יאיר זקוביץ

יאיר זקוביץ

סופר

פרופסור יאיר זקוביץ מכהן בקתדרה על שם האב טקצ'י אוצוקי בחוג למקרא באוניברסיטה העברית בירושלים. תחומי הוראתו ומחקרו הם המקרא כספרות, מחשבת המקרא והפרשנות היהודית הקדומה למקרא. פרופסור זקוביץ הוא מהאישים המרכזיים בחקר המקרא ובהוראתו בישראל.
מספריו: חיי שמשון: שופטים י"ג-ט"ז – ניתוח ספרותי בקורתי, תשמ"ב; גבֹה מעל גבֹה, ניתוח ספרותי של מלכים ב, פרק ה, תשמ"ה; על תפיסת הנס במקרא, תשמ"ז; רות (מקרא לישראל), תש"ן; "And You Shall Tell Your Son" – The Concept of the Exodus in the Bible, 1991 ; שיר השירים (מקרא לישראל), תשנ"ב; מבוא לפרשנות פנים-מקראית, תשנ"ג; יהושע (עולם התנ"ך, י' זקוביץ וג' גליל), 1994; מקראות בארץ המראות, 1995; דוד – מרועה למשיח, 1995; "כי האדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב" – על תחפושת וגמולה בסיפורי המקרא, 1998; "משמיע שלום מבשר טוב" – שבעה פרקי חזון לשלום ירושלים, תשס"ד; לא כך כתוב בתנ"ך (י' זקוביץ וא' שנאן), 2004; "אביעה חידות מני קדם" – חידות וחלומות-חידה בסיפורת המקראית, תשס"ו.
» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (73):
קראתי , ספרים שקראתי, Wishlist - עיוני, רשימה, רשימת הקריאה של דרורי, my wish list, תעלומות התנ"ך, ספרים לקרוא, ספרים על ספרים, קוראים, סופרים וספריות, ספרי עיון, ספרים לקריאה, בנוסף, טרם הספיקותי - עיון, על המדף, מקרא, ספרים שאני רוצה לקרוא;), קריאה, ספרי קריאה, ספרים שאני מתכנן לקרוא, עוד ...
» ספרים של יאיר זקוביץ שנקראים עכשיו:

דמות המנהיג הריאלי והאידיאלי
יאיר זקוביץ
1.
מי בקע את ים סוף? היכן נקברו רחל ויעקב? מי הרג את גלית? מדוע אוכלים מצות בפסח? על שאלות אלו מציע המקרא תשובות ברורות, אך מסתבר שעם ישראל הקדום הכיר גם תשובות אחרות ואותן מבקש ספר זה לחשוף. רבות היו המסורות הסיפוריות שסבבו בעם ישראל הקדמון לפני שהגיע התנ"ך ספר הספרים, לגיבושו כצורתו לפנינו. מסורות אלה לא אבדו והמשיכו את חייהן על פה ? מאב לבן ומאם לבנותיה, ממורה לתלמיד ומזקן השבט לצעירים ממנו ? עד שהגיעו אלינו בגלגולים מגולגלים שונים במקורות מאוחרים לתנ"ך, בספרות המדרש והאגדה, בכתביהם של סופרים יהודים הלניסטיים ובכתבי כת ים המלח, בתרגומי התנ"ך לשפות שונות ואף מחוץ לעולמה של היהדות, בנצרות ובאסלאם. לעתים נרמזות מסורות אלה בגוף התנ"ך בהקשרים מפתיעים. הספר שלפנינו - פרי עבודתם המשותפת של חוקר מקרא וחוקר הספרות היהודית הקדומה ? מביא בלשון שווה לכל נפש שלושים מסורות מסוג זה. ספר זה הוא אפוא מסע על מעבר לפרגוד הטקסט הכתוב וניסיון לשחזר מה שסופר בחוגי עם ישראל הקדום, גם אם "לא כך כתוב בתנ"ך". אביגדור שנאן ...

2.
מדוע רצח קין את הבל ועל מה התווכחו קודם למעשה הנפשע הזה? האם שב אברהם ופגש את בנו ישמעאל לאחר שגירש אותו ואת אמו אל המדבר? עד כמה עמוקה היתה האהבה שבין יוסף לאסנת? כיצד נאבק משה רבנו בגזירת מותו ביומו האחרון עלי אדמות? מה אירע בין בועז לרות במפגשם על הגורן? וכיצד הצליח המן לשכנע את אחשוורוש להשמיד ולאבד את היהודים? על שאלות אלה ועל רבות אחרות השיבו יצירות שנכתבו בקרב עמו במהלך הדורות, עד לימי הביניים. הספר גם כך לא כתוב בתנ"ך הוא ספר המשך לרב-המכר לא כך כתוב בתנ"ך שראה אור בסדרת "יהדות כאן ועכשיו" ב-2004. הספר בוחן את הדרכים השונות שבהן סופרו מחדש סיפוריו של ספר הספרים, הורחבו, קוצרו או שונו, לאחר שלבשו את צורתם הסופית המוכרת לנו. הספר מציג בפני הקורא מקורות שונים ומגוונים בשפות רבות ומתקופות שונות, העוסקים בסיפורי התנ"ך ומקנים להם פנים חדשות, רעננות ומפתיעות: ספרים שנותרו מחוץ למקרא (הספרים החיצוניים), יצירותיהם של סופרים, יהודים-הלניסטים, כתבי הכת שישבה על המצוקים שמעל ים המלח ומסורות יהודיות ששוקעו ביצירותיה של הנצרות הקדומה, ספרות חז"ל לסוגיה, כגון מדרשים, תרגומי מקרא, יצירות פיוטיות וסיפורים שנוצרו בראשית ימי הביניים. אם התנ"ך הוא בבחינת גזעו המוצק של עץ, הרי שהספר לא כך כתוב בתנ"ך חשף את שורשיו הנסתרים, ואילו ספר זה מציג את הענפים נושאי העלים והפירות שצימח העץ במהלך הדורות. יאיר זקוביץ הוא פרופסור בחוג למקרא באוניברסיטה העברית בירושלים, המכהן בקתדרה למקרא על שם האב טקצ´י אוצוקי. תחומי מחקריו הם המקרא כספרות, מחשבת המקרא ופרשנותו הקדומה. בין ספריו: חיי שמשון (מאגנס, 1982), מקראות בארץ המראות (הקיבוץ המאוחד, 1995), דוד - מרועה למשיח (יד בן צבי, 1995) ולאחרונה, צבת מצבת עשויה - מה בין מדרש פנים-מקראי למדרש חוץ-מקראי (עם עובד, 2009). אביגדור שנאן הוא פרופסור בחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים, המכהן בקתדרה למדעי היהדות על שם פרופ´ יצחק בקר. תחומי מחקריו הם ספרות המדרש והאגדה, התרגומים הארמיים וסידור התפילה. בין ספריו: עולמה של ספרות האגדה (משרד הביטחון, 1999) ולאחרונה, פרקי אבות - הפירוש הישראלי חדש (ידיעות ספרים, 2009)....

3.
"והנה אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך" (בראשית כח, טו) יעקב, האחרון באבות האומה, אביהם של שנים עשר בנים ובת, ניצב בצומת דרכים המעביר אותנו מחייה של משפחה קטנה לחייו של עם גדול. מעשיו ומחדליו, הצלחותיו וייסוריו, משרתים את התוכנית האלוהית הגדולה של הפיכת יעקב לישראל - לאביו של עם ישראל. יעקב הוא דמות מרתקת, בלתי שגרתית. אדם שמוסריותו מפוקפקת, שאינו בוחל במעשי עורמה ומרמה. סיפור חייו הוא סיפור של חטאים ועונשים, ועמם גם לקח וזיכוך. התנהגותו הנלוזה לעתים לא תמנע את הגשמתה של התוכנית האלוהית. מה בדיוק קרה בין יעקב ובין אחיו עשו. מדוע התקוטט עם חותנו לבן. לאן עלו המלאכים בסולם, ומי הדמות המסתורית שנאבקה עם יעקב ליד מעבר יבוק. איך מתמרן יעקב בין ארבע נשים, ושלושה עשר ילדים. מדוע אהב את רחל, מדוע העדיף את יוסף. האם "מעט ורעים" היו ימי חייו? סיפור חיי יעקב לא הועלה על הכתב רק כדי לספר בפשטות מה היה, ולגלות עוד טפח מתולדות האומה הצעירה. הוא נכתב כדי לחנך דורות של קוראים באמצעות מסרים סמויים. סמויים – משום שאין המספר המקראי יוצא בהכרזות גלויות על תפיסותיו ומגמותיו, והוא מותיר את הסקת המסקנות ביד הקורא החרוץ, הנכון לטרוח ולחשוב, לחשוף ולגלות. הקורא הזה ימצא בפרופסור יאיר זקוביץ מורה דרך שאין דומה לו, ויגלה את אבי האומה מחדש. "וַיּצֵא יַעֲקב, מִבּאֵר שׁבַע; וַיּלֶךְ, חָרָנָה. וַיּפְגּע בּמּקוֹם וַיּלֶן שָׁם, כּי-בָא הַשֶּׁמֶשׁ, וַיּקּח מֵאַבְנֵי הַמּקוֹם, וַיּשׂם מְרַאֲשׁתָיו; וַיּשׁכּב, בּמּקוֹם הַהוּא. וַיּחֲלם, וְהִנֵּה סֻלּם מֻצּב אַרְצָה, וְראשׁוֹ, מַגּיעַ הַשּׁמָיְמָה; וְהִנּה מַלְאֲכֵי אֱלהִים, עלִים וְירְדִים בּוֹ" (בראשית כח, י-יב) הפרופסור יאיר זקוביץ מלמד בחוג למקרא באוניברסיטה העברית בירושלים, ובמרכז הבינתחומי בהרצליה. מחברם של ספרים רבים, ובהם רב המכר "לא כך כתוב בתנ"ך" (עם אביגדור שנאן), ו"הספר הקטן על טבע המלאכים". ...

4.
ספר זה עוסק בסיפורים מקבילים המצויים במקרא, וביתר דיוק, בסוג אחד שלהם שלא זכה עד כה לדיון של ממש - ``סיפורי בבואה``. המחבר מציג בפני החוקר, הלומד והקורא המשכיל גישה חדשנית ומפתיעה כלפי סיפורי המקרא: הספר כתוב בבהירות, באופן משכנע ותוך האזנה קשובה לכל פרטיהם של הסיפורים. הוא מראה כיצד המספר המקראי, הבורא ``סיפור בבואה``, דהיינו סיפור חדש בהיפוך צלמו של סיפור קודם, מציב בדרך זו חידה לפני קוראיו; אלה מתבקשים לקלוט את הרמיזות אל הזיקה שבין הסיפורים, ואם יפתרו אותן נכונה, ייעשו שותפים נאמנים ופעילים למלאכת היצירה הספרותית, הנאתם תגדל ושכרם ירבה. פרופ` מאיר וייס ספר זה יש בו תרומה גדולה לא רק למחקר הסיפור המקראי; גם מי שעניין לו בספרות הבתר-מקראית בכלל, ובספרות חז``ל בפרט, ימצא בספר המרתק שלפנינו שלל רב ועניין גדול. ``סיפור הבבואה`` הנדון כאן והמודגם כאן בפרוטרוט, מראה כיצד הכינו המספרים המקראיים את התשתית לפעילותם הענפה של פרשני המקרא ודרשניו המאוחרים להם, שהרי הקישור בין סיפורים שונים - סמוכים זה לזה או מרוחקים זה מזה, דומים או שונים - הוא מן הכוחות המפרים ביותר בעולמם של חכמינו. גילוי ניצנים של פעילות מעין אלה כבר במקרא, מסייע בראיית הרצף התרבותי שבין המקרא לממשיכי דרכו. פרופ` אביגדור שנאן פרופ` יאיר זקוביץ הוא מרצה בחוג למקרא באוניברסיטה העברית. תחומי הוראתו ומחקרו הם המקרא כספרות, מחשבת. המקרא והפרשנות היהודית הקדומה למקרא. בין ספריו: ``חיי שמשון`` (תשמ``ב), ``על תפיסת הנס במקרא`` (תשמ``ז), ``מבוא לפרשנות פנים-מקראית`` (תשנ``ג), וכן פירושים למגילת רות (תש``ן) ולשיר השירים (תשנ``ה), בסידרת ``מקרא לישראל``....

5.
6.
7.
"מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה. הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים....

8.
הספר "אביעה חידות מני קדם – חידות וחלומות-חידה בסיפורת המקראית" מתחקה אחר ביטויי תופעת החידה ופתרונותיה בסיפורת המקראית: חידות חלום, חידות לשון המשתמעות במבעים דו-משמעיים וחידות משפטיות המוצגות למלכים ומציע לכל חידה וחידה ניתוח ספרותי מדוקדק המיוסד על "קריאה צמודה". נספחי הספר חורגים מתחום הסיפורת וקובעים צוהר לעולם החידה שבשירה המקראית ובספרות החוכמה. החידה המשובצת בסיפורת המקראית היא יצירה מילולית-ספרותית, דבר חוכמה סתום התובע את פתרונו. גם בלובשה דמות תמונה תתורגם החידה למילים קודם שתבואר. במקרים רבים מבעיה של החידה דו-משמעיים ורווּיים במשחקי מילים. רבות מן החידות לא תזוהינה אפוא ללא רגישות גבוהה לדו-משמעותם של מילים וביטויים. החידה מחייבת שיחה בין חד לפותר. יש שהפותר הוא דמות מדמויות הסיפור ויש שעול הפתרון נופל על הקורא. לחידות רבות יש יותר מפותר אחד ויתר מפתרון אחד. יש מן הפתרונות המושתתים על זיקת החידה ליחידות ספרותיות אחרות – קרובות אף רחוקות. פני רוב החידות לעתיד ופתרונן מניע את גלגלי העלילה קדימה....

9.
מטרתו של חיבור זה היא לקרוע לקורא צוהר לעולם האמונות והדעות של המקרא, באמצעות מפגש עם רעיון יסוד שלו — הנס. זה לובש במקרא צורות מגוונות. שכן, ספרות המקרא אינה עשויה מקשה אחת: היא משקפת חיי רוח תוססים, ומבטאת זרמים רוחניים שונים, שטבעו את חותמם בעם ישראל במשך מאות שנים. עם ישראל לא היה מעולם "עם לבדד ישכון". חיי הרוח שלו משקפים דיאלוג ומאבק עם תרבויות העמים שסבבוהו. תפיסת הנס המקראית היא תוצאה של התמודדות עם עולם המיתוס והמאגיה. חלוקת התפקידים בין אל ואדם מעידה על הנטייה הגוברת להפקיע את הכוח מידי האדם ולהעבירו לידי אלוהים, העושה בו שימוש בהנהגת עולמו ברוח המשפט והחסד. ואכן, מעשי הנסים לא הועלו על הכתב כדי לענג ולשעשע ; תכליתם לעורר אמונה ולחנך עם ואדם....

10.
11.
"מקרא לישראל" הוא פירוש חדיש ומקצועי למקרא, הנסמך על רובדי התרבות היהודית לדורותיה. הפירוש שם לו למטרה את המשימות הבאות: להתחשב במיטב הידע על נוסח המקרא, בשים לב לעדות תרגומיו העתיקים ולגלגוליו במשך הדורות; להעריך את הצד האמנותי של המקרא, על סוגי הספרות השונים שבו, לאור המקבילות החוץ-מקראיות ובהתחשב בהישגי הפרשנות הקלאסית והחדשה; להביא את מיטב הידע על לשון המקרא, על יסוד חקר הלשונות השמיות, המילונאות והדקדוק המודרניים; להביא את סברות המחקר על התהוות הספרים, כולל בירור זיקתם ההדדית של חלקי המקרא השונים; לתאר את הצד הריאלי של המקרא לאור הממצאים הארכיאולוגיים האחרונים והסברות היסטוריות החדשות; לבחון את עולמו הרעיוני של המקרא לאור תולדות המחשבה המקראית והחוץ-מקראית, ולהביא לפני הקורא דיונים שהתעוררו במשך הדורות בקשר לסוגיות הגותיות-פרשניות או היסטוריות מיוחדות – דיונים המשקפים את מקום המקרא בתרבות ישראל והעמים....

12.
לספר הקטן על טבע המלאכים שתי כנפיים. הכנף הימנית היא חיבור עיוני, "בין שמים וארץ, מלאכים בספר התנ"ך והצצות חטופות אל מעבר לו". חיבור זה מציג שאלות כמו האם המלאכים נבראו? מהי דמותם? האם לכולם יש שמות? האם כולם טובים ומיטיבים? האם רק הם דרי רקיע, או שמא הם חולקים אותו עם יצורים אחרים? כנפו השמאלית של הספר, "מלאכים בקיצור", מתנתקת מכוח הכבידה של המחקר וממריאה בעקבות המלאכים אל שמי התכלת של היצירה החופשית. בשרשרת של רסיסים נותן המחבר דרור לדמיונו, מתבונן בחיי המלאכים בשמים, ועוקב אחרי ביקוריהם הארעיים על הארץ בקרב בני האדם. יאיר זקוביץ הוא פרופסור למקרא באוניברסיטה העברית, מרצה מבוקש, שפירסם ספרים רבים. פה ושם הוא פורץ את גדר המחקר ושולח ידו בכתיבה יוצרת, בשירה ובפרוזה....

13.
14.
יאיר זקוביץ, פרופסור למקרא באוניברסיטה העברית בירושלים, רואה עצמו כמשרתה של אמנות גדולה. זה עשרות בשנים הוא מאזין לשפעת קולותיו של ספר התנ"ך, ובחוויית הקריאה הזהירה, המקפידה שלא לגלות בכתב מה שאין בו, הוא משתף את קוראיו ומסייע להם להסיר מחיצות בינם ובין הכתובים. בספר "ישוע קורא בספרי הבשורה" יוצא יאיר זקוביץ מגדרו יציאה כפולה: הפעם הוא מציץ מן החרכים אל ספר אחר, כמעט "ספר אסור", הברית החדשה, ומתבונן בדמותו של ישוע: " {...} יהודי אחד על הצלב/ עם זוג עיניים שחורות/ פקוחות לעתיד {...}". ישוע שלו מדבר מגרונו בגוף ראשון: "אני ישוע בן מרים/ ילוד נוצה/ שנטבלה בקסת הסופר." ישוע מעז לדרוש את ספרי הבשורה, ובצרור שירים קצרים הוא מעצב מעין ביוגרפיה חדשה. ישוע, שאינו שלם עם הדמות ששוותה לו בספרי הבשורה ובתרבות הנוצרית על גילוייה השונים, מבקש כאן לשוב ולהיות אדם....

15.
הספר צבת בצבת עשויה – מה בין מדרש פנים-מקראי למדרש חוץ-מקראי מתחקה אחר השיתוף שבין דרכי הפרשנות שבמקרא לבין אלה שמחוצה לו. חלקו הראשון של הספר מעיד כי קווי הגבול שבין מדרש פנים-מקראי למדרש חוץ-מקראי מטושטשים, הן משום הגבולות הנזילים של הקאנון, הן משום נוסחם הנזיל של הספרים שבגוף הקאנון והן משום שראשית התהליך הפרשני-מדרשי קודמת אפילו לראשית ההעלאה על הכתב של ספרות המקרא. חלקו השני של החיבור עוסק בדרכי הפרשנות ובעצם בדרכי המדרש השונות. בכל פרק ופרק של חלק זה מודגמות ומאופיינות דרכי המדרש הן בדוגמאות מן המקרא והן בדוגמאות מן הספרות הקדומה שמחוץ לו, וכך ייווכח הקורא כי רוב דרכי המדרש כבר נודעו לבעלי המקרא, ואף נעשה בהן שימוש רחב בגופו של ספר התנ"ך....

16.
ספר יונה מספר על הרפתקאותיו המרתקות של הנביא, סירובו להינבא על נינוה, בריחתו חסרת הסיכוי הימה מלפני ה', הסער הגדול בים, הטלתו של הנביא המימה ובליעתו על ידי דג, תפילתו במעי הדג ויציאתו ממנו בעל כורחו כדי למלא את שליחותו. הספר מסתיים בלקח שמלמד האלוהים אותו ואותנו, הקוראים, על מהות שליחותו של נביא ועל חשיבותם של התשובה והרחמים. בעקבות יונה יצאו שני המחברים למסע בים ספרותנו לדורותיה, בחנו את שורשיו של הספר, את הלבֵנים ששאל המחבר מספרות המקרא לשם בניין סיפורו, ואת הרושם שהותיר הספר על ספרות הבית השני, ספרות חז"ל, ספרות ימי הביניים לגווניה וזו של העת החדשה, בישראל ובעמים גם יחד. לא נעדר מן הספר עיסוק גם בדרכים שבהן הטביע ספר יונה את חותמו על יצירות אמנות לסוגיה, על הלשון העברית או על ההוויה הישראלית, בשמות רחובות או כלי שייט וכיוצא באלה. מתברר כי ספר יונה חזר והפעים את קוראיו בכל הדורות, ובצד הפירוש החותר ל"קריאה צמודה" ומדוקדקת ולהבנת פשט הכתובים, אנו נותנים פתחון פה לשלל מקורות המעידים כי קסמו של סיפור מסעו של יונה לא דהה עם הזמנים, כשהזמין רבים לצאת ולהפליג יחד עמו אל מרחבי יצירה מגוונים, לא אחת אף מפתיעים. * יאיר זקוביץ הוא פרופסור (אמריטוס) בקתדרה על שם האב טקצ'י אוצוקי בחוג למקרא באוניברסיטה העברית בירושלים ופרופסור לעמיוּת יהודית במרכז הבינתחומי הרצליה. אביגדור שנאן הוא פרופסור (אמריטוס) בקתדרה למדעי היהדות על שם פרופסור יצחק בקר, בחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא גם עומד בראש תכנית לתואר שני במכללת חמדת הדרום בנתיבות ומשמש כיועץ האקדמי של קרן אבי חי. שני המחברים פרסמו יחדיו את רבי המכר: "לא כך כתוב בתנ"ך" (ידיעות ספרים 2004) ואת המשכו: "גם כך לא כתוב בתנ"ך" (ידיעות ספרים 2009). הם מרבים ללמד ולהרצות יחדיו במסגרות שונות, באוניברסיטה העברית בירושלים ובמקומות רבים נוספים. ...

17.
18.
בשעות קשות לישראל, בין מבית ? התגברות העוול החברתי, ובין מחוץ ? הרס וחורבן מעשה ידי אויב, ייעורו לעתים הנביאים לבטא משאלת לב, לשורר דברים טובים, דברי ניחומים, לחלום ולחזות לעיר ירושלים אחרית הימים מופלאה של שלום ושלווה, של צדק ורווחה, של נביעת אורה ורוב טוב אל ירושלים וממנה, של הרמוניה גמורה בין אדם לאלוהיו המנהיג בצדק את עירו ואת ארצו,את עמו ואת עולמו. מחזונות הנחמה לאחרית הימים, המאירים זעיר פה זעיר שם את שמיה של ספרות המקרא, מביא ספר זה שבע נבואות לעתיד נפלא לעיר ירושלים, ומברר לקורא את תוכנן ואת צורתן, אף את הדרך שבה שואבים הנביאים ממסורות העבר ועושים אותן לבנים לבניין חזון העתיד שהיא בבחירה ראשית חדשה, טובה לאין ערוך מזו הראשונה. פרופסור יאיר זקוביץ הוא ראש הקתדרה למקרא על שם האב טקצ´י אוצקי באוניברסיטה העברית בירושלים. תחומי הוראתו ומחקרו הם המקרא כספרות, מחשבת המקרא והפרשנות היהודית הקדומה למקרא. בין ספריו: שמשעון (תשמ"ב), על תפיסת הנס במקרא (תשמ"ז), מבוא לפרשנות פנים-מקראית(תשנ"ג), דוד - מרועה למשיח (תשנ"ה), מקראות בארץ המארות (תשנ"ה), כן פירושים למגילת רות (תש"ן) ולשיר השירים (תשנ"ב) בסדרת מקרא לישראל....

19.
20.
The Exodus, The Central Event In The Historiography Of The Bible And In The Collective Memory Of The Biblical Period, Represents An Historical Watershed; It Shapes The Recounting Of Events Both Before And After It. In This Book, The Influence Of The Exodus Tradition On The Ideological – Literary Shaping Of The Biblical Historiography Is Investigated, With Particular Attention Paid To Such Questions As: Why Were The Israelites Enslaved In Egypt? Why Did The Exodus Traditions Take On Such Enormous Dimensions In The Bible? How Is This Phenomenon Related To The Separatism Promoted As Ideal In The Hebrew Scriptures?...

21.
22.
23.
מגילת איכה, על חמש הקינות שבה, מעלה בזיכרון קוראיה את זוועות חורבן יהודה וירושלים ואת מנת גורלם האכזר של יושביהן מיד נבוכדנאצר מלך בבל. אך "איכה" איננה רק קינה על חורבן הבית הראשון, וכל מי שקרא בה – ביאר אותה או הרחיב בדרכים מגוונות את יריעתה – קונן גם על חורבן הבית השני בימי הרומאים ועל כל צרה וצוקה שניחתה על ראש עם ישראל בשנות גלותם הארוכות, במזרח ובמערב גם יחד. סבלם של היהודים לאורך הדורות עורר יוצרים רבים – סופרים ומשוררים, היסטוריונים ודרשנים – לתאר את אירועי זמנם כשהם שבים אל מגילת איכה ויונקים ממנה ומכאבה. ואין צריך לומר שהקורא במגילה בימינו אינו יכול שלא לחוש בכוחה של המגילה להכיל בקינותיה גם את שואת היהודים במאה העשרים. הספר המונח בזה בפני הקוראים הוא פירוש ספרותי-רעיוני למגילת איכה, אך הקורא יוכל למצוא בו יותר מזה: הספר יאפשר לו לעקוב גם אחרי הרושם שהותירה מגילת איכה בספרות עם ישראל לדורותיו: בספרות חז"ל, בתרגומי המקרא העתיקים, בספרות ימי הביניים, בדברי פרשנים ובשירת הקודש, ועד ליצירות העת החדשה, שירה ופרוזה, המוסיפות משלהן לאנחותיהן של קינות העבר. ההרחבות המלוות את הפירוש מפגישות אפוא את הקורא עם מדפים רבים בארון הספרים היהודי, אך גם עם הלשון העברית שבפינו ועם מראות הארץ בעבר ובהווה. כן שולבו בספר יצירות אמנות, כרזות ותצלומים המעידים בדרכם שלהם על יציאת המגילה מעולם הקודש אל עולם החולין והתקבלותה ופרשנותה בחיי הרוח של החברה הישראלית רבת הפנים. יאיר זקוביץ הוא פרופסור (אמריטוס) בקתדרה על שם האב טקצ'י אוצוקי בחוג למקרא באוניברסיטה העברית בירושלים. אביגדור שנאן הוא פרופסור (אמריטוס) בקתדרה למדעי היהדות על שם פרופ' יצחק בקר בחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים, ומכהן גם כיועץ האקדמי של קרן אבי חי. שני המחברים פרסמו יחדיו את רבי המכר: "לא כך כתוב בתנ"ך" (ידיעות ספרים, 2004), את המשכו – "גם כך לא כתוב בתנ"ך" (ידיעות ספרים, 2009) ואת "ספר יונה – פירוש ישראלי חדש" (ידיעות ספרים, 2015). הם מרבים ללמד ולהרצות יחדיו במסגרות שונות, באוניברסיטה העברית בירושלים ובמקומות רבים נוספים, בארץ ובעולם....

24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.

מתוק שלי! מלאך שלי! קוראת הסבתא לזאטוט. אני מחייכת, לוקחת עוד פרוסה של עוגת אגוזים ושוקולד, ותוך כדי התענגות על הטעם חושבת לעצמי מאין באה הא... המשך לקרוא
22 אהבו · אהבתי · הגב
התנ"ך, ככל הנראה הספר המשמעותי ביותר בתרבות המערבית והעולמית. אין צורך להרחיב בדבר היותו הספר המכונן והמשפיע ביותר על רבות מהנחות היסוד ו... המשך לקרוא
22 אהבו · אהבתי · הגב
קטונתי מלבקר את פרופסור זקוביץ ופרופסור שנאן.לכן אצטמצם בציפיות שלי מהקריאה ומה שקיבלתי. אתחיל ממבנה הספר. לספר מספר חלקים: - הטקסט המלא... המשך לקרוא
6 אהבו · אהבתי · הגב
לא כך נותנים שם לספר,אלה בכדי למכור אותו. כיהודי שלמד קצת על עמו ואמונת עמו הספר לא חידש כלום. הסופר לא חלק על הכתוב בתנ''ך אלה הוסיף ממפרשי... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב
לא כך כתוב בתנ"ך / יאיר זקוביץ; אביגדור שנאן – הוצאת ידיעות מסדרת יהדות כאן ועכשיו גם כך לא כתוב בתנ"ך / יאיר זקוביץ, אביגדור שנאן - הוצאת י... המשך לקרוא
5 אהבו · אהבתי · הגב
לא כך כתוב בתנ"ך / יאיר זקוביץ; אביגדור שנאן – הוצאת ידיעות מסדרת יהדות כאן ועכשיו גם כך לא כתוב בתנ"ך / יאיר זקוביץ, אביגדור שנאן - הוצאת יד... המשך לקרוא

עוד ...




©2006-2018 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ