ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 22 בינואר, 2017
ע"י פֶּפֶּר
ע"י פֶּפֶּר
תחנת אוטובוס בקצה הרחוב. מהמיושנות, עם המתכת המחוררת, שלט צהוב מכריז מלמעלה על מספר התחנה, ואגד תלתה לאחרונה מודעה מתקלפת, "קו שש עשרה בוטל לתחנה זו". ברחוב אין מכוניות, רק טרטור מרוחק של אגזוז אופנוע.
אישה נשענת אל דופן התחנה ומעיינת בסמארטפון שלה במצח מקומט. ילד, אולי בן חמש, כורע לידה ומסדר אבנים קטנות בריכוז. אני משנה תנוחה ומצליחה לראות את האותיות "יותם", מגושמות ולא פרופורציונליות. הילד מביט בהן, משנה את מיקומה של אבן אחת, מתרחק כדי לבחון את הכתובת השלמה, רוכן שוב ליישר את הזווית של המם הסופית. משהו עדיין חסר: הוא נעמד ומחפש סביב, ואז ניגש אל החרציות שבקצה המדרכה, קוטף אחת ומעטר בה את ראש הוו.
"אמא?"
האישה מוטרדת מכדי להיענות.
"אמא!" הוא מושך במכנסיה. "אמא, תראי מה עשיתי!"
"עידו, חמוד," היא מנערת את ידו, לא מרימה מבט אפילו. "אמא צריכה לבדוק משהו. אל תפריע לי."
"אבל אמא..."
קו עשרים ושבע מופיע מעבר לפינה. האישה תופסת ביד הילד, "בוא, מהר!"
הילד בועט באבנים בדרכו לאוטובוס.
אני נשארת לבדי בתחנה. תוהה ביני לביני מי זה יותם.
*
איזו משמעות יש להצלחות שלנו כשאיש אינו רואה אותן?
איזו משמעות יש לנשיכת השפתיים, למאמצים הלא נראים; לבליעת עלבונות; להשלמה?
אם עץ נופל ביער ואינו משמיע קול, האם יהיה שם מי שישמע אותו?
*
פרידיין היא אחת מסדרות הילדים האהובות עליי. יש בה הומור ויופי וחברות אמת, ודמויות שכיף לפגוש בהן כל ספר מחדש. יש בה קרבות ודם ונצחונות, אבל היא מיטיבה להעביר את היופי שבחיים כסדרם, ולעולם לא נמאס לי לקרוא אותה. לויד אלכסנדר ראוי למדליה על הסדרה המקסימה הזאת.
פרידיין היא סדרת התבגרות. טָרָן משתנה בה כל הזמן, מתפתח מהילד האידאליסט התמים שהיה לנער ולאיש, לומד לקחים שונים ומשונים, בדרך כלל בדרך הקשה. ואנחנו איתו, כלומר, אלו מבינינו שזכו להגיע אל פרידיין כילדים. לומדים שהבחירה הנכונה היא לאו דווקא הירואית, ושלפעמים המעשה הנכון הוא דווקא לא לעשות דבר. שגבורה אינה בהכרח זוהרת ושקרב הוא בדרך כלל בלתי נעים, ולא הוא הופך נערים לגברים. לומדים לחלום על עשייה ולא על זרי דפנה, על עבודה ולא על תשואות. אבל הסוף הטוב יגיע, נכון? ואז, אי שם בעמוד שלוש מאות ומשהו, נחזור כולנו בשלום אל קֵיר דוֹלְבֶּן, ומישהו בכל זאת יספר מה עשינו שם מעבר להרים. לא?
אבל ב"היורה השחורה" אנחנו עוברים עם טָרָן עוד שלב בהתפתחות. ועכשיו הוא נדרש לא רק להקריב קרבן גדול, אלא גם להניח לאחר לקחת את הקרדיט; לא רק לאבד את מתנתו האחרונה של חבר שנהרג (ואת הכוח שהעניקה לו) - לא רק להניח לחלומות התהילה - גם לשים עצמו ללעג על שחזר בלא כלום. לעמוד בידיים ריקות מול הנסיך גווידיון ולא להצטדק אפילו.
וטָרָן, איך לומר, לא נולד לתפקיד הזה. הוא מהיר חמה וקנאי לצדק ובעיקר להוט לְרַצות. הוא מוכן לעשות כל דבר כמעט כדי לזכות בהערכתם של גווידיון, קול, דולבן. ועכשיו, כל כולו מתקומם נגד המעשה שהוא צריך לעשות.
ואני כל כך מזדהה. גם לי קשה להניח לאחרים את מה שעשיתי אני; גם אצלי הגאוה עוטה מסווה של רדיפת צדק. גם אני מאבדת שליטה מול התנשאות. אבל מה עושים כשהמטרה חשובה יותר?
כתמיד יהיו כאן החברים הנאמנים שאף מסע אינו שלם בלעדיהם: גוּזָם גְלוּדוֹר הנבלן, אֵילוֹנְוִי הנסיכה, וגוּרְגִ'י ה... גוּרְגִ'י, אני מניחה. והם ינסו למנוע מטָרָן את הצורך להחליט, אבל ההכרעה חייבת להגיע, והיא תגיע, והיא תהיה ההכרעה הנכונה, כמובן. ובסוף יהיה טוב בכל זאת, כמובן. כי בכל זאת פרידיין היא סדרת ילדים, והגיבורים אולי מתחבטים קצת אבל בסוף בוחרים בטוב.
"לכל אחד מאיתנו מגיעה השעה שבה עליו להיות יותר ממה שהוא," אמר דוֹלְבֶּן.
אנחנו לא גיבורים של סדרת ילדים; אף אחד לא מבטיח לנו שאנחנו מסוגלים להיות יותר ממה שאנחנו. אין לנו מושג מה יהיה הסוף וגם לא בעוד כמה עמודים הוא יגיע, ולא בטוח בכלל שנבחר את הבחירות הנכונות. אבל את מה שעשה טרן גם אנחנו צריכים לעשות, כל אחד בחייו שלו ובסגנונו שלו, ולכולנו תגיע השעה ההיא שבה יהיה עלינו להיות יותר ממה שאנחנו.
והלוואי שגם לנו יהיה סוף טוב.
23 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
פֶּפֶּר
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
אבל "מרבית הבתים"... נו. כשאראה סטטיסטיקה רשמית שטוענת כך נדבר. עד אז, בואי נסתפק ב"הרבה בתים". הרי גם זה הרבה יותר מדי.
|
|
-^^-
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
הלוואי והייתי אבל עידן הטכנולוגיה רק החמיר את המצב. ( אני במו עיניי חזיתי באמא שהשאירה את ילדה עם הסמארטפון
והלכה לעסוק בענייניה תוך אי אכפתיות מוחלטת לבנה)
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
רויטל וחגית - שימחתן אותי. ותודה גם למומו, לאוקי, לקאט ולזשל"ב
(ואני חשבתי שיש לנו סטטוס קוו - אני לא תוקפת ביקורות שלך ואתה לא מחמיא לביקורות שלי. מה זאת ההסלמה הזאת?) גלית, אותו תרגום. לבייקר יש בעיה נפשית עם הוצאות חדשות, בייחוד כאלה בנוסח "עטיפת הסרט!" סקאוט - אני מקווה שאת טועה. ודני - אני מניחה ומקווה שזה היה מקרה חד פעמי ושאמא של עידו מתייחסת אליו בדרך כלל ומעניקה לו את תשומת הלב שכל ילד זקוק לה. והסיפור שסיפרת עצוב פי כמה. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
אהבתי מאוד את התיאור שלך לגבי מה שכתב בפיסקה הראשונה.
|
|
קריקטורה
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
מותק של ביקורת. כתבת נפלא.
|
|
דני בר
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
סיפור עצוב ואורית כתבה כאן ש"כמה שניות של תשומת לב היו בוודאי משנות לו את ההרגשה,ואולי את כל המשך היום" ואני חשבתי לעצמי שאולי אפילו את כל החיים.
הדברים "הקטנים" האלה, העידוד, הפרגון, ההתייחסות, ההכרה, ההערכה, כל אלה הם נשמת אפו של ילד, הם הפלסטלינה שממנה מתגבשת האישיות שלו כשיגדל. כשאבא אומר לילד (ואת זה שמעתי במו אוזניי...) אתה אכזבת חיי!! לילד הזו לא תהיה תקומה כמעט, זו צלקת שגם אורית המוכשרת לא תצליח לרפא.... |
|
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
עידו. תודה על התיקון, חגית.
|
|
חגית
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
לילד קוראים עידו.
יותם היא דמות שאין לדעת מי היא.....זו שהוא כתב את שמה.
|
|
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
ואני עוד חושבת כמה שצר לי על יותם ואיך שכמה שניות של תשומת היו בוודאי משנות
לו את ההרגשה, ואולי את כל המשך היום. וכמה שכתבת מקסים.
|
|
גלית
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
מה הבעיה עם ההוצאה החדשה?
זה תרגום חדש?
|
|
-^^-
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
הסיפור בהתחלה בהחלט מתאר את המציאות היומיומית במרבית הבתים בישראל.
מציאות עגומה.
|
|
מוּמוּ
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת מעולה! אהבתי מאוד.
נשמעת סדרה כיפית:)
|
|
חגית
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
יש כאן סימון - אהבת?- יופי!
חבל שאין סימון- אהבתי מאוד.
|
|
רויטל ק.
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת נהדרת
שנוגעת בדיוק בנקודות שהופכות את הספר הזה לנהדר (וזה אפילו שהגעתי אליו כמבוגרת).
|
|
האופה בתלתלים
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
ששש אל תהרסי לי
כיף ללכלך |
|
פֶּפֶּר
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
ידעתי שתגידי. מה לעשות שבהוצאה הזאת קראתי אותו. וחוץ מזה אני בהכחשה: זאת לא אילונווי. הם התבלבלו עם מישהי אחרת.
|
|
האופה בתלתלים
(לפני 8 שנים ו-8 חודשים)
הוצאה חדשה. פוי.
|
23 הקוראים שאהבו את הביקורת