ביקורת ספרותית על שמונה נביאים - בעבותות אהבה מאת בנימין לאו
הביקורת נכתבה ביום שני, 17 באפריל, 2017
ע"י mano4now


שמונה נביאים בעבותות אהבה מאת הרב בנימין לאו הוצאת ידיעות ספרים.
הרב ד"ר בנימין לאו מכהן כרב קהילת רמב"ן בירושלים והוא עומד בראש מיזם " 929 - תנ"ך ביחד".
ספריו הקודמים בסדרת חכמים על חכמי המשנה וספריו על ירמיהו, ישעיהו ושמואל הומלצו בחום על ידי בעבר ולכן הציפייה גבוהה מספר זה.
בספר הנוכחי הרב בנימין לאו בוחר רק בשמונה נביאים מתוך התרי-עשר. הסיבה ואני מצטט מתוך הספר, "לאור היקף הספר החלטתי לחלק את הקובץ ולהתמקד בספר זה בשמונה נביאים שפעלו בימי הבית הראשון ועד לחורבן". העובדה שהספר הוא רק בן 215 עמודים הכתובים בצורה מאוד מרווחת מעוררת תהייה ולעניות דעתי מדובר בשיקול מסחרי וברצון לשיווק לקהל רחב יותר שמחפש ספרות עיון קלה ונוחה לקריאה.
המחבר בעל תואר ראשון להיסטוריה ובזכות גישה זאת אנו מקבלים תצוגה של שמונת הנביאים מתרי העשר בהקשר ההיסטורי והמדיני של אותה תקופה. המחבר מציג בפנינו את הנביאים לפי הסדר הכרונולוגי ולא לפי סדר הופעתם בתנ"ך.
אנו נפגוש את הנביא יונה מתקופת עליית אשור בסוף המאה התשיעית לפנה"ס. הסקירה על כל אחד מהנביאים קצרה ביותר. זוכרים לדוגמה שכתוב שם דג ולא לוויתן, אך הפרטים האלו וסיפורו כלל לא מופיעים בספר אלא רק תמצית נבואותיו בהקשר ההיסטורי בלבד.
נכיר את עמוס שפעל במחצית הראשונה של המאה השמינית לפנה"ס. אותו נביא שאמציה, כהן המקדש בבית אל אמר לו "חוזה לך ברח...", אותו ביטוי שמסמל עד היום סילוק מזלזל. ביאליק כתב שיר עם כותרת זאת בתקופה שחש שאינו מוערך מספיק ונזכיר גם את השיר הנהדר של אושיק לוי. ונתוודע לתשובה האלמותית והצנועה של הנביא עמוס " וַיַּעַן עָמוֹס וַיֹּאמֶר אֶל אֲמַצְיָה לֹא נָבִיא אָנֹכִי וְלֹא בֶן נָבִיא אָנֹכִי כִּי בוֹקֵר אָנֹכִי וּבוֹלֵס שִׁקְמִים"
נלמד על המהלכים ההיסטוריים של אשור בתקופת הושע שפעל בשנים 750-725 לפנה"ס .
נגלה שהנביא מיכה שפעל במחצית השנייה של המאה השמינית לפנה"ס פעל בעצם בתקופתו של הנביא ישעיהו.
נתפעל מעוצמת נבואותיו של צפניה שפעל בשנות הארבעים של המאה השביעית לפנה"ס שהשפיע עמוקות על המלך יאשיהו שמתנער מחטאי אבותיו, מוצא את ספר התורה ומחולל תנועה אדירה של חזרה בתשובה בירושלים.
נקרא על הנביא נחום בסוף המאה השביעית לפנה"ס שמנבא את נפילת אשור לאחר שנבואת יונה לנפילת נינווה התבטלה בשל חזרתם בתשובה.
ונגלה שרבי אברהם אבן עזרא כתב על חבקוק "הנביא הזה לא ידענו דורו ולא משפחתו" חבקוק שראה בסוף המאה השביעית לפנה"ס שבבל תעלה לגדולה ותתעלה ברשעותה על אשור ותגרום לסבל רב יותר.
נלמד שבספר עובדיה הקצר ביותר מספרי תרי עשר ובכלל בתנ"ך מתנבא הנביא בתקופת ימי חורבן הבית הראשון בראשית המאה השישית לפנה"ס על מפלת אדום. אותה ממלכה ששרדה את כוחה של אשור והרגישה בלתי מנוצחת אך לבסוף נפלה בידי הבבלים.
לסיכום, אני רואה בספר זה מעין תקציר על הנביאים שקיבלו פחות זמן במה על במת התנ"ך. הם נפלו בהיקף נבואותיהם מול ישעיהו וירמיהו.
הסדר שהמחבר עושה ומציג בפנינו את הטיים ליין של פועליהם לא יסולא בפז. עם זאת, הספר קצר מידי לטעמי ומשאיר טעם של עוד.
תמונת המצב ההיסטורי של התקופה מסופר בצורה מאוד שטחית ואני בספק שמישהו ללא שום ידע בנושא יוכל ללמוד מספר זה.
בנוסף לכך, הפוקוס על הנביאים נעשה בצורה מאוד בסיסית.
יתכן וישנו קהל יעד שזהו בדיוק המינון הנדרש להם. עבורי זה לא הספיק. בשל העובדה שבסופו של דבר הספר כן מעניק טעימה ראויה והסקירה גם בתצורתה המתומצתת עדיין מוצלחת, אני מעניק לספר 8 מתוך 10 בסולם עמנואל.
מתוך עמוד הפייסבוק " ספריית ספרי העיון של עמנואל "
6 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
mano4now (לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
תודה רבה על הפירגון
לי יניני (לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
נהנתי לקרוא את הסקירה. תודה רבה
מיכאל (לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
נונו (לפני 8 שנים ו-6 חודשים)
כתבת סקירה יוצאת מן הכלל! הרגשתי כאילו אותם נביאים אשר דיברת עליהם מופיעים לנגד עייני, מקסים!



6 הקוראים שאהבו את הביקורת




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ