ספר מעולה
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 17 במאי, 2017
ע"י רץ
ע"י רץ
אני ואפרודיטה בבר תל אביבי
על התשוקה, ספרה של רחל גוטסמן עורר בי סקרנות, לתמונת הכריכה האפלה שלו: פלג גוף תחתון של אישה היושבת בשיכול רגליים חשופות.
רגליה החשופות של האישה בכריכת הספר של גוטסמן, חיברו אותי לסצנה הפרובוקטיבית ביותר בתולדות הקולנוע, לשרון סטון באינסטינקט בסיסי, היושבת לבושה בחצאית קצרצרה לבנה (צבע התום), בשיכול רגליים מול חוקריה, ולפתע באמצע חקירה משטרתית, היא מחליפה רגליים, באופן שהיא חושפת לרגע, או לא, את שיפולי בטנה. מדוע מי שכותבת על תשוקה נשית, נזקקת לסמל פרובוקטיבי של תשוקה גברית כמייצג ספרה, האם זאת לא פרובוקציה, או מניפולציה כשלעצמה?
הסרט אינסטינקט בסיסי, הוקרן בתחילת שנות ה-90, תקופה בה עשיתי שירות מילואים, עם ת. שישב איתי בנגמ"ש מפקדת סוללת התותחים. הוא היה בשנות השלושים, עדיין רווק ובודד. היה לו קולנוע ביתי, בו הוא הפיג את בדידותו, ונתן ביטוי לתשוקותיו. הוא הקרין את שרון סטון בחקירתה, בלולאות חוזרות, אין סופיות, לעתים הוא הקפיא תמונות, בניסיון לפענח את הרגע הפרובוקטיבי והמבלבל הזה, מתוך רצון אובססיבי להבין את סוד הנשיות. גם אני עדיין מנסה להבין את התשוקה, דווקא בגיל שבו נדמה שהתשוקות הולכות ומתפוגגות, אבל ממש לא.
כשם שת. בדרכו ניסה לפצח את יסודות התשוקה, כך גוטסמן, צעירה נאה, וד"ר להיסטוריה עתיקה, מנסה לפענח את משמעות תשוקת האלים, במושגים עכשוויים ואנושיים. מה לי ולמיניותה של אפרודיטה, מציבה גוטסמן עבורי שאלה, וגם מעניקה לכך תשובה בדרך לא שגרתית, העושה שימוש במגוון תחומי תרבות, בצורה קלילה וסוחפת, אך מבלי לוותר על החוויה האינטלקטואלית והאסתטית, הכרוכה בדיון העוסק במיתולוגיה עתיקה, בשפה הנעה בין שפת האקדמיה, לשילוב עם מלים בוטות שהצליחו לבלבל אותי. האם גוטסמן מייצרת פרובוקציה נוספת, כדרך להתבוננות במיתולוגיה היוונית ובתשוקה האנושית?
כותבות כמו מדלין מילר, בשירו של אכילס, פרנצ'סקה פטריצו, אני הלנה המופקרת, או מרגרט אטווד, פנלופאה, המיתוס של פנלופה ואודיסאוס, טענו כי המיתולוגיה היוונית היא בעיקר סיפור גברי, המקפח ומשעבד את הנשים לגחמות הגברים. כך גוטסמן בקולה האישי והנשי, מבארת את המיתולוגיה היוונית, תוך ביצוע קישורים למושגי מיניות עכשוויים.
מדוזה, ידועה בתודעה, כאחת מהמפלצות המחרידות ביותר, ששערה היה נחשים חיים. פרסאוס, ערף את ראשה, כמעשה גבורה. גוטסמן טוענת כי הסיפור של מדוזה שונה לחלוטין, היא הייתה כוהנת האלה הבתולה, יפיפייה בעלת תלתלים גולשים שפוסידון התאהב בה, והביא אותה למקדש האלה אתנה, שם הוא ספק אנס אותה, ספק תינה עמה אהבים. אתנה האשימה את מדוזה שחללה את קדושת מקדשה והענישה אותה בכך שהפכה אותה למפלצת. דמותה המודרנית של מדוזה מייצגת נשיות הנתפסת, חזקה ומסוכנת, המאיימת על הגברים, ההופכים אותה בדמיונם למפלצת שצריך להביסה, ואף מותר לאנוס אותה.
גוטסמן כתבה וערכה את סיפרה באופן דומה לספריו של אומברטו אקו, על הכיעור והיופי, אך לעומת הגודש של אקו בתמונות וטקסטים, היא בוחרת מסגרת מצומצמת יותר של חומרי רקע, המאפשרת קריאה רצינית, אך לא מכבידה, המשולבת עם ויזואליות בצורה נכונה ומזמינה, הגורמת להנאה צרופה. בספרה יצירות אמנות, שהמכנה המשותף שלהן, הוא האופן שבו התמודדו אמנים בזמנים שונים עם המיתולוגיה היוונית, לרוב הם ראו באלות, מבטאות מיניות ותשוקה. דנאדיה של אוגוסט רודן, מייצגת נשים הנאלצות להינשא בעל כורחן לגברים, אתם הן רוצחות בזעמן, או פסיכה של ז'אק לואי דויד, המתארת את ייסורי האישה הננטשת, ועוד עשרות יצירות אמונת מרהיבות.
לצד התמונות מציגה גוטסמן, ציטוטים מטקסטים עתיקים, ומודרניים, המבטאים את התשוקה באמצעות המילה הכתובה, כמו שיר של יונה ולך. גוטסמן מעניקה מבט אישי וספרותי לנושא האורגזמה: "עבור האישה המין הוא מקדש והאורגזמה היא המקום שבו העולם הגשמי מתחבר עם האלוהות" (108). מילים דומות לחשה לי אהובה לפני שנים רבות, ורמזה לכך שאני לא אליל נעוריה.
כשגוטסמן מדברת על אהבה ממבט ראשון, היא גם מספרת סיפור אישי, " נפלו זה לזרועות זה בסחרור עיוור, בכוחניות מורעבת, הוא אמר שהוא רוצה לטרוף אותי ואני נעתרתי, אמר שרוצה לנפצני לאלף חתיכות ואני כה רציתי להתנפץ. התנפלתי ואחזתי ושרטטי ומשכתי, נרגשת והמומה למצוא סוף- סוף עוד מישהו רעב כמוני" (46) סיפור שסחף אותי וסחרר אותי למחזות אהבה ותשוקה, והחזיר אותי למקומות ולזמנים שבהם ערכתי מסעות ליבשות חדשות ולא נודעות.
שסיימתי את הספר, ייחלתי לעצמי, רחל גוטסמן, ספרי לי, על פסיכה, אפרודיטה, מדוזה, הלנה היפה, ושאר חברותיהן וכמובן הגברים שלהן, בבר אפלולי, כמו בתמונה המלווה את מסע היח"צ לספר שלך, בה את יושבת בשמלה אדומה, על הבר, אין מתאים ממנו, להרצאה על התשוקה, כמו הפרויקט של מכללת בית ברל שקיימה הרצאות לצעירים בברים, אפופים אדי אלכוהול, והורמונים. אני מזמן הפסקתי להיות צעיר, אבל אני עדיין משתוקק להרצאה מסוג זה, שם לבטח אחוש במגעה של אפרודיטה האלה, ואולי אם יהיה לי מזל, קופידון ירה בי חץ אהבה.
32 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
ריני - תודה - אכן מדובר בציור ראליסטי - יפיפה שמהווה אחד חלון ראווה ראוי ומייצג לספר הזה.
|
|
|
חגית
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
ריני, לא ידעתי שזה ציור....
נראה כצילום.
|
|
|
ריני
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
הציור על הכריכה
צויר על ידי ציירת ישראלית נפלאה בשם אלין אלג'ם
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
חגית -תודה -חיבור של מיתולוגיה ואמנות הוא שילוב מעניין ומעורר השראה.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
Pulp_Fiction - תודה
|
|
|
חגית
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת נפלאה.
ניתן להוסיף לכל אלו גם את הסירנות.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
סקירה מצויינת.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
צילה - תודה - ספר מקסים ומרתק, אני מאוד ממליץ
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
ז.ש.לב - תודה, התשוקה היא ביטוי לאופן בו אדם מקבל רמזים ובאמצעותם הוא מדמיין את המציאות, לכן אברים חשופים חלקית הם לעתים גורמי משיכה משמעותיים יותר מהמציאות עצמה.
או מצבים שיש בהם בלבול, מוצאים משיווי משקל. כזאת הייתה הסצנה של שרון סטון.
|
|
|
צילה
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
מקסים ומרתק. אגב לספר נחשפתי במסגרת הקשבה לאחד ממגזיני הספרות ברשת א' לפני עליית השדור הציבורי.
במגזין ראיינו את רחל גוטסמן, והיא סיפרה כי העניקה בספר את פרשנותה למיתולוגיה היוונית. מעט חששתי לקרוא את הספר מפאת הכבדות, אך לאחר הביקורת שלך החשש קצת ירד. תודה רבה לך רץ.
|
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת מרתקת, רץ. מוזר כמה דברים אפשר לראות מאחורי דבר כמו אישה שיושבת בשיכול רגליים... חידשת לי על הקטע עם המדוזה
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
דינה - תודה, כמו שהגבתי לדני, כל ספר גורם לי לספר את הסיפור שלי.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
דני - תודה - הקריאה שלי היא תמיד דיאלוג עם הספר - יחד איתו אני מספר את הסיפורים שלי, לעתים הם עולים וצפים מתוך התת מודע, ולכן בסקירות שלי אני מספר את שניהם.
|
|
|
dina
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
הסיפורים האישיים שלך מתכתבים כל כך יפה עם הספרים שאתה סוקר.יופי.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
יעל - תודה - זה לא בחיים, רק בסיפורים, וגם זה הישג ראוי מבחינתי , הכנות, שלי עם עצמי. וכמספר.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
בת -יה - תודה, ממש עזרת לי להבין מדוע אנחנו עוסקים בנשואים שלכאורה נחשבם כשייכים לצעירים, נכון אנחנו מנסים לפצות על מחסומי העבר, אצלי זאת הייתה סוג של ביישנות.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
לי - תודה, ולהתראות
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
מחשבות תודה - הספר גדול מהחיים, לא הביקורת שהיא שילוב של הגגים פשוטים מהחיים.
|
|
|
דני בר
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
הסקירות שלך איכשהו עצמאיות תמיד ולא נכבלות רק לספר, מה שהופך אותן למרתקות ועשירות לעתים יותר מהספר עצמו.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
בר - תודה, בעיקר להמלצה, על הרצאות בברים בתל אביב, אני חייב לנסות.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
אין ספרק ספרים טובים תמיד מתחברים לתשוקות שלנו, חלקם סמויות, צריך איזה ספר טוב, שיציף אותן.
שרון סטון זאת סצנה שמטריפה, משום שהיא יוצרת בלבול וחוסר וודאות, היא גם יוצרת החלפת תפקידים בין הגברים שהופכים פסיביים, לאישה - שרון סטון שהפכה לדומיננטית.
|
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
כוורן - תודה - הספר הזה מעניין ובהחלט מספק זווית לא שגרתית, לחיבור שבין מתולוגיה יוונית ומניות.
|
|
|
yaelhar
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
נראה שמביקורת לביקורת
אתה צובר אומץ ומתקלף מעוד שכבת מגן. ביקורת מרשימה וכנה. |
|
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
בת-יה, אצל גברים יש רק איסור אחד, זה שמצמיח שערות בכפות הידיים.
|
|
|
בת-יה
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
תודה רץ, רשמתי לעצמי את הספר - ולא רק שהתשוקות לא הולכות ומתפוגגות, להיפך, ככל שמתבגרים מבינים יותר ויותר שדי סתמו לנו
את הראש עם שטויות של אסור ואסור (לפחות במקרה של נשים - הבנתי שאצל גברים האיסורים הרבה יותר קלילים) כך שמופיעה תחושה של שחרור עם רצון לעשות כל מה שמתחשק. אמנם לא חסרות גם "צדקניות" שחושבות שהן נולדו למטרה של שמירת המוסר, אבל הסך הכל הולך בדרך של הגשמת הכיף שבחיים.
|
|
|
לי יניני
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת משובחת ארוזה ומהודקת בתשוקה ואהבה שלשני אלה אין בכלל גיל . עונג צרוף
של סיקורת לסופש.
|
|
|
מורי
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
גדול מהחיים.
|
|
|
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
ביקורת עטופה כנות וקסם. יפה, רץ.
|
|
|
בר
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
איזו ביקורת כנה, אמיתית ומרגשת.
התשוקה מורכבת מאלפי חתיכות אשר לכל אחת גוון אחר. אכן הרצאות מסוג זה, כמו הרצאות על הבר. מתקיימות מידי יום בתל אביב ועוסקות בנושאים שונים כמו מדע, צבא, נשים חזקות, היסטוריה ושאר תחומי עניין. אני סבורה כי יש למצוא שם כמובן גם הרצאות על תשוקה ואהבה. יופי של ביקורת ! |
|
|
חני
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
עכשיו הבנתי מה הספרים הללו גורמים לך....
האם יש גיל לחוש תשוקה ואהבה שעוטפת?
אז האהבה נמצאת בכל מחוז בכל גיל.. ואיך אפשר בלי שרון סטון שרבים פינטזו על הסצנה המדוברת..לגברת יש תעוזה אכן. וכתבת נפלא ממש. |
|
|
הכוורן
(לפני 8 שנים ו-5 חודשים)
מרתק מה שכתבת . סקירה מצוינת !
|
32 הקוראים שאהבו את הביקורת
