ביקורת ספרותית על הדרך לעין חרוד - חידוש - עריכה: חיים פסח מאת עמוס קינן
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 5 בספטמבר, 2022
ע"י יוֹסֵף


הרבה שנים הספר הזה נמצא אצלי בכמה וכמה רשימות. דיסטופיה ישראלית של עמוס קינן, סופר, עיתונאי, פסל, צייר, יוצא לח"י שנמשך לכנעניות, ושאחז בדעות שמאל קיצוניות ותמך בהקמת פדרציה ישראלית פלסטינית. איש צבעוני למדי. עניין אותי להיחשף לספרות שלו.

אז ככה, הדיסטופיה הזו נכתבה בשנת 1984, ואני מניח שהוא התכתב במידה כזו או אחרת עם ג'ורג' אורוול. יום אחד רפי, גיבור הספר, מבין שאירעה הפיכה צבאית בישראל, הוא לכוד בדירתו שבתל אביב, ואין לו מושג מה עלה בגורל אשתו וילדיו. בזמן שהוא מתחבא בדירתו הוא מצליח לשמוע ברדיו את שידורי עין חרוד החופשית, והוא מבין שבאזור עין חרוד ישנו מקום שנשאר חופשי והוא מחליט לצאת לדרך, אלא שהיציאה מתל אביב המסוגרת מסוכנת מאוד, והוא מחליט לצאת דרך הים עד סידנא עלי. התכנית שלו היא להתקדם בלילות, בחשאי, דרך פרדסי השרון, עמק חפר, נחל עירון לכיון צומת מגידו בואכה עמק יזרעאל בדרך שהיא "לא קצרה אבל גם לא ארוכה מידי". זו התכנית של רפי שמתוך הספר אנחנו מבינים שהוא מבין דבר או שנים במלחמות ובחיי מחתרת. וכך מתפלת העלילה במרחב הארצישראלי כשבדרך הוא גם יפגוש ערבי שיתלווה אליו ביחסי אהבה-שנאה, קצין ישראלי בכיר, ונערה מעין חרוד.

קשה לכתוב ספרות דיסטופית בישראל הקטנה על רקע הנופים והמקומות המוכרים כל כך, בלי שתתלווה לכך אמירה פוליטית כזו או אחרת. לכן גם קשה מאוד שלא לראות את התפיסות של קינן משתלבות בעלילה, במחשבות ובמשפטים הקצובים של הגיבורים.
לגבי עצם הכתיבה. אף שאני אוהב מינימליזם בספרות, כאן משום מה הקסם לא כל כך עבד, אני לא יודע למה. האווירה אכן אפלה, והמסע אכן ייחודי, אבל עדיין זה לא הרגיש לי אותנטי, לא הצלחתי להתחבר לדמויות, והדיאלוגים הרגישו מחוספסים וסתמיים ברוב הזמן. גם התובנות הפוליטיות שנאמרו כאילו בנונשלנטיות הרגישו פלקטיות מידי, אבל אולי גם לזמן שעבר מאז הספר יצא יש בכך חלק. אני חושש שההתלהבות של חלקים מהאליטה הספרותית נבעה יותר מהמסרים החבויים והאמירות החברתיות, מאשר מעצם הכתיבה, שלי אישית הרגישה די בינונית.

אני לא מצטער שקראתי, יש בספר נקודות מעניינות, והאהבה של הסופר לארץ, על כל רבדיה ההיסטוריים, מורגשת היטב.
25 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
tHeDUDE (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
אוהב את הספר, סך הכל קינן היה איש מלא סתירות. הוא היה איש שמאל שהתעקש על מקומם של הערבים בארץ, אבל סירב למסור שטחים. זה ממש קינן בהכי פופולרי. אם כבר, אז "את והב בספוה" שהוא המגנום אופוס שלו בשבילי.
יוֹסֵף (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
תודה רץ. אני לא יודע. שני הכוחות הללו תמיד היו שני צדדים באומה, היו תקופות שהמאזניים נטו לצד אחד ובזמנים אחרים לצד השני. אגב, איפה לדעתך נמצא היום השמאל ההיסטורי? אני לא בטוח שיש לי תשובה...
רץ (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
יוסף - אהבתי - אבל אני חושב שאנחנו יותר מתמיד קרובים למסע לעין חרוד - השמאל ההיסטורי מול הימין החדש.
יוֹסֵף (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
ארנון יש בזה משהו, לא יודע אם מיותר, אבל אפשר לוותר.
יוֹסֵף (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
מושמוש אולי זו בדיוק הבעיה. ההלקאה העצמית המתחסדת הזו.
arnon (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
לענ"ד, זה ספר מוזר, חסר פואנטה, ובעיקר - מיותר.
מושמוש (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
בכול הדיסטופיות שיצאו בארץ אותה תפיסה: ישראל נהרסה בגלל פשעיה.
יוֹסֵף (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
תודה עמיחי. כן, אני מכיר את הפרשה, בשעת מעשה הוא לא הודה, אבל די ברור שזה היה הוא. במקרה הזה היה זה ניסיון להתנגד למה שנתפס בעיני קינן וחברו שאלתיאל (שאגב מוזכר כחבר של "רפי" בספר) ככפיה דתית. אכן, פרשה נשכחת, ואולי מושכחת כדי לגרום לחשוב שאלימות ישנה רק מצד אחד של המפה הפוליטית.
יוֹסֵף (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
מורי, יש דמיון ל"דרך" של מקארתי, אבל ממה שאני זוכר "הדרך" היה קצת יותר טוב.
יוֹסֵף (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
תודה עמית!
עמיחי (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
הסקירה טובה כתמיד, יוסף,
אבל אולי לא מיותר להזכיר שהמחבר הנכבד אף ניסה להתנקש בחייו של שר התחבורה פנקס ב-1952, ולכל הפחות להפחיד אותו או לאיים עליו / להעניש אותו. (ר' בערך על פנקס בויקיפדיה)
מורי (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
משהו כמו הדרך המטופש של מקאקרתי?
עמית לנדאו (לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
סקירה מעולה, תודה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ