ספר בסדר
הביקורת נכתבה ביום שבת, 12 בספטמבר, 2020
ע"י אורי רעננה
ע"י אורי רעננה
אין צורך להציג את הגיבורים הרי הם כתובים בספר שמואל א בתנ"ך.
הסופרת, עדה אמיכל ייבין , אשתו של זאב ייבין ארכיאולוג וחופר העיר שילה, לקחה משימה כמעט כאוטית: מהבלגן של תקופת שופטים,שבה "אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה", למלוכה דו קוטבית, של שאול ודוד כשבתווך שמואל, דמות עולה לגדולה, נתקעת, מתערבת, בונה והורסת.
בעיני הסצנה של האגו והפוליטיות של שמואל היא כששאול מחכה עד בוש לבוא שמואל כדי להקריב קורבן, וחיילים שהם ה"מילואים" של היום, מבקשים כבר לחזור הביתה כי זו עונת הקציר, מקריב קרבן בעצמו, כי לא כתוב שקרבן הוא רק על ידי כהן.
שמואל "מופיע במקרה" , עם טענות מכאן ועד הודעה חדשה.
יתרה מכך, לשמואל אין מלה טובה על בית שאול, ההמלכה של דוד במסתור ובסוד, היא מעשה חתרנות בעיני.
שמואל מתואר כבעל אישיות חלשה נגררת אחר החיים וסובל מתסביך אב. בודד כל חייו למרות היותו נשוי על פי הסופרת. הוא עושה מעשים נכונים, מעלה את קרנו של הפולחן האלוהי. אבל אינו מצליח או לא מכיר דרך לפעול בדרכי שלום.
לא השתכנעתי בצורך בהמלכת דוד, כמו שלא ברור לי מה עשה דוד בזמן שכל העם נאסף למלחמה בגלבוע. אולי הוא הכין את הקינה שלאחר המפלה??
מדוע דוד אינו מנסה להציל את הגוויות של שאול ויהונתן מחומת בית שאן, אלא רק אנשי יבש גלעד? יכול להיות כי שמח שהן שם?
הדמות האומללה ביותר בעיני, הוא פלטי בן ליש שנישא ואהב את מיכל. דודו (מותר לקרוא לו ככה?), שרואה בנשים צעצוע, דורש אותה חזרה, לא כדי לאהוב אותה, אלא כדי להגיד "זאת שלי" לוקח אותה, ופלטי בן ליש רודף אחר המרכבה "הלוך ובכה" עד מקום שנקרא "בחורים".
כשקראתי את הספר, הרגשתי החמצה. ספר שמואל מביא לנו טרגדיה עזת אירועים והבעה של נביא שלא ביקש את הנבואה, פגיע ורדוף עבר של ילד נטוש, אליו מצטרף שורד-פוליטיקאי בשם דוד, לא תמיד מרחיק ראות , כמו בתמונה שלו אצל אכיש מלך גת שיוצא משם בשן ועין, ולבסוף שאול שבסך הכל ביקש למצוא אתונות, והנה הולבשה עליו מלוכה.
הפתי שאול לא הבין כי יש כוחות מסביב שרוחשים ובוחשים.
עדיין שווה לקרוא את הספר כי עדה אמיכל ייבין מצליחה להחיות את התקופה ובמיוחד את שילה והשומרון.
7 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
עמיחי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
1. מסופר בספר שמואל א שדוד היה בדרכו צפונה מאזור הנגב, בשלב ההיערכות של פלשתים נגד ישראל בצפון (גלבוע). אך דוד נקלע לצקלג בדיוק כשהותקפה על ידי עמלקים, ולכן נשאר שם כדי לעזור ולהילחם. וכך החמיץ את המלחמה בפלשתים בצפון.
2. בקינה כתוב כי שאול ויהונתן היו "נאהבים ונעימים בחייהם, ובמותם לא נפרדו", אך כמה פסוקים אחר כך דוד מקונן על יהונתן "צר לי עליך אחי יהונתן, נעמת לי מאד, נפלאתה אהבתך לי מאהבת נשים". 3. דוד לא נתן להרוג את מפיבשת הנכה, בנו של יהונתן. הוא גם דאג לו שנים רבות, עד התערבותו הערמומית של ציבא. מצד שני, הוא כן מסר לגבעונים את מפיבשת בן שאול, בנו מהפילגש רצפה בת איה. שמע נא, אתה מעלה תהיות רציניות. הקריאה במקרא תמיד מלווה בשאלות על אודות מה שלא מסופר. בזה אני שותף לך. |
|
|
אורי רעננה
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
לעמיחי
תודה על התגובה. זה שימח אותי.
אם אוספים את דבריו של דוד, הם תמיד נכונים ובמקום. אבל המעשים הם סימן שאלה. נעזוב לרגע את נושא שאול - דוד. הקינה יפיפייה, דרך אגב בקינה כתוב שאול ויהונתן ולא דוד ויהונתן, אבל נראה התנהגותו לאורך כל חייו. איך הוא חיסל ,אחרי הקינה את כל בית שאול כולל את מפיבושת הנכה. אוסף אליו את בת שבע ואביגייל שהמקרא מוסיף עד יום מותה את התואר "אשת נבל הכרמלי". בנו אמנון אונס את תמר ונרצח על ידי אבשלום, והיכן דוד בסיפור? נאדה. תגיד, לזה לא קוראים פוליטיקאי? שתמיד יגיד " אם זה מסתדר לבד למה להתערב?" לא ענית לי היכן היה דוד בקרב על הגלבוע? מה הוא עשה בציקלג? ולבסוף ההמלכה. מכיר את המערכון של הגשש שהם פותחים בסטה לספרים ואחד מהם מודיע כל פעם כי אבא שלהם בא אליו בחלום.. והפלא ופלא אמר תמיד מה שהמדבר רצה. אחיו ענה לו: "תגיד לאבא שיכנס אצלי מדי פעם..". יש לי חשד ששמואל רתם מדי פעם את "דבר האלוהים" לאג'נדה שלו. פשוט לא יפה. אבל גם זה מוכר מימינו, גם בצד הקלריקלי וגם מהשוטים שהאמינו למשל לסטלין. הקריאה בספר שופטים ושמואל, מרתקת, כי לפעמים היא כמו לקרוא עיתון של היום. אני מניח כי לשבט בנימין היה עיתון אחד ולשבט יהודה אחר. |
|
|
עמיחי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
כתבת כמה דברים שאני מסתייג מהם.
במקרא מודגש כמה פעמים שדוד כיבד את מלכות שאול אף שנתבשר שהוא יהיה מחליפו. הוא קורא לו "משיח (מלשון נמשח) ה' ", מסרב לפגוע בו, ומסרב להתמנות למלך לפני ירידת שאול מן הזירה. אתה מפקפק בכנות של קינת דוד. אני לא מסכים. אני גם לא רואה שום סיבה לפקפק בעומק הקשר והאמון ששרר בין דוד ליהונתן. לא הבנתי מדוע המלכת דוד בסתר היא מעשה חתרנות. מכיוון שהיא באה מתוקף צו אלוהי - האם שמואל היה יכול להימנע ממנה? ודאי שלא, אלא שהוא לא רצה להוסיף עוד טירדה על טרדותיו של המלך שאול מר הנפש. |
|
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
כתבת יפה.
|
7 הקוראים שאהבו את הביקורת
