» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריה (18):
ספרים מצויינים,
למכירה עד 20 ש'ח,
רותם ,
בספרייה הדיגיטאלית,
ספרות מקור ,
אולי,
זוכי פרס ספיר,
עוד ספרים לקרוא...,
רוצה לקרוא,
ספרים שקראתי,
ספרות ישראלית,
BAJO VENTANA,
פרוזה - ארבעה ספרים ב100 שקלים,
ספרים שקראתי,
לקריאה עתידית,
מחכים על המדף,
קראתי ואהבתי,
ספרות מקור חדשה שקראתי ב- 2018,
עוד ...
|
1.
|
|
אוקסנה, אישה חזקה ויפה כבת ארבעים, נעלמת בוקר אחד בלי להותיר עקבות, לאחר שערב קודם חגגה את יום הולדתה.
שמעון, בן זוגה הישראלי, מתמלא חששות כבדים לשלומה ולשלום יחסיהם, שכן אוקסנה היא עובדת זרה מקזחסטן, שאיבדה מזמן את אשרת העבודה שלה.
הוא מחפש אחריה בקדחתנות, וקצה החוט היחיד שיש לו הוא כתובתה של סיגלית, סטודנטית שהעסיקה את אוקסנה כמנקה. סיגלית משתפת איתו פעולה, אלא שהיא לא מגלה לו את כל מה שהיא יודעת. שמעון הנואש מנסה לגייס לעזרתו את כל מי שניקרה בדרכו, ובתוך כך מגלה עובדות חדשות ומפתיעות על אהובתו, המזעזעות עליו את עולמו.
"אוקסנה" היא יצירה רב-קולית עשירה ובשלה, המעניקה לכל הדמויות המופיעות בה פתחון פה ושפה ייחודית משלהן. מירב נקר-סדי מובילה אותנו בספר הביכורים שלה אל החצרות האחוריות של החברה הישראלית. הקריאה בספרה הופכת גם את הקוראים לשותפים פעילים ברצון העז לאתר את הגיבורה המסתורית והכובשת של הספר.
מירב נקר-סדי (1970) נולדה והתחנכה באור יהודה ומתגוררת כיום בגני תקווה. היא מרצה בבית הספר לחברה וממשל ובבית הספר לחינוך במכללת בית ברל, ואמא לשלושה ילדים.
...
|
2.
|
|
סמאדר הילדה, תכף נערה, לא יוצאת מהבית.בחופשת קיץ רגילה לכאורה, היא משוטטת בין החדרים והחלונות שלהבית הישן,מציצה אל החוץ הלוהט המאיים בשכונה המקומית. סמאדרפועלת כמו רֶצֶפְּטוֹרית, קולטת ללא הפסק מידע שמגיע אליה דרך קולות, השתנות האור והאוויר, מחווֹת גוף,בגדים, ריחות, אוכל, ומעל הכל מילים ומשפטים.דרך זוויות הלב והעין שלה, סמאדרמתרגמתבאופן מפתיע וחד-פעמי את המציאות שנכפתה עליה,ממירה פעולות ושיחותשרוחשים סביבהלמחשבה זרה, מאיימת לעתים, להרהור ארסי,לשקיעה טקסטואלית רכה ונוזלית, ולבסוףגם לחוויה אלימה,מושכת ומינית.
מעל ההתרחשויות הסיפוריות של יחסי המשפחה ושל תהליכי ההתבגרות, מונחתזכוכית-מגדלת, שחושפת את הרובד הטֶקְטוֹני, את השתנות כוחות-הפנים של רעד הנפש והתודעה הפרטית של סמאדר.זהו סיפור שמבקש להילחם על הנשימה, על סערת הבטן, על רגע המלכוד של המעבר הבלתי נמנע אל הנשיות, ואלה מעוררים השתאות גדולה.
הישגה של הנובלה הוא ביכולת המרשימה של מירב נקר-סדי, שכבר הוכיחה את ייחודיותה המתבוננת הקוֹלית בספרה המצליח הראשון 'אוקסנה', הוא ביצירת תוֹאַם חדשני ומקורי בין שפת הסיפור לבין העולם הנתון, עולמם של סמאדר והדמויות האחרות. זאת פואטיקה חשובה שמציגה לשון מדוברת שמפקיעה את עצמה מתוך הדיבּוּריוּת ודורשת להיות מבע פיוטי,עצמאי ובעל עמדה משלו. האסתטיקה של הנרטיב מקבלת תוקףגם מהיותה הרמונית ותקשורתית, ובה-בעת אידיוסינקרטית במידה, וגם בזכות השפה ששוברת את החיץ הסמכותני של "מספר" חיצוני, פטריארכלי. בצורה יוצאת דופן מתקרבים העלילה והטקסטאל מְסַפֵּר כמעט סמוי ונבלע,וכתוצאה מכך גם הקורא כמו נדבק ונספג אל תוך הסיפור, סופח אותו באופן בלתי אמצעי וזוכה לקבל את הדרמה הכאובה והחמה שיש בו....
|
3.
|
|
"אחרי רגע קצר, קשה לי להעריך את הזמן שלו, אולי חמש שניות אולי שמונה, לא נראה לי שזה הגיע לעשר שניות אפילו לחצתי על הגז והמשכתי לנסוע. בפה שלי עוד היו המילים אמאל'ה אני לא מאמינה שזה קרה לי אבל אני עצמי המשכתי לנסוע. בלי להסתובב, בלי לצאת מהאוטו, בלי לבדוק אולי בכל זאת יש לו דופק. ואני אישה מוסרית, כן?"
במרכז כל הסיפורים עומד התא משפחתי או החברתי המתואר בעיקר מבעד לעיניהן החקרניות של נשים שונות: ילדות שמגנות על אמהותיהן, נשים שנידונו לוותר על שאיפותיהן, אמהות ששתלו בבנותיהן תקווה לשחרור עוד כשנשאו אותן בבטנן, נשים שהגשימו את שאיפותיהן של אמהותיהן, נשים משכילות ומצליחות בזכות עצמן, ילדות דאגניות שגדלו להיות אמהות דאגניות. הדמויות המאכלסות את הסיפורים הן מוחשיות וחד-פעמיות: מבטיהן חודרים את קרום ההגנה הדק העוטף את המרחב המשותף ורואים הכול, אך הן מסרבות בתוקף לצאת בהצהרה עכשווית או קוהרנטית. את הסיפורים מלווה כמו צל ההכרה כי מלאכת החיים היא "קשה וקטנה ובלתי נגמרת, כמו גובלן מפלצתי הם רוקמים אותה, מנסים לא למתוח מדי ולא להשאיר רופף", אך בו בזמן גם הפכפכה וטרגית, ושדי בשבריר שנייה אחת בלתי נשלט ועם זאת בלתי נמנע כדי שהחיים יתבקעו, ייקרעו, ישתנו לבלי שוב.
הכתיבה של מירב נקר סדי נטולת אשליות וייחודית כמו גיבוריה, חפה מזיוף ומלאה הומור ותמיד מפתיעה במקוריותה המשכנעת בתכלית....
|
|