ביקורת ספרותית על הזהב של קחמרקה מאת יעקב / יאקוב וסרמן
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שישי, 10 באפריל, 2020
ע"י גלית



סיפור ותיק למדיי ,קראתי עיבוד שלו בילדותי באחד מספרי אבא/אמא/סבא/סבתא מספר/ת ורציתי להרחיב.
אמנם הקונספט של הוצאת נשמות בהוצאת קלסיקות שמעולם ( או מזמן) לא תורגמו מבורך בהחלט - עד כה קראתי את דוקטור מריגולד של צ'ארלס דיקנס -אבל המחיר הוא שערוריה.
מדובר בנובלה בפורמט כיס הנקראת בשטף ובהחלט מותירה רצון להרחיב וללמוד את הנושא.
הנובלה נכתבה בשנות ה20 של המאה הקודמת ומתרחשת במאה ה16 בפרו .
1532 כמה עשרות "מגלי עולם", שכירי חרב ספרדיים בהנהגת פיזארו מגיעים לדרום אמריקה ,כובשים את היבשת ואת העמים היושבים בה ומוציאים להורג את מלך האינקה אטוואלפה, אומת האינקה ששלטה באזור כמאה שנה, היתה בעלת משטר ריכוזי חזק,טכנולוגיה מתקדמת - לזמנה- אומה עשירה ומשגשגת שחיה לה חיי שלום ושלווה שנים רבות,
כל המידע שיש לנו הוא מעדות ספרדים וגם מה שניתן ללמוד משרידים ארכיאולוגים וממיתוסים של אלו שחיים היום. האינקה לא השתמשו בכתב כך שאין לנו תיעוד מכלי ראשון.
הקול הדובר הוא אחד האבירים במטהו של פיזארו: דומינגו,שכותב את זיכרונותיו,
בכמה משפטים אנחנו נחשפים לאחת משואות העמים הראשונות, לפחות בהיסטוריה המתועדת,השמדה ,לא מתוכננת אמנם ,אך מבוצעת בקפדנות וכלאחר יד משל מדובר בקן טרמיטים שפוגע ביסודות הבניין. למעשה פחות מכך כי האינקה לא היוו שום סכנה עבור הכובשים הספרדיים , גם כשהפסיקו להעריצם כאלים האינקה לא נלחמו על חרותם. לאחר טבח של כמה אלפים מהם וללא שנפגע איש מ 180 הספרדים ( ! ) ,נלקח המלך אווטלאפה בשבי.
כשהמלך נוכח לדעת כמה משתוקקים הספרדים לזהב הוא מציע לפדות עצמו בתמורה למילוי חדר מסוים בזהב עד למועד מוגדר.
לנוכח הסיכוי לזכות בכמות כזו של זהב הספרדים מאבדים את זה, נעשים כל מיני מעשי זוועה, מריבות וסכסוכים בינם לבין עצמם.
בני עמו של אווטולפה מתגייסים להביא מטענים של זהב, איש לא חושב להביא נשק או להבריח את המלך או להשתלט על המתחם. בסופו של דבר אווטולפה מוצא להורג למרות שעמד בהתחייבותו,הנימוק להוצאתו להורג הוא שלא עמד בה למרות שלכולם ידוע כי הספרדים גנבו מן הזהב לפני המועד.
היה לי ויכוח עם גיסי מה יותר מרגיז ההתנהגות המנוולת ,המושחתת ,הנצלנות ,תאוות הבצע והאכזריות של הספרדים או אזלת היד ,חוסר האונים ,הנאיביות וקבלת הדין של האינקה.
הטיעון שלי הוא שאין שום דרך לשפוט את האינקה ואת התנהגותם , בוודאי לא כשאנחנו משתמשים במושגים של הזמן שלנו ושל תרבות המערב , זו שמגנה בכל פה הליכה "כצאן לטבח" אם כי גם אנחנו למדנו עם הזמן כי מי שלא חווה את הסיטואציה לא רשאי לשפוט.
בסופו של דבר זה סיפור מאד עצוב,הוא אומר לנו דברים נוראים על המין האנושי,הוא לא משאיר שום תקווה. וזה נכתב עוד לפני מלחמת העולם השנייה וכל אירועי הג'נוסייד של המאה ה - 20.
19 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
גלית (לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
חסד נעורים אנקה אכן היה דיון מעניין.
מזל שלי שייש לי גיס שאפשר לדבר איתו על ספרים.
אנקה (לפני 5 שנים ו-5 חודשים)
חוות דעת טובה לספר די בינוני שמספר היסטוריה עצובה וזוועתית. לספרדים היו כמה פשעים נגד עמים. הדבקות הדתית והלאומנות שלהם גרמו לרצח מיליוני חפים מפשע.
יצא לי לקרוא את הספר בנעוריי והוא זעזע אותי. לפני כמה חודשים קראתי אותו שוב במקרה, בזמן הקריאה נזכרתי שכבר קראתי אותו פעם, לכן לא התרגשתי כל כך.
אהבתי את התייחסות שלך לוכוח בינך לבין גיסך על עקרון מי שגה יותר : התוקפן או הקורבן.
חבל שלא הייתי שם זבובה על הקיר ;)
גלית (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
אכן "רק" (8
אבל שוב, אני לא בטוחה שאנחנו זכאים לשיפוט מוסרי ערכי, היו להם מושגים אחרים לגמרי משלנו.
בכל אופן זה נושא מאד מעניין, תמיד ריתק אותי לחשוב שכל מיני תרבויות אחרות - יפן , סין, אינקה , אצטקים, מצריים,ערבים הגיעו להשגים עצומים בזמן שאירופה ערש התרבות המערבית הנחשבת דשדשה בחשכת ימי הבניים,כל אותן אומות שזולזלו, נכבשו , דוכאו, נוצרו
נחשבו כברברים והיו בעלי הישגים מדעיים שחלקם אבדו לעד.
בת-יה (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
צודקת, גלית. עשיתי קצת סלט עם האצטקים. האינקה הקריבו "רק" ילדים.
בכל אופן מעבר למתמטיקה הבסיסית האינקה היו אסטרונומים מעולים, ויש מי שטוען
שכתב הקשרים שלהם שייך לאסטרונומיה ולא לזיכרון אישי. הנושא הזה נחקר היום, מקווה שהמחשבים יעזרו.
גלית (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
למעשה בת יה לא מדוייק
לאינקה לא היה כתב הם השתמשו בחבל עם קשרים ,עד היום לא ממש פענחו את הקוד. יש תאוריה שטוענת שזה מעין פנקס זיכרון אישי ורק המשתמש ידע לפענח אותו. מתמתיקה בסיסית הם הכירו. היו להם קרבנות אדם ובעיקר ילדים. אזור המחיה שלהם היה בערך פרו של היום.
אבל לדעתי את מערבבת עם האצטקים שהיו הרבה יותר אכזרים ואלימים ופולחן שבויים היה טקס קבוע אצלהם ,לאצטקים דווקא כן היה כתב שהתבסס על ציורים וסמלים ורובו פוענח. גם אותם כבשו הספרדים , קבוצה קטנה בראשות קורטז גם שם עצרו את המלך שיסרב לפתוח במלחמה אבל האצטקים דווקא מרדו וכתוצאה מכך נטבחו רבים מהם אם כי היו להם מעט הצלחות בלוחמת גרילה.הם לא ממש צייתו למלך שלהם שהיה רודן אכזרי (מונטסומה שמו ) אזור המחיה שלהם היה בעיקר מקסיקו של היום.
שוחר שלווה - כמובן יחסית, בכל מקרה הכוונה הרעה הייתה כאן מצד הפולש, בשני המקרים.
גלית (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
שוקולד קשור להכל מסמר

מכיר את "שישה צעדים לקווין בייקון" ? אז כזה
גלית (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
תודה חני
בת-יה (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
להתייחס לאינקה כעם שוחר שלווה - זו תמימות.
זה היה עם שהקריב את אנשיו לאלוהים, ובשנים של בצורת או צרה אחרת כלשהי הקריבו גם עשרות רבות של נשים וגברים. העלו אותם קורבן. חתכו בבשר החי והוציאו את הלב...
גם כתב היה להם, כתב ציורים, שהיום כבר יודעים לפענח אותו, וכמו הכתב המצרי הקדום הוא מספר רבות על התרבות של עם זה. כולל הוראות של הקרבת הקורבנות.
נכון הספרדים טבחו באינקה, וגם העבירו מחלות שחיסלו אותם. אבל עניין התמימות לא ממש תופס כאן. לעם הפשוט כבר לא היה איכפת מה יקרה למלך, שגם קודם לכן דאג להרוג בהם ולחסל אותם.
אפשר להשוות את זה לאותם יהודים שפנו לרומאים לבקשת עזרה בגלל מה שהתרחש כאן בארץ. עם יכול לטבוח גם בתוך עצמו.
מסמר עקרב (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
לא ממש קשור לענייננו, אבל דרישת שלום חמה מוורד הדולומיטים (Rose Of The Dolomites) של לואקר.
הצלחתי להשיג אחרי המון זמן, ואם תיפגשי עם אנקה אחרי שהבלגן ייגמר, אשלח לך בשמחה.
חני (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
קראתי כבר כמה מסדרת הכיס הקטנות של נשמות.אהבתי את כולם בינתיים.
יופי של סקירה.
גלית (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
אם כבר אז את "העמדה" שופי
יותר עב כרס לדעתי ובהחלט הרבה יותר מתאים לזמנים אלו.
כן , קראתי את " זה" קראתי את רוב מה שתורגם לעברית , אם כי אני חייבת להודות שיש כמה שלא הצלחתי לעכל . עבור "זה " נצרכתי לשתי פעמים,
בפעם הראשונה קראתי ברצף 150 עמוד ואז גיליתי (הייתי בבית לבד) שאני מעיפה מבטים אחורה כל הזמן אז נטשתי אותו.
חזרתי רק אחרי כמה שנים ואני חייבת לומר שהוא לא חביב עליי , למרות שקראתי עד הסוף. כרגע "הזר" ממתין לי , אני מתאפקת עם הסדרה עד שאקרא את הספר, מעט מאד פעמים נעשו עיבודים מוצלחים לדברים שלו , אבל כשהם טובים הם מרהיבים (אני והחבר'ה,חומות של תקווה , )
גלית (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
המממ... כן , די הרבה אמון (8 ועוד היד נטויה
שופי ינשופי (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
הזכרת לי את "זה" של קינג.
קיבלתי ממנו כאב בידיים (בגלל המשקל) וכאב ראש (בגלל העלילה המורטת עצבים).
קראת?
אָמוֹן (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
כמה ספרים שאת קראת, הרבה מאוד.
גלית (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
לא אכפת לי קריאה ארוכה למרות שלעתים זה מוגזם היה לי כבר ממש קשה לצלוח את 1200 העמודים של מתחת לכיפת הזכוכית של סטפן קינג אם כי את ה 800 האחרונים קראתי ברצף בשבת אחת.
לפעמים מעט תופס את המרובה , לדוגמה החשד של פרידריך דירנמאט, אבל אני לא שופטת טיב של ספר לפי הכובד שלו, המדד היחידי שאליו אני מתייחסת זה אם אפשר לסחוב בתיק... אלו שלא - נקראים בבית.
וגם בעניין טעם של פעם אני לא כל כך מתלהבת, לא אם הכוונה לתרגום בשפה ארכאית,
לדוגמה אני לא מחבבת את התרגום הישן של האסופית , אני מעדיפה 100 מונים את התרגום ה"חדש" ( יותר מ 20 שנה) של אן מהחווה הירוקה.
זה לא שאני לא אוהבת ספרים ישנים - ג'יין אוסטן, שייקספיר ,יש דברים שגוברים על מרחק הזמן, לא התקשיתי עם השפה של וסרמן או יותר נכון עם השפה של המתרגם שלו .אם כבר הספרים של 9 נשמות נגמרים הרבה יותר מדיי מהר לטעמי.
שופי ינשופי (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
אני מאוד אוהב
את הספרים של זיקית, תשע נשמות, לוקוס והסדרה הקטנה של כתר.
חלק מהם ישנים ויש להם טעם של פעם (כמו פרנסוס על גלגלים, זיקית) וחלק מהם עכשוויים וממזריים (שרוכים, הסדרה הקטנה של כתר).
מה שמשותף לכולם זה שהם קטנים בממדים ובמספר העמודים ולא דורשים זמן קריאה ארוך.
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
גלית, לגמרי מבין אותך. :)
גם אני נתקלתי בכמה ספרים מדכאים להפליא (רוצה לומר מדכאים ונהדרים לא פחות), שדירגתי בפחות כוכבים משהם אולי היו ראויים להם במחשבה שנייה. לפחות מבחינתי, התחושות שעולות בקורא מיד בתום הקריאה הן המכריעות בנושא ואני משתדל להישאר נאמן להן.

בכל אופן אהבתי את ההרחבה על הרקע. תודה.
אני לא בטוח אם נזכר בספר, אבל הספרדים הביאו עמם גם מוות שלבש צורה בדמות מחלות "העולם הישן", כמו אבעבועות שחורות. המחלה גבתה את חייהם של רבים מהאמריקאים הילידים עקב היעדר זיכרון חיסוני לנגיף ותרמה משמעותית לקריסת תרבות האינקה.

נשתדל לשמור על אופטימיות זהירה ולקוות שגורל תרבויות העולם יהיה שונה עתה, לנוכח הפורענות הנגיפית החדשה שהתרגשה עלינו.
גלית (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
כן יעלהר אחת מאבני היסוד של הסיפור היא התנגשות התרבויות ,הערכים . אווטלפה פשוט לא מסוגל לתפוס את חשיבות הזהב עבור הספרדים, לוקח לו המון זמן להבין מה הם מוכנים לעשות למען השגת ה "הצהוב הצהוב הזה" וגם כשהוא קולט , בתמימות רבה הוא מציע להם תמורה לחירותו , הוא לא מנהל מו"מ ,הוא מציע תמורה גבוהה מיד. לא עולה על דעתו שינצלו אותו ואת הסיטואציה לרעה . (באחת הביקורות מישהי השוותה את העניין למסע הרביעי של גוליבר , הביקור בארץ הסוסים שם לא קיים המושג "שקר" והסוסים לא מסוגלים בכלל לתפוס אי אמירת אמת.)
גלית (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
לגיטימי לשאול,
את הספר קראתי לפני כשבעיים ודירגתי מיד ,
את הביקורת כתבתי אחרי שהתבשלתי קצת - וגם פינתי זמן, (קורונה וזה), רוצה לומר: ה"כיכוב" הוא מהבטן, זה לא ספר שאקרא שוב, אמנם הוא זורם אבל לא **מרתק** הוא גורם לחשוב ,הנושא מעניין (ובהחלט גלשתי קצת להרחיב ידיעות ) אבל כאמור אין בו תקווה. ואם לא היה לי "חסד נעורים" לא בטוח שהייתי קוראת אותו כיום.
yaelhar (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
אנחנו גדלים על מיתוסים של "גבורה".
תרבות האינקה שהיתה נטולת מלחמות ובעלת שלטון ריכוזי שהסדיר, כך נראה, את היחסים בלי להזדקק לתחבולות, נתקלה בתרבות שהאדירה מלחמה אם-צריך-או-לא-צריך. התוצאה ברורה. וכך גם השיפוט של גיסך...
אַבְרָשׁ אֲמִירִי (לפני 5 שנים ו-6 חודשים)
תודה על הסקירה היפה גלית.
הצלחת לקשור מאורעות שהתרחשו בהפרש של כארבע מאות שנים זה מזה באופן מסקרן. נראה שהעוולות שביצעו שכירי החרב הספרדים בתושבי האינקה הם בבחינת "אבן מקיר תזעק" וההשוואה לשואת העם היהודי מתבקשת במקרה דנן.

בכל זאת אשאל, ומחילה על טרחנותי היתירה, האם הייתה סיבה מיוחדת שבגלל זכה הספר לשלושה כוכבים? התרשמתי שדי נהנית מהקריאה בו (והצלחת לסקרן גם אותי).





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ