לורנס סטרן

לורנס סטרן

סופר


1.
"מקובל לטעון ש'טריסטרַם שֶׁנדי' אינו רומאן" – כותב ויקטור שקלובסקי, גדול חוקרי הסיפורת במחצית הראשונה של המאה ה-20. "לגבי הטוענים כך רק אופרה היא מוסיקה ואילו סימפוניה היא תוהו-ובוהו. 'טריסטרם שנדי' הוא הרומאן הטיפוסי ביותר של ספרות העולם". הספר, שראה אור (כרכים-כרכים) בין השנים 1767-1759, הוא השנון והמבריק ברומאנים האנגליים שבכל הדורות. "פחות מעשרים שנה לאחר שכבש לו ז'אנר הרומאן את מקומו באנגליה – נכתב 'טריסטרם שנדי', הרומאן הראשון על משבר הרומאן" (אורי אלטר). זהו הסבא של סיפורת זרם-התודעה מצד אחד, ומאבות הפוסט-מודרניזם בספרות מצד אחר. הוא גם האדרת שמתוכה השתרבבו "האף" של גוגול וכל המסורת ה"חוטמולוגית" ברוסיה במאה ה-19. חרף הפופולריות שלו אצל הקוראים, רק במאה ה-20 היה יכול 'טריסטרם שנדי' לזכות בהבנה ובתהילה ההולמים אותו ולהפוך לספר חובה במדף הקלאסיקה. הרומאן של סטרן הפך לַדוגמא המובהקת לרומאן מודע-לעצמו, המערטל את תחבולות הצורה הספרותית ומבליט את גבולות מוסכמותיה ואת שקריותן. הרומאן מוצג כספר על טריסטרם שנדי, כאוטוביוגרפיה בדויה (בגוף ראשון); אלא שלידת הגיבור הולכת ומתמשכת, הולכת ומושהית, כי כל הזמן נדחסים לתוך הרצף עמודים גדושים בעניינים משונים כגון השפעתו של חוטם, או של שם, על אופיו של אדם, או שיחות על ביצורים וכיו"ב. לקראת אמצע הספר, בעמ' 201, כותב סטרן: "הגעתי כמעט לאמצע הכרך הרביעי שלי ועדיין לא הרחקתי יותר מן היום הראשון לחיי"... אך הגיבור האמיתי של הספר הוא הרומאן המשקף את עצמו, או ה'אני' המנסה לתפוס את החוויה באמצעות הכתיבה, המטמיע לתוכו את כל הזמנים האחרים. דווקא הבלטת הסד המלאכותי של הרומאן היא שמאפשרת את "החגיגה הבלתי-פוסקת של עוצמת הדמיון" (אלטר), ואת השתקפות דמותה החופשית של התודעה בפעולתה....

2.
מסע סנטימנטלי על פני צרפת ואיטליה של אדון יוריק. ציורים-טוני ז'והנו. 112 עמודים נפלאים, משעשעים ומזכירים במשהו -משהו את 'שלושה בסירה אחת'. תיזכורת:לורנס סטרן:1713-1768 סופר אנגלי. ב-1737 הוסמך לכמורה בכנסייה האנגליקאנית. יצירתו זו נחשבה ונחשבת עד היום כרומן ייחודי, שופע הומור, חום אנושי ודמיון רב-יצירת מופת בספרות האנגלית ונודעה לה השפעה רבה על סופרים בני המאה העשרים. ראה באתר: מסע סנטימנטלי/לורנס סטרן-תרגם אהרונוס הורסוס אמירוס. עמליה כהנה כרמון ג'ימס ג'ויס ווירג'יניה וולף מלקולם לורי הר הקסמים הקנאה-אלן רוב גרייה הפלנטריום-נטאלי סארוט מרסל פרוסט-בעקבות הזמן האבוד שלי יחימוביץ-תזכרו שהיא כתבה את הספרים שלה בתודעה ובמודעות. לדעתנו הצנועה-היה עליה ליטול אבנים לתוך כיסי מעילה ולהכנס לירקון כפי שעשתה בזמנו-מה שמה?הא, ההיא ברשימה מספר 4, שלא ידעה אם לחיות ואם למות אבל היא לא טרחה לקרוא את הספר של שלי יחמוביץ כפי שאנו נאלצנו לטרוח...אז אנחנו נכנס לנהר.....

3.
4.

ספר טוב ומצחיק לפעמים. הזכיר לי הרבה פעמים את "גיבור זמננו". יש בתוכו הרבה לעג למוסכמויות. שווה קריאה בעיקר כשהוא נכתב במאה ה-18 ואין לנו הרב... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב
תענוג אמיתי - הרומן הכי לא-רגיל שקראתם אי פעם, כנראה, וספר כמעט בלי עלילה; ואף על פי כן, ההנאה מובטחת. מה סטרן לא זרק לסיר המבעבע שלו? דיונים ע... המשך לקרוא
14 אהבו · אהבתי · הגב
למרות שאני קורא אותו כבר זמן ממושך (ואולי כך גם קראו אותו בהמשכים קוראיו המקוריים) זהו ספר מופלא, שהקדים את שמנו במאות שנים!!! קשה לתפוס שני... המשך לקרוא
2 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ