ביקורת ספרותית על הקברים של אטואן [מהדורה מחודשת] - ארץ ים #2 מאת אורסולה לה גווין
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 27 באפריל, 2021
ע"י מעין


"פעם, בראשית העיתים, כאשר הרים סיגוי את האיים של ארץ-ים ממעמקי האוקיינוס, נשאו כל הדברים את שמם האמיתי..."

את סדרת ארץ-ים קראתי לראשונה לפני 10 חודשים, עוברת מספר לספר במהרה. את "הקברים של אַטוּאַן", הלא הוא הספר השני בסדרה והאהוב עלי ביותר, קראתי בכמה שעות לילה פלאיות, מכושפת, נלהבת ובעיקר מלאת תהיות. עכשיו קראתי שוב, ונותרתי תוהה ושואלת. על כן, אני עומדת לעשות כאן ניסיון (כושל, קרוב לודאי) ולנתח את הרעיונות של ארץ-ים המבוטאים בספר זה. שיהיה לי בהצלחה :)
*האם יהיו ספוילרים? יהיו קצת. אני לא מצליחה להימנע מלהכניס אותם. א-ב-ל לדעתי זה לא משנה ממש במקרה של הספר הזה, כי- מוזר לומר- העלילה פה היא לא ממש העניין המרכזי, אלא יותר הדמות והתהליכים שהיא עוברת. (חוץ מזה שהכריכה והתקציר מגלים חלק משמעותי מהספר, אז ממילא אין הרבה הפתעות ;)
*כשאזכיר את ספרי הסדרה, אקרא להם בקיצור:
הקוסם מארץ ים- קמ"י.
הקברים של אטואן- קש"א.
החוף הרחוק ביותר- חר"ב.
*זה הולך להיות ארוך. קבלו התנצלותי.

אז הנה הרקע, אשתדל לקצר:
ב"הקוסם מארץ ים" פגשנו את נץ, הלא הוא גֵד, הרב-מג הגדול מכולם- בתחילת דרכו, כנער מתבגר שנופל ועושה שגיאות קשות בדרך ומתוכן לומד וצומח.
ב"הקברים של אטואן" אנחנו מכירים את טֵנַר, ילדה מהקיסרות הקרגית אשר נלקחת ממשפחתה להיות הכוהנת-האחת-והיחידה המשרתת את אלה-שאין-להם-שם - כוחות האופל - בקברים של אטואן. היא אינה טנר עוד, מעתה שמה הוא אֵרְהַה - זו שאכלוּהָ. אני יודעת, הרבה מידע ומילים משונות- תכף יהיה יותר ברור, אני מקוה :)
בכל אופן- ארהה-טנר שוכחת את שמה האמיתי ואת ביתה האמיתי, וגדלה בחינוכן של שתי הכוהנות הגדולות תר וקוסיל. היא לומדת את חובותיה, את הטקסים והריקודים המקודשים ובהיותה בת 15 נכנסת לראשונה לקברים עצמם- למבוך הקברים של אטואן.
באחת הפעמים היא רואה שמשהו לא בסדר, משהו לא תקין- אור במערת הקברים. שזה, כמובן, דבר אסור מכל וכל, זה חילול הקודש. בעל האור הוא הקוסם גד, הוא ולא אחר, שבא לקברים במטרה לגנוב אוצר מסוים.
מרגע זה הכל משתנה. כל מסלול חייה של ארהה הכוהנת הגדולה הולך ומתמוסס, והיא כבר לא יודעת במי ובמה להאמין.

כמו ברוב הספרים מסוגת הפנטזיה, גם בסדרת ארץ-ים יש עולם חוקים/כללי יסוד ורעיונות שהקוראים לומדים להכיר ולהבין. אבל כאן יש עוד משהו, עוד עולם רעיוני, סמוי מן העין, שאותו כל קורא וקוראת מבינים דרך הלב. רעיונות מחשבתיים פנימיים שאורסולה לקחה מתוך הטאואיזם ומקורות חכמה נוספים (בודהיזם, הפסיכולוגיה של יונג) ורקמה אותם בפיתולים עדינים, דקים ומדויקים אל בד העלילה. אני לא מתיימרת להבין את הרעיונות האלה לעומקם, אבל בספר הם משתלבים בצורה יפהפיה ומובנת, על אף שאני לא מכירה מספיק את העקרונות המקוריים.

כבר כתבתי את זה בסקירה על קמ"י ואני אכתוב גם כאן- הספר לא שוה הרבה אם מתעלמים מהעומקים שלו, מהמשל שהוא לחיים שלנו- וההבנה הזאת רלונטית במיוחד בקש"א, שהוא פחות מסעיר, הרפתקני ומלא תהפוכות מקודמו (קמ"י) וגם מזה שאחריו (חר"ב). חלק נכבד מהספר ארהה פשוט הולכת במבוכים ובקברים, משננת פניות לימין ולשמאל, נלחמת בתחושות הפחד והאימה שהיא חשה לבדה בלב האפלה. הרי זו הממלכה שלה, היא הכוהנת-האחת-והיחידה, כך היא מזכירה לעצמה.

מאחר ויכולות הכישוף והקסם בארץ-ים מבוססות על ידיעת הדברים ושמם האמיתי, העובדה שלאלים שארהה משרתת אין שם - הלא זהו פארם וגדולתם - מעמידה בניגוד את עולמותיהם של ארהה וגד.
בנוסף, בכל פעם שהוזכרו אלה-שאין-להם-שם בשם "כוחות האופל", תחושת אי נוחות אפפה אותי וגבה מטאפורית התרוממה. ארהה משרתת את כוחות האופל? למה? (הארי פוטר וזה :)

העניין הזה לוקח אותי לכל מיני מקומות. גם בתפיסה האמונית וגם בתפיסה הפסיכולוגית.
בתור בחורה מאמינה, נראה לי שחשוב- וזה רלונטי לכל סוג של אמונה או אידיאל- לברר את הדברים, להיות מודעת אליהם, לא להשאיר אותם עמומים וחסרי שם. לא ללכת כעיוורת במבוך האמונה והחוקים. לראות שהדברים שאני שומעת ולומדת מונחים שם טוב בלב, ולדעת להטיל ספקות ולשאול שאלות. אחרת- אני משרתת שלא מבינה דבר ועושה כל מה שאומרים לה. אני לא רוצה להיות משרתת, אני רוצה להיות חופשיה בתוך הדרך שבחרתי. אמונה היא לא ביצוע משימה, אמונה היא דרך. (אוסיף על הדרך- אפשר למצוא דמיון בין תורות של רבי נחמן מברסלב לבין הרעיונות בספר. זה מרתק לראות).

מבחינה פסיכולוגית, יש כאן התיחסות ל"כוחות האופל" שבנפש- האמונות השליליות שלהן אנו משועבדים, על עצמנו ועל העולם; אלה שמרחיקות אותנו מעצמנו וגורמות לנו לחוש פחד, יאוש, שנאה. כשחשבתי על ארהה הלכודה-מרצון או לית ברירה במבוך האימה והשעבוד עלו בי מילותיו של מאיר אריאל ז"ל: "כן, היא הייתה אולי רוצה להחלץ מזה אבל היא פשוט לא יכולה... פשוט ממוכרת, לעונג המטרף של הכניעה, של ההיסחפות ושל האבדון המתוק..." (מתוך הביצוע שלו ל"שלל שרב").
אני מכירה אנשים כאלה, אולי גם אתם. גם ארהה מרגישה ככה, לפעמים גם אני- לפעמים אני כלואה בתוכי, עם המחשבות המפלצתיות, עם הרע שבתוכי, ללא אמונה שאני יכולה - או רוצה - לשנות.

גד הוא המושיע, מגלה האור. למעשה טנר וגד מצילים אחת את השני, זה, בעיני, יותר מדויק לומר.
אין ספק שיש בספר מוטיבים פמיניסטיים, והעניין אותו טרם הצלחתי להבין הוא שרק נשים משרתות בקודש. גברים- מחוץ לתחום. בשל כך ארהה-טנר כל כך מזועזעת לראות גבר, את גד הולך בקבר התחתון - המקום הקדוש ביותר! - ולא נענש בשל כך על ידי האלים.
למה הנשים הן הכוהנות? נתקלתי בעקרון דומה בספר אחר (לא אזכיר את שמו כי ספוילרים וכו'), שבו הנשים הן/היו מנהיגות השבט, והגברים רק משניים להם.
על זה אין לי תשובה. לא חסרים היום ספרי פנטזיה שכתיקון תפקידי הגברים והנשים זהים זה לזה. אבל שהנשים עליונות על הגברים- זה נדיר. וגם מענין.

את רעיון השימוש במילים ושמות אמיתיים (שהוא רעיון מרכזי מאוד בסדרה), הזכרתי בסקירה על קמ"י. אם זה מענין, מוזמנים לראות שם.

מעבר לכל זה, כמעט כל מילה ומשפט בספר הזה הן פשוט אוצר, קסם. וכל משפט של גד ראוי למיסגור ותליה (כן כן, אני מאוהבת). הכתיבה כל כך יפה והתרגום נהדר. הדפים עוברים וחולפים והנה שוב סיימתי אותו, מלאה פחד וכאב וגם שמחה ואהבה.
קש"א הוא סוג של בית בשבילי; אני לא יודעת איך להסביר, אבל כשאני סתם מרפרפת על מדף הספרים ונתקלת בו בעיני, אני מרגישה נחמה. אני מרגישה טוב.
אני אוהבת את טנר, אני קשורה אליה וכואבת את כאבה; על מה שחשבה שהיה לה, על מה שהיה לה באמת ולא ישוב.

"כדי להיוולד מחדש מוכרחים למות, טנר."
נכון.

***
את הספר קראתי פעם נוספת בשל פרויקט שאני מאוד (מאוד!) מתרגשת להתחיל בו- קריאת שלושת הספרים האחרונים בסדרת ארץ-ים שלא תורגמו לעברית מעולם: "טהאנו" (Tehanu), "הרוח האחרת" (The other wind), ו"אגדות מארץ ים" (Tales from earthsea). את טהאנו כתבה אורסולה ק. לה גווין כ18 שנים לאחר שחר"ב יצא לאור, ושני הספרים שלאחרי טהאנו הם אוספי סיפורים ואגדות מעולם ארץ-ים.
האנגלית לא פשוטה, ועבר זמן מאז שעזבתי את בית הספר והיתי צריכה להשתמש באנגלית שלי; אז אני מקוה מאוד שאעמוד בפרויקט הזה וגם אשרוד כדי לספר לכם :)
מקוה שלא שעממתי למוות, ואם שכנעתי ולו אחד לקרוא את סדרת ארץ-ים אני מאושרת.
23 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
מעין (לפני 4 שנים ו-2 חודשים)
תודה על החידוד מורגנה. נדמה לי שכשעניתי לך היתי מבולבלת מאוד, כי אני לא מבינה מה כתבתי שם כל כך ;)
בכל אופן, התחברתי מאוד למה שכתבת, על האיזון בין הספר הראשון לשני - לא שמתי לב לכך וזה חזק מאוד.

אני חושבת שכשכתבתי את הביקורת היתי עוד בהתרגשות מן היציאה של טנר אל האור, רגע מאוד בולט וצועק. וזה רגע שרוצים לבעוט את החושך מכל המדרגות. אחר כך בא האיזון. גם לטנר, גם לקורא/ת.
מורגנה לה פי (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
וואו באמת כיף לגלות עוד אנשים שאוהבים אותה!!

דווקא לא התכוונתי שהפירוש שלך "לא נכון" זה באמת המסר שעולה מהספר הזה (לדעתי לפחות) פשוט אני אוהבת לראות שהמסרים של שני הספרים הראשונים יוצרים בסוף מסר אחד שמאזן בין שניהם.
אבל האמת שבכל מקרה זה לא משנה כי היופי בספרים כאלה שכל אחד מוציא מתוכם את המסר שנכון בשבילו.
מעין (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
וואו מורגנה, תודה רבה לך :)
כיף לגלות עוד מישהי שקראה את הסדרה.

אני מסכימה איתך. אני גם חושבת שאורסולה לא שוללת את הצד האפל. מה שכתבתי הוא יותר פירוש שלי, ונראה לי שהוא באמת לא חופף במיוחד לגישה של אורסולה אותה אני מעריצה, ולצערי עוד לא מצליחה לתפוס את ההבנה של האור והחושך שבתוכי. מנסה ללמוד את האיזון הזה בחיים :)
מורגנה לה פי (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
ביקורת מקסימה והכתיבה שלך גם!!
אני לא חושבת שאורסולה שוללת לגמרי את הצד האפל שלנו, היא שואפת לאיזון בינהם.
ואפשר ממש לראות את זה בסימטריה בין הספר הראשון והשני: נץ לומד לקבל את הצד האפל שלו -הצל ובספר הזה טנר לומדת לקבל את האור.
אהבתי את הקיצורים, אשתמש בהם(:
מעין (לפני 4 שנים ו-3 חודשים)
וואו, צודק. שאפו על הדיוק!
האמת שיש לי ציטוט מתאים מאוד לנקודה הזו מהספר, אבל לא אביא אותו כאן, מרגיש לי שלקרוא אותו מחוץ להקשר עלול להרוס.
שאול תליון (לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
מעטים הדיונים שלי שלא מגיעים לנקודה בה כולם מסכימים שצריך איזון. :)
מעניין מה שהוספת על העבודה מיראה. אני חושב שצריך לחדד כאן משהו - נדמה לי שאפשר לסגוד לכוחות האלה בדבקות או בהערצה; מסתורין יכול להשפיע ככה על בני אדם, והרגשות האלה לא מאוד שונים מאשר "עבודה מאהבה".
נדמה לי שההבדל המרכזי הוא בנקודה קצת אחרת, של הכרת הטוב; ההערצה והדבקות שלנו מבוססות על התפיסה של הבורא כחנון ורחום ומטיב לעולם - מה שכלל לא שייך אצל אלה-שאין-להם-שם.
מעין (לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
שאול, תודה רבה על התגובה המפורטת!
אני לחלוטין לא שוללת את הרעיונות שהבאת, ויש בהם הרבה אמת. כנראה שבסופו של דבר העניין הוא באיזון. בתפיסה שלי- אני אף פעם לא אדע הכל, לא באמת, בנוגע לאמונה. יש דברים שהם מעל לשכל- נסתרים. אבל ממה שאני כן יכולה להבין, חשוב לי להרגיש שאני עושה את זה מהמקום הנכון, מהמקום הבוחר והמודע, ולא כי זו המציאות שאליה נולדתי (חינוך דתי). לארהה אין שום ברירה כלשהי. או ככה היא חושבת.
חוץ מזה, משהו מענין שתפס אותי, הוא שהסיבה לסגידה לאלה-שאין-להם-שם מקורה בכוחם האדיר, הממית. אנשים שחטאו- עונשם להיקבר, חיים או לא-חיים, במערת הקברים ו"להיאכל" על ידי האלים. בעצם- עובדים אותם כי מפחדים מהם. אין פה עניין של אהבה. וזה משהו שיש באמונה היהודית המאוזנת- שילוב של יראה ואהבה (אם כי אני מתחברת יותר לצד של האהבה :) אבל חייבים איזון).
אני חושבת שקבוצות דת קיצוניות וכתות יכולות ליפול למשואה כזאת.
בפן הפסיכולגי, אין ספק גם. משיכה ל"כוחות האופל" שבנפש יש בשפע. לכן הבאתי את השורה של מאיר אריאל, היא מרגישה לי מאוד מתאימה. שוב, הכל באיזונים. העיקר רק שהכוחות האלה לא "יאכלו" את הנפש.
חפרתי קצת. מקוה שמה שניסיתי לומר מובן.

בקשר לספרים- הם כבר אצלי, והמתינו בסבלנות חודשיים עד לרגע שאזרתי אומץ להתחיל :)
הם אכן לא מהארץ, הזמנתי מהאתר Bookdepository, ובאשר למתורגמים- את קש"א קניתי במבצע בכנרת-זמורה דביר, ואת חר"ב כאן בסימניה. את הקוסם אני לא מצליחה להשיג בשום מקום.
שוב תודה שאול, חג שמח.
שאול תליון (לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
נפלא ממש. ובהצלחה גדולה עם הפרויקט!
איך תמצאי את הספרים? את אלה שבעברית אני מתקשה למצוא, ק"ו לגביהם...
העלית נקודות ממש מרתקות, ואני מקווה לחזור אליהן אחרי שאצליח למצוא את קש"א וחר"ב; אני אתייחס רק לנקודה אחת - דיברת על הבעייתיות שיש, אמונית ופסיכולוגית, בעיסוק עם "כוחות האופל"; ונדמה לי ששווה לציין שיש גם כוח ומשיכה גדולה בדברים האלה.
מהי אמונה בלי תחושת מסתורין מסוימת, הבחירה להסתמך על משהו שמעולם לא ירדת לחקרו? והאם הכוחות היסודיים ביותר שמניעים אותנו מובנים לנו לגמרי, או שאנחנו לא מודעים להם עד הסוף - הם הם אלה-שאין-להם-שם - ולעיתים ההיגיון מרים ידיים מולם?
כמובן, אני מקצין כאן דברים מסוימים; אך אפילו אם תשללי לגמרי את הרעיונות האלה, נדמה לי ברור שיש להם כוח משיכה גדול ועוצמה ניכרת - המאבק כאן הוא לא חד צדדי.
מחילה על האריכות. :) ושוב תודה על ביקורת נהדרת!
מעין (לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
רויטל, תודה רבה לך :)
רויטל ק. (לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת נהדרת
מעין (לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
אתל, איזה כיף! תודה רבה רבה על התגובה המשמחת.
ותודה על האיחול- אני זקוקה לזה :)
אתל (לפני 4 שנים ו-4 חודשים)
מרתק מאוד מאוד.
אני אוהבת את הכתיבה שלך ואת נקודת המבט היחודית - על הדמויות, על האמונה, ועל ההתאהבות בספר :)
איזה כיף שנסחפת ככה, וכמובן ששכנעת.
בהצלחה באתגר הספרים הבאים - מאמינה בך :) כל ספר שמסיימים באנגלית מעורר תחושת סיפוק כזו, מעבר לתחושה הרגילה של סיום ספר. Tehani ;)





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ