ספר לא משהו

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 21 ביולי, 2020
ע"י yaelhar
ע"י yaelhar
#
הספר הזה בנוי כמו קורס באוניברסיטה – מסוג הקורסים שאתה לוקח כדי להעלות את הממוצע. אין בו שום דבר המאתגר את הידע המקובל, לא קראתי בו אפילו שורה אחת של רעיון חדש או יצירתי. האמת היא, שיש בו מעט מאד דברים על טיפשות, אם כי "טפשות" על הטיותיה היא המילה הנפוצה בו. יש בספר תיאורים רבים ומוכרים על ההתנהגות האנושית, די הרבה על שגיאות וטעויות ("שגיאה" היא בחירה בדרך לא-נכונה כשהנתונים שיאפשרו בחירה טובה אמורים להיות ידועים. "טעות" היא בחירה בדרך לא-נכונה כשבאותו זמן הנתונים שיאפשרו בחירה טובה אינם ידועים). קראתי על הסתמכות מוגזמת על ידע, על חוסר גמישות. קראתי על ביטחון עצמי מופרז, חוסר נכונות לשקול עובדות ואמונות, על אימפולסיביות ואינטואיציה, על החלטות רציונליות מול החלטות לא-רציונליות ועוד תחומים השייכים למדעי ההתנהגות. קניאל – שהוא מרצה חיובי וחרוץ – מסביר לקורא כל תופעה בה הוא נתקל. וכך קראתי הסברים על רעש שמפריע להתרכז ועל רעש שאפשר להתעלם ממנו וגם מה זה "זיהום רעש". קראתי על גיל ההתבגרות ועל נטילת סיכונים. על התאהבות, על בורות על הימורים ועל נוכלות.
בניגוד לסופרים כמו דן אריאלי, יובל נוח הררי או מלקולם גלדוול – השניים הראשונים גם הם מהאקדמיה - הכותבים על נושאים הקשורים למדעי ההתנהגות, נותנים להם פרשנות חדשה ומקורית, מבססים את דבריהם על דוגמאות מחכימות, מאפשרים לקורא חשיבה (גם אם בסופו של דבר הוא אינו מקבל את פרשנותם) - קניאל דבק בידוע ובמוכר, בפרשנות המקובלת, הדוגמאות שהוא מביא פעמים רבות אינן מדגימות את דבריו. הוא בחור נחמד וחיובי, נראה לי. דבק בגישות חיוביות. נמנע מבדיחות המעליבות מישהו ומביא (באריכות ועם הסבר) בדיחות לא פוגעניות, וגם לא כל כך מצחיקות. הוא אינו רוצה לקרוא למישהו "טיפש" לכן הוא מסתובב סחור-סחור, מכביר המון מלים ומקפיד להשתמש בתואר "טיפש" למעשים, לא לאנשים. הוא נוטה לסיים את הפרקים במשפטים המציעים לקורא לעשות דברים חיוביים, כמו "הכניסה לנעלי האחר מאפשרת לנו לא רק להבין את הפרספקטיבה של האחר, אלא מספקת לנו הבנה מעמיקה לגבי עצמנו" או "הכניסה לנעלי הזולת מובילה למסקנה חשובה שלפיה אלה החולקים עלינו אינם בהכרח טיפשים".
קניאל מוגדר "פרופסור" בשול העטיפה. הוא מרצה במרכז אקדמי אור-יהודה, "מומחה בעל שם בינלאומי" בתחומים חינוכיים-טיפוליים. על אותו שול מצויינים 8(!) "מהבולטים בספריו". אי אפשר להגיד שהוא חסר אגו. בהערות השוליים – המשולבות בספר הזה בטקסט - הוא מפנה את קוראיו לספרים שכתב, כמו גם לספרים של מומחים אחרים. בין הציטוטים המעטרים כל פרק, בין ציטוטים של אריסטו וקרילוב, אלברט איינשטיין וסנהדרין מצאתי גם ציטוטים שלו למשל "מאגר הזיכרון שלנו אינו כד מטבעות המצטבר לאורך זמן, אלא יורה רותחת של חמין"(!) מעורר מחשבה.
מה אגיד לכם? סיימתי את הספר בקושי (התעקשתי לסיים כדי לא ליפול לפח של שיפוט מהיר על סמך הנחות שגויות, שקניאל מסמן כמעשה טפשי) לדעתי הוא אוסף של קלישאות חביבות, שאינן מזיקות למרות שאינן מועילות או מוסיפות לידע האנושי. הכותב הוא אדם חיובי, שהשגיאה שלו, לדעתי, היא שהוא חושב שאוסף המחשבות הבנלי הזה ראוי להוצאה לאור, ועוד יותר מכך – שהוא כנראה חושב שהוא כתב ספר מחכים על טיפשות.
33 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של yaelhar
» ביקורות נוספות על נפלאות הטיפשות - מה הם מעשים טיפשיים וכיצד נוכל לזהות אותם ולהימנע מהם? - פסיכולוגיה #
» ביקורות נוספות על נפלאות הטיפשות - מה הם מעשים טיפשיים וכיצד נוכל לזהות אותם ולהימנע מהם? - פסיכולוגיה #
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
הצדק עמך יעל.
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
אַבְרָשׁ אֲמִירִי אני לא יודעת למי הספר הזה מתאים. ודאי שאינו מתאים לך (-:
אין מה להתנצל על דברי אמת: כל מי שמעביר ביקורת על דבר-מה הוא בעל השקפת-עולם המשפיעה על הביקורת שלו. ביקורות על ספרים, על טלפונים חכמים ועל שירה בציבור מועברות על ידי אלה שיש להם פניות. ככה זה. |
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
יעל,
עכשיו הבנתי את כוונתך ואני נוטה להסכים.
הסקירה שלך שיכנעה אותי לגמרי שלא זה הספר בשבילי. מתנצל אם השתמע שהתייחסתי אלייך בדבריי כשכתבתי שביקורות אינן נטולות פניות על פי רוב. התכוונתי לביקורות בכלל, בעולם הספרות או המדע (ואמת, בכללן גם אלה שאנו כותבים כאן). |
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, Tamas
הלוואי וזה היה כך. קטונתי. "מעשים טפשיים" יש לרוב ואני לא חפה מהם. אבל אני לא כותבת ספר עיון, עאלק, ומפיצה את "חוכמתי" ברבים. |
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
אהה אַבְרָשׁ אֲמִירִי הבנתי אותך.
יש כמובן ביקורת-עצמית לחלק מהאנשים יותר, לחלק פחות. התכוונתי שאדם אינו יכול "לצאת מעורו" ולבקר את השקפת-עולמו (בניגוד למעשה-ידיו, למשל) אם ניקח לדוגמה אדם דתי - הוא לא יכול לבקר את השקפת-עולמו הדתית. רק אם זו מתערערת מסיבה כלשהי, יש מקום לביקורת עצמית ולספקנות. לגבי כותב הספר - נראה לי שהוא מרגיש שלם עם "הידע" שהוא מעביר ואינו חושב שזה ידע ממוחזר, ללא אסמכתות מדעיות. (ציטטתי את מה שנראה לי נלעג אבל אפשר לקחת כל פיסקה מהספר ולראות עד כמה בנלית ולא מחדשת היא) ולהערתך - ברור שאינני מגיעה נטולת השקפת-עולם ואובייקטיבית, וזה כמובן ניכר בביקורת. |
|
Tamas
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
נראה שסקירתך עונה על השאלה "מה הם מעשים טיפשיים וכיצד נוכל לזהות אותם ולהימנע מהם?"
|
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
יעל, כוונתי למטא-חשיבה,
או במפורש, לניתוח המניעים שהובילו את הסופר לידי בחירתו להוציא את הספר לאור.
אני לא לגמרי מסכים לגבי שלילת היתכנותה של ביקורת עצמית. יש גם מי שדואגים לבחון את טענותיהם מנקודת מבט מרוחקת וביקורתית, גם אם לא אובייקטיבית באופן מוחלט. על כן נוהגים רבים מאנשי המדע ספקנות יסודית אפילו כלפי ממצאים שנתגלו במחקרם, ודווקא במקרים בהם נוטים להאמין בצדקתם. לעניין בחינה חיצונית של הממצאים, ודאי שהיא בעלת חשיבות מיוחדת, מכיוון שהיא בלתי תלויה בדעותיו ובנטיית לבו של ההוגה. במדע נהוגה ביקורת עמיתים לצורך כך, ובספרות, להבדיל, מופקדת המלאכה המקבילה בידי ההוצאה לאור והעורכים הספרותיים. בשני המקרים, יהיה זה אך תום לב להאמין שהביקורת נמסרת באופן נטול פניות באמת ובתמים ושאינה מערבת איזו נימה פרשנית של המבקרים, אם כי זהו נושא לדיון אחר בתכלית. |
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, אַבְרָשׁ אֲמִירִי
לא הבנתי את משמעות "חשיבה רפלקטיבית" בהערתך. אבל לגבי העובדה שהוא הוציא את הספר לאור - אתה בוודאי יודע שכמעט לא אפשרי לקיים ביקורתיות כלפי מה שאתה חושב שהוא נכון. צריך עין חיצונית לעניין והניסיון מלמד שגם כך נדיר שאנשים מקבלים תפיסה שונה לגבי עצמם. |
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
יעל,
מעניין שאת דווקא מפעילה חשיבה רפלקטיבית בהתייחס לסופר, יכולת שכנראה הוא עצמו לא מאד מצטיין בה (לפחות על סמך סקירתך), אחרת היה חושב פעמיים לפני שהיה מוציא את הספר לאור.
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
אמון, זה שכותבים על כל דבר לא מפריע לי במיוחד.
אבל העובדה שמישהו כותב ספר עיון, לכאורה, שאינו מחדש דבר - מפריעה לי מאד. |
|
אָמוֹן
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
מעניין, נראה שהיום נכתבים ספרים על כל דבר.
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, Pulp_Fiction
מקווה בשבילך שלא תתאכזב. מבחינתי הכשלים שמניתי יגרמו לי לא לקרוא עוד דברים משלו. |
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
פרפר צהוב, אין לי כללים בנושא.
לפעמים אנטוש מוקדם, לפעמים מאוחר. לפעמים אסיים את הספר בקושי או בקלות. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
ואו. לא קראתי ממנו עדיין, אבל
יש ספר אחר שלו ברשותי שמחכה לתורו "הלוחש לאשמים" נקרא, מקווה שלא אתאכזב.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
לדידי, ספר שלא נראה מעניין ינטש בשלב מוקדם ככל האפשר.
החיים קצרים מכדי לבזבזם על ספרים גרועים.
|
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, פרפר צהוב.
מצד אחד - אתה צודק. הוא גרם לי בתחבולות לקרוא ספר שלעניות דעתי לא מחדש, כתוב בבינוניות, לא מקיים מה שהוא מבטיח ועדיף שלא אתחיל לדון בנושא ההומור שלו. מצד שני רציתי את הזכות להתווכח איתו בלי שהוא יגיד "כן, אבל נטשת אותו ואת לא יודעת מה הפסדת"... |
|
yaelhar
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
אַבְרָשׁ אֲמִירִי שאלה מעניינת ומאתגרת.
אז ככה:אם קניאל יכול להסתכל על ספרו מעיני הקורא, הוא עשה טעות והוציא לאור ספר שאינו מחדש דבר בשום פרמטר. אבל אני מניחה שאין לו אפשרות כזו. העובדה שיש הוצאה לאור המוכנה להוציא את ספרו והוצאות שהוציאו את ספריו הקודמים, כנראה מעודדת את הרגשתו שהספר הזה אינו טעות אף לא שגיאה. |
|
פרפר צהוב
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
יעל, נראה שקניאל הפילך בפח על ידי הגדרת "שיפוט מהיר על סמך הנחות שגויות" כטפשי, ובכך גרם לך לקרוא את כל הספר :-)
אם לקרוא ספרים על טפשות, ספרו של אראסמוס מרוטרדם נשמע מסקרן, אם כי לא בטוח שאגיע אליו (יצא בעברית בשם "שבחי הסיכלות" או "השבח לטפשות"). |
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 5 שנים ו-1 חודשים)
סקירה משעשעת.
נראה שהעמדה שנקטת כלפי הספר במהלך הקריאה בכל זאת הייתה הוגנת. אז מה דעתך..? האם בחירתו של קניאל להוציא לאור את הספר היא שגיאה או טעות? (;
|
33 הקוראים שאהבו את הביקורת