ביקורת ספרותית על ספרי הברית החדשה : תרגום חדש מאת ברית חדשה.
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 22 בדצמבר, 2020
ע"י בוב


Η Καινή Διαθήκη


זהו הספר השני בפרוייקט קריאה של שלושת הספרים הקדושים לדתות המונוטאיסטיות. הראשון, עליו כבר כתבתי סקירה היה מן הסתם התנ"ך. הפולמוס שנוצר בעקבות הסקירה לא ממש הפתיע אותי. לא היה לי ספק שההתיחסות בעצם קריאתו מכריכה לכריכה, כאחד הספרים, ירגיז אי אלו חברים שמתיחסים אל הספר הזה כקודש הקודשים. מה גם שתפיסתי החילונית שהביטה בו כמיתולוגיה יהודית המכילה מאורעות היסטורים הקשורים לעמי העלתה את רף העימות בין החברים.
אני רוצה להבהיר שהשיכות שלי לתנ"ך לא פחותה מכל אדם המאמין בישות האלוהית המתוארת בספר, ואם אין אני מוצא אמונה בליבי להאמין בקיום ישות שכזו, מקיים אני בסך הכל דיבר שהאמנם לא מופיע כאחד מעשרת הדיברות שניתנו לעם ישראל במעמד הר סיני, אך בהחלט מנחה אותי באמות המוסר שבחרתי לנהוג על פיהם בחיי והוא- לא תשקר, בעיקר לא לעצמי.
במשך הזמן הזה שאבתי המון מן הספר. את יופיו ואת זוועותיו. את מה שנשמר כאבני יסוד לקיום חברה ואת מה שעם הזמן הפך לתפיסות שאבד עליהן הכלח. למדתי לדעת שבעלי אמונה רבים אשר מצהירים כי הם מאמינים בתנ"ך, לא מכירים אותו ולא יודעים מה מהותו ומה מכיל תוכנו. לדעתי הצהרה על אמונה שכזאת היא מביכה. בעיקר כשאני נותן דוגמא תוך כדי שיחה על סיפורים פחות מפורסמים מתוכו, שמערכת החינוך צינזרה ולא במפתיע, אז מתגלה ערוותם בכל מרעומיה. פרצופם כעגל ירובעם ופיהם מגמגם כפי אתון בילעם.
שוב תודה על הפולמוס בסקירה הקודמת, מקווה שגם הפעם יווצר דיון מעניין. סקירתי היא בעלת תפיסה חילונית, ובדיוק כפי שבביקורת הקודמת התיחסתי לתנ"ך כמיתולוגיה יהודית, אני מתייחס בביקורת זו לברית החדשה כמיתולוגיה נוצרית.

את הברית החדשה לקח לי לקרא כחודש וחצי והיא מחולקת למספר חלקים. ארבעת ספרי הבשורה, שמיוחסים לארבע משליחיו של ישוע (מתתיהו, מרקוס, לוקס ויוחנן) ובהן מתוארים חייו. אלו הספרים המעניינים ביותר והם חוזרים על עצמם בכל פעם מחדש בשינויים קלים עד הצליבה והתחייה. כסיפור חיים, מוות ותחייה זה סיפור אפי ומרתק ספרותית. הספר הראשון בספרי הבשורה (הבשורה אשר למתתיהו) פותח בשושלת שמתחילה באברהם אבינו ומסתיימת ביוסף בעלה של מרים אשר ממנה ומרוח האלוהים נולד ישוע. (אני בכוונה לא משתמש במונח ישו. יש אומרים שאלו ראשי תיבות לכינוי גנאי של ימח שמו וזכרו. אינני יודע אם זה נכון, בתרגום שאני קראתי השם שהופיע היה ישוע). ארבע עשרה דורות מאברהם עד דוד, ארבע עשרה דורות מדוד עד גלות בבל וארבע עשרה דורות מגלות בבל ועד הולדת ישוע. זו פתיחה מרתקת בעיני ומי שחשב עליה בפירוש השקיע מחשבה עמוקה לפתיחה שכזו. הספר האחרון בתנ"ך הוא דברי הימים והוא פותח בשושלת האנושית מאדם ועד גלות בבל. הברית החדשה בכתיבה זו יוצרת רצף וקישור לסיפור התנכי במטרה להיות לו ספר המשכי.
החלק השני בברית החדשה הוא מפעלות השליחים שמתאר את פועלם של 11 תלמידיו של ישוע בהפצת בשורתו (היו 12 אבל יהודה איש קריות מתאבד בתלייה לאחר הבגידה). שם מתחילה תפנית רעיונית והדת מתחילה לגייס לשורותיה גויים ולא רק יהודים.
החלק השלישי הוא אגרות שנשלחות לקהילות נוצריות שהחלו להתהוות באזור רומא, יוון, טורקיה, סוריה וכו..' האגרות הללו מתוות את הדרך לנהוג ולקיים קהילה (זאת בזמנים בהן הקהילות הללו היו נרדפות). האגרות הראשונות הן אגרות פאולוס (שאול התריסי), יהודי שהיה רודף את הקהילות הנוצריות, אבל חווה התגלות של ישוע והפך למפיץ הנצרות החשוב ביותר ולמעשה הפך אותה בסופו של דבר לדת בפני עצמה ולא לכת יהודית. הוא גם כתב את מרבית הספרים בברית החדשה.
והחלק האחרון 'החזיון' מתאר את יום הדין, מלחמת גוג ומגוג וניצחון כוחות האור על החושך. ספר זה הזכיר לי איפשהו את חזון יחזקאל ברמת ההזייה והיצורים שבו. מרגיש כאילו מישהו היה על פטריה כשכתב אותו.

השפה בברית החדשה הרבה יותר פשוטה מאשר העושר התנ"כי. אני לא אומר זאת דווקא לגנאי. אני חושב שדת צריכה להיות מובנת ופשוטה להבנה ובכך היא הרבה יותר קולעת למטרה. אחת הדרכים המרכזיות להסביר את תורתו, משתמש ישוע במשלים ולאחר מכן מסבירם בצורה מאוד מובנת ולא משתמעת לשתי פנים. הבשורות משופעות בהם והצורה הזו הייתה מהנה עבורי לקריאה.
בתחילה חשבתי שאולי התרגום הוריד מהמקור היווני, אך לא. ולאחר שביררתי גיליתי שגם המקור של היוונית העתיקה נכתב בשפה פשוטה.

אם מסתכלים על התקופה (תקופת בית שני) מגלים שהנצרות הייתה זרם אחד מבין רבים בתפיסות וכיתות יהודיות שנלחמו רעיונית זו בזו. לדבריו של ישוע התורה עומדת על שני יסודות "ואהבת את אלוהיך ובכל לבבך ובכל מעודך" והשני הוא "ואהבת את רעך כמוך", רעיונות שבלי ספק נשאבו מתוך התנ"ך. היו את הפרושים והצדוקים והסופרים ועוד מספר רב של כתות שכאלו שהתפתחו שונה אבולוציונית זו מזו. הויכוחים הללו מתוארים בספרי הבשורה כאשר מתפתחים ויכוחים בין תלמידים של כיתות אחרות אל מול ישוע בנושאים של שמירת שבת, חיים בעולם הבא וכו',

עד היום יצאו שלושה תרגומים לעברית של הברית החדשה. הראשון תורגם ב 1877 ע"י פראנץ דליטש, השני ב 1885 ע"י יצחק זאלקינסאן (זה התרגום שאני קראתי), והשלישי ב 1991 ע"י החברה לכתבי קודש בישראל.

יש המון רעיונות יפים בדת הזו. היא מאוד אוניברסלית ואם מנקים ממנה את סיפורי ההוקוס פוקוס היא באמת חותרת אחר אהבה לזולת ומדריכה לקיום חיי קהילה סוציאלית. עם זאת לא חסרים גם פה רעיונות שאבדו עליהם הכלח. מעמד האישה, עבדות, ולפעמים משפטים שנראו לי מאוד קיצוניים:
"נאמר לכם לא תנאף, ואני אומר לכם כי כל המביט על אשה מתוך תאוות בשרים כבר נאף אותה בליבו. אם עינכם הימנית מכשילה אתכם, נקרו אותה והשליכו אותה ממכם, שכן עדיף שישרף אחד מאיבריכם מאשר ישרף כל גופכם בגהינום".

לסיום אגיד כי הקריאה הייתה מאוד מהנה. היא סידרה לי הרבה דברים מבחינת ציטוטים ואיזכורים בקלאסיקות ויצירות מופת ספרותיות שהרבו לצטט ולקחת רעיונות מתוכו. הספר הזה הוא חלק מההיסטוריה של הארץ הזו, ואני כחובב טיולים ומסעות מושבע, ביקרתי עד היום באתרים המוזכרים בספר מבלי להבין את עובי הקורה של משמעותם. שמח עד מאוד שהתחלתי את הפרוייקט הזה.
הביקורת הבאה תהיה על הקוראן.





19 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
strnbrg59 (לפני 4 שנים ו-6 חודשים)
אתמול על כביש 1 על יד שער הגיא ראיתי (בין יתר כרזות אנטי-ביבי) אחת וכתוב עליה "לא תשקר". כנראה גם אחרים מבולבלים לגבי התוכן של עשרת הדברות.
אודי (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
לפי בורחס יש שלוש דרכים לקרוא את סיפורו של ישו בברית החדשה:
1. כסיפור דתי-אמוני - אלוהים מבקש לרחם על בני האדם, ומוחל על כבודו ומעז לסבול ולמות על הצלב ועתיד להושיע את האנושות בבוא העת.
2. כסיפור אלוהי - אלוהים רוצה להכיר את הסבל האנושי על כל צדדיו, לא רק זאת האינטלקטואלית מתוקף אלוהותו, אלא לחוש כאב אמיתי בגוף המוגבל של בן אנוש.
3. כסיפור פסיכולוגי - ישו מאמין באמונה שלמה כי הוא אל. אדם שקיבל חותם גאונות ומגלה לבסוף שאינו אלא אדם ושאלוהיו - נטש אותו.
לרובנו מדובר בסיפורי מיתולוגיה שהתהוו במשך מאות שנים ויכולים להיבחן במונחים של מעניין-מרתק-משעמם-בינוני, ולאחרים - דברי אלוהים חיים, משמעות הקיום. כל המזלזל בזה מזלזל בטבע האנושי. מזלזל בעצמו.
גלית (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
קודם כל - מעריצה


את התנ"כ קראתי (מכריכה לכריכה). הברית החדשה -והקוראן אפילו יותר - שיעממה אותי, אבל יכול להיות שבמצב רוח אחר הייתי כן מתחברת.
עמית לנדאו (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
כל הכבוד על הפרויקט שלך! אני באופן אישי מעדיף מבחינה ספרותית-נטו את התנ"ך (או לפחות חלקים נרחבים ממנו) על פני הברית החדשה והקוראן. בכל אופן, אני מחכה לביקורת השלישית- מניסיון אישי, צפה למשהו אחר לגמרי משני הקודמים..
חני (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
בוב כבר כמה מסיונרים השביעו אותי שאקרא את הברית החדשה. וכמה מג'הווה ויטנסס גם ניסו.
וגם כמה ממחזרים בתשובה שהפחידו אותי.
החברה מחבד שמחלקים ספרים בצמתים.
גם אצל המוסלמים יש הפצת ספרי דת בקנה מידה ענק. יש את הרב ברג שמפיץ ספרי קבלה בכל העולם.
החברה מהארי קרישנא שמחלקים גם הם ספרים.
אני מרגישה שהדת עצמה עשתה שמות בעולם
נלחמים למענה ומחרפים גוף ונפש. ממירים ומומרים ויש אינספור סיפורים ומיתוסים על התגלגלות האמונה בלב אדם. לכן זה ראוי להערצה לדעתי לבחור במודע כפרוייקט ענק זה מתוך רצון להכיר ולדעת את הבסיס
למכנה משותף למליוני מאמינים.
יישר כח בפרוייקט הבא עם הסורות בקוראן.
ונהניתי מאוד לקרוא.
תודה

בוב (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
לא עמיחי. הפעם טעות אנוש. תוקן תודה :-)
עמיחי (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
יש ביאור שכדאי לבער,
ויש ביעור שאחריו כבר אין את מה לבאר
:-)

(שוב שתלת בדיקת עירנות בטקסט?) :-)
בוב (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
תודה לכל המגיבים. לא מעט פה ציינו שאת התנ"ך/ הברית החדשה יש לקרוא עם ביאורים ופירושים, אחרת מפספסים חלק גדול מהרעיונות המופיעים ביצירות הללו. אין לי ספק שלא את הכל קלטתי והבנתי. בדיוק כמו שאני, או כל אחד אחר, לא יכול לרדת לעומקה של כל יצירה ספרותית באשר היא. כך שגם אם קראתי פסגות ספרותיות כגון 'האחים קראמזוב' של דוסטויבסקי, 'לוליטה' של נבוקוב ו'דון קיחוטה' של סרוונטס ללא ביעורים, עדיין יכולתי להבין את הלך היצירות הללו ואת המסר אשר הן רוצות להעביר. אבל התנ"ך/ הברית החדשה והקוראן הן לא רק יצירות ספרותיות, הן יצירות דתיות שממשיכות להשפיע על דרך החיים ולעצב את הלך המחשבה של מרבית האנושות על פני כדור הארץ. זו הסיבה שיש קיבעון אצל מרבית האוכלוסיה באשר לדרך שיש לקרוא יצירות אלו. בפרוייקט הקריאה הזה רציתי לגשת אליהן בצורתן הגולמית וללא התערבות חיצונית. כמובן שיש דברים שלא הבנתי ובקטעים אלו חיפשתי פירושים. לא תמיד קיבלתי את הדברים שנכתבו, בעיקר שרובם נכתבו מתוך תפיסה דתית ולא תפיסה מיתולוגית כשלי. לפעמים קיבלתי פירוש מסויים ולפעמים כמות הדעות והמחלוקות באשר לאותו קטע סיפקה תפיסות שונות לחלוטין זו מזו. לא סתם נכתב במדרש רבה: "שבעים פנים לתורה".

באשר לטענות שהסקירה מאוד קצרה לספרים הללו ושכל אחד מהספרים המרכיבים את המכלולם השלם יכלו להכתב עשרות עמודים, אני מסכים. אך לא הגשתי פה עבודת דוקטורט או מאמר אקדמי. בסך הכל רציתי לתמצת את עיקרי תחושותי ורישומי בכדי ליצור דיון מעניין.

שמתי לב שהעניין עם הדיבר הכוזב "לא תשקר" הסיט את הדיון למקום שפחות רציתי שאליו הוא יגיע. הייתי לי מטרה שלא צלחה עקב גילוי מוקדם של strnbrg59 לתוכנית אותה רציתי ליישם בהמשך הדיון. לשמחתי ארסמוס העלה בניסוח מקסים את הסוגייה שלשמה ניסיתי לשמור את התרגיל הזה, והדיון בינו לבין עמיחי ופרפר צהוב מאוד סיקרן אותי ברמתו ההגותית והאינטלקטואלית.

אציין שמכיוון שאין יותר צורך בטעות של הדיבר הכוזב. שיניתי את הסקירה מעט באותו מקטע.

שוב תודה לכל המגיבים.
סליחה שאיני יכול לענות לכל אחד באופן אישי.
עמיחי (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
ארסמוס,
אתמול כתבת "אדם דתי בהכרח מוותר על ריבונותו לגבי עצמו ומקבל כאקסיומה מוסר שמקורו חיצוני".
משתמע מדבריך שאנשים דתיים הם רובוטים, אבל האנשים הדתיים שאני מכיר אינם כאלה. לכן, לדעתי, דבריך אינם מתאימים למציאות האנושית, אלא לתיאוריה.
המשפט הראשון בשלחן ערוך מבוסס על משנה ממסכת אבות.
משפט חשוב בפני עצמו, אפשר למצוא בו משמעויות לכאן ולכאן, אך הוא אינו החזות הבלעדית של הקיום היהודי-דתי.
זה שליבוביץ ציטט אותו שוב ושוב באופן מגמתי ומוטה עדיין לא הופך אותו למשפט שמגדיר את האקזיסטנציה הדתית.
ארסמוס (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
פרפר צהוב - מסכים עם מה שכתבת. שים לב שהחלק השני של "אהבת לרעך.." שאוהבים לצטט הוא "(כי) אני אלוהים" כלומר, המשפט מקבל תוקף לא מתוך היותו ציווי מוסרי הגיוני או מתבקש או אפילו מתוך הכרעה ערכית וחופשית של אדם, אלא מתוך שיפוטה המוסרי הבלתי מעורער של ישות חיצונית.
עמיחי - ה"דתי התיאורטי" היחיד שאני יכול לחשוב עליו הוא פרופסור חילוני לתיאולוגיה. הפסוק מאוד ברור והוא נכתב בהקשר דתי ולא כתיאור כללי של הקושי ביקיצה. הוא מדבר על ההתגברות הנדרשת יום יום כדי לדבוק באמונה ובמחויבות העמוקה למערכת החוקים והצווים שהם חלק בלתי נפרד ממנה.
Huck (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
איך היתה לך סבלנות לקרוא את כל האיגרות? וגם חזון יוחנן דורש כוחות נפש...
אין ספק שהברית החדשה היא אחת מאבני היסוד המרכזיות של התרבות המערבית, ורפרנסים אליה חוזרים שוב ושוב בכל יצירות האומנות בתרבות זו עד ימינו. מי שלא מכיר את הספר הזה (רצוי בקריאה מודרכת), מפספס רעיונות רבים ביצירות קולנועיות, ספרותיות ועוד.
גדי (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
קראתי את הברית החדשה בתרגום של דליטש, אבל התנ"ך זה כבר פרויקט רציני ביותר. כמו כן, אני מסכים עם דברי אלזה אבל לא רק לגבי התנ"ך אלא גם הברית החדשה.
זה מצריך יכולות גבוהות מאוד, לא רק לשטוח את גוף הטקסט.
אני יודע שאני לא מסוגל לעמוד ביעד כזה.
אלזה (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
כל הכבוד על הפרוייקט שלך ועל הסקירה המעניינת של הברית החדשה.

אני מבינה שגם סקרת את התנ"ך אבל את זה אני לא מבינה איך אפשר לסקור, רק על ספר בראשית לבדו הייתי כותבת עמוד שלם.
כל ספר בתנ"ך הוא משהו בפני עצמו, והז'אנרים שונים: מיתולוגיה, פילוסופיה, היסטוריה ממשית, שירה וכמובן תפילות ונבואות.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
ארסמוס, כמי שנושא את הכינוי המחייב הזה אני מניח שיש לך דיעה בעניין קנאות דתית ואחרת.
מי שמוותר על ריבונותו ומציית לחוקים שמישהו אחר קבע שהם חוקים אלוהיים שאין לסטות מהם, וליבו ערל לרצונותיהם של אחרים, הוא מאוד בעייתי מבחינתי. הכללים העיקריים שצריך לפעול לפיהם הם "ואהבת לרעך כמוך" ו"את השנוא עליך על תעשה לזולת".
עמיחי (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
ארסמוס, שלום רב. כמעט ואיננו מכירים.
...אך אני חולק על מה שכתבת. המשפט "אדם דתי מוותר בהכרח וכו'" עוסק בדתי תיאורטי, לא באנשים דתיים בשר ודם.
כמו כן, לא הייתי נתלה בליבוביץ בעניינים כאלה. דברים רבים מדי שלו הם מוקצנים ומופרכים.
הפרשנות שהבאת בשמו למשפט הראשון שהוצב בראש השלחן ערוך מנותקת מן ההקשר של הקושי האנושי לקום מוקדם בבוקר.

מוריה, נהניתי מדברייך.
ארסמוס (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
בוב - פרויקט כלבבי.
פרפר צהוב - לגבי ההערה שלך בנוגע לקשר בין דת ומוסר.
אדם דתי בהכרח מוותר על ריבונותו לגבי עצמו ומקבל כאקסיומה מוסר שמקורו חיצוני. כמו שאין טעם בוויכוח על קיומו של אלוהים, כך אין טעם לשפוט את תוכנו ותועלתו של המוסר הנגזר ממנו.
פסוק שצוטט על ידי י.ליבוביץ אינספור פעמים(שולחן ערוך): "יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת בוראו" - על אף חוסר ההיגיון והספקות. זו מערכת החוקים ולה יש לציית.
מוריה בצלאל (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
בהחלט יש "לא תשקר" בעשרת הדברות, פשוט במילים אחרות.
גניבה, שבועת שוא ועדות שקר כולם תלויי שקר. ברוב המקרים גם בניאוף מעורב שקר. מישהו צריך ללמד את זה שכתב את התנ"ך מה משמעותו של השקר ולחסוך לכולנו כמה דברות.
עמיחי (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
סטרנברג, תודה על ההערה המחכימה.
יוסף, יישר כוח. פשוט ויפה.

עוד לפני הציווי המפורש בספר ויקרא, ברור מכמה סיפורים בספר בראשית כי שקר שומט ומרקיב את המסד להתנהלות אנושית תקינה, לדוגמה: 1. ההלם והזעזוע של יצחק ועשו לנוכח מעשי הרמייה של יעקב (ורבקה) 2. לבן מרמה את יעקב ונותן לו את לאה 3. אחי יוסף מרמים את יעקב על מות יוסף 4. השקר המכוער של אשת פוטיפר על יוסף באוזני בעלה.
ועוד.
יוֹסֵף (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
אין 'לא תשקר'. אבל יש בעשרת הדברות "לֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר" שזה איסור על עדות שקר. ויש כמובן את האיסור הכללי בספר ויקרא (יט,יא): "לֹא תִּגְנֹבוּ, וְלֹא תְכַחֲשׁוּ, וְלֹא תְשַׁקְּרוּ אִישׁ בַּעֲמִיתוֹ".
דן סתיו (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
בוב סקירה יפה ומשוקעת. נהניתי לקראה.
strnbrg59 (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
כל מי שיש לו עניין רציני בברית החדשה, וגם יודע אנגלית, כדאי לו לקרוא את
The Annotated Jewish New Testament
(עולה $18 באפליקצית קינדל).

על פי הכותרת (ובמיוחד מהאיזכור בו ל-"Jewish") אפשר לחשוב בטעות שזה ספר תעמולה מיועד להמיר אותנו על דתינו. אבל לא כך אלא להפך. המחברים הם אנשי אקדמיה, רובם, כדרך אנשי אקדמיה, בכלל לא דתיים. ובכן הקו הכללי אינו טאיולוגי אלא היסטורי ומדעי. מה שמצדיק את ה-"Jewish" בכותרת, הוא זה שהספר מסביר את הברית החדשה במונחים שיעניינו במיוחד את מי שמגיע מתפישת עולם יהודית. למשל, כל פעם שישו או אחד מאנשיו מצטט פסוק תנ"כי, יש הערת שוליים הדואגת לציין את הפסוק המקביל. (כן, יש המון הערות שוליים, זה הרי ספר אקדמי.)

חבל שעוד לא תרגמו את הספר הזה לעברית. אולי בקרוב. ואולי שלא, כי ישנה רתיעה בישראל מנגיעה ב"כתבי הקודש" של הנוצרים. וגם בצדק כי בעצם (וחבל שבקריאתך, בוב, לא שמת לב) הברית החדשה ממש גדושה בהתבטויות נגד דת ישראל. אפשר לומר גם, שהאנטישמיות באירופה נשאבה בעיקר מהברית החדשה.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Antisemitism_and_the_New_Testament
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
עמיחי, אני סבור שבוגר חינוך ממלכתי, לפחות בתקופתי, הכיר את הסיפורים המפורסמים בתנ"ך.
סביר שזה לא באותה הרמה כשל מי שקורא את הסיפורים האלה שוב ושוב, אבל היכרות בסיסית היתה לכל בוגרי החינוך הממלכתי.
על חלק גדול מהעולם לא למדתי בשום שלב של הלימודים עד סוף התיכון - על ארצות מזרח אסיה והודו, על דרום אמריקה וכו'.
עמיחי (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
פרפר, אינך מבין שלא התכוונתי להיבט הטכני גרידא?
התכוונתי לזרות של אדם בתוך מקורות התרבות שלו.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
עמיחי, לגבי שאלות הדפדוף כנראה שהתשובה בעידן האינטרנט היא די מהר :-)
אני לא בטוח כל כך לגבי החשיבות של לימוד התנ"ך בעל פה וההגעה המהירה לכל סיפור. לחלק גדול מהתנ"ך לא הגעתי עדיין וכנראה אגיע אליו אבל לא בפרוייקט של קריאה מכריכה לכריכה, אלא אולי ספר אחד מדי פעם.
מורי (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
כי מי שלא משקר, אינו אדם בוגר במיוחד.
עמיחי (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
כיף מאד למצוא באתרנו סקירה יפה ומעניינת כזו על הבוקר.
מצטרף למברכים אותך על הפרויקט המרשים שאתה עומד בו בגבורה.

קראתי מעט מהברית החדשה - את ארבע הבשורות ואת חזון יוחנן.
מהמעט שקראתי לא התרשמתי במיוחד.
אין לי שום דרך לנטרל את ההטייה היהודית שלי, ובכל זאת התרשמתי לרעה מחוסר האותנטיות הספרותית בהשוואה לתנ"ך.
אלה דברים שקשה להסביר. זה כמו לקרוא ספר מקורי ומרתק ואחר כך לקרוא ספר חקייני שנכתב על ידי אדם הרבה פחות מוכשר.

בנוגע לדברים העוקצניים שכתבת, בצדק, על אי ידיעת התנ"ך גם בקרב מאמינים מוצהרים -
אמנם כן, אך בכל זאת אין מה להשוות בין בוגרי החינוך הממלכתי לבין דתיים (וחרדים) מבית.
מי שהולך מנעוריו מדי שבת ומועד לבית הכנסת (ואפילו לא בכל יום) יכיר על בוריים את חמשת חומשי התורה, את קטעי הנביאים שנקראים בהפטרות ואת חמש המגילות (וגם כמה מזמורי תהלים שנאמרים דרך קבע בתפילה). זה לא הרבה, אבל זה בכל זאת נתח לא רע מתוך המכלול.
בוגר החינוך הממלכתי, עם כל הכבוד, יודע ומכיר הרבה הרבה פחות מזה.
אני בספק כמה תלמידי י"ב בחינוך הממלכתי ידעו למצוא בדפדוף זריז את עקדת יצחק, את סיפור יוסף ואחיו, את "שמש בגבעון דום", את דוד מול גולית.
פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
יעל, אהבתי את הבדיקה :-)
מוסר הוא מצפן פנימי שמתפתח אצל האדם, כאשר אצל כל אחד הוא שונה ומושפע מהחינוך, מהתרבות ומהאופי האישי של כל אחד ואחד. אין קשר בין אמונה בדת לבין מוסר.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
אז מה? יש "לא תרצח" בעשרת הדיברות (בדקתי) אז אנשים המאמינים בהן לא רוצחים?
בוב (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
יפה מאוד strnbrg59 תהיתי מי יעלה על כך ראשון, ולמען האמת חשבתי שיקח יותר זמן עד שתתגלה הטעות.
ניסיתי לערוך ניסוי קטן להמשך הדיון באשר לתפיסת המוסר שלי כחילוני, ולהשתמש בזה שאין באמת דיבר שכזה בתנ"ך, למרות שע"פ תפיסת עולמי הוא אחד הכללים החשובים שצריכים להנחות כל אדם.

פרפר צהוב (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
כל הכבוד על הפרוייקט!
אני מתקשה לראות איך הייתי מסיים את התנ"ך בשלושה חודשים ואת הברית החדשה בחודש וחצי.

strnbrg59 כמובן צודק. רק "לא תענה ברעך עד שקר" אסור...ובטח גם לזה יש פרשנויות מקילות.
strnbrg59 (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
אין "לא תשקר" בעשרת הדברות.
yaelhar (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת נפלאה.
היא בהירה ועושה סדר. לא מלמדים אותנו את סיפורי הברית החדשה וישו - חס וחלילה להזכיר את שמו... והידע בהחלט חסר. ויוצא שעכשיו אני קוראת ספר שהידע הזה ממש חיוני לו.

אני מודה לך מקרב לב על שקראת את מה שאני לא מעלה בדעתי לקרוא וגם שיתפת אותי.
Hill (לפני 4 שנים ו-8 חודשים)
תוהה איך ואם בכלל להתייחס, כי יש המון למה להתייחס.
ובטוחה שיגיעו אחרי מתדיינים טובים, כך שרק אומר שהבאת ציטוט מדויק, מדוע אני, כאישה, לעולם לא אןכל להאמין או לקבל את דת. כל דת באשר היא.

ביקורת מעולה כמובן. תודה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ