אביעד קליינברג

אביעד קליינברג

סופר


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (43):
ספרי עיון, קראתי, האונ המשודרת, ספרי עיון, אוניברסיטה משודרת, ימי הביניים, לקרוא, רשימה, חקר הדתות ותאולוגיה, הסטוריה, דעת, דתות ומיתולוגיות, רוצה לקרוא... ספרי עיון, לירן, אטלסים/ספרי עזר/לימוד, אוניברסיטה משודרת, 10-15 שח לתקופה קצרה, רוצה לרכוש ולקרוא, מסקרנים ומרגשים, עוד ...
1.
בשנות ה-30 של המאה ה-1 הוצא להורג בצליבה היהודי הגלילי ישוע בן יוסף. היה זה אירוע לא חשוב, שהתרחש בשולי האימפריה הרומית. קומץ חסידיו, אנשים פשוטים, רובם חסרי השכלה, ניסו, במידה מוגבלת של הצלחה, לשכנע אחרים כי רבם היה המשיח, כי קם לתחייה ביום השלישי לאחר מותו, וכי הוא עתיד לשוב אל העולם ביום הדין. מעטים האמינו כי הופעתה של חבורה זו הינה יותר מאשר אפיזודה חולפת. אבל מה שנראה בלתי–אפשרי קם והיה: במאה ה-4 הפכה הנצרות מאמונתה של כת קטנה ונרדפת לדת האימפריה הרומית. בתקופה שלאחר התמוטטות האימפריה במערב עיצבה הנצרות את תפיסת עולמם של עמי אירופה, ושימשה גורם מלכד לערב רב של תרבויות ומסורות שקמו על חורבות התרבות הקלסית. החל מן המאה ה-12 השיגה הכנסייה הנוצרית, באמצעות מוסד האפיפיורות, עמדת השפעה חסרת תקדים על ענייניה הפוליטיים והתרבותיים של אירופה: היא היתה מופקדת על עיצוב תפיסת הידע של החברה האירופית ועל הקמת האוניברסיטאות ביבשת, על תפיסות החוק והמוסר ועל יחסי החברה והמדינה. ספר זה מתאר את התפתחות הנצרות מימיה הראשונים ועד לרפורמציה של לותר. אביעד קליינברג הוא מרצה להיסטוריה של ימי-הביניים בחוג להיסטוריה כללית באוניברסיטת תל–אביב, ומתמחה בתופעות דתיות בתקופה הזאת. ספרו על פולחן הקדושים בימי–הביניים ראה אור בהוצאת אוניברסיטת שיקגו....

2.
עד כמה מכיר המאמין הפשוט את דתו? רוב הנוצרים בימי הביניים לא התמצאו ברזי התיאולוגיה הנוצרית. הם לא עיינו בכתבי תומאס הקדוש ולא הבינו מילה מן התפילות הלטיניות שמילמלו הכמרים. כמעט כל הפעילות הדתית שלהם היתה קשורה לפולחן הקדושים, וחלק נכבד מתפיסת עולמם הדתית עוצב על ידי סיפורי הקדושים. רגל החזיר של האח ג'ינפרו מנסה לחשוף את עולם האמונות והדעות של המאמין הפשוט בימי הביניים על פי סיפורי הקדושים הנוצרים. המחבר בוחן את הסיפורים מראשית ימי הנצרות ועד לשלהי ימי הביניים. בצד הדיונים בהופעת הסגפן בסיפורים, בחדירת הפנטסטי והמוזר אל חיי הקדוש, בתפקידם של שרידי הקדושים בנצרות וביחס בין הפולחן לסיפורים, מביא המחבר כמה מן המופלאים והפופולריים שבסיפורי הקדושים הנוצרים. הוא פותח ביומן הכלא של המרטירית הצעירה פרפטואה במאה השלישית, וחותם באגדות על ג'ינפרו, שוטה קדוש פרנציסקני במאה השלוש - עשרה. ביניהם אנו נתקלים בקדוש המבלה שנים על עמוד, בזונה קדושה, בקדוש שרצח את הוריו ובסנטה קלאוס כשעדיין היה ניקולאוס הקדוש. מתוך העיון בסיפורים המוזרים ורבי הסתירות הללו עולה הבנה חדשה של הדת בחיי היומיום....

3.
מה צריך להדריך את צעדיה של חברה: שיקולים פרגמטיים או הכמיהה לגאולה? העולם הזה או העולם הבא? בעולם המערבי המודרני לשאלה הזאת אינה נשאלת עוד, אך לגבי אנשי ימי הביניים, הכמיהה לגאולה לא היתה עניין אישי, ערטילאי, אלא משהו שיש לכוון על פיו את החיים. האל ומלאכיו, השטן ושדיו, רוחות המתים, הארורים והמבורכים - כל אלה היו קרובים וממשיים. בני אדם נטשו את בתיהם, פיזרו את רכושם, שפכו את דמם ודם שכניהם - הכל לשם שמיים. כל מי שהתיימר לייצג סמכות דתית, לדבר בשם האל, תבע לעצמו מתוך כך גם סמכות פטוליטית; גאולה וכוח, יצרו סבך מלא מתחים וסתירות, שאדיקות וצביעות, תועלת ואידיאליזם שימשו בו בערבוביה. קובץ המסות שבספר זה, פרי עטם של חוקרים ומלומדים מן השורה הראשונה בעולם, מנסה לשפוך אור על עולם האמונה הנוצרית בימי-הביניים ועל קשריו המורכבים עם עולם המעשה. תמצאו בו דיון בתיאולוגיה ובפילוסופיה, בפרשנות ובמיסטיקה, בפוליטיקה ובמוסר. כיצד רכשה האפיפיורות את כוחה ומה היו חולשותיה? כיצד סיגל לעצמו המערב קנאות דתית? איזה חלק מילאו נשים בבניית העולם הבלתי נראה של ימי-הביניים? לכל מסה נוספו הערות הבהרה רבות ומבוא ביקורתי. בסוף הספר צורפו מילון מונחים כנסיתיים ופילוסופיים וכן נספח על מבנה הכנסיה. כל מי שמתעניין בעולמה העשיר של תרבות ימי-הביניים ימצא ב"גאולה וכוח" חומר קריאה מרתק וכלי עזר רב ערך. אביעד קליינברג הוא מרצה בכיר בחוג להיסטוריה כללית באוניברסיטת תל-אביב. הוא עוסק בעיקר בהיסטוריה וסוציולוגיה של הדת, אך גם בהיסטוריה אינטלקטואלית ובחקר התרבות. מספריו הקודמים: "הנצרות מראשיתה ועד הרפורמציה" (ההוצאה לאור משרד הבטחון), "בימי הסהר והצלב" (יחד עם אלי בר נביא, ספרי תל אביב) וכן Prophets in Their Own Country (Chcago UP) העוסק בקדושים חיים בימי הביניים....

4.
בשנותיהם הראשונות תלויים יצורי אנוש בחסדיהם של אחרים. בדרך כלל הם מוצאים אותם במסגרת המשפחה. כל רגש שאנו חווים כילדים מועצם פי מאה ? אהבת אם ומורא אב ואהבתו, קנאת אחים ואחוותם. שעוות הילדות הרכה מתקשה מדי יום, משמרת בקרבה את עקבות האהבה הגדולה והקנאה והאכזבה והכעס ואי ההבנה והדחייה. חסדים ראשונים כמו עלבונות ראשונים, תענוגות ראשוניים כמו ייסורים ראשוניים ? כל אלה נצרבים בתוך אותה מסגרת מובנת מאליה ובלתי מובנת המכונה המשפחה ומלווים אותנו כל ימינו. הילד, נהוג לאמר, הוא אבי המבוגר. אבל הילד אינו אבי המבוגר. עמוק בתוכו המבוגר נותר תמיד הילד שהיה ? בן ואח המביט באבא ובאמא במבט טעון ואמביוולנטי. הספר הזה נכתב בתקופה שבה המשפחה ה"קלאסית" נמצאת בתהליכי משבר ושינוי. שלוש הכותבות מנסות להבין את המשפחה כצומת פסיכולוגי, חברתי, פוליטי ותרבותי. היסטוריונית יערה בר-און בוחנת את קריסת המשפחה האלטרנטיבית הקבוצתית, חוקרת הספרות חנה נוה מנתחת את היחסים בין המשפחה המדומיינת של הספרות לבין המשפחה המציאותית והמשפטנית ליאורה בילסקי מציעה פרשנות חדשה למגילת רות ובוחנת את תגובות המערכת המשפטית לשינויים במבנה המשפחה. שלושה מאמרים ולאחריהם שלוש שיחות בין הכותבות לבין העורך, אביעד קליינברג. עשר יצירות אמנות של איצ´ה גולומבק ואנג´לה קליין ושיחה עם האוצר, פיליפ רנצר. ספור קצר אחד של אתגר קרת, מבוא מהורהר של העורך....

5.
לראשונה בישראל - אלבום ייחודי המכיל תצלומי ענק המצולמים בזוויות שונות, כולל צילומים של 360 מעלות, הפותחים עדשה רחבה ומנסים לבלוע לתוכה מראות ורגעים. באלבום 176 עמודים מרהיבים של דפים באורך 1.40 בפריסה ....

6.
המתמטיקה אשמה ביותר סיוטים מכל המפלצות גם יחד, כך לפחות מרגיש הנסיך הצעיר יוהנס. האם הוא יוכל בבוא היום להיות מלך – בלי לדעת מתמטיקה? האם המתמטיקה תמשיך להתקיים גם אם המלך יכריז על ביטולה? ומה יכול יוהנס לעשות בקשר לזה? ובכן, מתברר שאפשר לעשות משהו – אם יצליח יוהנס לשכנע את אבא שלו לעזור. הצרה היא שהמלך לא תמיד מקשיב לבעיות הקטנות של הבן שלו, והבן לא תמיד מצליח להסביר לו אותן. מעשייה מצחיקה ומקסימה, שזורה בסיפוריו מלאי הדמיון של הנסיך יוהנס, על אהבה בין אבות לבנים, על כוחם של סיפורים ועל מאבק מלא מכשולים שהופך לניצחון משותף. פרופסור אביעד קליינברג מלמד בחוג להיסטוריה כללית באוניברסיטת תל אביב. בניגוד לנבואותיהן של המורות למתמטיקה, לא יצא לו מעולם לפתור בעיה מתמטית מאז עזב את בית הספר....

7.
אדון הסליחות, חטאנו לפניך, אשמנו, בגדנו, גזלנו... טפלנו שקר, יעצנו רע, כיזבנו, לצנו... קישינו עורף, רשענו... תיעבנו, תעינו, תעתענו, סלח לנו. ואם לא איכפת לך, הנח לנו להמשיך עוד קצת לתעב, לדבר עוד קצת דופי (רק על מי שזה ממש מגיע לו); פה ושם תן לנו ברחמיך הרבים לייעץ רע, לכזב, ללוץ – לא כל הזמן, רק מעת לעת, אדון הסליחות. אגב, אנחנו שמים לב שכמה מן החטאים החביבים עלינו ביותר אינם נמצאים ברשימה. אפשר אפוא לחמוד את אשת רענו ואת שורו ולרדוף בצע ולקנא ולנקום ולנטור, ולאחז עיניים ולגלגל עיניים לשמים ולהיאחז בקרנות כל מזבח מזדמן. מה לא? סליחה. אין חברה בלי עשה ולא תעשה, אין חברה בלא חטא. החטא הוא ההבדל בין מה שהיינו צריכים לעשות, לחוש ולרצות, לבין מה שעשינו, חשנו ורצינו בפועל. רשימות החטאים הן אינסופיות. לכל תרבות רשימה משלה המעידה על מחבריה הצדיקים לא פחות משהיא מעידה על נמעניה, החוטאים. את אחת מן המפורסמות שברשימות החטאים פירסמה הכנסייה בשלהי העת העתיקה – שבעת חטאי המוות. שבעת החטאים הללו – גאווה, עצלות, גרגרנות, קנאה, זעם, רדיפת בצע ותאווה – אינם מעשים אסורים אלא תשוקות אסורות. הרשימה היא רשימת הכנסייה, אבל התשוקות תשוקותינו....

8.
9.
הביטו על התמונה שעל כריכת הספר הזה. יש בה משהו מוכר מאד מן ההיסטוריה היהודית. הקוזאק רכוב על סוסו דוהר אל תוך קהל היהודים. מגבעות מתגוללות בעפר, קריאות חסרות אונים, עליונות בחלל מול עליונות בזמן: כוח אדיש ושרירותי, חסר גיל, מזה, חולשה יהודית ארוכת שנים ולמודת סבל מזה. "אלה ברכב ובסוסים ואנחנו בשם ה' נקרא." אבל התמונה הזאת היא במידה רבה אחיזת עיניים. הפרש לובש המדים הוא יהודי וחובשי המגבעות רחוקים מלהיות חסרי אונים - אדרבה הם משתייכים לקבוצה כוחנית ותוקפנית במיוחד בחברה הישראלית. גם הוא וגם הם ביטוי למהפך המדהים שעבר על העם היהודי במאה העשרים, להיתוך הגרעין התרבותי שהתחולל בו. היחס לכוח, היחס לאלימות, היחס לאדמה, היחס לאחר - כל אלה שונו עד היסוד. ובכן מי אנחנו בעצם? מיהו יהודי? ל"דתיים" ול"חילוניים" תשובות שונות, סותרות. כל מחנה מכריז כי בניצחון דרכו תלוי גורל העם היהודי. כל מחנה מבקש להתחזק בחוזרים בתשובה ובשאלה. כל מחנה מכריז בגרון נטוי על עגלתו המלאה ובה בעת לוחש את ריקנותה, את ריקנותו, את הספקות המנקרים, את העייפות אל מול ים הקלישאות והסיסמאות שהאחים אחוזי הקנאה הללו טובעים בו. "לא להאמין" מציע מבט אחר על דתיות וחילוניות בישראל, מבט משולי השיח: גליה צבר כותבת על עובדים זרים, יהודה גודמן על חוזרים ומחזירים בתשובה, רם פרומן על חילונים המתמודדים עם התרוקנות המשמעות המסורתית מחייהם. סיפור חדש של אמיר גוטפרוינד, שיחות בין אביעד קליינברג לכותבים, סידרה של תמונות מדהימות של אלכס ליבק ומנחם כהנא. ספר שני בסידרת "החומרים המרכיבים אותנו"....

10.
11.
12.
13.
14.

הספר בסך הכל טוב .חסרונו היחיד לדעתי וגם מה שמיחדו מספרים רבים אחרים הוא הערותיו הציניות של המחבר .... המשך לקרוא
לכל אדם יש אוסף תגובות קבועות שהוא מקבל כשהוא מספר לאחרים במה הוא עוסק. איתרע מזלי ותחום העיסוק שלי סוחט מאנשים הצהרות רגשיות עזות. כל מי ש... המשך לקרוא
17 אהבו · אהבתי · הגב
למי שמבקש להתוודע להיסטוריה ולעקרונות התאולוגיים של הנצרות - אין דרך נעימה, בהירה וקולחת יותר לעשות זאת מאשר לקרוא את הספר הקצר והקולע הז... המשך לקרוא
2 אהבו · אהבתי · הגב
ראיתי את הביקורות שכתבו כאן וחייכתי לעצמי. כמו שחשבתי, אף אחת מהן לא הייתה ביקורת שכתב ילד (הספר מנוקד ומיועד בבירור לילדים קטנים). בני, שמת... המשך לקרוא
2 אהבו · אהבתי · הגב
ספר מקסים ומלא הומור. אם נכנסים לעומק, מגלים עוד הרבה דברים שקשורים לתקשורת, להקשבה ועוד, אבל בעיקר הספר הזה מנפץ את הקלישאה שהורסת את חייה... המשך לקרוא

עוד ...




©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ