ספר לא משהו
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 28 ביוני, 2017
ע"י רץ
ע"י רץ
האם ניפגש שנית?
יש לי פטיש לספרים בהם, תמונה עלומה צצה במפתיע מהעבר, מספרת על היסטוריה משפחתית לוטה בערפל, מאירה את ההווה, ומספרות על האמן יוצר היצירה. עד כה לא רבים היו הספרים שיצאו בז'אנר הזה, ותמיד הקפדתי לקרוא אותם.
בצורה מפתיעה, יצאו לאחרונה, מספר ספרים מהז'אנר הזה, כמו זיפנית האמנות, של ב.א שפירו, הנערה שהשארת מאחור, של ג'וג'ו מויס, הציור האחרון של שרה דה ווס, של דומניק סמית. הספרים החדשים מעלים שאלה, האם ספרה של קריסטין הרמל, כשניפגש שנית, יחרוג מתבנית העתק הדבק, ויצליח לחדש ולשמור על איכותו כרומן היסטורי המתכתב עם אמנות?
פתחתי את הספר וקראתי בו מספר משפטים, וממש לא נפלתי, הוא נראה לי כתוב בשטחיות ובאופן חלול, מהסוג שלא אהוב עלי. הרומן הזה חשבתי לעצמי, הוא רומן רומנטי, יותר מרומן היסטורי. למרות זאת, היה משהו בספר הזה שגרם לי לקרוא אותו. אמרתי כבר שרכישת הספרים שלי היא לחלוטין לא רציונלית, אלא עניין אמוציונלי מובהק.
מה גרם לי לקרוא את הספר, עניין שהתבהר לי לאחר מספר ימים.
ציור כריכת הספר, הזכירה לי ציירת איכותית מכפר סבא, אופירה ברק, המציירת בסגנון ריאליסטי ספק סוריאליסטי, מרחבי שדות, בהם נטועה דמות המקיימת דיאלוג אינטימי מרגש עם הנוף. בציור הכריכה ניצבת נערה קטנה, חידתית בגבה לצופה, שמלתה אדומה, כשיאה של פריחת נעורים, המהווה ניגוד לשמיים שרביים, מעיקים, ושדה צהוב כמוש. לתמונה כתמי זמן. האם מדובר בסיפור, שקפא בזמן?
הספר של הרמל, הוא על אהבה גדולה ואסורה בין צעיר וצעירה בתקופת המלחמה, שנשמר בסוד. ציור שמגיעה במפתיע לנכדה, מהווה נקודת מוצא לסיפור החושף עוול שנגרם לגיבוריו. האם לאחר שנים רבות, בני משפחתם יוכלו לסלוח ולתקן את עוולות העבר, ולכפר על אהבה מוחמצת. תבנית מעגלית חוזרת של סיפור שאמור לרגש, ולהעניק לספר פוטנציאל של רומן סוחט דמעות, מה שמזכיר לי את פרשת הבצל של דרעי.
נקודות החובה לספר, החלו להצטבר אצלי למסה קריטית שכמעט גרמה לי לנטוש, אבל המשכתי מכוחה של התמדה שניסתה להצדיק את בחירת הספר שלי. לבטח תאמרו, על דיסוננס קוגניטיבי שמעת? כן שמעתי, אבל מי אמר שזה קורה אצלי?
העדפתי להתמקד במרכבים הטובים, ברקע ההיסטורי של הספר, והערך המוסף אותו הוא מציג בחיבור האמנותי שלו. האם הערך המוסף של ספר, יכול לבוא במקום כתיבה לא טובה?
בספר יש תיאור היסטורי מעניין על מלחמת העולם השנייה, של שבויים גרמנים, העובדים כפועלים באזור חקלאי עני בארה"ב. מנגד השנאה כלפי השחורים, נמשכת במלוא עצמתה, כולל מעשה לינץ', בילד קטן שבקש את שכרו. ספר שיש לו אומץ לבקר נכשלות כפרית ושנאה גזענית.
הספר הזה מתכתב יפה, עם אייקון תרבותי והיסטורי, עם השיר, כשנפגש שנית, או בשמו האנגלי,We'll Meet Again,
שיר שהפך לאחד מסמלי מלחמת העולם השנייה, אתו שרה הזמרת ורה לין, המבטא געגוע לאהובה רחוקה, ומביע ביטחון בפגישה מחודשת של קרובים, ולכן הוא היה אהוב כל כך על החיילים, בספר הזה הוא מייצג אהבה גדולה מהחיים, שהיא ליבת הספר.
הספר מזכיר צייר אמריקאי נודע שפעל בשנות השלושים, אנדרו וייאת, המושווה לצייר הבדיוני, ראלף גרטר, שצייר ציורים ריאליסטיים, נופי שדות, חרוכים משמש וסופות, בהם נטועים חוואים, נשותיהם, ילדיהם, קשיי היום, ביטוי מרגש לשנות השפל בארה"ב. התמונה הנודעת ביותר שלו, היא עולמה של כריסטינה, בו נערה נכה, לבושה בשמלה אדומה דהויה, בגבה אל הצופה, שרועה, בשדה צהוב. יצירה המתכתבת עם תיאורי הנוף של הספר ועם תמונת כריכת הספר, ולמרבה הפלא, עם יצירותיה של אופירה ברק, הכפר סבאית, שבעברה הייתה קיבוצניקית מגונן. יתרונו של הספר הזה, הוא האופן שדרכו התחברתי לשני ציירם העוסקים באדמה, לאופירה ברק המרגשת ואנדרו וייאת הנפלא.
שמים סגולים, ההולכים וסוגרים עליו, הם מוטיב עצוב ונפלא למסך יורד, ולמעגל שנסגר, אך מוטיב חוזר, יהיה טוב ככל שיהיה, לא יכול להחזיק לבדו את הספר. לבסוף השמיים הופכים לכתם צבע לעוס לעייפה ושחוק. בשעה שהם משמשים רקע לסגירת מעגל אופטימי לכאורה שמרגיש מאולץ.
חזרתי לאופירה הציירת, למילותיה על מהות יצירתה: “אני מנסה להוביל את הצופה אל תוך ציוריי, כבעדשה מקרבת, ישר פנימה, קרוב קרוב עד כדי כך שאפשר יהיה להריח… וחשוב לי שהציור יקרין תחושת חום, כך שאפשר יהיה להיסחף לתוכו. כמו תפילה לאמא אדמה.” דרך אופירה, אפשר להבין את ההחמצה של הרמל, הספר שלה לא גרם לי להיסחף לתוכו. הרגשתי מרוחק וקר בייחס אליו. הרגשתי שהרומן הזה מנסה ללחוץ לי על נקודות העצב ואהבה בצורה מלאכותית ומאולצת, באופן שאמרתי לעצמי בצורה נחרצת, אנחנו לא נפגש שנית.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
אופירה ברק
https://youtu.be/6dK3kRcyQZQ
We'll Meet Again - Vera Lynn
https://www.youtube.com/watch?v=cHcunREYzNY
אנדרו וייאת -עולמה של כרסטינה
http://media.paperblog.fr/i/148/1489364/andrew-wyeth-christinas-world-L-1.jpeg
19 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
לקרוא ברון - חנות ספרים
(לפני 7 שנים ו-1 חודשים)
היי
אני דווקא אהבתי את הספר וגם כתבתי עליו ביקורת אם תרצה לקרוא. זה שספר כתוב בצורה קלילה ושטחית לא אומר שהוא לא טוב. לדעתי הסופרת רצתה להנגיש את הסיפור למגוון רחב של אנשים וגם זו מטרה חשובה. אני חושבת שאכן בשביל הערך המוסף היה שווה לקרוא את הספר. אני למשל לא ממש ידעתי על הפרק הזה במלחמה אלא כמו כולם, יותר על השואה ועל היהודים בפרט.
|
|
|
חני
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
כולנו שבויים של כריכות.
זו המטרה או אחת המטרות בכריכה טובה,שתיקח את הספר ליד ותקנה אותו.
מזמן הבנתי שלא חייב להמשיך כלום אם לא רוצים. סופ"ש נעים |
|
|
לי יניני
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
רץ....:-)
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
לי - תודה, אני באתי מהצד של הרומן ההיסטורי והאמנות, אבל בספר הזה הצד של הרומן הרומנטי והקיטש
ניצח, אין דבר זכיתי להכיר שני ציירים נפלאים, ולצעוק בקול- לא ניפגש שנית.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
בנצי - תודה
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
אירית - תודה, ויזואליות מחברת אותי לא פחות ממילולית, זהו הרושם הראשוני, היא גם מעוררת בי אסוציאציות, זאת היא דרך חשבתי.
תודה על ההבנה הנכונה שלך לאופן החשיבה שלי.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
בר - תודה כל אחד ואהבותיו, אני כמובן יש לי חולשה לציור וציירים.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
יפעת - תודה
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
michalro -תודה, במחשבה שנייה לא נפלתי מהכריכה, היא פשוט הזכירה לי, תמונת אישה בשדה, ובתמונה אחרת נער על רקע שדה.
המשך הקריאה שלי נבע בהחלט מהערך המוסף של היכרות עם צייר אמריקאי הנפלאו אנדרו וייאת
|
|
|
לי יניני
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
גם אני שבויה של כריכות לפעמים... הספר הזה נמצא על שולחני... מן הסתם אקרא אותו מתי שהוא
אגב, מה לך ולז'אנר הזה. הופתעתי שראיתי את שמך ליד הספר הזה...
סופש נפלא |
|
|
בנצי גורן
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
תודה רץ.
|
|
|
אירית פריד
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
רץ ,
אני אוהבת את תפיסתך האסוציאטיבית. וכמו שנאמר על העין- שהיא מתרגמת רק 30% מתוך יכולת הראייה וההתרשמות שלנו, אז כך גם בקריאה. לעולם לא נדע מה תופס אותנו, מחבר אותנו, מעורר בנו, או ההפך דוחה אותנו, בין ובתוך המילים הכתובות . תודה לך . |
|
|
בר
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
איזה יופי של סקירה רגישה וכנה.
אגב, ציורים תמיד נגעו לליבי ועוררי בי תחושות הערכה, אולי זה נובע מהעובדה שאני עצמי לא בורכתי בשום כישרון שקשור לאמנות הציור והדבר הזה נראה לי כל כך קשה עד כדי בלתי אפשרי עבורי. ואכן, מסכימה שכריכה של ספר מהווה פעמים רבות מפתח משמעותי לקריאה בו. |
|
|
יפעת
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
גם אופירה ברק
|
|
|
יפעת
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
וייאת מצויין, תודה.
|
|
|
michalro
(לפני 8 שנים ו-3 חודשים)
אכן כריכות מסויימות יכולות ללכוד אותך לספר. מכאן שמעצב הכריכה עשה עבודתו נאמנה, למכור.
אחרי שנקנה, נותר בידינו לקרוא, להמשיך לקרוא או לגנוז. לטעמי, כל החלטה היא אמיצה ומכבדת. תודה על הסקירה. אני רומנטית מטבעי, פחות היסטורית. אולי אקרא. |
19 הקוראים שאהבו את הביקורת
