ישראל פינקלשטיין

ישראל פינקלשטיין

סופר


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (28):
1.
האם התנ"ך הוא היסטוריה? האם ספרי המקרא מתארים תיאור מהימן מאורעות ודמויות מעברה הקדום של האומה הישראלית, או אינם אלא מיתוסים שנועדו לענות על הצרכים הלאומיים והדתיים של ימי מחבריהם? ויכוחים על שאלות אלה מתנהלים בין חוקרים ואנשי דת כבר מאה וחמישים שנה. היו שטענו כי הכל, בשינויים קלים, היסטוריה; אחרים טענו כי הכל, בחריגות קלות, אגדה. בעשרות השנים האחרונות הצטבר בהדרגה מידע חדש ומפתיע מן החפירות הארכיאולוגיות בישראל ובמדינות אחרות במזרח התיכון. הארכיאולוגים לא גילו ראיות ליציאת מצרים ולכיבוש הארץ על - ידי יהושע; לא נמצאו עדויות לקיום הממלכה הגדולה והחזקה של דוד ושלמה, וגם לא לקיומה של אמונה באל אחד בין הישראלים עד תקופה מאוחרת מאוד, מה שכן התברר הוא, שההיסטוריה המקראית נוצרה על רקע טראומת חורבנה של ממלכת ישראל בידי אשור, בממלכת יהודה, שעמדה בעבר בצילה של אחותה הצפונית, התחוללה בימי המלך יאשיהו רפורמה דתית ופוליטית שעיצבה מחדש את הזהות הישראלית והציבה במרכזה רעיון מהפכני: אל אחד, בירה אחת, מקדש אחד ושושלת מלוכה אחת. כל זה תובע מאיתנו לחשוב מחדש על ההיסטוריה של עם ישראל - על צמיחת האומה, על יחסי יהודה וישראל, על אמונת הייחוד, ועל כתיבת ההיסטוריה המקראית. בראשית ישראל חברו ישראל פינקלשטיין, ארכיאולוג מן החשובים בארץ, וניל אשר סילברמן, היסטוריון אמריקאי בעל שם העוסק בתפר שבין היסטוריה לארכיאולוגיה, כדי לפרוש בפני הקורא תמונת מצב מאירת עיניים ומפתיעה של המימצאים הארכיאולוגיים ומשמעותם. הספר תורגם ללשונות רבות, זכה לשבחים ולהצלחה ועורר בכל מקום ויכוח ציבורי ער. אין ספק שגם בישראל הוא עתיד לשנות את הדרך שבה אנו מתבוננים במקרא, ואולי, חשוב לא פחות, להעניק לנו תובנות חדשות על הדרך שבה אנשים מעצבים את העבר למען ההווה ולמען העתיד....

2.
המקרא מציג את דוד כלוחם וכובש, מאהב ומשורר ואת שלמה כבנאי גדול, החכם והעשיר שהמלכים. דימויים אלו הפכו את מייסדי השושלת בירושלים לסמלים הבולטים ביותר של מלכות צדק בתרבות המערב. הגילויים הארכיאולוגיים של השנים האחרונות מערערים את הדימויים האלה. אנו יודעים אתה כי דוד ושלמה ההיסטוריים שלטו מיישוב הררי קטן ודל בירושלים על טריטוריה מצומצמת ודלילת אוכלוסייה בסביבתה המיידית של בירתם. בספר זה מתארים ישראל פינקלשטיין וניל אשר סילברמן את מקורותיו ההיסטוריים של המיתוס, את שלבי התפתחותו ואת מטרותיהם של מחבריו....

3.
4.
5.

"דומה אפוא כי הסאגה של יציאת בני-ישראל ממצרים אינה אמת היסטורית, ומאידך גם אינה יצירה ספרותית פרי הדמיון. היא ביטוי רב-עוצמה של זיכרון ותקו... המשך לקרוא
9 אהבו · אהבתי · הגב
ספר מרתק. מבחינתי, במקור היה הספר "מי כתב את התנ"ך?" (1995) של פרידמן שהציג לציבור הלא-מקצועי בצורה פופולרית ומרתקת את מה שחוקרי המקרא ידעו כבר ... המשך לקרוא
10 אהבו · אהבתי · הגב
סיפור דוד ושלמה, אמת או בדייה ? אחד מזיכרונות ילדותי החזקים ביותר, היא ההרצאה על חפירות מצדה בבית המפלגה, אליה אבא שלי לקח אותי. היו שם מס... המשך לקרוא
20 אהבו · אהבתי · הגב
אולי אתחיל מהסוף - ספר מעניין, אולי מכוון קצת ל"אניני טעם" בנושא מקרא וארכיאולוגיה. המחברים מנסים לגשת לחקר העבר הקדום של עם ישראל בגישה ה... המשך לקרוא
10 אהבו · אהבתי · הגב
ספר מעניין ומאתגר המעניק כסות מדעית לסיפורי התנ"ך בעקבות ממצאים ארכיאולוגיים שהתגלו בעשורים האחרונים של המאה העשרים במדינות האזור ומדינ... המשך לקרוא
7 אהבו · אהבתי · הגב
הספר "הרסה" לי את ילדותי... אני חושב שזו הפעם הראשונה שניסיתי להתמודד עם ספר בקטגוריית "ספרי עיון", קריאת הספר ארכה זמן רב - בשל עומס הפרטים ו... המשך לקרוא
4 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ