ביקורת ספרותית על וכי נחש ממית מאת ישראל סגל
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 18 בינואר, 2022
ע"י yaelhar


#
רוב הנזקים והשריטות של האנשים הבוגרים מקורם במשפחתם. אני מודעת לאוקסימורוניות של מה שכתבתי, לאור האמונה הרווחת שהמשפחה היא המקום הטוב ביותר של הפרט (הא!). חשוב לומר שלא כל הפגיעות מקורן בזדון. למעשה, לדעתי, רוב הפגיעות אינן מכוונות להזיק, ומקורן לרוב בתפיסה שמה שטוב לי בוודאי טוב לאחרים. על אחת כמה וכמה לצאצאי שהם ההמשך של עצמי. מצופה שהשקפות העולם הפוליטיות, דתיות, גסטרונומיות ואפילו רפואיות של המשפחה יאומצו באופן מוחלט על ידי חבריה.
הספר הזה מדגים את הקונפליקט היסודי של משפחה. חבריה אינם מקבלים תמיד את צרכיהם, ואינם נותנים תמיד כפי יכולתם (סלחו לי על הפאראפרזה הגסה). רוב האנשים ישלימו עם המחסור וימשיכו לחיות עם הערכים אליהם חונכו. מיעוט מסויים אינו יכול לסבול את המחסור, עורק ממשפחתו ומשלם מחיר גבוה. הוא הופך מהגר תמידי בחייו. לא חש שלמות בשום מקום – גם לא במשפחה החדשה שהוא מקים.

ילד נולד כבן שני למשפחה דתית וענייה מאד, בירושלים שלפני קום המדינה. המיתוס המשפחתי גורס שהוא נולד לשמש קמע ולהבריא את אחיו הבכור החולני, בעצת מקובל גדול בתורה. אני נוטה להטיל ספק ביכולת לתכנון המשפחה שהיתה באותו מקום באותו זמן אצל אנשים עניים ודתיים. מכל מקום, הילד הקטן מאמין לסיפור ועם העובדה שהוא אוהב ומעריץ את אחיו הגדול ממנו בכ-6 שנים, הוא גם משווע לאהבת אמו, הנתונה לאחיו. הוא גם מתחרה באחיו על הכבוד והגאווה שהוא מסב להוריו. הוא גם שונא את אחיו על הצלחותיו, כמו שהוא אוהב אותו על עצם היותו.
ההורים - הפכים שאינם יכולים להיפגש בשום אמצע. זו גנדרנית, חובבת ניקיון ואסתטיקה, זה גס-רוח, קמצן שאוהב את דינריו. מצד שני הקמצן אוהב את (רוב) ילדיו, הגנדרנית מעדיפה אחד. החיים במשפחה הם תמיד פשרה, מו"מ, צורך ותלות. יש ברי מזל שמצליחים בזה יותר מאחרים. הסיפור עוסק באחד שלא מצליח ליישב את הסתירות, שמנסה לקבל תשובות חד משמעיות למה שאין לו תשובה. גם אלוהים מתערב בקשיים המשפחתיים. הבן הבכור, האהוב, הבטוח במעמדו "מתחזק" בדתו, כמו שאומרים. הוא נותן בלהט (גיל ההתבגרות, ההורמונים שאין להם מוצא אחר, הפלפולים המתחכמים שלמד בישיבה) תשובות חותכות וחד משמעיות וכל משפחתו נגררת אין אונים למקום אליו הוא גורר אותם.

אי אפשר שלא להבחין בייסוריו האמיתיים של סגל. הוא כתב את הספר הזה כנראה בסביבת שנות השישים שלו (הוא נפטר בגיל 63) והספר כולו הוא זעקת כאב. סגל בחר להתמודד עם כאבו על ידי מנייה אחת לאחת של העוולות שעשו לו, לדעתו. כמו אותו הורה המכה את בנו ואומר לו "לי זה כואב יותר. איך גרמת לי להכות אותך?" כך סגל. הוא מאשים את בני משפחתו שזנח בבחירותיו, בחיפוש מזור בדרכים הגורמות לו בושה. "איך הבאתם אותי להשתכר, לנאוף, לחיות את הרגע" הוא מטיח בהם. וברגע מסויים אומר אחיו (אין שום שמות בספר הזה) מה אתה רוצה מאיתנו? מישהו מפריע לך לחיות את החיים "החופשיים" בהם בחרת? לך לדרכך ותן לנו להמשיך בדרכינו. ואני מצאתי המון אמת במה שהוא אמר (וגם המון מלים מיותרות, והמון הצדקות שאינן קשורות לעניין, כמובן)

נראה לי שאי אפשר לשפוט את הספר הזה בכלים ספרותיים. זו זעקה מדממת, קריאה לעזרה שאי אפשר לתת ודי קשה לקרוא. קצת התקשיתי עם השפה בתחילת הספר – הוא כתוב עברית משובצת אידיש (מתורגם בגוף הטקסט) אך המקצב, שאינו דומה לעברית הרגילה, וצורת הסיפור מזכירה, כנראה במכוון, את דרך הדיבור המעגלית הנהוגה אצל החרדים – בעיקר כדי לא לומר במפורש מה שאסור.
הספר מעניין. הסיפור הרכילותי עטוף במעטפת עבה של מנהגים וכללים שאינם מוכרים לי. הסיפור של קין והבל מוגש פה בעטיפה חדשה. במקרה הזה, במשפחה הזו, הֶבל אינו חף מפשע וקָין אינו בדיוק רוצח ולא ברור קול דמו של איזה אח צועקים פה מהאדמה.



34 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
yaelhar (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, אַבְרָשׁ אֲמִירִי
גם אני חושבת שקריעה של אדם (ממשפחה, ממקום הולדתו, מדרך גידולו) גורמת, בדרך כלל שבר שאינו ניתן לתיקון, סבל עמוק לאורך כל חייו של האדם. במובן הזה אני רואה דמיון רב ביןמהגרים (שלא באשמתם) כמו בין אלה שחזרו בתשובה או יצאו בשאלה.

לא יודעת לאיזה שורות כיוונת, שציערו אותך במיוחד. לדעתי הספר עצוב מאד, מתאר ייסורים קשים וקשה לקריאה בגלל זה.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
סקירה מעניינת לספר מצוין בעיניי, ודווקא בבחינת הכלים הספרותיים שבהם הוא עושה שימוש. מבלי למנות אותם, אני חושב שבשונה מספרים רבים שבהם היסוד הביוגרפי הוא הדומיננטי, הספר הזה מעורר עניין לכל אורכו בזכות הכישורים של סגל כמספר.

מעיקר הדין את צודקת שניתן להתייחס אל הסיפור כאל רכילותי מתוקף פרסומו ברבים, אבל בעיניי אלה הם עולמו הפנימי של הכותב ותיאור הקרע שהוא חווה שמהווים את מרכז הכובד שלו.

באופן אישי, אני מוצא כמה שורות שכתבת מצערות במיוחד לאור אחריתו של סגל, שאמנם בחר לפרוק עול תורה ומצוות אבל לא להינתק מבני משפחתו. למרות זאת, במידה רבה היה משול למת בעיניהם בעודו בחיים.
yaelhar (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, רץ.
אני רואה את זה אחרת. במקרה הזה מדובר במשפחה דתית (לאו דווקא דתית קיצונית, לדעתי) שאחד מבניה עזב את הדת והלך לכיוון ההפוך. במקרים אחרים מדובר במשפחות שאחד מבניהם עזב את הגישה המקובלת במשפחה והלך לכיוון ההפוך ("משכילה", לדוגמה)

אני חושבת ש"דת" ו"אמונה" הם ערכים שונים שאינם תמיד חופפים. בעוד אמונה היא משהו פנימי, שיכול להתקיים גם בלי דת, דת היא מערכת כללים שיש לשמור עליהם כדי להוכיח את האמונה (שאולי קיימת ואולי לא...)

רץ (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
זאת לא רק שאלה של חיים במשפחה, זאת שאלה של בני אדם שבחרו לחיות על בסיס ערכים דתיים קיצוניים, חשבתי שהדת היא רק אמונה באלוהים, באחרונה מצאתי דתות נוספות בעולם שלנו הם לא פחות מסוכנות.
yaelhar (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
שוער הלילה - אני יכולה להבין הימנעות מספר שמבטיח שהוא "יעלה על העצבים" של הקורא.
במובן הזה יכולתי לקרוא אותו כמו שהבנתי - זעקת כאב בלתי ניתנת להרגעה של אדם, שאיך שלא יחיה את חייו הוא המפסיד. אבל גם לי - בלי שום הקשרים אחרים - היה קשה לקרוא את הכאב הזה.
שוער הלילה (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
כתבת יפה יעל
משום מה נמנעתי ככל יכולתי מן הספר הזה, אני חושב שבגלל סגל עצמו, אבל מילותייך הפשירוני, ואין סיבה שלא אקרא. אנשים סוחבים טונות של כאבים על גוום, ואנו ממהרים לשפוט. אני ממהר לשפוט.
אבל צריך לזכור, ואת הזכרת לי עכשיו, שכולנו פצועים, חלקנו מדממים, ועם זאת... (את יודעת את ההמשך, נכון?)
תודה על התזכורת.
yaelhar (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, בת-יה.
מדוייק מאד. זה קורה בלי קשר למספר חברי המשפחה או למעמדם או להשכלתם. זה קורה לידוענים וגם לאנשים מן השורה. חשוב להדגיש שכאשר אמרתי "מחסור" לא התכוונתילמחסור חומרי.

לגבי הטיפול - הוא יקרה אם האדם ימצא את המטפל הנכון. צודקת שברוב המקרים המטפל מתקשה להגיב למה שצריך מבקש העזרה. אבל, לדעתי, בקשת עזרה צריכה להיות אחריותו של זה שצריך אותה. וגם להתעקש על העזרה המתאימה לו.

yaelhar (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, בנצי
הייתי מצפה מהאיש שאני מחזיקה ממך שתלמד כבר מהניסיון. אם היא צודקת (תמיד) ראוי להקשיב למה שהיא מציעה...
yaelhar (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, עמיחי.
קשה היה לי לקרוא את זה, ואין לי שום דבר משותף עם הסביבה המתוארת.
רק אומרת.
yaelhar (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
ראובן - משפחות נורמטיביות וגם לא מורכבות מיותר מהורים וצאצאים.
יש גם אחים, סבים וסבתות ודודים וכל אחד מאלה מוסיף עוד משהו לתערובת. זה נכון שהורים משפיעים הרבה - במיוחד כשהילד תינוק ופעוט - אבל אין לזלזל בהשפעתם של האחרים.
yaelhar (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, מוריה.
yaelhar (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, פרפ"צ
אי אפשר להימנע מהניסיון לעצב את הצאצא על פי תפיסתך. ככה אנחנו בנויים. חלק ממהאנשים פשוט נשברים כשהם מנסים להתאים לתבנית. גם מזה אי אפשר להימנע.
yaelhar (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, חני.
הכאב שלו נשקף מכל פיסקה בספר הזה.
בת-יה (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
"מיעוט מסויים אינו יכול לסבול" - לוא דווקא מחסור, ואז "הוא הופך מהגר תמידי בחייו".
וזה קורה בכל חברה, מכל מיני סיבות, ולא חשוב כמה אחים או אחיות יש במשפחה.
והכי גרוע זה שאף אחד לא מטפל בזה. לא באמת. גם עזרה קשה למצוא במצבים כאלה.
בנצי גורן (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
תודה יעל. אשתי המליצה לי על הספר הזה מזמן. כנראה שכמו תמיד, גם הפעם היא צודקת.
עמיחי (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
נשמע קשה ועצוב.
אולי אחפש אותו בזכותך.
תודה.
ראובן (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
יעל-מסכים. גם משפחות נורמטיביות.
אף אחד לא נולד עם הידע להיות הורה.
אני מאלה שסבורים שאנשים צריכים לעבור הכשרה ו/או מבדקים
פסיכולוגיים שיכולים לקבוע יכולת להורות.
אנשים חסרי יכולת להיות הורים טובים מאמללים את ילדיהם.
לכל דבר בחיים צריך להיבחן חוץ מהתפקיד הכי חשוב שמשפיע על גורלות- הורות.
ספציפית ב'טירת הזכוכית' מדובר בזוג שהוא מקרה אבוד.
מוריה בצלאל (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
מזדהה מאוד עם מה שכתבת. תודה, יעל.
פרפר צהוב (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
יופי של סקירה.
הנסיון לעצב את הצאצא על פי כללים נוקשים של תפישה כזו או אחרת לפעמים מצליח (לפחות למראית עין) ולפעמים שובר אותו נפשית. כל מי שמעדיף אידאולוגיה על פני הדאגה לבני משפחתו, צריך לבדוק את עצמו היטב.
חני (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
תודה על הסקירה נשמע שהוא כאב
yaelhar (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, אנקה.
זה נכון. הכאב ניכר בכל משפט בספר.
yaelhar (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, Pulp_Fiction
דעתך עליו תעניין אותי.
yaelhar (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, ראובן.
משפחות לא מתפקדות כמו שהזכרת דופקות לפעמים את חייהם של חבריהן. אבל גם משפחות נורמטיביות לחלוטין, המגדלות ילדים בדרך המקובלת עושות זאת.
אנקה (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
יפה כתבת. אכן, המשפחה היא מקום שמהן נובעות השריטות העמוקות ביותר. אצל סגל הכאב והזעקה באים ממקום עמוק ולא מנוחם. זה אמתי. הכאב אכל וכילה אותו מבפנים.
Pulp_Fiction (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מושקעת. תודה, יש מצב שאקרא .
ראובן (לפני 3 שנים ו-7 חודשים)
סקירה יפה ולא אוקסימורון כלל. יש מקרים קשים כמו להבדיל 'טירת הזכוכית' עם שני הורים מטורללים.
'זבל לבן' אמריקאי טיפוסי בלי שמץ מושג בגידול ילדים.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ