» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריה (13):
מתכוון לקרוא,
ספרים שצריך לקרוא,
2016,
רשימה,
שמעון -רשימת קריאה,
2025,
בספרייה הדיגיטאלית,
רשימת מומלצים,
ספרים שאהבתי,
ספרים שלא אהבתי,
2023,
2024,
A16A,
עוד ...
|
1.
|
|
אדם ואדוה, זוג צעירים תל אביביים תוהים וטועים, כורעים תחת נטל החיים בכרך הגדול. אדם שואף להיות סופר, אף שאינו מצליח לפרסם ולו סיפור אחד. אדוה, שסיימה תואר ראשון, עובדת כקריינית בספרייה לעיוורים. השניים מנסים נואשות לתמרן בין תביעותיהם הבלתי-פוסקות של הסובבים אותם, החל בפקידי בנק ומנהלים בעבודה וכלה באמו של אדם, יפהפייה מזדקנת ומניפולטיבית המסרבת להניח לבנה להתבגר ולהיפרד.
הכול משתנה כשלחייהם פורצים ראש החוג לספרות עברית, מכר ישן של אמו של אדם, ואשתו העורכת הספרותית המבריקה והכריזמטית. המפגש המשונה בין הזוג המבוגר לזוג הצעיר דוחף את אדם ואדוה אל מסלול טרגי וידוע מראש של פיתוי וניצול, ומרושש את השניים מן הנכסים הנפשיים המעטים שנותרו להם.
ילדים הוא סיפור התבגרות ישראלי סוחף ועז מבע המגולל באופן ייחודי את סיפורה טורד השלווה של החתירה המתאחרת לעצמאות של בני העשרים ומשהו ממעמד הביניים. דרך הווידוי המתוזמר ברוב עושר של אדוה, המספרת, מתנסחות תובנות מפתיעות על אודות חוויית הכניסה לעולם המבוגרים – ולא פחות מזה, לעולם הספרות – המתגלה כאן כמרחב רוחש סודות אפלים ושקרים מחלישים. העלבונות הצורמים, מחסני ההבלים והמעשים הבלתי-מוסברים – כל אלה מוצגים לאחור ברצף רב-משמעות שמערטל את כל מה שחשבנו לאמיתות שגורות בנוגע לחניכה, למיניות ולכתיבה. בתוך כך התנסויות מוכרות נחשפות באור ראשוני ובאותנטיות כובשת.
תמר מרין, ילידת תל אביב, פרסמה מיצירתה בכתבי העת "הו!" ו"קשת החדשה" ובבמות נוספות. חוקרת ומרצה לספרות. מפרסמת רשימות ביקורת במוספי הספרות של עיתון "הארץ" וכלת פרס ברנשטיין לביקורת ספרות לשנת תשע"ה. ילדים הוא הרומן הראשון פרי עטה....
|
2.
|
|
צמד שוטרים מוזעק באישון לילה לדירתה של איה אבישר, גרושה בתחילת שנות הארבעים לחייה. בצהרי אותו יום, עיליי שחר, הגרוש שלה, מופיע בדירה שבה התגורר בעבר איתה ועם ילדיהם, ותובע ממנה לשקול מחדש את הגירושים. או למעשה, לחזור בה מהם. ועד אז – איה נשארת בדירה ולא יוצאת ממנה.
הדרמה שמתחוללת בדירה בין איה לעיליי – דרמה שנעה בין גילויי אהבה לבין כעסי עבר, התחשבנויות, איומים ואלימות – נמסרת דרך הגרסאות השונות של שניהם להתרחשות, על כל השאלות שהן מעלות: למה איה מאפשרת לעיליי להישאר בדירה? ואם נוכחותו נכפית עליה, מדוע הוריה מצדדים דווקא בו? אמנם כבר יש לאיה זוגיות חדשה עם ורד, אך האם היא באמת המשיכה הלאה? ומצד שני: האם עיליי אכן מתחרט על הגירושים, או שאולי הוא מונע על ידי אינטרסים אחרים לגמרי? ומה בדיוק קרה בינו לבין ליה, בת זוגו הצעירה?
"הדיירת" הוא רומן פסיכולוגי בעל אלמנטים של סיפור בלשי, שבו הסכין שמופיעה במערכה הראשונה – סכין מטבח שעיליי קנה לאיה – נשלפת במערכה האחרונה. אבל נגד מי היא מכוונת ולאיזו מטרה? ואילו מבחינה פסיכולוגית, הרומן שלפנינו הוא מפגן מרשים של ערעור המציאות, שממחיש עד כמה מסובך לדעת מבחוץ מה באמת קורה (או לא קורה) בין בני זוג בין קירות ביתם.
תמר מרין מציגה ברומן מהלך ספרותי מרתק ואמיץ, שמצד אחד מיטיב להעביר את תחושת המחנק וחוסר האונים של איה, אסירה במין כלא של אבסורד, ובו בזמן מכריח אותנו לשנות שוב ושוב את עמדתנו כלפי המסופר. מרין מחזיקה בנרטיבים השונים בכישרון גדול, ומניעה אותם כך שהקורא חרד לגורלה של איה, ובו בזמן גם מתקשה להכריע מהו הסיפור "האמיתי" שלפניו.
הספר עוסק בסוגיות רלוונטיות במיוחד לעידן הנוכחי, ובהן התוצאות הכלכליות הרות האסון של גירושים עבור שני הצדדים, הקושי של בני השלושים והארבעים להגיע לעצמאות בתוך עידן של חוסר ודאות כלכלית ותעסוקתית, אלימות רגשית, וההשפעות של יציאה מהארון בגילים מאוחרים. אבל אולי, יותר מכול, הוא עוסק בקושי הנצחי להיפרד, ומולו בפחד הנצחי לא פחות מסימביוזה והיבלעות.
זהו ספרה השלישי של תמר מרין, זוכת פרס ראש הממשלה ופרס שרת התרבות.
...
|
3.
|
|
אמא וילד יוצאים מחנות גלידה אל מציאות קרה ולא-מתוקה. ילדה אחת, שמתבלטת מבין בני כיתתה בבית ספר יוקרתי בלב תל אביב, הופכת למושא של קנאה ואכזריות, אבל חווה גם אחווה בלתי-צפויה. זוג צעיר הולך ונרמס תחת עולו של דור ההורים המאכזב והבוגדני. זוג אחר מחשב את קִצו לאחור כשמסתבר שהאישה בוגדת בגבר עם אישה אחרת. סופרת מבטיחה מתארחת בחוג ספרותי ביתי של נשים תרבותיות שמתגלות באור אחר. אב תקוע ברכב עם שתי בנות רעבות. מישהי מביטה במראה ואינה רואה את פח הזבל של הנפש. מישהי שומעת מישהו נופל. מישהו מחפש יציבות.
מה אתה מסתכל על הוא ספר ישראלי עכשווי המבוסס על סיטואציות מוכרות אשר מוצגות באומץ ובלי סנטימנטליות. התנסויות יומיומיות לכאורה של חיי בורגנות ישראליים – שאינם שבעים ואינם נוחים – מתגלות כחוויות של ניתוק, אבסורד ואלימות, אבל גם של עושר קיומי גדול שבתוכו נבללים אור וצל, יופי ועדינות, סדר, הפרת סדר והיעדר סדר.
בכתיבתה הנוקבת ושובת הלב מזכירה לנו תמר מרין את יכולתהּ של הספרות לשמש ביטוי משוכלל של החוויה האנושית ולסמן את הגבולות הערכיים של בני הדור הזה ממש. אנו מוזמנים להתבונן מחדש על מה שחשבנו למובן מאליו בקשר למשפחתיות, לאימהות ולזהות נשית וגברית. אמונות שווא מנחמות עשויות להתברר כשקריות, ומיני גיהינום נסתרים יתגלו במלוא האיום שבהם. מנגד, ערכים אבודים כגון חירות ומרד, תקווה ואמונה, זוקפים את ראשם במפתיע, כי בכל מקום שבו יש קשב, יהיה דיאלוג, ובכל מקום שבו יתרחש דיאלוג, אפשר אולי לדבר גם על גאולה.
תמר מרין היא אחת הסופרות הייחודיות הפועלות בשדה הספרותי הישראלי. רומן הביכורים עטור השבחים מפרי עטה, "ילדים", ראה אור בשנת 2015 ב"ידיעות ספרים" וזכה בפרס קוגל ובפרס משרד התרבות....
|
4.
|
|
כמה זה כואב כשהאקסית שלך מתקשרת פתאום, ואיך לעזאזל נפטרים מהכאב הנורא הזה?...
|
|