ברטראנד ראסל

ברטראנד ראסל

סופר

ויליאם ארתור ברטראנד ראסל, 1872-1970. פילוסוף, מתמטיקאי ולוגיקן בריטי.
יש הסבורים שהיה הפילוסוף בעל השפעה הרבה ביותר בעולם האנגלו-סאקסי במאה העשרים. נולד בוויילס למשפחה עם מסורת עתיקה ועשירה בחיים הציבוריים באנגליה. נכדו של לורד ג'ורג' ראסל, שהיה ראש ממשלה בזמנה של המלכה ויקטוריה. היה מעורב בחיים הציבוריים באנגליה ואף ניסה שלוש פעמים להיבחר לפרלמנט, אך נכשל. התפרסם בידעותיו הפציפיסטיות שהגיעו למלוא הגיבוש והביטוי במלחמת העולם הראשונה. בעיון ביטויין של דיעות אלו במאמר שפירסם נידון ב-1918 לששה חודשי מאסר. בחייו הארוכים הקדיש מחשבה רבה לענייני החברה, חינוך ומוסר ואף חיבר עשרות ספרים שבנושאים אלה. ב-1950 קיבל את פרס נובל לספרות. ועדת הפרס נימקה את החלטתה, בין השאר, בכך שראסל הוא אחד הדוברים המבריקים של הראציונאליות וההומאניות, ולוחם ללא חת למען חופש המחשבה והדיבור בעולם המערבי. ראסל לא ייסד אסכולה פילוסופית כלשהיא ולא השתייך לאסכולה כזאת. בכל זאת ניתן להבחין בכמה הכרות עמוקות שעיצבו את מזגו הפילוסופי המיוחד. כל חייו נטה לכיוון המחשבה האמפריציסטי הרואה בנתוני החושים בסיס מרכזי,לאו דווקא בלעדי, של הידיעה האנושית. על פי נטיה זו השקיע חלק נכבד מן האנרגיה הפילוסופית שלו בניסיון להראות כי הישויות שעליהן המדע מדבר ניתנות לבניה מנתוני החושים שאין להטיל בהם ספק. כבר בשנות פעילותו הראשונות כפילוסוף צעיר מרד במגמה הפילוסופית ששלטה באנגליה בסוף המאה התשע-עשרה ובתחילת המאה העשרים: מגמה זו הייתה בלתי אמפיריציסטית לחלוטין וראתה במוחלט ובכוליות שאינם ניתנים לתפסית החושים-אבני יסוד של התודעה הפילוסופית.
נוסף על נטייתו האמפיריציסטית האמין ראסל שהניתוח האנאליטי הוא השיטה ההולמת ביותר את העיסוק הפילוסופי. נטייה זו תאמה את אהבת הלוגיקה והמאתימאטיקה שהייתה טבועה בנפשו מאז נעוריו. עבודותיו בתחום הלוגיקה והמתימטיקה הציבו אותו במרכז ההתענייינות הפילסופית בתחומים אלה יותר מחמישים שנה. מפורסם ביותר נסיון שניסה עם א' וויטהד להעמיד את האריתמטיקה על הלוגיקה. בחיבורם המשותף 'פרינקיפיה מתימאטיקה' 1910-1913 ניסו ראסל וווייטהד להראות שהארתימטיקה אינה אלא הרחבה של הלוגיקה. בדרך זו, כל מושג מתחום הארתימטיקה ניתן לתרגום ללשון הלוגיקה. למשל מספר 'אחד' יתורגם ללשון הלוגיקה 'כקבוצת כל הקבוצות שכל איבר בכל אחד מהם זהה עם כל איבר אחר'. עניין מיוחד היה לראסל בפרדוקסים לוגיים. בניסיון לפתור את פרדוקס 'השקרן' ('אפימנדס איש כריתה אמר שכל בני כריתה הם שקרנים') פיצח את תורת הטיפוסים הידועה שלו. כתב יותר מתשעים ספרים, חתן פרס ירוושלים 1963.
» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (25):
חתני פרס נובל לספרות, ספרים של הביוקר, ספרים שקראתי, צריך לקרוא, ספרים שאני רוצה לקנות, הספרים האהובים עליי, לקנות בהזדמנות, ספרים שאני רוצה לקרוא, בא לי לקרוא ואין ברשותי, זוכי פרס נובל ובוקר, מתכננת לקרוא, רשימה, ספרים שצריך לקרוא, בשבח הבטלה ועוד, על החיים, רוצה לקרוא כל-מיני, ספרי קריאה, להשיג ולקרוא, קריאה לבטלה - ספרות לבטלנים ע"פ טום הודג'קינסון ועוד, עוד ...
1.
שנינות, אירוניה ומזון רוחני-אלה שלושת מרכיבי המסה הראסליאנית כשהם ממוזגים באורח פרובוקאטיבי, כתמיד, גם בקובץ זה. היבטים שונים של השיגעון המודרני נבחנים: האנארכיה הסמוייה שבחיי הבית, אופייה האנטי חברתי של מערכת הכספים והאיוולת שבעבודת יתר בעידן המכונה. המסות הפוליטיות כוללות בין היתר, ניתוץ יסודות הקומוניזם והפאשיזם וגילוי דעת מרשים בזכות הסוציאליזם....

2.
בספר זה משוחח איתך אחד מגדולי ההוגים על הדרכים שבהן תוכל להגיע לשלוות נפש ולהצליח בחיים. מה עליך לעשות כדי להיות מקובל על הסביבה? כיצד לרפא קנאה וצרות עין ולגרש פחד ושיעמום מחייך? מה עליך לעשות על מנת להבין את משפחתך, להינות מהחיים, מאהבה ועבודה? על כל אלה תמצא הדרכה בספר מעשי ורב השראה זה. ברטראנד ראסל שלספריו השפעה עצומה על הלך המחשבה המודרני ,מדבר כאן אל האיש המוטרד והמודאג שנולד אל האושר אך אינו יודע כיצד להשיג אותו. ...

3.
"רוב בני האדם אינם עשירים, רוב האנשים לא נולדו בעלי מזג טוב, לבני אדם רבים יש יצרים סוערים הרואים בחיים שקטים ומווסתים כראוי משעממים עד בלתי נסבלים. בריאות היא ברכה שאף אחד אינו יכול להיות בטוח בשימורה, נישואים אינם תמיד מקור לאושר. עקב כל הסיבות האלה חייב האושר להיות, לגבי רוב הגברים והנשים, יותר הישג מאשר מתנת האלים ובהישג זה מוכרח המאמץ, גם חיצוני וגם פנימי, למלא תפקיד נכבד". "תקופה מבולבלת במקצת. אנשים רבים השליכו את הכללים הישנים בלי שרכשו לעצמם כללים חדשים. דבר זה מביא עליהם צרות שונות, כיוון שבתת-הכרתם הם עדיין מאמינים בדרך כלל בישן. צרות אלה מולידות ייאוש, חרטה וציניות". "כשהנסיבות החיצוניות אינן באמת גרועות, האדם חייב להיות מסוגל להגיע אל האושר, בתנאי שתשוקותיו ועייניו מכוונים כלפי חוץ ולא כלפי פנים. בחינוך ובניסיון להתאים את עצמנו לעולם, אנו חייבים אפוא לשאוף לכך שנימנע מיצרים אנוכיים, תחת זאת נסגל לעצמנו עניינים ורגשות שלא יניחו למחשבתנו להתרכז ללא הרף רק בעצמנו. עבור רוב בני האדם אין זה טבעי להיות אמושרים בכלא והיצרים הכולאים אותנו בתוך עצמנו מהווים אחד מסוגי הכלא הגרועים ביותר. בין היצרים האלה השכיחים ביותר הם: פחד, קנאה, רגשות אשמה, רחמים עצמיים והערצה עצמית. בכל אלה מרוכזות כל תשוקותינו בעצמנו, אין בהם כל עניין אמיתי בעולם החיצון, אלא רק חשש בלבד פן עולם זה יפגע בנו לרעה באיזה אופן שהוא או שלא יעלה בידינו להזין את האגו שלנו". * "הוא כותב על מה שהוא מכנה ההיגיון הפשוט, אך למעשה זאת חוכמה יוצאת דופן". (The Observer) * "ספריו של ראסל הם החלופה המודרנית לתנ"ך". טיים (Time). * "היות האושר מטרת כולנו והיות שכולנו לא מכירים את הדרך אליו, ספר זה חייב להפוך, לרבים המאמינים באושר ומקווים להשיגו, לעיסוק של ממש... בדיוק ובעדינות, פשוט להפליא, נגיש לכול השקפותיו ובהצעותיו. חלקנו הוא רק לקרוא, אך גם להיות עסוקים". וושינגטון סטאר (Washington Star) ברטראנד ראסל (1970-1872) נולד באנגליה וחונך בטריניטי קולג´, קיימברידג´. הקריירה הארוכה שלו מיקמה אותו כאחד מאנשים המבריקים והמשפיעים ביותר בתחום הפילוסופיה, המתמטיקה והחברה במאה העשרים. לראסל היו השקפות פרוגרסיביות ודעות על החברה שעוררו מחלוקת, במיוחד התנגדותו למוסר המבוסס על רגשות אשם. בספר זה הוא מכוון גישה רציונלית על מנת להשיג חיי אושר. חתן פרס נובל וחתן פרס ירושלים....

4.
5.

"שולחן זה לא באמת שולחן, תשאלו את ראסל". זה הסטטוס הנוכחי של הגדולה שלי בת ה-11. לא נראה לי שראסל העלה בדעתו אי פעם שהוא יופיע בסטטוס. זה התח... המשך לקרוא
41 אהבו · אהבתי · הגב
מבין אלפי ספרי המודעות העצמית,זהו אחד הטובים ! לי יש את המהדורה הראשונה בעברית מ 1954 ,בתרגום ישן של עברית ארכאית והוא לא נעים לקריאה בכלל . ... המשך לקרוא
5 אהבו · אהבתי · הגב
ספר מקסים. מניפסט אינטליגנטי ומשעשע בזכות חיי הבטלה והעצלות. הלאה העבודה! יחי העצלות! עצלני כל העולם התאחדו! והוא עוד זכה בפרס נובל לספרות,... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ