ביקורת ספרותית על צ'חלה וחזקל מאת אלמוג בהר
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 1 במאי, 2019
ע"י רץ


מה נשתנה הלילה הזה, מכל הלילות?

בלימודי ירושלים לתואר שני, אני משתתף כעת בקורס, שהגדרתו היא מחנה מחקר, בו נלמד מתחם אחד בירושלים, ועליו כל סטודנט עושה עבודת חקר. אני בחרתי בנושא מאתגר, במסגרת הנטייה האישית שלי, ללכת על דברים לא שגרתיים, כמו הנושא שבחרתי, שכונת קטמונים, ומנזר סאן סימון, והאופן בו הן מתוארים בספרות. האתגר כמובן מצוי בקו התפר שבין היסטוריה לספרות, בו ההגדרה מאוד חמקמקה, בין מהי היסטוריה, והאם ספרות יכולה להיחשב היסטוריה, או במלים אחרות, מה ניתן ללמוד מספרות על השכונות והאנשים שחיו בהן .

כשבדקתי, מהם הספרים על שכונות קטמון ומנזר סאן סימון, ספרות יפה, או יומנים, הגעתי לרשימה ארוכה ומכובדת, כמו תש"ח של קניוק על סאן סימון, או כזה אני, רבותי, מיומנו של ח'ליל אל - סכאכיני, שהיה איש רוח ערבי שגר בקטמונים, עד מלחמת העצמאות. כשנגשתי לספרנית, שלנו ערביה ישראלית, אורו עיניה שבקשתי את הספר. יחד אתו לקחתי ספר נוסף, את צ'חלה וחזקל, של אלמוג בהר, המספר על קשיי העולים החדשים, חלקם מעירק שאכלסו את שכונת קטמון. לא הייתי מגיע לספרות כזאת, ללא האתגר של העבודה שלקחתי עלי.

כשקראתי על הספר, אחד הדברים שהפתיעו אותי, הוא שם המחבר, אלמוג בהר, (שם עם הרבה יומרות), בהר משורר וסופר צעיר, להורים ממשפחה עירקית בגדדית, לכך הוא נותן ביטוי בספרו המספר על חזקל, צעיר שחיי בשכונת קטמון, בפיצול תרבותי בין הישראליות שהוא מבקש, לתרבות עירקית, המאופיינת בזיקה לשפה הערבית, לפיוט ולמסורת הדתית מזרחית. אך אלמוג לא מסתפק רק באמירה ספרותית, הוא עצמו חיי בשכונה ושימש בה מורה. בהר החליט לחזור במסות שהוא כותב, ובשירו למקורותיו המוכחשים, למזרחיות ולמקורותיו הדתיים, ולומר אמירה שונה מהתרבות הישראלית החילונית. בהר פעיל חברתי, היה ממנהגי "הפנתרים השחורים החדשים", ו"בתנועת המעברה" שנאבקה למען דיור ציבורי, ונגד פינוי מבתים. אני שמח על כך שהתחלתי להכיר יוצרים שונים כמו בהר מקוריים ובעלי אמירה חברתית באמצעות הפרויקט שלקחתי על עצמי.

בהר מספר לנו על האנשים שהתגוררו וחלקם עדיין מתגוררים בשיכוני הרכבת של קטמון, באמצעות סיפור על זוג אחד צעיר, חזקל, וצ'חלה, שנשאו בשידוך. יש להם קשיים בזוגיות שלהם, ובמציאת פרנסה, חזקל מפוטר מעבודתו, וברקע הוא עדיין קשור למורה הרוחני שלו, המעודד אותו לשמור על המסורת הדתית העירקית, במקביל הוא נחשף לשירה הישראלית הצעירה והחילונית.

צ'חלה עומדת ללדת, חג הפסח מתקרב, ואיתו הפחדים, של מי שהפרוטה לא מצויה בכיסו, האם יהיה להם כסף להתמודד, עם התינוק העומד להיוולד ועם חג הפסח הקרב בו חזקל וצ'חלה עומדים לארח את בני משפחתם, ואורחים, השכנה הרוסיה וערבי מצפפה, מיקרו קוסמוס לשכונות העוני של ירושלים. האם הסדר הזה, שיש בו קבלה של השונה והחלש, יביא את הגאולה לבני הזוג? בינתיים הם מסתגרים, איש ואישה בתוך חלל דירה קטן, לשתיקות כואבות.

לבהר יש שפה מיוחדת, ותרבות היונקת משורשי הערביות והיהדות המזרחית. ברקע הפיוט המסורתי של יהודי בגדד, השירה הערבית של אום כולתום, ומצד שני העוני והדלות של שכונות קטמון, הוא מאזכר את ארז ביטון והפנתרים השחורים, שעליהם אמרה גולדה מאיר, "הם לא נחמדים", ועל כן כדאי לקרוא את הספר הזה הטומן בחובו, מראות אחרים, את תושבי ירושלים, הנמצאים בשולי הערים, חברתית ומבחינת התחושות. התחושות האלו הם עדיין אחד מיסודות, השסע והפצע המדמם בחברה הישראלית,ולכן מעבר לחוויית הקריאה של הספר המיוחד הזה, הוא חושף אותנו לתרבות ישראלית שונה, ממה שהכרתי, שהוצגה לא פעם באור לא חיובי.

הספר הזה עוסק בסדר יהודי מסורתי ובסדר חברתי המתחבר אליו, בחירותיו של האדם וביכולתו לכונן סדר חברתי שונה לעצמו ובחברה הישראלית, שכעת השסעים בה הולכים ונפערים. במהלך הפסח הזה שאלנו, מה נשתנה הלילה הזה, בעכשוויות, על כן מומלץ לקרוא בספר הזה כהתבוננות מחודשת למה שאנחנו ולמה שאנחנו מבקשים להיות.
33 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
Pulp_Fiction- תודה, אני חושב ששכונות כמו קטמון משקפות את הקונפליקט הכפול שבין מסורת הבית לעומת התרבות הישראלית , שניסתה לכפות את עצמה על העולים במסגרת אידאולוגית כור ההיתוך.
Pulp_Fiction (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
סקירה נהדרת כהרגלך. תיארת יפה את הקונפליקט שיש לכל עולה
שהוא מבוגר מספיק, כד להכיר את תרבות ארץ מוצאו ולאהוב אותה ובו בזמן צעיר מספיק כדי שתהיה לו היכולת להתחבר חזק גם לתרבות הישראלית והרצון להשתלב.
רץ (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
אושר תודה, אכן ירושלים עיר קשה, אך עיר שעדיין אנחנו אוהבים אותה, עיר מייסרת שמהווה מושא לאהבה וכאב.
רץ (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
ישי תודה - אני מודע להבדל ואכן אציג אותו בעבודתי, סאן סימון הוא היסטוריה דתית, והיסטוריה של קרב מכונן אחד של הפלמ"ח. הם באו כבשו והלכו, ובכך יצרו מציאות של בריחת ערבים, קליטת פלטים ועולים לתוך חיים של מצוקה. אולי זה הבסיס להבין את המתח שהיה קיים במדינה, בין האליטה שאותה יצג הפלמ"ח, לקבוצות שהיו בתחתית, העולים החדשים והמזרחיים, המתח הזה הוליד לדעתי את המהפך של שנת 1977, ועד היום הוא קורע את החברה הישראלית.
רץ (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
כרמליטה - תודה, העבר של הערבים בשכונה מסקרן, וקיימת קבוצה של יהודים המנסה לשמר אותו, שזה מעשה יפה. גלי העליות והאופן שבו הם נקלטו זאת נקודה כאובה ובעייתית. ספרו של בהר מעניין, לעתים השפה קשה ביותר, אך כדאי לקרוא אותו, הוא ממש שונה מספרות המרכז.
רץ (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
עמיחי - תודה ותודה להמלצה, אבדוק.
רץ (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
Rasta - תודה
רץ (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
חני - תודה, שכונת קטמון מייצגת היסטוריה מורכבת ומרגשת, החל מהצלבנים שבנו את סאן סימון, ובהמך הערבים שהתגוררו בשכונה, ולאחר מכן גלי העליה והמחאה החברתית של הפנתרים, וכעת העתיד המסקרן, לאן פניה של השכונה בתכניות השימור והשיקום שלה.
אושר (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
ירושלים זאת עיר קשה:

https://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=986234

ישי (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
צריך להבדיל בין שכונת קטמון הישנה שכוללת את רחוב הפלמ"ח וכובשי קטמון, בה שכנו מספר קונסוליות, ומנזר סאן סימון נכלל בתחומה לבין שכונת גונן אליה אתה מתייחס בשיכוני הרכבת המפורסמים והפנתרים השחורים (מתוך המצוקה ששררה שם עד שנות השבעים והשמונים צמחה הקנאות, הכמעט עיוורת, לבית"ר ירושלים ששמשה נחמה ומפלט לנוער המתוסכל שצמח וקופח בשכונה)
עד לפני מספר שנים הייתה שלדה של טנק במקום בו התחוללו קרבות סאן סימון ובעת ביקור נוסטלגי במקום לפני כשנתיים, או שלוש, הופתעתי לגלות שהטנק נלקח משם.
כרמלה (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
תודה רץ
מתוך קטעים שמצאתי ברשת, יעניין אותי מאד לקרוא את יומנו של ח'ליל אל-סכאכיני לאו דווקא בהקשר השכונתי. אנסה למצוא אותו.

אני מרבה לקרוא על הקליטה העקומה, בעשורים הראשונים למדינה, של עולי המזרח ופליטי השואה . אבדוק גם את ספרו של בהר.
עמיחי (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
מעניין מה שאתה כותב.

אם אני לא טועה, גם הספר "שש כנפיים לאחד" של חנוך ברטוב עוסק, בין השאר, בימי ההתמקמות הישראלית באזור הקטמונים, לאחר מלחמת העצמאות.
וגם ב"יונה ונער" של מאיר שלו מדובר על הקרב על סן סימון.
Rasta (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
רץ, תודה על ביקורת מעניינת ומסקרנת! השכלתי.
חני (לפני 6 שנים ו-5 חודשים)
לירושלמים רק לשמוע את המילה קטמונים זה אומר כבר הרבה מאוד. כתבת יפה וזו זכות לללמוד ולחקור על קטמונים או על שכונות בירושלים
לימודים כאלה מעוררים בנו סקרנות להשוות בין פעם לעכשיו.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ