» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (91):
רשימת קריאה של חמדת,
צריך עיון...,
ביוגרפיה,
ספרי עיון ,
ספריית העיון שלי,
מעניין,
יהדות, הגות והיסטוריה יהודית, עדות ישראל למכירה,
ביוגרפיה ואוטוביוגרפיה למכירה,
יהדות ומחשבת ישראל למכירה,
תומחר ,
תנך- וספרות תנכית,
ארץ ישראל - היסטוריה,
הדרכה ועיון - למבוגרים,
העפלה, חלוציות, עלייה, ציונות,
ישראל בתפוצות,
יהדות ומחשבת ישראל,
שם של מישהו / הקדשה,
עוד מעט, עוד קצת,
רוצה,
ספרים שקראתי,
יהדות ועם ישראל,
לקניה,
עיון למכירה,
ספרים שיש לי ועוד לא הספקתי לקרוא,
רוצה לקרוא,
ספרי קריאה,
ספרים לקרוא,
ספרים שקראתי,
יהדות, יהודים וקהילות יהודיות,
ספרי עיון מומלצים,
היסטוריה למכירה,
רוצה לקרוא,
ממתינים בסבלנות 3,
רחל - רשימת קריאה כללית,
פעמיים,
לקריאה עתידית,
רוצה לקרוא (עיון),
המלצות חמות,
רוצה רוצה לקרוא,
1ג-סלון,
הרשימה האפורה,
יהדות,
רשימת קריאה,
ספרים שארצה לקרוא,
ספרים שרוצה לקרוא,
הספרים שקראתי כבר...,
רוצה לקרוא,
ספרי עיון לקרוא,
ספרים שקראתי,
המלצות באתר,
יום אחד אקרא את הספר הזה - ספרי עיון,
רוצה לקרוא,
עוד יבוא היום,
רוצה לקרוא,
הידד לסיפורי התנ"ך!,
חם עליו,
ספרים שאני רוצה לקנות,
אולי,
מקרא,
לקניה עכשווית,
לקרוא,
מדף ההיסטוריה שלי,
ספרים שקראתי,
יהדות+מקרא,
כותר,
להתעניין,
כללי,
עברית-ירושלמי,
תנך,
ספרים לקרוא ,
ראשון חדש לגמרי שני טוב ,
תנ"ך צבעוני,
יהדות,
ספריעד- יהדות, מחשבת ישראל, קודש, יודאיקה,
ה.ס. 2425 2210- 5697,
ה.ס. נוסף,
רוצה לקרא,
קראתי ואהבתי,
הספרים שאני מתכננת לקרוא,
= ניתן להשיג בחיפה (זמנית) = ,
ספרי עיון,
פילוסופיה | הגות | ארכיאולוגיה והיסטוריה למכירה,
ספרים על הכוונת,
ארץ ישראל בעת העתיקה,
waiting,
דתות ואמונות למכירה,
2024,
יהדות ומחשבת ישראל,
מקרא,
יהדות,
ממתינים בסבלנות על המדף,
עוד ...
|
1.
|
|
"אין ספק שהנביא הגדול ביותר שקם לנו בימי המלוכה, לפני חורבן ירושלים, וגם האומלל והשנוא ועז הרוח ביותר, היה ירמיהו. הוא לא נפחד מבית כלא, ממכות וגם מן המוות עצמו - ובחר להגיד לעמו האמת המרה עד הסוף [...] הוא ידע כי לא לעולם חוסן, והיה בטוח שלא יעבור זמן רב - לא יותר משבעים שנה ובבל תתרופף ותיפול [...] ירמיהו אהב את עמו וגם האמין באחריתו - ואמונתו נתקיימה עד היום הזה".
- דוד בן גוריון, דברים ביום הולדתו ה-84, שדה בוקר, תשרי תשל"א (אוקטובר 1970)
בחברה בת ימינו נתפס ירמיהו כנביא החורבן וכאיש הקינות של תשעה באב. החברה היהודית של דור ההשכלה וראשית הציונות לעגה לדמותו של ירמיהו. האתוס הציוני ורוח הלאומיות הישראלית (חילונית ודתית כאחת) התעלמו ממנו, ואימצו את ישעיהו כנביא המבשר את התקומה והנחמה ואת עמוס כנביא המופקד על תיקוני החברה. הסיפור של הנביא המיוסר הזה עדיין לא סופר כהלכתו. העימותים בעולמו של ירמיהו מעסיקים גם היום את העיתונות הישראלית, אך תולדותיו לא היוו מעולם מקור השראה לדיון הישראלי בשאלות הקיומיות של זהות, תרבות, לאומיות ועצמאות. ספר זה בא לעורר שיח ציבורי במרחב החיים הציוני ולפגוש את ירמיהו במלוא קומתו ובעומק המורכבות שבו.
הרב ד"ר בנימין לאו מכהן כרב קהילת הרמב"ן ועומד בראש המרכז ליהדות וחברה בבית מורשה בירושלים. בהרצאותיו, בספריו ובשיעוריו מתווך הרב לאו את מקורות ההיסטוריה והמחשבה היהודית לציבור הישראלי. ספריו שראו אור עד כה הם ממרן עד מרן - על מנהיגותו הרב עובדיה יוסף; סדרת חכמים - שלושה כרכים על תולדות חכמי המשנה; ואתנחתא - שני כרכים של עיונים בפרשות השבוע. הרב לאו הוא קול ייחודי של רבנות ישראלית המבקשת לשאת באחריות לחברה הישראלית כולה ולתרום להעמקת שורשי הזהות של אזרחי מדינת ישראל....
|
2.
|
|
עולמם של חכמים נפתח בשעה שנסתתמו שערי נבואה בישראל. אתגרים רבים עמדו לפניהם מבית ומחוץ: הקמת המדינה החשמונאית והתפוררותה ותהליכים חברתיים שהובילו לחורבן הבית. חכמים ידעו שעליהם לבנות שתתית רוחנית איתנה, כדי לשמר את המסורת היהודית לדורות. המעמסה ההיסטורית שהוטלה על כתפיהם באה לידי ביטוי בפיתוחו ובביססו של עולם ההלכה, כמו גם יצירה מוסרית ענפה. קולם המוסרי, שהתנסח במסכת אבות, הדהד כקולם של הנביאים שאבד, והוא נשמע צלול עד היום.
כרך זה של הספר " חכמים " הוא ראשון בסדרה, והוא מלווה את יצירתם של חכמים, החל מפועלם של אנשי כנסת הגדולה ועד לחורבן הבית. הספר מאזין לקולות הבוקעים מבתי המדרש בתקופת הבית השני וחושף את העולם הרוחני והדתי שעומד מאחוריהם. הספר " חכמים " נצמד במידת האפשר הן לארועים ההיסטוריים והן למסכת אבות, במידת האפשר הן לארועים ההיסטוריים והן למסכת אבות, ומצייד את הקורא בכלים להבנה מעמיקה של התורה שבעל פה וצובעת אותה באור אקטואלי מאלף.
הרב ד"ר בנימין לאו עומד בראש בית המדרש בבית מורשה בירושלים ומכהן כרב בית הכנסת הרמב"ן בירושלים. הוא מלווה בייעוץ ובהכוונה מספר בתי ספר בירושלים ומרצה במסגרות חינוכיות ואקדמיות שונות. עבודותיו עוסקות בחקר ההלכה והפסיקה ובענייני השעה....
|
3.
|
|
ספר חדש הסוקר את משנתו ההלכתית של הרב עובדיה יוסף. זוהי אינה ביבליוגרפיה שלו במובן המקובל של מונח זה, אלא שיש כאן ניסיון להתבונן באישיותו ובתולדות חייו מתוך עולמו שלו ? היינו מתוך ספריו וכתביו בהלכה. במשך השנים רכש הרב עובדיה יוסף את מעמדו כאחד מפוסקי הדור; מפעל פרטי של הלכה כבר למעלה משישים שנה, פוסק אמיץ בעל כוח היתר משמעותי, מנהיג עדתי. בשונה מדמותו התורנית, מכירה החברה הישראלית את הרב עובדיה יוסף בעיקר בהקשרו הפוליטי. מתוך הערכה למפעלו הספרותי, ביקש הרב בני לאו (אחיינו של הרב ישראל מאיר לאו) לתווך בין הרב הלמדן לחברה הישראלית ולחשוף את הרב עובדיה יוסף לעיני החברה בדמותו העיקרית כ"איש ההלכה". הבסיס לספר זה הינו עבודת הדוקטורט של הרב בני לאו במחלקה לתלמוד באוניברסיטת בר אילן. לאו, מתגורר בירושלים, אב לשישה ילדים, רב קהילת רמב"ן בירושלים, עומד בראש בית המדרש "בית מורשה" בירושלים, מרצה במחלקה לתלמוד באוני' בר-אילן ובביה"ס לקולנוע "מעלה". מקורב לרב עובדיה יוסף, ואף קיבל את אישורו לספר בצורת מכתב בכתב ידיו של הרב....
|
4.
|
|
קריאת התורה השבועית מגלגלת את הקורא ממציאות הווה אל סיפורי העבר ואל מערכת החוק והמוסר המקראי. כל אחד קורא את פרשת השבוע מתוך חייו ועולמו, ואין קריאה דומה לחברתה: שערי פירוש התורה לא ננעלו והם פתוחים לכול. הספר המוגש לפניכם נכתב במקורו בטור שבועי בעיתון "הארץ" במהלך השנים תשס"ז-תשס"ט. שלוש שנות כתיבה כונסו בקובץ שמבטא בסגנונו ובאופיו את החוויה היהודית והישראלית. שילוב הפרשנות המסורתית עם אוצרות התרבות הישראלית ועם המציאות הריאלית החברתית הוליד חיבור שנועד לקורא הישראלי המבקש לחיות את חייו מתוך זיקה לעבר, ובה בעת לגעת בדופק החיים בהווה ולחלום על מציאות עתידית מתוקנת.
הרב ד"ר בנימין לאו מכהן כרב בית כנסת הרמב"ן בירושלים, ראש המרכז ליהדות וחברה ב"בית מורשה" ומרצה בתחומי תלמוד והיסטוריה. ספריו ממרן עד מרן (עד משנתו של הרב עובדיה יוסף) וחכמים (על חכמי המשנה, שלושה כרכים) משמשים ערוץ המעביר את מקורות היהדות לציבור הישראלי. הוא מעביר שיעור קבוע בפרשת השבוע בטלוויזיה, מופיע בבמות ציבוריות שונות ומשמש קול רבני המחובר להוויה הישראלית....
|
5.
|
|
קריאת התורה השבועית מגלגלת את הקורא ממציאות ההווה אל סיפורי העבר ואל מערכת החוק והמוסר המקראי. כל אחד קורא את פרשת השבוע מתוך חייו ועולמו, ואין קריאה דומה לחברתה: שערי פירוש התורה לא ננעלו והם פתוחים לכול. הספר המוגש לפניכם נכתב במקורו כטור שבועי בעיתון "הארץ" במהלך השנים תשס"ז - תשס"ט. שלוש שנות כתיבה כונסו בקובץ שמבטא בסגנונו ובאופיו את החוויה היהודית והישראלית. שילוב הפרשנות המסורתית עם אוצרות התרבות הישראלית ועם המציאות הריאלית החברתית הוליד חיבור שנועד לקורא הישראלי המבקש לחיות את חייו מתוך זיקה לעבר, ובה בעת לגעת בדופק החיים בהווה ולחלום על מציאות עתידית מתוקנת.
הרב ד"ר בנימין לאו מכהן כרב בית כנסת הרמב"ן בירושלים, ראש המרכז ליהדות וחברה ב"בית מורשה" ומרצה בתחומי תלמוד והיסטוריה. ספריו ממרן עד מרן (על משנתו של הרב עובדיה יוסף) וחכמים (על חכמי המשנה, שלושה כרכים) משמשים ערוץ המעביר את מקורות היהדות לציבור הישראלי.
הוא מעביר שיעור קבוע בפרשת השבוע בטלוויזיה, מופיע בבמות ציבוריות שונות ומשמש קול רבני המחובר להוויה הישראלית....
|
6.
|
|
מגילת אסתר היא אחד הספרים המוכרים ביותר מבין ספרי המקרא. הסיפור הדרמטי שבמרכז העלילה מכיל את הכול: מלך ויפהפייה שהופכת למלכה, תככי חצר, צרה והצלה, והכול ספוג במשתאות יין של מלך קפריזי ששולט בכול ואינו שולט במאומה. מקובל לפרש כי המגילה עצמה "מתחפשת" ומעלימה את עצמה בתוך הרעש הגועש בארמונו של המלך אחשוורוש. ההסתרה הגדולה ביותר היא כמובן של האל עצמו. הוא נעלם בתוך הארמון ויש לשים לב לטביעות אצבעותיו הנוכחות בכל עמוד בסיפור.
החיבור המוגש לפניכם מהלך בין שני עולמות: עולם המחקר ועולם התורה. המחבר מנסה לקלף את התחפושת ולשרטט את סיפור המגילה מחדש, בעזרת מקורות היסטוריים, דיונים תלמודיים ומדרשים עתירי דמיון. קריאה כזו של המגילה מעלה שאלות יסודיות על זהות יהודית, על פוליטיקה יהודית ועל מקומה של ארץ ישראל במימוש הייעוד של העם היהודי. המגילה אינה נושאת בתוכה פתרונות אלא מציפה את שאלת היהדות ועתידה במלוא עוצמתה. הקריאה בסיפור הזה מזמינה את קוראיו להשתתף בעיצוב מחודש של חג הפורים.
הרב ד"ר בנימין לאו מכהן כרב קהילת הרמב"ן ועומד בראש המרכז ליהדות וחברה בבית מורשה בירושלים. בהרצאותיו, בספריו ובשיעוריו מתווך הרב לאו את מקורות ההיסטוריה והמחשבה היהודית לציבור הישראלי. מספריו: ממרן עד מרן, על מנהיגותו של הרב עובדיה יוסף, סדרת חכמים, שלושה כרכים על תולדות חכמי המשנה ואתנחתא, עיונים בפרשת השבוע (שני כרכים). ספרו האחרון, ירמיהו – גורלו של חוזה היה לרב-מכר במשך שבועות רבים. כל ספריו ראו אור בהוצאת ידיעות ספרים....
|
7.
|
|
ספר חדש הסוקר את משנתו ההלכתית של הרב עובדיה יוסף. זוהי אינה ביבליוגרפיה שלו במובן המקובל של מונח זה, אלא שיש כאן ניסיון להתבונן באישיותו ובתולדות חייו מתוך עולמו שלו ? היינו מתוך ספריו וכתביו בהלכה. במשך השנים רכש הרב עובדיה יוסף את מעמדו כאחד מפוסקי הדור; מפעל פרטי של הלכה כבר למעלה משישים שנה, פוסק אמיץ בעל כוח היתר משמעותי, מנהיג עדתי. בשונה מדמותו התורנית, מכירה החברה הישראלית את הרב עובדיה יוסף בעיקר בהקשרו הפוליטי. מתוך הערכה למפעלו הספרותי, ביקש הרב בני לאו (אחיינו של הרב ישראל מאיר לאו) לתווך בין הרב הלמדן לחברה הישראלית ולחשוף את הרב עובדיה יוסף לעיני החברה בדמותו העיקרית כ"איש ההלכה". הבסיס לספר זה הינו עבודת הדוקטורט של הרב בני לאו במחלקה לתלמוד באוניברסיטת בר אילן. לאו, מתגורר בירושלים, אב לשישה ילדים, רב קהילת רמב"ן בירושלים, עומד בראש בית המדרש "בית מורשה" בירושלים, מרצה במחלקה לתלמוד באוני' בר-אילן ובביה"ס לקולנוע "מעלה". מקורב לרב עובדיה יוסף, ואף קיבל את אישורו לספר בצורת מכתב בכתב ידיו של הרב....
|
8.
|
|
אזרחי העולם או נבדלים? ישראלים או יהודים? תל אביבים או ירושלמים? מאבקי בכורה וזהות מלווים את העם היהודי בעת החדשה ומוכרים היטב לקורא הישראלי. הישראליות- החילונית והדתית- מגלה כלפי יהדות העולם יחס של פרטנות ואדנות מתוך אמונה בסיסית ב"שלילת הגולה". עם זאת מתעצמת תודעה אוניברסלית, היונקת מרוח הגלובליזם, שלפיה אין משמעות של מממש למושגים "גולה" ו"ארץ"- העולם כולו הוא ביתנו.גם ביחסים שבין התנועה הציונית, שהובילה את הקו האקטיבי של יישוב ארץ ישראל, ובין היהדות החרדית, שעמדה מסופקת ביחסה לארץ חלה תמורה. מן התהום שהיתה פעורה בין השתיים נוצרו מערכות מורכבות של שיתוף פעולה והסכמות חלקיות, פרגמטיות.עם לבדד מכנס יותר מ-30 כותבים והוגים מן השורה הראשונה כדי להתמודד עם היחסים בין היהדות הישראלית ליהדות בכלל וליהדות הגולה בפרט.בשבת פרשת בלק, בסוף יוני 1939, חודשיים לפני פרוץ המלחמה, ישב נתפלי לאו כחתן בר מצווה בבית סבו בקרקוב והאזין לדברי הברכה של אביו, הרב משה חיים לאו. הדרשה עסקה בדברי בלעם שאמר על ישראל: " הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב." מאז עברו על נפתלי טלטולים רבים של שואה ותקומה, ותולדות חייו הם סיפור מופלא של אחריות ושליחות למשפחתו הפרטית ולעמו. בשבת פרשת בלק 2006 מגיע נפתלי לגבורות ולכבודו מוקדש קובץ זה, בעריכת בנו, הרב ד"ר בנימין לאו, רב ומורה בירושלים...
|
9.
|
|
חורבן בית המקדש השני חִייב שינוי כיוון.
כשלון המרד הגדול והיעדרו של בית מקדש הכתיבו תנאים חדשים להתפתחות היהדות.
רבן יוחנן בן זכאי הוביל את המנהיגות ליבנה והחל במפעל אדיר של שיקום היהדות דרך היצירה של בית המדרש.
מעתה, יבנה תהפוך לסמל של מתינות, השלמה עם הגורל וויתור על חירות מדינית.אולם רוח יבנה לא שרדה לאורך זמן.
מעל חמישים שנה היתה הרוח הלאומית גנוזה, אך הציפייה המשיחית המשיכה להתקיים במעמקי התודעה.
האנרגיות המשיחיות חיכו לשעת כושר שלא בוששה לבוא.
בניצוחו של רבי עקיבא, מענקי התקופה, נסחף העם למרד ברומאים וראה בבר כוכבא משיח.
האם כל חכמי ישראל חשבו כך? על פי הספר שלפנינו, כנראה שלא.
ספר זה מקיף את התקופה שלאחר חורבן בית המקדש ועד אחרי מרד בר כוכבא.
בחלקו הראשון הספר סוקר את בית המדרש של יבנה ואת הדרכים שבהם ביססו חכמי המשנה את חיי הדת ללא מקדש.
חלקו השני של הספר מוקדש למרד בר כוכבא ולשאלה המטרידה כיצד תמך רבי עקיבא במרד ומה חשבו שאר חכמי ישראל על כך....
|
10.
|
|
דרכו של עולם היא שממלכות קטנות ומקומיות מושפעות בכל אורחותיהן מהאימפריות שסובבות אותן. נפילה של אימפריה אחת ועלייה של אחרת גוררת בדרך כלל זעזועים בקרב בנות חסותן: חששות קיומיים, קשיי הסתגלות, שינויים מנהליים ואף שאלות פילוסופיות. כך התנהלו מלכות ישראל ומלכות יהודה במשך שנים רבות.
נביאי ישראל, שליוו את החיים הפוליטיים הסוערים, הגיבו למציאות החברתית, המדינית והדתית וביקשו לרסן את גבהות לבו של העם ואת כוחניות השלטון. את תוכחתם הם ביקשו להחדיר לליבות האנשים בעוצמה, בכאב ובעיקר בהמון אהבה: "בחבלי אדם אמשכם, בעבותות אהבה" (הושע, פרק יא).
שמונה נביאים מתמקד בשמונה מתוך שנים-עשר הנביאים המובאים בספרי "תרי עשר", המספרים יחדיו את סיפורן של ממלכות ישראל ויהודה. הספר נפתח בימי יונה הנביא, עם עליית האימפריה האשורית, ונחתם בנבואת עובדיה, עם חורבן הבית הראשון וגלות יהודה לבבל. בין לבין מסופרים סיפוריהם של הנביאים עמוס, הושע, מיכה, צפניה, נחום וחבקוק. הרקע ההיסטורי והפוליטי של כל אחד מהם מאפשר לקורא לחוות את קולו של הנביא בהקשר שבו פעל אך מתוך כך להקיש מיד על המציאות הישראלית המבקשת לחדש עצמה במולדת אבותיה. הקריאה בתנ"ך במבט לאחור ובעיניים המופנות קדימה עשוי להרחיב מעט את שדה הראייה של מקבלי ההחלטות ושל בוחריהם.
הרב ד"ר בנימין לאו מכהן כרב בקהילת הרמב"ן בירושלים וכראש מיזם "929 – תנ"ך ביחד" לקריאת פרק יומי בתנ"ך. בספריו ובשיעוריו מתווך הרב לאו את מקורות ההיסטוריה והמחשבה היהודית לציבור הישראלי. ספריו על פרשת השבוע ("אתנחתא"), על התנ"ך ("ירמיהו", "ישעיהו", "אסתר" ו"שמואל") ועל עולמם של חכמים (סדרת "חכמים") – כולם בהוצאת "ידיעות ספרים" – היו לרבי-מכר....
|
11.
|
|
מאות שנים של ניתוק בין העם לאלוהיו מסתיימות עם הופעתו של שמואל, אחרון השופטים וראשון לנביאים. שמואל הוא חוליית המעבר מתקופה לתקופה. בכל מהלך ספר שופטים אין נביאים המביאים את דבר ה' לעולם, אין עלייה לרגל למשכן בשילה, אין מגע בין שמים וארץ. עד שמגיע שמואל.
שמואל – בקודש חזיתיךָ מתאר את שתי המהפכות שחולל שמואל על רקע תקופתו הסוערת. המהפכה הראשונה היא בתחום המפגש האינטימי של אדם עם אלוהים, מפגש שיהפוך במרוצת השנים למוקד החיים הדתיים – עולם התפילה. המהפכה השנייה, הפוליטית, היא מהפכת השלטון: מעבר מפזורה שבטית למלוכה ריכוזית. ממרחק של אלפי שנים ממשיכות שאלות אלו של ארץ ושמים להדהד ולהעסיק אותנו: כיצד מתרחש המפגש המופלא והמורכב עם האלוהים? איזהו היחס הראוי כלפי שלטון וכוח ומהו תפקידו של הנביא ביחס לְמלך ולכהן?
בספר המשלב כתיבה בגוף ראשון מאת גיבורי התקופה, מבקש הרב בנימין לאו להאיר את דמותו של נביא מהפכן ולבסס את הטענה שדמותו היתה דגם ומופת לכל הנביאים, החכמים והיוצרים שבאו אחריו. שמואל, אלקנה וחנה, שאול, יונתן ודוד הם גיבורי הספר הזה, אשר כקודמיו מאהיב את התנ"ך ומקרב אותו אל הלבבות.
הרב ד"ר בנימין לאו מכהן כרב בקהילת הרמב"ן בירושלים וכעמית במכון הישראלי לדמוקרטיה. בספריו ובשיעוריו מנגיש הרב לאו את מקורות ההיסטוריה והמחשבה היהודית לציבור הישראלי כולו. ספריו על התנ"ך ("ישעיהו – כציפורים עפות", "ירמיהו – גורלו של חוזה" ו"אסתר קריאה במגילה") ועל עולמם של חז"ל (סדרת "חכמים") – כולם בהוצאת "ידיעות ספרים" – היו לרבי-מכר....
|
12.
|
|
להזכיר, ללמד, לענות, לתודה, ליום השבת, למנצח – אנחנו קוראים את מזמורי תהלים בגעגועים ובתקווה, בלב נכון ובנפש צמאה.
המזמורים מספרים לנו סודות ומגישים לנו הוד והדר, חורזים מילה למילה ומגלים עולמות טמירים. אין לנו שירים נאמנים מאלה. כל אימת שנבוא אליהם נמצא את מבוקשנו.
מאה וחמישים קריאות אישיות בספר זה, כנגד מאה וחמישים פרקי תהלים. בנימין לאו מתעכב על כל מזמור ומציע לו אופן קיום חדש: פנימה.
מפגשו של לאו עם מזמורי תהלים הוא למעשה דיאלוג פנימי הקשוב לשני מקורות: האחד – מילות המזמור ששוברות מחיצות ואומרות קדושה; השני – משמעותן הסגולית של המילים, כפי שהן מהדהדות בנפשו ברגע הקריאה.
בספר כלולים כל ק"ן המזמורים, ולצדם מסתעפות הקריאות.
לאו מדייק ובה בעת מגלה מעוף מחשבתי. הוא מציע לנו תהלים כפי שעוד לא קראנו. תהלים שנוכל לדבר גם אל עצמנו.
הרב ד"ר בנימין צבי (בני) לאו (יליד 1961) הוא רב בית הכנסת הרמב"ן בשכונת קטמון בירושלים, ראש מיזם "929 – תנ"ך ביחד"....
|
13.
|
|
כרך שלישי של חכמים נפתח עם המעבר של היהודים מיהודה לגליל לאחר מרד בר כוכבא וגזירות אדריאנוס. הדור שחווה את החורבן של הישוב היהודי ביהודה ואת שפיכות הדם ההמונית של גזירות השמד אסף את עצמו והתחיל לבנות את חייו מחדש. הספר עוקב אחרי עיצוב החברה היהודית דרך עינם ומשנתם של חכמי דור אושא עד לחתימת המשנה בימי רבי יהודה הנשיא. הסערה הגדולה שאפיינה את חיי הדור הקודם הוחלפה בשקט מדיני שכולל השלמה של היהודים על השלטון הרומי והשלמת הרומאים עם האוטונומיה היהודית. המפגש עם חכמי התקופה מגלה לנו זרמים פנימיים שיונקים ממקורות שונים. מתברר שהזרם שינק את תורת רבי עקיבא מושך לכיוון של חיי תורה עיונית מקסימליסטית לעומת הזרם שינק מבית מדרשו של רבי ישמעאל שמושך לכיוון שילוב בין תורה ודרך ארץ.
גם בהקשר הפוליטי אנו חווים את המאבק, מבית ומבחוץ, לייצוב ההנהגה של בית הנשיא. היחסים בין השלטון המדיני (=בית הנשיא) ועולמם של חכמים היה טעון. גם היהדות הבבלית מתחילה להשמיע קולות של עצמאות. הנשיא היה צריך לנווט את החברה ולהתקבל על הכל. רק רבי יהודה הנשיא הצליח לשים על ראשו את כתר התורה והגדולה בבת אחת. בשיא ימיו נשמעים מכיוונו הרהורים על אפשרות מיצובו כמלך שיושב על כסא דוד. סביבתו הקרובה הצליחה לקרר אותו ולהחזירו לדגם הביניים שנותן לו כבוד מלכים אך לא מעצים אותו לדרגת משיח....
|
14.
|
|
במאה השלישית התרחש אירוע ספרותי מכונן בישראל – המשנה הפכה לספר היסוד של ההלכה היהודית. הייתה זו מהפכה של ממש, וח"נ ביאליק היטיב לתאר את הקדחתנות שנלוותה לה: "בית מדרשם של רבי יהודה הנשיא ותלמידיו הולך וסוער; הידיים מלאות עבודה: מכנסים הלכות, מבררים שמועות, גובים 'עדויות', מסדרים, מגיהים, רושמים, מעלים על ספר את התורה שבעל פה! יודעים הם ש'מהפכה' הם עושים במסורת ישראל" (כל כתבי ח"נ ביאליק, "הלכה ואגדה", ירושלים–תל אביב תשמ"ג, עמ' 246 ). הספר שלפניכם משרטט את מהלכו של האירוע המרשים הזה בתולדות עמנו.
הכרך השלישי של סדרת חכמים הסתיים במותו של רבי יהודה הנשיא (שנות העשרים של המאה השלישית), הכרך הרביעי פותח בנקודה זו ונחתם במותו של רבי יוחנן (שנת 279 ). בשנים אלה שררה אנרכיה באימפריה הרומית, והסאסאנים ערכו מהפכה שלטונית בבבל. ובתוך הבית פנימה, בעולמם של חכמים, התרחשה לה המהפכה ההלכתית שהובילה מפלורליזם לנורמטיביות; מעולם שקובצי משניות רבים ומנוגדים משמשים בו בערבוביה בבתי אב שונים, לעולם שבו שורר טקסט מכונן ומחייב שעל פיו נגזרו וייגזרו כל המעשים לדורות. כרך זה מציע מפגש מרתק עם החכמים המרכזיים שליוו את התמורות הללו, הן בארץ ישראל הן בבבל – אלה שהתנהלו בהתאם לרוח הזמן ואלה שביקשו לעמוד מנגד ולשמר ללא פשרות את מסורתם העתיקה.
...
|
15.
|
|
דור המייסדים של תקופת התלמוד הסתלק מן העולם והגיעה שעתם של תלמידיהם לשאת בעול ההנהגה. לקראת סוף המאה השלישית לספירה הולכת ומתפתחת התופעה שעתידה להיות הסמל של עולם הלימוד היהודי. נולד מוסד "הישיבה".
הכרך החמישי של סדרת "חכמים" מתחקה אחר מפנה זה בעולמם של חכמים. עולם הישיבות הסיט את המוקד מלימוד בצלו של חכם גדול אל לימוד במוסד קבוע שהעומדים בראשו מתחלפים אך הוא נשאר על מקומו. מכאן ואילך לא חכם זה או אחר נמצאים במרכז אלא הישיבה, כלומר השיטה והאופי, כפי שאלה עוצבו על ידי ראשיה הראשונים. כך למשל ישיבת סורא מתבדלת מישיבת פומבדיתא בשיטת הלימוד, אך שתיהן שונות מאוד מדרכו של רב נחמן במחוזא, הספוגה בתרבות קוסמופוליטית. אל מול הישיבות הצומחות בבבל מתמודדת ישיבת טבריה בארץ ישראל על המשך ההגמוניה, כשלנגד עיניה צומחת לפלא הנצרות ההולכת ומתעצמת.
בתקופה שבה אין בידול והפרדה בין הישיבה לבית הדין חושפים הטקסטים התלמודיים תמונה עשירה של חיי היהודים ושל מערכות החשיבה המשפטית והערכית שניווטו אותם, מערכות שמוסיפות להיות משמעותיות עד ימינו אלה.
...
|
16.
|
|
סדרת "חכמים" מאת הרב בני לאו, הינה חלק מניסיון כולל של יצירת גשר בתוך החברה הישראלית בפרט והיהודית בכלל, לחיבור בין התרבות המודרנית-העכשווית על אפיוניה השונים עם רובדי המסורת היהודית לדורותיה.
סדרת "חכמים" מאת בני לאו, באה לעולם כמפעל שמבקש להנגיש את התורה לכמה קהלים. הן לקהל הדתי, שאינו רגיל לקשר טקסט לקונטקסט. והן לרחוב הראשי של החברה הישראלית, המבקש להכיר את עברו דרך מקורות ראשוניים אלה אולם שפתם הפכה להיות בלתי נגישה ובלתי עבירה. המוני יהודים וישראלים דוברי עברית בכללם, מתקשים לקרוא את השפע של חכמת ישראל ולרוות מהמעיין של מים זכים אלו.
הרב ד"ר בנימין לאו עומד בראש בית המדרש בבית מורשה בירושלים ומכהן כרב בית הכנסת הרמב"ן בירושלים. הוא מלווה בייעוץ ובהכוונה מספר בתי ספר בירושלים ומרצה במסגרות חינוכיות ואקדמיות שונות. עבודותיו עוסקות בחקר ההלכה והפסיקה ובענייני השעה....
|
17.
|
|
לראשונה בהיסטוריה העתיקה מתפצל העם היהודי למרחבי קיום שונים בבבל ובארץ ישראל. הפיצול הזה מעורר שאלות עמוקות של זהות באשר קבוצה מרכזית מהעם מתנתקת מאדמתה. במשך כמה זמן ובאיזה היקף המשיכו יהודי בבל לחוש קשורים לארץ ישראל כ"נחלת אבותם"? האם העתקת היהדות מן הארץ והתבססות בדת ללא ריבונות שינו באופן מהותי את הגדרתם, ולו בעיני עצמם?
שיבת ציון יוצא למסע בעקבות היהודים שעזבו את ביתם בירושלים לפני חורבן בית המקדש הראשון, דרך נבואות ירמיהו ויחזקאל, ומביט על הגלות בעיני משוררי תהלים ונביאי התקופה. הוא עוקב אחר עלייתם של זרובבל ושבי ציון לארץ יחד עם חגי וזכריה, צולל למורכבות ההיטמעות בבבל במגילת אסתר, מלווה את עלייתו של עזרא ואתגריו ומגיע עד לימי נחמיה בתקופת המלך ארתחשסתא.
במאה וחמישים שנים אלה התגבש לראשונה סיפורה של אומה בין שני מרכזים. היו אלה שנים של טלטלה, של חיפושי דרך, של געגועים, של השתלבות במרחבי החיים החדשים, של הזמנה לחתור בחזרה, של דמיונות על בית שמחכה לילדיו ושל מציאות שמדכאת את הדמיונות הללו.
נאמן לשיטתו מבקש הרב בנימין לאו לקרב את סיפורי העבר לסיפור שלנו, וכך בעודה הולכת ומתבררת, מעוררת תמונת המסע של שיבת ציון העתיקה שאלות שנותרו פתוחות לגבי התחנות הבאות במהלך של העם המתבסס בארצו בדורנו.
הרב ד"ר בנימין לאו עומד בראש מיזם 929 לקריאה ישראלית יומית בתנ"ך. בספריו ובשיעוריו מתווך הרב לאו את מקורות ההיסטוריה והמחשבה היהודית לציבור הישראלי. ספריו על פרשת השבוע ("אתנחתא"), על התנ"ך ("ירמיהו", "ישעיהו", "שמואל" ועוד) ועל עולמם של חכמים (סדרת "חכמים") – כולם בהוצאת ידיעות ספרים – היו לרבי־מכר....
|
19.
|
|
מדוע נפתחת ההגדה בארמית? מה קרה להלל הזקן ביום שלג קר? מה עושה בצל ירוק על שולחן הסדר אצל יוצאי פרס? ומי יישאר בסוף לשיר את ה"חד גדיא"?
עושים סדר במשפחה היא הגדה של פסח לילדים, להורים ולכל המשפחה. עורך הסדר ימצא בה סיפורים היסטוריים, ביאורים מאירי עיניים ותשובות לשאלות שעשויות להגיע מכל קצות השולחן. הילדים ימצאו בה סיטואציות משפחתיות מוכרות ומעלות חיוך.
עושים סדר במשפחה היא הגדה המאפשרת לחגוג את ליל הסדר כפי שהוא באמת: מסיבת יום ההולדת של העם היהודי כולו.
להגדה הוסיף פירושים הרב בני לאו, רב קהילה בירושלים, מלמד ומרצה בתחומי יהדות בכל שדרות החברה הישראלית, מגיש תכנית טלוויזיה אישית בנושאי פרשת השבוע ומחבר ספרי עיון על חכמים ונביאים; וערכה נילי אושרוב – כותבת ועורכת, משתתפת קבועה בסדרים משפחתיים, ועדיין עומדת על זכותה לשאול בכל שנה מחדש את ה"מה נשתנה"....
|
20.
|
|
אזרחי העולם או נבדלים? ישראלים או יהודים? תל אביבים או ירושלמים? מאבקי בכורה וזהות מלווים את העם היהודי בעת החדשה ומוכרים היטב לקורא הישראלי. הישראליות- החילונית והדתית- מגלה כלפי יהדות העולם יחס של פרטנות ואדנות מתוך אמונה בסיסית ב"שלילת הגולה".
עם זאת מתעצמת תודעה אוניברסלית, היונקת מרוח הגלובליזם, שלפיה אין משמעות של מממש למושגים "גולה" ו"ארץ"- העולם כולו הוא ביתנו. גם ביחסים שבין התנועה הציונית, שהובילה את הקו האקטיבי של יישוב ארץ ישראל, ובין היהדות החרדית, שעמדה מסופקת ביחסה לארץ חלה תמורה. מן התהום שהיתה פעורה בין השתיים נוצרו מערכות מורכבות של שיתוף פעולה והסכמות חלקיות, פרגמטיות.
עם לבדד מכנס יותר מ־30 כותבים והוגים מן השורה הראשונה כדי להתמודד עם היחסים בין היהדות הישראלית ליהדות בכלל וליהדות הגולה בפרט.
בשבת פרשת בלק, בסוף יוני 1939, חודשיים לפני פרוץ המלחמה, ישב נתפלי לאו כחתן בר מצווה בבית סבו בקרקוב והאזין לדברי הברכה של אביו, הרב משה חיים לאו. הדרשה עסקה בדברי בלעם שאמר על ישראל: " הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב." מאז עברו על נפתלי טלטולים רבים של שואה ותקומה, ותולדות חייו הם סיפור מופלא של אחריות ושליחות למשפחתו הפרטית ולעמו. בשבת פרשת בלק 2006 מגיע נפתלי לגבורות ולכבודו מוקדש קובץ זה, בעריכת בנו, הרב ד"ר בנימין לאו, רב ומורה בירושלים....
|
|