ספר טוב
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 30 ביוני, 2019
ע"י tuvia
ע"י tuvia
שבוע טוב לכל החברים.
לפני כשנה, פחות או יותר, הגיעו לידיעתי זכרונות המשפחה שכתב דודו של אבי.
סיפרתי לכם כבר בכמה הזדמנויות על תולדות משפחתי ועלילות עלייתם לארץ ישראל.
הסיפור היה מלא בכל מיני אגדות אורבניות שהתווספו במשך השנים, ולכן עדות ראשונית זאת היתה ראשית כל הפתעה עצומה מכיוון שכל הדברים שנכתבו בה היו אמת ונקיים מאגדות ומסיפורי
שלא היו ולא התקיימו. הפעם הזאת היו בידי מסמכים- זכרונות בן משפחתי שעבר וחווה את העלילה ממקור ראשון.
והרי כמה מסקנות שאליהם הגעתי לאחר קריאה מעמיקה בחומר.
א) משפחתי שהגיעה מכפר בשם יאגיילניצה סטארה בגליציה , כיום במחוז טרנופול באוקראינה ,
המסמך נכתב על ידי דודו של אבי שנולד ב1886 והיגר עם משפחתו לפלשתינה בשנת 1889. הם התיישבו בראש פינה.
העובדה שעליה רציתי לעמוד היא שאוכלוסיית הכפר שחיו בה אוכלוסיות ממגוון רחב ביניהם סלבים, פולנים, הונגרים, טורקים ויהודים.
היהודים לא בחלו בכל עבודה ורובם עסקו בחקלאות. למשפחתי היו כעשרה אקרים שזה 40 דונם של אדמה חקלאית. הילדים נשלחו ללמוד בבית ספר של הברון הירש בעיר המחוז בוצ’אץ
בני המשפחה שלטו בחמש שפות עברית, יידיש, פולנית רותנית ( שפה שדיברו בה הסלאבים המקומיים), ורוסית.
האם שהיתה בת יחידה זכתה לחינוך רחב יותר וידעה עברית על בוריה וגרמנית כשפה נוספת.
המשפחה היתה דתית מאוד , אולם לא השתייכה לזרם מיוחד. והסיבה לכך שבמחוז הזה מספר היהודים לא היה רב ולכן כדי לחגוג את חגי ישראל נאלצו בני המשפחה להגיע לעיר הסמוכה ששם היה בית כנסת וקהילה יהודית גדולה יותר.
מצבה הכלכלי של המשפחה היה יציב , כל בני הבית עסקו בעבודת האדמה, והמשפחה התפרנסה מימנה .
את העובדות האלה הבאתי כדי להראות שיהודים היו גם בעלי אדמה וגם עבדו אותה כמו שכניהם הגויים.
ב)באזור גליציה רב האדמות היו בבעלות האצולה הפולנית או הכנסיה. היו הרבה יהודים שעסקו בגביית דמי החכירה דבר שלא הוסיף לאהדה , ולרוב בדוק ההפך הגמור. אולם בין האיכרים שררה
עזרה הדדית במיוחד בזמנים קשים של חורפים קשים או אסונות טבע אחרים.
ג) בסוף המאה ה-19, הרימה האנטישמיות את ראשה, בעיקר בערים הגדולות. היתה זאת פרשת דרייפוס וגלי השינאה שהיא הפיצה בכל אירופה
בפולין ובגליציה נערכו פוגרומים ורוח של בהלה החלה למשה בקרב היהודים. הנושא העיקרי שבו עסקו היהודים היה הגירה ובעיקר לאמריקה
יש לציין שהציונות עדיין לא פרצה אז אבל תנועות יהודיות כבר הסתובבו בשטח במטרה לעזור לאנשים ומשפחות שחשבו על עקירה לארץ ישראל או לצפון אמריקה ( כמובן רובם רצו להגיע לשם).
ד) אחת התנועות שפעלו בשטח לעידוד העליה לארץ ישראל היתה חובבי ציון, שמאחוריה עמד הברון רוטשילד שהתעניין במיוחד בהגירת חקלאים יהודים ולישובם במושבות שהקים בארץ ישראל.
תמורת 500 גילדן, סיפק הברון אדמה, בית, בקר , אסם תבואות וציוד חקלאי שהיו אמורים לכלכל משפחה ממוצעת .
משפחת אבי גילתה עיניין רב בהצעה ולאחר כמה חודשים נחתם הסכם רכישה עם בא כוחו של הברון. וכך עלתה משפחת אבי לארץ ישראל.
עכשו אסביר את קשר הדברים הנ״ל לנושא סיפרנו .
סובוטניקים בגליל, היו אלה גרי צדק רוסיים שהגיעו מאזורי קווקז בעיקר הוולגה ועקב התגלות דתית עזבו את הדת הנוצרית והכנסיה הרוסית, ולאר תהליך ארוך של גיור הפכו לגרי צדק יהודיים.
לאחר שהתגיירו עלו חלק מהמשפחות, לאחר מסע ארוך , לארץ ישראל והיו מראשוני המתיישבים במושבות ארץ ישראל , בעיקר בגליל התחתון ובגליל העליון.
חלקם התיישבו במושבות שהוקמו זה מכבר כמו כפר גלעדי, מטולה ראש פינה וכו, וחלקם במושבות חדשות שהוקמו בעמקים וליד הכינרת.
מעניין לציין שאת הליווי הדתי סיפק רבה הראשי של טבריה הרב עבולפיה, שאותו הצליחו להרשים באדיקותם, אדיבותם,וחריצותם.
מנהיגי היישוב כגון ד״ר הלל יפה מחדרה ודוד בן גוריון עצמו, הביעו לא פעם את אהדתם והערצתם לאותם מתיישבים״ ... הם איכרים מלידה, מסתפקים במועט שבמועט, רגילים להכנעה ולשפלות, מסורים לאדמת הקודש והם לא יתלוננו ולא יתאוננו״ ( י׳ ניסנבוים עלי חלדי תרכ״ט- תרפ״ט, ירושלים תשכ״ט, עמ׳ 252.
ראוי לציין כי ברחבי רוסיה ואוקראינה חיים כיום בקהילות עצמאיות ומגובשות כ 10,000 גרים ששמרו על יהדותם במסירות נפש, ואשר מעמדם ההילכתי אינו ברור דיו.
ספר מעניין ומגלה פרקים עלומים בתולדות העליה הראשונה והשניה , שאינם ידועים כל כך לציבור הרחב.
טוביה
20 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
טוביה ביקורת מרגשת, על רקע העובדה שמשפחתי הייתה בין מייסדות זיכרון יעקב ובהמשך כפר תבור,
אחרי שנים חזרתי לכדורי, ושם הכרתי שתי בנות שלמדו, או עסקו בספורט יחד איתי, זהבה לבית קורקין, וסמדר לובנוב. שתיהן כמובן השתייכו לסובוטניקים.
|
|
|
tuvia
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
היי כרמליטה,
ראשית תודה על הקומפלימנטים .
שנית, אני חושב שסיור עם סבטניק מקורי יכול להיות מעניין מאוד וגם נרחב מאוד אם לוקחים בחשבון את הפיזור שלהם ברחבי הגליל העליון ( ממטולה) עד לתחתון. מה גם שיש בסיפורים מעניינים בצורה בלתי רגילה בעיקר בכל הקשור להתיישבות באצבע הגליל, מטולה, כפר גלעדי ותל חי והקשר של כל אלה ליוסף טרומפילדור ולי״ א באדר , יום ההתקפה על תל חי ורצח אנשי תל חי ומותו של טרומפלדור עצמו. חשוב גם לציין שבעקבות תקרית תל חי נעזבו כל ישובי אצבע הגליל והם חזרו ליישוב רק כמה חודשים לאחר מכן. בקשר לספר, ניראה לי שניתן להשיג אותו בעזרת סימניה. תודה טוביה |
|
|
כרמלה
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
תודה טוביה על
השיתוף בסיפור המשפחתי שלך, שהוא חלק מפרק מעניין וחשוב מאד בתולדות היישוב.
תופעת הסובוטניקים מאד מעניינת.אחדים מהפרטים שציינת היו ידועים לי, אחרים חידשת לי. פעמיים נאלצתי לבטל סיור אודות הסובוטניקים בהדרכת אחת מצאציהם. מקווה שהשנה אוכל להשתתף. את הספר של רגב אני מתקשה להשיג. |
|
|
tuvia
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
תודה לכולכם חברים, שמח להועיל בביקורת מעניינת
|
|
|
בנצי גורן
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
תודה טוביה.
היסטוריה יהודית ומשפחתית זה תמיד מענין.
|
|
|
מושמוש
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
מאוד יפה תודה רבה.
רציתי להעיר, חובבי ציון התארגנו על דעת עצמם, והפיקו את עלייה ראשונה. באמת תוך זמן קצר הם נכנסו לקשיים גדולים ואז הברון רוטשילד תמך בהם ומימן אותם. אבל הוא חייב אותם לציית לפקידים יהודים צרפתים שלא בדיוק הבינו על מה כול המהומה פה, ואז חלוציי עליה ראשונה, כמו שהם נקראים רשמית, סבלו מאוד מהפקידים של הברון. הערה שניה: כול עלייה ראשונה היו דתיים, חוץ מקבוצה קטנה סוציליסטית, שנקראו 'בילויים' - ראשי תיבות של 'בית יעקוב לכו ונלכה (לישראל)'.
|
|
|
עמיחי
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
מרתק.
תודה גדולה על הסקירה. שאלה צדדית קטנה: האם השפה הרותנית אינה אוקראינית? |
|
|
tuvia
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
תודה רבה חברים גם על הפוסטים וגם על הלייקים.
סקאוט, חשוב לציין שרב העולים שהגיעו בעליה הראשונה והשניה הגיעו לפני שנולדה הציונות המדינית. בעליה הראשונה רב העולים היו דתיים. הם באו והתיישבו בארץ משום שבעיניהם צאת היתה מצווה חשובה , מצוות יישוב הארץ. לאחר שהרצל המציא את הציונות המדינית והסוציאליסטים עשו חיבור בין שתי האידאולוגיות האלה החלו לעלות יהודים חילוניים אבל חדורי מוטיבציה אידיאולוגית ואז גם הוקמו הקבוצות הראשונות דגניה וכו׳
|
|
|
חני
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
יופי של סקירה טוביה.
הרבה היסטוריה יהודית, והכי מרגש שזה אילן היוחסין שלך.
|
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
טוביה- אין בעד מה. אנקדוטה מעניינת הוספת. תודה. אתה צודק, ראש פינה הייתה דתית ולפי הזכור לי, זה היה חריג כי רוב המתיישבים בערים ומושבות אחרות היו חילונים.
|
|
|
tuvia
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
תודה סקאוט,
אכן, זהו סיפור מרתק שלא מוכר להרבה ישראלים ושלא נהוג לדבר עליו בבתי סיפרינו.
זכור לי שבטיול עם אבי לגליל העליון, שנים רבות לפני פטירתו, עברנו ליד חוות דוברובין לא רחוק מראש פינה. מכוון שלא ביקרתי שם לפני כן, נכנסנו לביקור קצר כדי להתרשם מאורח החיים בתקופה ההיא של ראשית ההתישבות בגליל העליון. מאוד הרשים אותי הסדר והטיפול המסור של האיכרים ברכושם ובכלי עבודתם. שנים לאחר מכן כשאבי כבר היה קרוב לסוף, התחלתי להקליט את זכרונותיו מראש פינה. היות וגם הוא ומשפחתו היו חקלאים מאוד התרשמתי מעבודת החקלאות של המשפחה. עוד נושא שהיזכרתי אך רק בקיצור זה אדיקותם של המתיישבים בראש פינה, רובם היו דתיים מאוד שדיקדקו בקוצו של יוד ואף שלחו את הילדים ללמוד בבתי ספר דתיים ( כמו משפחת אבי ) אבל הוא נטש את הדת לאחר שעזב את ראש פינה. תודה על הלייק ועל הפוסט. טוביה |
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-3 חודשים)
תודה על סקירה מצוינת. לפני כמה שבועות רץ המליץ לי על הספר הזה וטרם קראתי. גרמת לי לקדם את קריאתו.
הכרות עם חייהם של הסובטנקים הוא מרתק וכמו שאמרת, פלח בהיסטוריה ההתיישבותית של ארצנו שאינו ידוע לרבים. |
20 הקוראים שאהבו את הביקורת
