ביקורת ספרותית על נשות הניחומים מאת רות הלו
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 21 באוקטובר, 2018
ע"י dina


בחודש יולי 1937 ביימו היפנים תקרית בשוליה המערביים של העיר בייג'ינג,שלימים תיקרא בשם תקרית גשר מרקו פולו, וזו היתה למעשה יריית הפתיחה לכיבושה של סין כולה.
אחת מתופעות המלחמה הזו נקראת "נשות הניחומים". (ביפנית= יאנפו. יאן-נחמה, ו-פו- נשים) נשים? ילדות! היפנים פיתו ילדות ונערות סיניות באמתלות שווא כמו פרסום מודעות בעיתונים ובה מציעים עבודה בעלת הכנסה יפה. נשות הניחומים זה מושג שהוא למעשה מכבסת מילים לזנות. הילדות נעקרו מבתיהן, ממשפחתן, הוסעו לערים אחרות, ושם נכלאו תחת שמירה כבדה והדוקה,ובתנאים לא תנאים הוקמו מחנות של נשות הניחומים, והנערות הפכו לשפחות מין. הן קיבלו גברים יפנים מסביב לשעון, נאלצו לספק את צרכיהם, תוך כדי התעללות מצידם. מכות, בעיטות, ואגרופים- ולקינוח אונס אכזרי. ובכלל, הרוע והאכזריות מצד היפנים לא ניתנים לתיאור. ממש.

האבסורד הכי גדול הוא זה שרעיון הקמת נשות הניחומים עלה מתוך הבנה מצד היפנים שאם יהיה מקום כזה מסודר בו יוכלו היפנים לבוא לספק את צרכיהם, כך יימנעו מעשי אונס המוניים, והדבר יביא לשקט נפשי של החיילים. מה שקרה בפועל, שמעשי האונס לא נמנעו,והתרחשו שם מדי יום ביומו,והיו בחסות השלטון היפני אשר נתן ידו לדבר המזעזע הזה.

היפנים הכינו מסמך ובו הכללים להתנהגות במחנה, כולל שעות ביקור, זמן ה"שימוש", כן, הנערות היו רק כלי שמשתמשים בו ותו לא,חובת שימוש בקונדום היא בגדר חובה, וגם זאת סיפקו היפנים. היו גם "תאונות עבודה", נערות שנכנסו להיריון. כמובן שההפלות שעברו נעשו בתנאים לא תנאים, ועוד באותו הערב, כשהן עדיין מדממות וכואבות נדרשו לחזור לעבודתן, והמשיכו לעבור מעשי אונס אכזריים, כשהיפנים אונסים את גופן, אך יותר מכל את נשמתן.

הסיפור נע על שני צירי זמן, האחד אי שם בשנת 1938, בזמן שקרו הדברים, והסיפור השני עכשווי, והוא מתנהל בבית המשפט ביפן, בה תובעות מספר נשים שהיום הן נשים מבוגרות, את ממשלת יפן על הזוועות שנעשו בהן.

במרכז הספר עומדת דמותה של מיאן, היא בת שלוש עשרה, חיה עם משפחתה בכפר קטן ועני בדרום סין.משפחתה מתפרנסת מגידול אורז, כמו רוב תושבי הכפר. יש שנים שאין יבול, ואז אין כסף, ואין מה לאכול. כשאביה של מיאן נתקל במודעה בעיתון המחפשת נערות מגיל ארבע עשרה עד עשרים וחמש לעבודה המכניסה כסף טוב, מחליט שזהו פתרון טוב, ואולי בזכות מיאן שתשקר קצת בקשר לגיל שלה, תוכל המשפחה להתאושש קצת.וההמשך ידוע..

השבר הגדול הוא שהבנות נחשבו בעיניי הסינים למשתפות פעולה, וזה שהן היו קורבנות בעצמן לא נחשב בעיניהם. בסין של אותם ימים ציפו מאותן הבנות להתאבד. החברה הקיאה מקרבן את נשות הניחומים, הן היו גרועות בעיניהם יותר מהיפנים.

הסיפור מרתק מעצם הנושא, מאמיתות הדברים. לא פחות מרתק וכדאי לא לדלג על אחרית הדבר, ובו מספרת רות הלו מה הביא אותה לכתוב את הספר, ותודה לך על שהארת את הסיפור הזה,וזה היה נושא הדוקטורט שלה.
ועוד נקודה מעניינת: הספר תורגם מגרמנית,אך המחברת היא ישראלית לשעבר, ובפרק התודות היא מודה להוצאה ולמתרגמת שפירסמו את הספר במולדתה.

חשוב, מחכים, ומרתק.
29 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
dina (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אין כפרה חני, עצוב.
חני (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
דינה תודה שהבאת את הסקירה היפה. זהו חלק רע ואכזרי בהסטוריה של יפן סין.
ככל שאני שומעת יותר אני מתחלחלת
יותר מהעם היפני וזוועותיו. האם יש בכלל
כפרה לכל העוונות של היפנים?
dina (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה בנצי.
בנצי גורן (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
ספר קשה ומטלטל אך גם ספר חובה לדעתי. תודה דינה.
פֶּפֶּר (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
נכון, אבל זה כבר טיעון אחר לגמרי; הוא מכיר בזה שהדין מנסה לדאוג לנאנסת, וודאי שלא מנסה להעניש אותה.
גלית (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
Phi לא שונים בהרבה מכל אומה כובשת אחרת אז וכניראה גם היום.
מאז ומעולם גברים היו כובשים ונשים נאנסות
ההבדל היחיד הוא שכאן זה בא באופן ממוסד ומסודר ולכן זה מעורר בנו אימה ודחייה כל כך ממוקדות.
בדומה למערך ההשמדה שניהלו הנאצים, כולל מערכת ההשתקה ,האשמת הקורבן וההשכחה שלאחר מכן.
למרבה המזל אנחנו - היהודים - התעשתנו בזמן.
גלית (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אבל מה שכן , פפריקה בהחלט ראויה לציון אמירת בית הדין כי אונס = רצח.
ואני לא נטפלת דווקא ליהדות, היו וישנן עדיין תרבויות הרבה יותר גרועות ,רק שאת היהדות אני מכירה.
גלית (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
רוצה... כאילו יש לה ברירה. כשהחלופה היא חיים של חרפה ועוני כ"סחורה פגומה" בלי מגן ובלי פרנסה רחיים על צוואר משפחתה. בלי סיכוי למשפחה משלה.
פֶּפֶּר (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
מי שואל אותה? בית הדין. על פי ההלכה רצונה ולא רק רצון אביה קובעים.
yaelhar (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
פפריקה - איזה עובדות?
איזו נערה באותם זמנים "יכולה לא לראות את פרצופו לעולם" אם זה מה שרצתה? מי שאל אותה? אם אביה קיבל פיצוי והחליט שהיא תינשא לאנס, לו היא תינשא.

אני לא נוטה לבקר חברות קדומות על המנטליות השונה משלנו - זה לא נראה לי נכון. צקצוקי הלשון שלי הם דווקא כי בתרבות הזו ניסו "לתקן את המעוות" מבחינת נזיקין: היה פיצוי והיה פיתרון. רק לא לנאנסת.

פֶּפֶּר (לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
יעל וגלית, לא נעים לי להפריע שוב עם העובדות, אבל אין שום סיטואציה שבה נאנסת חייבת לחיות עם האנס. אם היא לא רוצה לראות את פרצופו לעולם, היא יכולה. אבל אם היא רוצה להתחתן איתו, הוא מחויב על פי דין לשאת אותה. אני מסכימה שזה נורא לחיות עם האנס ללא תקווה וכו', ללא שחרור מוקדם על התנהגות טובה וכו', אבל זה מצב שהיא נכנסת אליו רק אם היא רוצה בו.
ולגבי אלמנה - שטויות. אלמנה לא מחויבת להינשא לאנס; ההבדל היחיד בין אלמנה לרווקה הוא שאם רווקה רוצה להינשא לאנס, הוא חייב להינשא לה, אך הוא לא מחויב אם היא אלמנה.
עם השדה בכלל הפכת את היוצרות: אם היא נאנסת בשדה, כלומר במקום מבודד, צעקה או לא, זה לא משנה, זה מוגדר אונס. אם היא נאנסת בעיר, במקום שיכלו לשמוע אותה, והיא לא צועקת, אז זה מוגדר פיתוי. (ולפני שתמחי - פיתוי שלו אותה ולא להפך.)

עד כאן לגבי הדין. ולגבי צקצוקים בלשון, הם כמובן תמיד לגיטימיים, אבל למה מכל התרבויות הקדומות על יחסן המחריד לנשים לבחור דווקא בתרבות היחידה שהשוותה אונס לרצח?
Phi (לפני 7 שנים)
היפנים היו עם מזעזע באותם הזמנים. מה גם שנשים רבות מתו כתוצאה מהאונס הזה ובמשך שנים ממשלת יפן סירבה להתנצל או אפילו להודות.
סקירה מעניינת.
dina (לפני 7 שנים)
תודה טובי!
Tobby (לפני 7 שנים)
ביקורת יפה דינה
dina (לפני 7 שנים)
כרמליטה, את צודקת, חכי לזמן הנכון. גם הוא יגיע.
כרמלה (לפני 7 שנים)
תודה דינה.
הספר מצוי זמן רב ברשימה שלי. למרות שאני לא נרתעת מקריאת ספרים עם חומרים קשים - אני עדיין ממתינה לזמן הנכון בו יהיו לי די כוחות נפש לקרוא אותו.
yaelhar (לפני 7 שנים)
גלית - כמו שאמרתי:
מי שנפגעה סחורתו - האב - מקבל פיצוי כולל דמי צער, דמי בושה ודמי פגימה. מי שמשלמת את מחיר אינוסה היא הנאסת, שנידונה לחיות עם האנס שלה ללא שחרור על התנהגות טובה...
גלית (לפני 7 שנים)
פפריקה ידוע הנימוק הזה . ואני בכל זאת חושבת על הנערה שנאלצת לחיות עם האנס שלה ללא תקווה פרט להמתנה ליום מותו.
והיא לא מוכרחה רק במידה והייתה בתולה. אם אנס אלמנה לצורך העניין זה לא תופס.

אבל יעל - דווקא פה את טועה. האנס אמור לשלם גם דמי צער ודמי בושה ודמי פגימה כך שכן חשבו על הנושא , רק מה - את התשלום קיבל האב.
ואפשר גם לציין שאם נאנסה בשדה ואיש לא שמע אותה צועקת - זה לא נחשב אונס.
yaelhar (לפני 7 שנים)
גלית אכן מצמרר מה שציטטת.
הטיפול הזה מתאים לחברה פרימיטיבית כמו שהיתה החברה באותם הימים. הדין מנסה לפצות את מי שניזוק - אבי הנאנסת. הנאנסת עצמה לא חשובה, לאנס, בתור מי שמשחית סחורה, מגיע עונש והנאנסת עצמה צריכה לשלם את מחיר אינוסה.
yaelhar (לפני 7 שנים)
ביקורת טובה.
את הספר לא אקרא. כמו שאמרה דיקלה - אני מוותרת על קריאת נושאים מסוג זה.זה אסקפיזם, אני יודעת.

פֶּפֶּר (לפני 7 שנים)
גלית, הדין הזה נועד לעזור לנאנסת ולא להעניש אותה. היא לא מוכרחה להתחתן עם האנס; אבל אם היא מעוניינת (כי היא לא רוצה להישאר רווקה, וכן - הסיכוי של קורבן אונס להינשא היה אז נמוך) האנס חייב לשאת אותה.
ועל הדרך זאת גם תווית מחיר שעשויה להפחית מקרי אונס.
גלית (לפני 7 שנים)
לא צריך להיות דתי קיצוני משום סוג גם התרבות המערבית ההו כה נאורה מסתכלת עקום על קורבנות אונס והטרדה מינית (למה לא צעקת , למה הלכת לשם , למה לבשת את זה, למה שתית אלכוהול) למרות שכולנו יודעים יותר טוב מזה.
(וגם ביהדות ד.א אנס אמור לשאת את זאת שאנס "כִּי יִמְצָא אִישׁ נַעֲרָה בְתוּלָה אֲשֶׁר לֹא אֹרָשָׂה וּתְפָשָׂהּ וְשָׁכַב עִמָּהּ וְנִמְצָאוּ. וְנָתַן הָאִישׁ הַשֹּׁכֵב עִמָּהּ לַאֲבִי הַנַּעֲרָה חֲמִשִּׁים כָּסֶף וְלוֹ תִהְיֶה לְאִשָּׁה תַּחַת אֲשֶׁר עִנָּהּ לֹא יוּכַל שַׁלְּחָהּ כָּל יָמָיו" דברים כ"ב כ"ח-י)
גלית (לפני 7 שנים)
אבל חייבים בדיוק כמו עדויות של ניצולי שואה. כי כמעט כבר אין עדות מיד ראשונה וקל כל כך להשכיח כאלו דברים.
ישי (לפני 7 שנים)
גם בחברה המוסלמית הקיצונית האישה/בת היא האשמה בעיני משפחתה על אף שנאנסה בכוח ועונתה...
dina (לפני 7 שנים)
איילת, דווקא בגלל אמיתות הדברים הספר התקבל אצלי ביתר עוצמה. מה גם שהמושג הזה היה לי זר, והספר הזה היה הפנס שהאיר לי פינה חשוכה. נכון, קל הוא לא, אבל שמחה שקראתי אותו.
דקלה, מבינה אותך! לגמרי מבינה.
דקלה (לפני 7 שנים)
אין מצב שאקרא את הספר הזה. כבר שמעתי עליו וזה פשוט מזעזע. משתדלת לא לקרוא ספרים שעושים לי רע. אונס, התעללות, גילוי עריות - לא בשבילי.
Ayeletjon (לפני 7 שנים)
נשמע מזעזע ועוכר שלווה. ראיתי את הספר בעבר ונמנעתי לקחת אותו כי היה לי מוזר שדווקא סופרת ישראלית כותבת על טרגדיה כל כך רחוקה ולא סופרת ממוצא סיני. משום מה היו לי דעות קדומות שאולי הספר לא יהיה אמין אבל ההמלצה שלך גורמת לי לרצות לקרוא אותו. פשוט נורא.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ