“בבת אחת חזרתי חצי שנה אחורה. אל הימים המשוגעים שבהם אחד עשר ילדים היו מבחינתי עולם מלא, וקמתי בבוקר רק בשבילם וחשבתי עליהם כשהייתי איתם וכשלא וחלמתי עליהם בלילות.
כתבתי עליהם כאן שלוש פעמים בדיוק. אני זוכרת. כל אחת מהן היתה קשה כל כך. כי איך מתרגמים למילים את האהבה העקשנית לילדים שלא יזכרו אותך בעוד עשר שנים, שנה, חודש. את האושר הצרוף שבהישגים זעירים כל כך: עיצור חדש שנהגה, כפית עושה את דרכה אל הפה, חרוז על חוט, ניצוץ הבנה בעיניים. את הפלא הזה, את הזכות הזאת, להיות איתם ולדעת ששינית כל כך הרבה. שעברתם יחד דרך ארוכה כזאת, שאת משתוממת ודומעת ומתקשה להאמין, ואת גאה כל כך שהלב שלך כמעט מתפקע.
מרי מק'קראקן היתה שם. זה נכון, היא עבדה עם ילדים פגועים נפשית (ולעתים גם קוגניטיבית או תקשורתית) ואני עבדתי עם ילדים פגועים פיזית (ולעתים גם נפשית או קוגניטיבית או תקשורתית). היא עבדה עם ארבעה ילדים בכיתה, אני עם אחד עשר; אני עבדתי עם סוללה של אנשי מקצוע – גננת, יועצת רגשית, פיזיותרפיסטית, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, סייעת שיקומית – ומרי עבדה לבדה. ואמנם שתינו עבדנו חסרות הכשרה, אבל לה היה ניסיון של שנים אחדות בתחום.
ועם כל זה, היא כתבה איכשהו את כל המאמץ והאתגר והתקוות הקטנות, את כל הניסים ואת רגעי הקסם; את הפחדים והתהיות והניסיונות העקשניים, את הטוטאליות, את האהבה. היא כתבה אותם בדיוק כמו שהם היו בשבילי, מילה במילה.
ובבת אחת חזרתי חצי שנה אחורה. והגעגוע, שבא והולך, בזמנים לא צפויים ובעוצמה משתנה, תקף עכשיו בכל הכוח, וזה כאב. ריקנות מוזרה בחזה. בכיס פנימי בארנק הפנים שלהם עוד זורחות אלי מתמונות שחוקות בשוליים. הם עוד מצלצלים אלי לפעמים, גם אחרי חצי שנה. כשנפתלי צבי נכנס לשילוב בגן רגיל, כשלאפרתי נולד אח, כשאהרן שבר רגל. ואני עוד חושבת עליהם. המון. תמיד. אני לא יכולה לשכוח אותם.
וזה היה השלב שבו הגיעו הדמעות. כי הזדהיתי עם כל משפט וכל פרק בספר הזה:
עם האתגרים, המאבק להגיע אל סף ההבנה של הילד שמולך; החשיבה האובססיבית ביום ובלילה על שיטה אחרת שאולי תעבוד; הסבלנות האינסופית לנסות שוב יום אחרי יום עד שמגיעות התוצאות.
עם המחוות מחממות הלב שלהם, אבן שהוא מושיט לך בחיוך ענק ואת תשמרי אותה לנצח באיזו מגרה, חיבוק מילדה לא-חביקה בעליל, הפעם הראשונה שמישהו מהם אומר לך שהוא אוהב אותך.
עם רגעי הייאוש המוחלט מול הדו"חות היבשים והקשים, שמגמדים פתאום את ההישגים שלא ייאמנו אל תוך משבצת קטנה האומרת "לא תואם גיל"; מול אנשי המקצוע שפוסקים שאין סיכוי; מול אמא אבודה ומתוסכלת שמבטיחה לך ש"היא פשוט טיפשה וככה זה"; מול עבודה של שבועות על שבועות ללא התקדמות קלה שבקלות.
עם תחושת ההתעלות הטהורה כשזה קורה, זה קורה, ילד הולך סוף סוף חמישה צעדים רצופים אחרי חודשים של עבודה; ילדה הוגה משפט שלם בלי טעות אחת; משחק חברתי מתנהל בלעדייך, בטבעיות מוחלטת, בלי שום צורך בהכוונה מצדך; את עומדת כלא מאמינה ורוצה להזעיק את העולם כולו שיבוא ויראה את הנס הזה, ואת יודעת שאיש לא יעריך אותו כמוך, שאף אחד לא יבין אותו בכלל.
אבל נשברתי רק בקטע שבו את מוכרחה לעזוב. והילדים ימשיכו הלאה ולבך ימשיך איתם וזה יכאב. אבל את לא יכולה להישאר. ושם כבר בכיתי, כי גם את זה היא מתארת כל כך נכון וכל כך שובר לב. ככה זה. בדיוק ככה. כמו מרי, גם אני עזבתי על מנת לחזור; הלכנו ללמוד מקצוע כדי לשוב אליהם יודעות יותר ויכולות יותר. אבל אלוהים כמה שזה כואב, לקום וללכת. וכמו מרי, גם אני גיליתי שאי אפשר לחזור לרגע. ביקרתי שם רק פעם אחת. זה לא היה הוגן, לא להם ולא לי.
*
כתבתי עליהם כאן שלוש פעמים בדיוק. פעם ראשונה כשעוד הייתי שם בגן. פעם שניה ביום שבו עזבתי. ופעם שלישית כמה חודשים אחר כך, ואותה אני רוצה לצטט כאן.
~
הטלפון שלי צלצל עכשיו, בעצם הוא פעם בכיס, אבל הבנתם את הרעיון;
ומעבר לקו שמעתי קול מוכר נרגש נורא של ילדה בת ארבע שמצלצלת לגננת שלה וכמעט מתפקעת מגודל המעמד,
והיא אמרה לי פפר,
ואמרתי גיטי, איזה כיף לשמוע אותך!
והיא אמרה שוב, פפר, כי צריך לבנות מתח, כי אני צריכה להבין את גודל הבשורה -
פפר, עשו לי פוני!
ואני אמרתי לה באמת? וואו, איזה יופי!
והיא צחקה באושר ואמרתי, אני ממש חייבת לראות אותך, אני אבוא ביום שישי לגן,
והיא אמרה לא, ביום שישי אני בשילוב, אני בגן רבקה,
ואני אמרתי באמת! אני לא מאמינה! את בגן רגיל, נסיכה? אני כל כך כל כך שמחה עכשיו -
והיא צחקה שוב,
ואני הבטחתי לה שאבוא לבקר אותה במיוחד, כי אני חייבת לראות את הפוני החדש
(הלכתם למספרה או שהסתפרת בבית, לא, אמא סיפרה אותי, זה ממש יפה לי את יודעת?)
וזה פשוט אושר, אושר, טהור ומוחלט, קול של ילדה קטנה בטלפון,
ואין מי שיודע להחזיר אהבה כמו ילדים,
ואמא שלה לוקחת את הטלפון ואומרת לי איך שהיא הסתפרה היא רצתה לספר לך, את חלק נורא חשוב מהחיים שלה, עדיין,
ובגרון חנוק לא הצלחתי לספר לה כמה זה הדדי.
כמה אהבתי את הילדים האלה,
כמה מעצמי השקעתי בהם,
איך הם יהיו לנצח חלק ממני,
איך יש בתוכי עכשיו משהו חמים ומואר.
יש ימים שאני מאמינה לדמבלדור, כמעט.”