רויטל ק. (לפני 3 שנים)
עוד לא, רץ. אבל ראיתי שיצא ומתכננת להגיע אליו, מתישהו
רץ (לפני 3 שנים)
Pulp_Fiction - תודה ספר בהחלט מעניין, על רקע העובדה שהוא אומנם בידוי אך הוא מתכתב עם מציאות חייו של כותבו.
רץ (לפני 3 שנים)
אהוד בן פורת - תודה לתגובתך. אילו לא היה זה ספר שעוסק גם באמנות ומתכתב עם אמנות ספק עם הייתי קורא אותו. הנושא הייחודי לספר הזה, הוא בעובדה שפרוסט, כותבו כתב ספר קודם, אך זה בהוראה חריגה של בית המשפט, הורד מהמדפים, לכן לדעתי העניין בספר הזה, באופן שהספר שיצא, משקף בצורה מסויימת את הספר הראשון שנאסר לפרסום.
רץ (לפני 3 שנים)
רויטל ק. - תודה על הממלצה, ושאלה האם קראת את הספר החדש של ימימה חובב?
אהוד בן פורת (לפני 3 שנים)
אני באופן אישי אוהב לרכוש ספרי ביכורים, כי צריך לזכור שגם לסופרים הגדולים היתה
נקודת התחלה. בבחירת ספרים כף המאזנים שלי לרוב נוטה לכיוון ספרים כאלה,
מסיבה פשוטה שאם נהנתי מהספר הזה כייף לי להמשיך ולקרוא גם את הספרים
שנכתבו אחרי. לגבי הספר הספציפי הזה הוא צד את עיני אבל לא עלה ברשתי.
אגב, מישהו מכם יודע אם רם פרוסט הוא במקרה קרוב רחוק של מרסל (פרוסט)?
איך זה שלא חשבו לשווק אותו בדרך הזאת. סתתתתתתם צוחק
רויטל ק. (לפני 3 שנים)
השאלות שעולות מהספר מזכירות לי קצת את "על אהבה אני רוצה להגיד" של גילית חומסקי
חושבת שתאהב אותו, רץ
פרפר צהוב (לפני 3 שנים)
היצירה של זולא, יחד עם כמה ספרים שלו ממתינים אצלי כבר די הרבה זמן. מבחינת ענייני האמנות, גם חיי מיכלנג'לו מסקרן וממתין בסבלנות לתורו.
רץ (לפני 3 שנים)
פרפר צהוב - תודה, אחד מהפטישים שלי, זה אמנות וספרים המחברים בין השניים, הספר הראשון שקראתי בסוגה זאת היה היצירה של אמיל זולא, ספר לא נשכח עבורי, לכן שם הספר שהמופיע כשם יצירה אחרת העוסקת באמנות, עורר בי סקרנות, ואין ספק שגם תמונת הזוג שהשתקפה בראי אף היא עוררה בי סקרנות רבה.
רץ (לפני 3 שנים)
חני - תדה, אין ספק שזה טריק של הכותב, אך יחד עם זאת לא ברור לי השכפול של עיקרון הרבעייה המוזיקאלית מתוך רבעיית רוזנדורף.
Pulp_Fiction (לפני 3 שנים)
נשמע מעניין, רץ. ספר שהייתי קורא בכיף, נראה לי.
תודה לך, ארשום אותו לפניי.
זאבי קציר (לפני 3 שנים)
סקירה יפה, תודה לך.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים)
רץ, לאחר כל הפילפולים וההסברים, נראה לי שהחלטת לקרוא את הספר בגלל הכריכה :-)
חני (לפני 3 שנים)
לפעמים זה טריק של של סופרים
לקחת שם לספר ממקום אחר ובכך ליצור
אצל הקורא היזכרות למשהו מוכר.תעלול שיווקי שמצליח לרוב.
זה באמת אומץ אבל גם פתיחות להשקיע זמ
ומחשבה בסופר אלמוני.
ןוחוץ מהכל כתבת יפה כתמיד.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ