ביקורת ספרותית על יודאיקה מאת אודי טאוב
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 25 באפריל, 2018
ע"י רץ


יהודים עפים

לא פעם מצאתי את עצמי הוגה בתכנים יהודים, מבלי שהתכוונתי לכך מראש. נושאים שהופיע בחלק מהספרים או ביצירות האמנות להם נחשפתי, כיסוד תרבותי המגדיר זהויות ומצבי תודעה.

היצירות המשמעותיות להן נחשפתי היו, יום האור של ענת, אותו כתב אהרון מגד, העוסק במאגיה יהודית, במשמעות האור והחשוך לתיאור נפשם של בני האדם. תיקון אחר חצות, של יניב איצקוביץ', עוסק במושג תיקון ביהדות. האמן המפתיע ביותר, שליצירותיו המונומנטליות נחשפתי והמתכתבות עם הקבלה היהודית, הוא אנסלם קיפר, אמן גרמני נוצרי שיצר במוזיאון תל אביב, מייצג המבטא כלים שהכילו אור אלוהי, העובר תהליך התנפצות וקריסה אל סף עולם התוהו ובהו, לבסוף הוא מצליח להינצל מכיליון באמצעות תיקון (תיאור המזכיר את המפץ הגדול).

חשיפתי המעניינת לתרבות יהודית, באמצעות ספרות ואמנות, יצרה אצלי פתיחות וסקרנת, כעת אני ממתין לספר שיבקיע עבורי סופית את חומת ההסתגרות, ויהפוך עבורי לגשר בין תרבות חילונית ליהודית, שיחזיר אותי לשורשי היהודים. וואו, איזה רף גבוה של צפיות הצבתי.

כשנחשפתי באקראי, לספר יודאיקה של אורי טאוב, העוסק בחיבור בין יודאיקה, לאמנות ומיסטיקה יהודית, היה לי ברור שאת הספר הזה, אני מאמץ לחיקי ובאמצעותו יוצא למסע לעולם המיסטיקה היהודית באופן שהוא מתכתב עם ההוויה הישראלית, בחיבורה בין דת למדינה, בין אדם כפרט לשיוכו הקולקטיבי לעם היהודי ולגורלו, על ידי כותב בעל השכלה ישיבתית. חיפשתי להבין מיהו אורי טאוב, הסופר? הביוגרפיה המשמעותית שכתובה עליו היא מסתורית, מעידה על אדם המתרחק מתקשורת: "אודי (אהוד) טאוב (1962), מאייר וסופר, נולד בבני-ברק, למד ציונות בצבא, תורה בישיבה, ועיצוב גרפי בבצלאל".

אחת ההפתעות שציפתה לי בהתחלת הקריאה, היא העובדה שלא מדובר בספר יהדות, אלא בז'אנר שונה מכל ספר שהכרתי עד כה. טאוב לוקח את היהדות, מפרק ואורג אותה מחדש לפנטזיה סוראליסטית, כאוטית, הבנויה כקליפות בצל, עם סיפורים ודימויים השואבים מהקבלה והתלמוד, יחד הם יוצרים רצף תודעה, הנעה באמצעות אסוציאציות ומתח בין מציאות לאשליה, ובין שואה לגאולה.

לבטח תשאלו, מה עם עלילת הספר?,

עלילת הספר קלושה ותלושה, היא הפיגום עליו מתנהלים סיפורים ספק אגדות, חלומות והגות על משמעות הגורל היהודי. היא כמו אגדה חסידית נפלאה, על סוס עם כתם על המצח. היא מתחילה בחנות יודאיקה כושלת, אותה ירש בצורה מפתיעה הבן הצעיר, למורת רוחם של שני אחיו. הוא מגיע מנו יורק, מותש ממחלת ניוון שרירים, לאחר קריירה של צייר שהציג בגלריה אופנתית, ויצירותיו נמכרו כולם בצורה מפתיע ביום הפתיחה, אך כשחזר לביתו הוכה וציוריו הועלו באש. הוא מנסה למכור את החנות, אך בצורה מפתיעה מתגלגל לחנותו יוהן קפלר, האסטרונום שגילה את חוקיות תנועת מערכת השמש, ומתחיל לנהל את החנות בהצלחה רבה. במקביל לחיים של מעלה, מתנהלים להם בחנות חיים של מטה, קהילת היודאיקה, שהיא שטעטל יהודים ננסים. הגיבור שלנו מתאהב באודליה מקהילת הננסים, ומשם העלילה ממשיכה להתפתח באופן מפתיע.

בחנות היודאיקה, חפצים ממוסחרים וגרוטאות חסרי משמעות, המסמלים רעיונות מופשטים, חלקם בשימוש נוכחי, אחרים עתיקים ושבורים ששימשו בעברם אנשים מתים, אך יש מי שעדיין דורש אותם, בכדי לחבר אותם לזיכרון מוחשי. לכל אחד מהם סיפור בדוי, או זיכרון היסטורי אמתי. החנות היא ביטוי להחפצת ראיון מופשט וסתום, ההופך לקיטש יהודי. המופשט הופך לקונקרטי, ולעתים מתקיים היפוך, בו הקונקרטי הופך למופשט. מה מבדיל, בין מופשט לקונקרטי, בין קדושה לכפירה, בין בדוי לאמתי, בין סיפור כהיסטוריה לינארית, לסיפור אסוציאטיבי שכיווניו מתקיימים במעגליות השונה מחוקי הטבע?

לספר חיבור מרתק לאמנות, הוא מתכתב עם ליל כוכבים של ואן גוך, כביטוי לנפשו הסוערת של גיבור העלילה המביט בלילה לשמים ורואה בכוכבים שמשות בוערות. הילד בגר והפך לצייר שבקש במשיכת מכחוליו לבטא את האור הקורן מפנימיות העצמים, ודרכם להביא מרפא וגאולה לעולם.

ונוס מאחור, יצירת ולסקז, מתארת התרגשות נער מתבגר למראה אישה ערומה הנראית מגבה, מלאת מסתורין, ולידה מלאך קטן האוחז מול פניה מראה, כדוגמא לתעתוע בעיני המתבונן, הנוצר באמצעות שימוש בניגודי צבעים, מרגיעים וסוערים, המבטאים את אחדות הניגודים, כטוב ורע, או חורבן וגאולה, היוצרים יחד שלמות.

דמויות הצייר, הם יהודים מעונים, בתולות ערומות המדליקות נרות שבת, יהודים מרוסקים עם סקסופון על הצוואר, ונשמות הלובשות צורות, "עלמות לבנות שלהן שער שחור כחלחל שעטף את הלילה והכוכבים". (71), תיאורים ויזואליים המעניקים לספר אווירה סוריאליסטית של חלום.

שפת הספר פיוטית ומהפנטת, הקנתה לי תחושת תעתוע גיאומטרי, בעולם שחוקיו שונים כבציורי וויקטור וסרלי, ובוויטרז' של מיכאל ארדון, המבטא בוויזואליות את מסתורי הקבלה, כך טאוב האמן כסופר הצליח לברוא עבורי תחושת מיסטיקה יהודית, מאתגרת במרחבי תודעה לא מוכרת.
22 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
כרמליטה את צודקת, אין לי בעיה ללמוד לשם חווית למידה, לא פעם השתתפתי בשעורים כמו שעורי ליל למידה בשבועות, והייתה ממש חוויה יפה של למידה.
רץ (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
חני - זה לא חידוש לגבי תמיד תעניינתי בתחום, ולכן כעת אני חוזר שוב לנושא, אני מודה שלא פעם שהעירוב של פוליטיקה ויהדות גורם לי להסתייג. כדוגמה לכך, בקיץ האחרון הייתי ממונה על כל הקייטנות העירוניות, הנושא של משרד החינוך היה ירושלים המאוחדת, מפעלים שלי השקיעו בתוכניות. כשההורים קבלו את התכניות וראו שבכל יום יש פעילות שקשורה לירושלים, הם פנו לתקשורת למשרד החינוך וטענו להדתה, ומשרד החינוך במקום שיגבה את ההחלטה שלו הוציא הנחייה לדלל את התכניות על ירושלים, מה ירושלים היא לא בירת ישראל? למה לצאת מטומטם על ידי ההורים ומשרד החינוך גם יחד?
רץ (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
עמיחי - לא למדתי בצורה מסודרת יהדות, אבל בהחלט זה נשמע לי אופציה מאוד מעניינת, לגבי עגנון לא מכיר את הצד שלו, אבל אני בהחלט אחפש.
רץ (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
חגית תודה - יש אמנים כארדון שמשלבים מסטיקה יהודית בציור, אני מאוד אוהב את זה.
רץ (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
Pulp_Fiction - תודה, אני מואד אוהב מסטיקה באמנות כבתאטרון, כמו את הדיבוק של גשר שהיתה הצגה מופלאה, ובהחלט טקסטים יהודיים מאתגרים, אלא מה מסיבות שונות, לא קראתי. לפני זמן מה ראיתי תוכנית על שולמית אלוני, על בקיעותה ביהדות מצד אחד, ומצד שני היא הייתה לוחמת לזכיות האזרח, אני חושב שהשילוב הזה מעורר השראה.
כרמלה (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
רץ - לא חשדתי שאתה עומד לחזור בתשובה. תפס אותי המשפט הבא שלך "חשיפתי המעניינת לתרבות יהודית, באמצעות ספרות ואמנות, יצרה אצלי פתיחות וסקרנת, כעת אני ממתין לספר שיבקיע עבורי סופית את חומת ההסתגרות, ויהפוך עבורי לגשר בין תרבות חילונית ליהודית, שיחזיר אותי לשורשי היהודים". כפי שאתה בוודאי יודע עלמא ובינ"ה מהווים גשר בין תרבות חילונית ליהודית.
עמיחי (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
רץ, מאד מעניין מה שכתבת. אהבתי מאד את הסקירה שלך.

אפרופו חשיפה לתרבות יהודית - לפני כעשרים שנה נחשפתי ליופי ולעומק שלא הייתי מודע להם כלל של חכמי ישראל מתקופת המשנה והתלמוד, בזכות קורס שלמדתי באונ' הפתוחה - "מדרש ואגדה" שכתב פרופ' יונה פרנקל ז"ל. מאז קראתי עוד כל מיני דברים על הנושא הזה, אבל לא מצאתי מישהו רציני ומעמיק כמו פרנקל.

איך אתה עם עגנון? בכרך "סמוך ונראה" יש חטיבת סיפורים שנקראת "ספר המעשים" - סיפורים סוריאליסטיים למחצה שיהדותו של הכותב משולבת בהם כרכיב טבעי בסיפור. חלק מהסיפורים האלה הם פסגות ספרותיות בלתי מצויות.
חגית (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
כמו אלון.
גם שאגאל לקח סממנים יהודיים והפך אותם לפנטסטיים עם פן סוריאליסטי.
אגב, קשר בין יודאיקה למיסטיקה זה לא דבר חדש.
(אני חייבת לחפש מאמר שנתקלתי בו בנושא)






חני (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
האמת שלא קישרתי אף פעם יודיאקה לאיזה שהיא מיסטיקה. ברוב החנויות
שמוכרות יודיקה יש תשמישי דת יפיפיים
ששווה לרכוש כפריט נוי.
לאחרונה נראה שהחיפוש העצמי לוקח אותך
למחוזות מרתקים.
תהנה מהתובנות שתמצא והעיקר שתעביר
גם לנו קצת.
סקרת נפלא.
Pulp_Fiction (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
רץ, כתבת סקירה מעניינת והספר עושה רושם, מיוחד במינו, שונה. למען האמת ממך לא הייתי מצפה שתגלה עניין כה רב במיסטיקה יהודית. אבל כמובן שזה היה מבוסס רק על ההיכרות ה'סימנייתית' שטחית ביותר... יודאיקה היא נושא מרתק, ולטעמי יש בה ערבוב של חוכמה, היסטוריה, טעימה מהמקורות ותודעה לאומית עם ממבו-ג'מבו - פרי דמיונם של שרלטנים ופנטזיונרים למיניהם...
רץ (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
כרמליטה, תודה, מאז ומתמיד התעניינתי ביהדות, לא אני בהחלט לא בדרך לחזרה בתשובה, מאוד אוהב את חווית הלמידה המשותפת, אם היה לי זמן לבטח הייתי מידי פעם משתתף, בלמידה נוסח בינ"ה או עלמא, במסגרת תפקידי אני מקיים מדי פעם פורומים משותפים וללמידה משותפת של דתיים וחילוניים, אני מאוד אוהב את אירוע ט באב, הלילה לא לומדים תורה, העוסק בחורבן הבית ולקחיו האקטואליים, ערב מרגש לכל הדעות.
רץ (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
לי תודה - הספר הזה הוא בדרך כלל מאלה שהם קישוט בספרייה, הרבה חלפו על פניו, אבל אני לא עמדתי בפיתוי הצד האמנותי שלו, ולא הצטערתי הוא ספר מאוד מיוחד ושונה מאלה שקראתי.
כרמלה (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
תהליך מעניין עובר עליך רץ.
אמנם לא ספר, אבל
האם אתה מכיר את בינ"ה - תנועה ליהדות חברתית או את עלמא - בית לתרבות עברית.
כדאי לך להציץ באתרי האינטרנט שלהם.
רץ (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
כמאייר ספרי ילדים - הוא פשוט נפלא.
אלון דה אלפרט (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
לא מכיר. לפי הגיל הוא כנראה היה בבצלאל זמן מה לפניי
לי יניני (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
מסכימה עם אלון. הכריכה מיוחדת ויפה.
לי יניני (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
הכתיבה שלך מצויינת כמו תמיד. לאור הערימות שממתינות לי ניראה לי שאוותר. תודה
רץ (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
אלון - תודה, האם אתה מכיר אותו כאמן? את טאוב.
אלון דה אלפרט (לפני 7 שנים ו-5 חודשים)
יפה כתבת. הכריכה מהממת.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ