ביקורת ספרותית על אשת הפיראט היהודי מאת אילן שיינפלד
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 5 ביולי, 2017
ע"י רץ


יידישע פיראטען הלכו פייפן

פעם חלמתי להיות ספן עברי, במדי חובל צחורים, החוצה אוקיינוסים כחולים. חלום של נער עגום שבקש להרחיק ממציאות אפורה, לאופקים חדשים שיש בהם הבטחה לחיים חדשים כהרפתקה.

הדרך למרחבי הים עברה בבית ספר ימי, שם הייתי רק כשנה, בסוף שנות השישים, ובו זכיתי לחזות בהופעת להקת חיל הים, שבין כוכביה היו שלמה ארצי, רבקה זוהר ודובל'ה גליקמן. אחד משירה הבלתי נשכחים, היה יידישע פיראטען, המתאר בצורה הומוריסטית, קורעת מצחוק, חבורת שודדי ים יהודים לא יוצלחים, דוברת יידיש, המתגלגלת בסופו של מסע לפלשתינה ומגויסת למקהלת הרבנות הצבאית.

פיראטים מטילי אימה ומשפרצי סקס, ואיתם נשים לוחמות, חזרו לאחרונה לאופנה באמצעות סידרת הסרטים שודדי הקאריביים, בה קפטן ג'ק ספארו, מגולם על ידי ג'וני דפ. אופנתיות שהעלתה את השאלה היהודית, האם במציאות, היו פיראטים יהודים? מחקרים היסטוריים, מצבעים על קיומם של שודדי ים יהודים בעבר.

פיראטים יהודים, פעלו בחופי מרוקו, הנודע בהם, שמואל פאלאג'י, יהודי משכיל ורב מוסמך, מי שייסד את צי הפיראטי שפעל בחסות הסולטן, לו הוא שמש גם כשגריר בהולנד. בתחילת המאה ה-17, הוא נהג לתקוף את ספינות הצי הספרדי, בספינה שיש הטוענים שעל סיפונה היה בית כנסת.

בג'מייקה שהתגלתה על ידי כריסטופר קולומבוס, התקבצו מגורשי ספרד ומפורטוגל, ואנוסים שנסו מאיימת האינקוויזיציה. קולומבוס, לו מייחסים השערה מרחיקת לכת, על מוצאו היהודי, וכמי שבקש למצוא מקלט לבני עמו, הצליח להרחיק לזמן מה את האינקוויזיציה מג'מייקה.

ג'מייקה, הפכה לאי מקלט ולמוצב קדמי לפיראטים, ממנה הם יצאו לתקוף ספינות סחר ספרדיות. חלקם של הפיראטים היו יהודים גאים. אחד מהנודעים שבהם, היה מוזס כהן אנריקס, שארגן וביצע את אחד ממעשי השוד הנועזים ביותר במאה ה-17. יחד עם האדמירל ההולנדי פייט היין, שדד מוזס כהן, מטילי זהב וכסף ספרדיים בשווי של כמיליארד דולר בערכים של ימינו.

בג'מייקה נמצא בבית קברות עתיק, בו שרדי מצבות בהם כיתוב עברי וסמל הפיראטים, גולגלת ועצמות מוצלבות, ללמדנו שהמת גאה במוצאו היהודי והפיראטי כאחד.

לשיינפלד, נתונים נפלאים ליצירת רומנן היסטורי מעניין. היו לי צפיות גבוהות מהרומן. האם הן התממשו? גיבוש הדעה שלי על הספר עבר טלטלות רבות, כמסע בים המתנהל בחוסר ודאות.

תחילת העלילה במרוקו, אליה הגיעו מגורשי פורטוגל וספרד, הממשיכים לחוות חוסר ביטחון במלחמת הירושה, שפרצה בין בניו של הסולטאן המרוקאי. בעולם של חוסר ודאות, נולדים שני אחים, האחד שמואל פלאח, איש שקול, וקר רוח, מי שהוסמך לרבנות, לעומתו, אחיו יוסף, סוער ורגזן, הנוטה להגיב באימפולסיביות ובאלימות, מאמין בכוחה של החרב לפתור בעיות.

שמואל שודך למאליקה, אישה סוערת, חסרת מנוחה, שלבסוף בגדה בבן זוגה, אירוע בעקבותיו היא תצא למסע חוצה אוקייאנוסים, בו היא תהפוך ללוחמת, ולאישה משוחררת ונחרצת, ביטוי לגורלה שנגזר מילדותה.

רומן העוסק בשודדי ים, ראוי שיהיה דינאמי ולא בהכרח בעל מבנה ליניארי מתפתח. כפי ששיינפלד בחר, להתחיל את העלילה, בילדותם של שמואל ויוסף, המסופרת בצורה ארוכה וטרחנית, מצב שגרם לי כמעט לנטישת הספר. אם במעשה בטבעת, נדרשה עריכה קפדנית שתקצץ בדפיו, קל וחומר, נדרש קיצוץ בספר הזה, בעיקר לחלקו הראשון.

שיינפלד, עוסק במיסטיקה יהודית, באופן שהספר אמור להיות חצי אגדה. התבנית הזאת היא מאפיין חשוב בעיצוב האמנותי של מעשה בטבעת, לעומתו, בספר הזה מדובר באילוץ, שלא מתחבר לעלילה. כמו מעשה בטבעת, חציית הים משמשת רקע לביצוע מעשה אונס אכזרי, הפעם בנער שנימסר להיות שוליית מלחים, מעשה סדום, ששיינפלד התעקש להדביק גם לעלילת מעשה בטבעת. שיינפלד חוזר על תבנית הרומן מעשה בטבעת, ברומן הזה, מה שמתאים לרומן אחד לא בהכרח מתאים לרומן שני. בספרות כבאמנות, אני מחפש תבנית אחרת, שתפתיע אותי בחידוש.

בדומה לאיצקוביץ', בספרו תיקון אחר חצות, כך שיינפלד, מעניק מעמד מרכזי למאליקה האישה כגיבורה אכזרית, ותבונית, האם היא תהפוך לשודדת ים, הדוקרת גברים בחרבה ובלשונה גם יחד? האם הדמות הזאת אמינה, לשם כך, צריך לקרוא את הספר בכדי לקבל החלטה.

ספר העוסק בים, ובפיראטים, צריך להיות מאופיין ביכולת תיאור טובה של הים ותהפוכותיו, של סירות המפרשים והימאים הנופחים בהם חיים, של קרבות השודדים, רעם התותחים, וצקצוק החרבות, בחלק הזה הספר לוקה באנמיה.

שיינפלד בצע עבודת תחקיר יסודית, הרקע ההיסטורי ניכר בספרו היטב. שיינפלד אומנם כותב יפה, בשפה יפה, שיש לה צלילים עתיקים, אך העלילה וגיבוריה לא ממש משכנעים, הם מרגשים יותר שטעטל - עיירה יהודית, ופחות ספינות פיראטים המשיטות באוקייאנוסים.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

יידישע פיראטען
להקת חיל הים
מילים: יורם טהרלב ודני ליטאי
לחן: דרורה חבקין

מביאליסטוק עד ווהלין
מליטא ועד פולין
כל העם כבודנו ימלל
איזה חברה יאט
יידישע פיראטען
שירבו כמותם בישראל!

אל המסע יצאנו
את המצפן כיוונו
שנפליג ישר אל ארץ כוש ואל תרשיש
מילאנו את הפעקלאך
פסוליה וגם קרעפלאך
פח של צ'ולנט,
פח של בורשט,
חבית גפילטע פיש.

מביאליסטוק עד ווהלין...

הגענו אל הבלטי
אני לים נפלתי
רק צעקתי: שמע ישרואל וי צי מיר געוואלד!
ממעמקים קראתי
אך איש מן הפירטים
לא קפץ להצילני, רק דב-בר לבד.
הרב חובל רב גדליה
נתן לו אז מדליה
וכולם אמרו אתה הוא שימשן הגיבור
ענה דב-בר אני הוא
גיבור גדול אך מיהו
זה הפסקודניאק אשר דחפני מאחור?

מביאליסטוק עד ווהלין...

בנפולי היינו
ושיקסעס שם ראינו
אלוהים ניסה אותנו איזה ניסיון
אחת הושיטה יד לי
אז רק האל עמד לי
וגם זלמן שתפס אותי בצווארון.
הגענו למסינה
משם לפלסטינה
ונרד ביפו לסייר בסקרנות
משם כבר לא יצאנו
גייסו שם את כולנו
ועשו אותנו מקהלת הרבנות.

מביאליסטוק עד ווהלין...
https://youtu.be/5Y0z4su9cCg
29 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
רץ, חלילה לא התכוונתי להשוות בין השודדים ההומוריסטיים לאנשי הדממה.
את השיר השני הבאתי בהערכה רבה לאנשי הדממה ולא חלילה מכוונת צחוק.
סתם, שיר הזכיר לי משום מה שיר.
ולגבי פרשת 3000 - אתה צודק! לגמרי.
רץ (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
אמיר תודה - אנשי הדממה הוא אנתי תזה לשיר הפיראטים, המתאר את הצבא הגיבור שלנו, לעומתו יידישע פיראטען, מספר בהומור על האופציה להיות שודד ויהודי. האמת שאני שומע על פרשת -3000, פתאום אני חושב על הגלגול המפתיע שעברו שודדי הים היהודים, מצב של ספנים גיבורים, למצב של ספנים כאנשי הדממה המתנהלים באפלה, איש לא ידע איש לא שמע, כגזלנים ורמאים, לפחות לשודדי הים הייתה גאווה.ולכן אני מאוד מקווה שהפרשה הזאת לא תהפוך לאמת, כי אחרת אנחנו נהפוך את שיר הפיראטים מקומדיה לטרגדיה.
רץ (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
דני - תודה דווקא את האבסורד של להיות יהודי ושודד גם יחד שיינפלד מציג היטב, אבל ללא הומור, כפי שהציג את סרסורי בתי הזונות היהודים של ארגנטינה, שהיו חיות אדם, אך יחד עם זאת שמרו מצוות, בספר מעשה בטבעת.
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
שודדי ים - נפלא. ועם השיר הקופצני-מדליק-מצחיק הזה שמזדמזם לי במוח (ואני מגלה שלא רק לי) הזכרת נשכחות. אך, לצד זה הזכיר לי השיר משום מה את "אנשי הדממה" שעכשיו נתקע לי ארוכות וקשות בראש, בגללך!
https://youtu.be/u4pbfyVfnCs




דני בר (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
רץ- הפסדנו אותך בתור חובל טוב אבל הרווחנו אותך כאן, וכל ביקורת שלך היא עונג של ממש.
מעניין אם הפיראטים האלה שדדו גם בשבת.
רץ (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
Pulp_Fiction - תודה על תגובתך, פראטים יהודים שונים לחלוטין משודדי דרכים, מדובר בימאים, בלוחמים עזי מצח, שנלחמו נגד צי האימפריה הספרדית, נכון שכגרילה ימית, אבל זה על פניו נראה כל כך לא הגיוני ליהודים, ולכן הפרשה הזאת ממש מרתקת. הסיבה שיהודים הפכו להיות שודדים, היא העובדה שהם נדחקו לשוליים על ידי גרוש ספרד, באמצעות השוד הימי, הם ראו הזדמנות לנקום בספרדים, לא רק באמצעות שוד, אלא באמצעות גבורה, אומץ וממזריות יהודית.
רץ (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
יפעת - תודה , אני דווקא חושב שמעשה בטבעת הוא ספר טוב, שיינפלד לא הצליח לשחזר את ההצלחה בספר הזה.
Pulp_Fiction (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
יפה, שמעתי פעם על פיראטים יהודים ואף ראיתי תכנית. באירופה היו שודדי דרכים רבים ממוצא יהודי כי ההגבלות מצד השלטונות גרמו ללא מעטים לעבור על החוק.
יפעת (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
באמת מצחיק השיר. אני עם שיינפלד סיימתי אחרי מעשה בטבעת שהיה סתמי ומפוספס בעיני.
שונרא החתול (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
עברו יומיים ואני עדיין תקועה עם הים בה בה בה בם ים בה בה בם...
ומפזמת נון-סטופ את "הגענו אל הבלטי אני לים נפלתי"
רץ (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
אוקי - תודה שאהבת - גם אני אוהב את הסיפור על הים והפראטים היהודים, לכאורה סתירה בין מוסר יהודי, לשודדי ים גזלנים ואכזריים.
רץ (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
חני - יהודים היו הכל, כל מה שאיפשרה התרבות האנושית, להיות פיראט זה גנב ולא מוסרי לכאורה, אבל צריך לזכור שחלקם פעלו ברשיון של האומה שנתנה להם חסות, כחלק ממלחמה בספרדים, ליהודים היה עניין מיוחד בפיראטיות, הם היו קרובים לים כנווטים וכגיאוגרפים, היה להם חלק גדול בתגליות, מצד שני הם נדחקו לשוליים, כשאיבדו את מעמדם, הונם, ביטחונם, בעת גירוש ספרד. חלקם ראו בפיראטיות נקמה נגד ספרד. הנוקמים האלה נתפסים כרצף ליהודים אחרים לוחמים אמצים וחוצפנים, כמו אריק שרון ודיין.
רץ (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
שרהל'ה - תודה. ניסתי לשלב את הרקע ההיסטורי המרתק לתוך הביקורת, שמח שאהבת.
(לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
אהבתי...
חני (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
רץ אף פעם לא חשבתי על פירטים יהודים. אולי כי לא מתאים לי לראות את היהודי
בצד הזה של המתרס."אור לגויים" חייבים
להצדיק את הביטוי שירשנו.
והסקירה מאירה כתמיד.
שרהל'ה (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
כמה יפה כתבת.
רץ (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
שונרא בהחלט מסכים לכן הבאתי את המילים, שהיו מיעודות לדור שני של פליטי אירופה שעדיין צחקו ממילים כמו,מילאנו את הפעקלאך
פסוליה וגם קרעפלאך
פח של צ'ולנט,
פח של בורשט,
חבית גפילטע פיש.
נו לך ותצחיק היום את החברה עם מלים כאלה.
רץ (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
טוב בר להקת חל הים לא עסקה רק בנושאים מצחיקים, באותו תקופה שרה רבקה זוהר, את שירה הבלתי נשכח של רחל שפירא מה אברך, היו ששייכו אותו לטרגדיה של הטבעת המשחתת אחי אילת, שבה נהרגו מלחים רבים. בכל אופן זה היה חייל קטן יותר.
רץ (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
אנקה תודה - את מעשה בטבעת אהבתי מאוד למרות פגמיו, בהשוואה אליו הספר הזה פחות טוב בעיקר הפוטנציאל ההיסטורי בו עסק שיינפלד, לא מצליח לבוא לביטוי בספר.
שונרא החתול (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
(ועכשיו אני לא אפסיק לפזם ים בה בה בה בם ים בה בה בם עד שייתקע לי שיר אחר בראש...)
שונרא החתול (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
יורם טהרלב הוא אחד מנכסי צאן הברזל שלנו.
קרה לי עכשיו דבר מוזר ביותר. את השיר אני מכירה (ים בה בה בה בם) אבל ממש לא קישרתי אותו למילים שהבאת עד לרגע שהוא התחיל להתנגן. מקווה שתסכים איתי שבלי המילים פרושות לנגד העיניים אי אפשר להבין כמעט מילה ממה שהם שרים.
בר (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
יידישע פיראטען.... זה פשוט גאוני
חבל שכשאני הייתי בחיל הים לא שרו את השיר הזה, אין לי ספק שהוא היה מקנה לי שעשוע רב!
תודה רץ, כתבת יפה מאוד.
אנקה (לפני 8 שנים ו-1 חודשים)
אז כן היו פיראטים יהודים ולא רק בשיר המפורסם ? ושיינפלד קשה לעיכול בכתיבתו. לפחות מהנסיון שלי לקרוא את 'מעשה בטבעת'. לא סיימתי.
תודה על האזהרה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ