ספר בסדר
 
		
		
		
			הביקורת נכתבה ביום ראשון,  6 בנובמבר, 2016
ע"י לי יניני
		
		ע"י לי יניני
קראתי לא מעט ספרים העוסקים ביהדות אתיופיה, ותמיד שאני מסיימת לקרוא את הספרים הללו, אני מרגישה סוג של החמצה. לצערי אנחנו לא יודעים, ולא עושים מספיק, כדי לחבק את העדה האתיופית אלינו.
שני ספרים שקופצים לי לראש, תוך כדי כתיבת סקירה זו הם: "לא נפסיק ללכת" של הגב' ציפי לביא, וספר נוסף שקראתי השנה, "גודאי" של הגב' זהבה גושן. שני הספרים הללו נגעו בי והספר הזה מצטרף אליהם.
כשאני קוראת את הספרים הללו, אני כל כך מבינה את האכזבה של העדה האתיופית. "הם" שחלמו על ירושלים, וארץ חלב ודבש, נתקלים ביום יום באנשים שאינם מסבירי פנים. לי זה כואב!
נגוסה כותב שלפעמים הוא מרגיש זר בארץ שהייתה חלום ילדותו. אני בהחלט מבינה אותו!
העדה האתיופית חיה בגלות כמו רוב יהודי התפוצות. הם עלו לארץ אבותם/אבותינו, כמו כולם/כולנו, מרגישים זרים ומפגינים ברחובות, כדי לזכות ביחס הוגן וצודק מצד החברה.
בעזרת הספר מקווה נגוסה מטקו, שהחברה הישראלית תתעשת, ותראה בעדה האתיופית כחלק מהארץ הזו. מאידך גיסא, הוא גם זועק לבני העדה האתיופית, ומבקש מהם ליטול יוזמה, לעשות למען עצמם, ולא להמתין שמלאכתם תעשה בידי אחרים. אולי ורק אז, ישתנה היחס של החברה, כלפי העדה הזו ויתגשם חלום ילדותם.
נגוסה מטקו מגולל בעמודים הללו, את סיפור ילדותו המבוסס על פי זיכרונותיו, ואירועים שאימו סיפרה לו.
את ארץ החלומות "ירוסאלם" הבטיחה לו אימו, ובכל פעם שהוזכרה ארץ החלומות עיניו הוצפו בדמעות. עד שיום אחד בשנת 2001 והוא בן 11, הודיעה לו אימו שהמשפחה צריכה למכור את הבית והפרות, לארוז את החפצים ולהגיע לאדיס אבבה, ומשם ל-י-ר-ו-ס-א-ל-ם .
בשנת 2001 נגוסה עזב את השדות הירוקים שבהם רעה את הצאן, ונפרד מנוף ילדותו לעבר מסע ארוך ומפרך.
האב שהיה בן 70 מלמל כשדמעות חונקות את גרונו: "בני, כמו שאתם מבינים איני קל רגליים כמוכם. זקן אני. לכן לא אוכל לעלות עמכם." (עמוד 19)
נגוסה גדל במשפחה חקלאית בת שמונה נפשות. אבא-מטקו, אימא-אבבה, אחיו הבכור-טגניה ואחיותיו: טרויה וטג'טו. לעיתים היו מצטרפות למשפחה, גם אחיותיו החורגות מצד האב: פטפטה וטינבלל.
בגיל שבע נגוסה התחיל ללמוד בבית ספר, בכיתה ללא קירות. הילדים ישבו להם בטבע כשברקע נשמעו ציוצי הציפורים, ומורה "קשוח" עם גלימה וכובע רחב שוליים לימדם קרוא וכתוב.
כלי הכתיבה היחידים היו: מחברת ועפרון אחד. כל מה שזכר נגוסה מתקופה לימודיו, היה מורה קשוח שהכה את התלמידים בשיעוריו, כי דיברו או לא הכינו שיעורי הבית.
לאחר שנה של לימודים ואי-שביעות רצון מציוניו החליט האב: "בן, אתה כבר מספיק בוגר בשביל ללכת עם אחיך לשמור על הבקר." (עמוד 13) וכך הוא פרש מהלימודים.
העבודה במרעה בסמיכות לאחיו לא הייתה קלה. בסוף היום האב היה נושא אותו ואת אחיו על גבו ושוטף את רגליהם, כי נעלים לא היו להם וכמו שכותב נגוסה... "נעלים היו רק לעשירים".
המסע לירוסאלם החל אחרי מות האב, בדרכים מפותלות ומסוכנות, מלווה בפחד מפני השודדים שהטילו מורא.
הצעידה החלה בלילה לעבר כפר קולדובה המעורב באוכלוסיה יהודית ונוצרית, בשילוב נסיעה באוטובוס לאדיס אבבה, חנייה של זמן מה באדיס אבבה, ועד לנחיתה בארץ החלומות.
במהלך הצעידה מובאים כמה אירועים קשים וכואבים שגורמים לצמרמורת. משפחות איבדו את יקיריהם במסע, וקברו את מתיהם בצידי הדרכים, ועל אף כל המכשולים לא איבדו את התקווה והמשיכו לצעוד.
עמוד 91: "הלכנו אחרי מורה דרך ושילמנו לו ממיטב כספנו כדי שייקח אותנו עד ליעד שנקבע. היה עלינו לעבור בדרכים עקלקלות כדי לחמוק משודדי דרכים מסוכנים. לאחר כשבוע וחצי חשנו ברע. מזוננו הידלדל ומורה הדרך הפנה אותנו לדרך צדדית, שם ארבו לנו שודדים. הם גזלו את רכושנו וכספנו הדל ממכירת הפרות שהותרנו מאחור. השודדים הכו את ילדינו ומורה הדרך עמד בצד וחייך...." חברים זה לא מערבון...זה אמיתי!
באחד הפרקים מתואר סיפורו של מלסה-אחרי הפרק הזה לקחתי לעצמי הפסקה של כמה דקות. איזה רוע לב! איך אפשר לעשות כזה דבר לילד? לא אפרט כאן, כשתקראו תבינו בדיוק למה נטלתי לעצמי הפסקה של כמה דקות.
עוד סצנה קשה מהמסע: "לייהו פשט בזריזות את בגדיו ונכנס למים. תחילה שלח את רגליו לאמוד את עומקם, אך רגליו נתקלו בבוץ טובעני. הוא התקשה ללכת במים והתחיל לשחות לעבר הילד. רוח קלילה הניעה מעט את גופת הילד וסייעה ללייהו לתפוס אותו. הוא אחז בגופה בידו השמאלית והחל לגרור אותה תוך שהוא שוחה בעזרת ידו הימנית עד שהגיע לשפת האגם. גופת הילד הייתה כבדה, והזקן סייע לו בעדינות רבה למשוך אותה החוצה מן האגם הבוצי. הם הניחו אותה על פני האדמה. שש שעות לפחות שהה הילד באגם, וכל איבריו התנפחו מאוד. שניהם הסכימו שהילד מת. לייהו סייע לזקן לעטוף את גופת הילד ביריעת בד מבגדי הזקן. לייהו חכך בדעתו מי משניהם יבשר להורי הילד כי בנם מת." (הועתק מהכריכה האחורית)
בתחילת הספר שורטטה מפה של המסלול הרגלי, בה צעדה השיירה כדי להגיע לחלומם, כמה קטן השרטוט ומאידך גיסא, כמה ארוך ומייגע היה המסע הזה.
לאורך הספר נגוסה מעביר טעימה לקורא על המסורת, המנהגים והמאכלים האתיופיים כגון: דורו ווט-מרק עוף, אינג'רה-תפוחי אדמה עם רוטב בשרי, בונה-קפה אתיופי מסורתי, דבי-לחם ביתי שתופח במשך ארבעה ימים ועוד.
אחד המנהגים שלא הכרתי: "הסיגד" שנחגג על ידי יהודי אתיופיה שבעה שבועות אחרי יום כיפור. חג שמתנזרים מהכול, צמים ולובשים לבן. באותו יום שוחטים כבש וצועדים לעבר ההר הגבוה כמו עזרא ונחמיה במקרא. כשמגיעים לפסגת ההר משליכים אבנים, כסמל לסבל והאמונה באלוהים שיגאל אותם מייסוריהם, ויביאם לארץ זבת חלב ודבש.
לצערי החברה הישראלית לא צלחה בקבלת התפיסה של העולים מאתיופיה.
לא למדנו את הקוד התרבותי של העדה האתיופית המכיל בתוכו איפוק רגשי, צניעות, מופנמות, סבלנות וחוצפה בתולית שקיימת אצל מעט מאוד מהעדה הזו אם בכלל.
כל מה נותר לי לקוות שהמצב הזה רק ישתנה. לא מזמן נפלו עיני על כתבה שהשנה זו הפעם הראשונה שבה יילמד במערכת החינוך, ספר על העלייה האתיופית. שם הספר: "חלום בדמי כבוד" של גרמא מנגיסטו.
הכתיבה של נגוסה נוגעת, פשוטה ומאופקת. אין כאן מטאפורות ספרותיות, או משפטים מושחזים עמוקים עם תובנות. יש כאן תובנה אחת ברורה, הגיע הזמן לשנות, להזדהות ולקרב את הלבבות.
מה בסך הכול מבקש נגוסה מטקו ב-125 עמודים?
להגשים את החלום על ארץ אגדית שאנשיה טובים משאר בני האדם.
ממליצה מאוד במיוחד לאנשי חינוך ונוער.
לי יניני
נ"ב: אהבתי איך שנגוסה מטקו סיים את ספרו, ואני מרשה לעצמי לכתוב כאן לנגוסה: "אם רוצים אין זו אגדה"!
									25 קוראים אהבו את הביקורת
							
		
	
			טוקבקים
		
	
			
		+ הוסף תגובה
		
			
		
					
		
		| אורי רעננה
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						קשה לי להסכים לכל מסקנותייך.
						כאדם שהכיר את ההשקעה בעליה, אומר , כי העליה האתיופית קבלה ומקבלת יחסית,  מעל לכל אוכלוסיה אחרת. והתוצאות נראות בעליל. הן דרך מדיניות מקדמת של הממשלה והן דרך יחידים, כמו כמות עורכי הדין במשרדים גדולים, ומקומות עבודה אחרים. גם במישור האישי יש שינוי תודעה אדיר. אולי דוגמה קטנה: לפני כשנה יצא לי לשוחח עם אישה חרדית על משפחתה. ותוך כדי השיחה היא מציינת בגאווה: "בתי השלישית נשואה לאתיופי, ואלו אחד מהזיווגים היותר יפים אצלנו במשפחה". זה אינו המקרה היחיד. בכלל , אני מציע כי אותם חלוצים בעדה ישנו כיוון ויהיו ראש גשר לאחרים מהעדה שלא תפסו את המומנטום הנכון. יש רגעים, שאולי על קבוצה שונה לתפוס יוזמה ולעשות לביתם כמו בית ספר "שבח מופת" או תאטרון "גשר", שכיום הם סמלים לישראליות ולאו דווקא השונות. אין זה סותר את דברי מפכ"ל המשטרה להטיה ביחס לאתיופים, דרך אגב גם ברמת הענישה בבתי המשפט. | |
| (לפני 8 שנים ו-11 חודשים) | |
| לי יניני
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						חני יקרה תודה
						
					 | |
| חני  
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						לי יקרה יש לנו חבר שהגיע לארץ מפרס והתלאות שעבר
						כדי לברוח ממשטרו של חומני כדי להגיע לארץ נשמעים    כמו סרט בדיוני .כל התחלה חדשה היא קשה.במיוחד כשמנתנתקים מהשורשים וממשיכים הלאה לארץ חדשה. אני לא אומרת שאין גזעונות כלפי מגדרים שונים אך בוודאות יש למדינה חלק גדול בכך שהיא תמיד מרכזת אוכלוסיה חלשה במקום אחד.ואז במקום להתערבב הם ממשיכים לחיות בצורה שהם מכירים וגם מפתחים כלפינו סוג של אנטיגוניזים. צריך לברך על העליות כי בלעדיהן לא הייתה ארץ. | |
| לי יניני
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						רק אתמול בערב האזנתי במקרה לתוכנית עם כרמלה מנשה ... קצין צה"ל שסרב
						לגייס לפלוגה חייל אתיופי. פשוט לא ייאמן. דווקא בצבא שכולם שווים... 
					 | |
| גלית
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						ואז את רואה גב האומה
						ושומעת על ילד בן 6 ששלושה (!!) בתי ספר בפתח תקווה לא הסכימו לקבל אותו ללימודים והעיריה שותקת ושר החינוך שותק. אה כן,תנחשו מאיזה מוצא הילד. | |
| לי יניני
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						הלל הזקן-המון תודה. 
						
					 | |
| הלל הזקן
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						לייק על הסקירה...
						וגם על כך שאת חושפת אותנו לספרים מיוחדים...
					 | |
| גלית
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						אפרתי
						אני מתקשה לשים אצבע מה בדיוק נשמע לי לא נכון בטיעון שלך. אני מסכימה שיש אנשים ...נכנה אותם פריווילגיים...עם זכויות יתר ,פוליטית,חברתית ,כלכלית. האמנם אפשר לקרוא להם מיינסטרים ? האמנם אפשר לגדור אותם בתחום הצר של "אשכנזים"? כלום אין עשירים /משפיעים ממוצא מזרחי? בכל אופן כמו שאמרו יעל ושונרא - הגזענות אינה ממוסדת פה, ולכן אי אפשר לומר שישראל מדינה גזענית. ובסיכום - מה שיעל הר. | |
| yaelhar
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						זה מסוג הספרים שאני לא קוראת, בעיקר כי הם מעצבנים אותי.
						 מהגרים בשום מקום אינם מלקקים דבש. אצלנו על אחת כמה וכמה. אנחנו חברה שאינה מחבבת זרים. לגבי "גזענות" לא חושבת שיש כזו ממוסדת פה. נדמה לי שהמדינה השקיעה די הרבה משאבים והפיקה לקחים מהעבר בקליטת העליה האתיופית. הבעיה אינה נעוצה בגזענות ממוסדת, אלא בגזענות פרטית. והניסיון מלמד שדחיית הזר חזקה יותר בקרב אלה המאויימים ממנו: שיתפוס להם את מקומות העבודה, שינסה להתערות בינהם, שינסה לשנות אלת אורח חייהם. לכן מוצאים פחות גזענות ודחייה אצל אנשים שמקומם בטוח. אני חושבת שמתן נדבה/צדקה לעולים אינו אלא התנשאות במסווה של דאגה. כך גם אפלייה מתקנת. לדעתי צריך להצמיד להם חונך/ת בחודשים הראשונים, לאפשר להם גישה לחינוך איכותי שיתן להם כלים, להימנע מלשנות הרגלים שהביאו איתם (למעט אלימות שאי אפשר להשלים איתה) ולאפשר להם להגיע ללב החברה, בדיוק כמו שעשו זאת עליות קודמות. וזה לא יקח פחות מדור ובדרך כלל לא יותר משני דורות. | |
| (לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						נסכם את הדיון כך - נשים תמיד שמות את הנקודה בכל דיון. הנדןקה שלך - אפרתי יקרה.
						
					 | |
| אפרתי
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						ועוד משהו, התנדבות עם חלשים, גם היא לא פעם סוג של התנשאות. תחשבו על זה מבחינה פסיכולוגית, לא
						מעשית.
					 | |
| אפרתי
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						כשאמרתי נערי שוליים התכוונתי בדיוק לזה. נערים שלא לומדים, עם בעיות חברתיות וממוצע ציונים נמוך.
						למה שבקורס חי"ר יתנגדו לצוערים האתיופים אם הם מוכשרים? השופטת האתיופית הראשונה סיפרה על עצמה שלא רצו אותה בתור עורכת דין. אני חוששת שאני מאוד חולקת עליך. חברות שסובלות מגזענות, מתייחסות בגזענות לנמוכים מהם, אבל פחות! חברות שבעות ואליטיסטיות הן הרבה יותר גזעניות. ואם תיקח דוגמאות מהעולם, מועדונים סגורים וכו'. ואם אתה חזק אתה לא גזעני? עמיר יקירי, אתה פשוט אדם טוב מדי. | |
| (לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						אפרתי, מתייחס למשפט האחרון שלך: 
						אילו אותם עשרה "נערי שוליים" אתיופים, יתאימו מבחינת תנאי הקבלה ודרישות הסף (כמו כל נער ונערה אחרים) ללמוד בתיכון חזק ואליטיסטי, הם ילמדו שם ולא תקום שום צעקה מההורים. ויש דוגמאות (לא רבות - וכאן האשמה במועמדים ולא בחברה) בבתי ספר תיכוניים אליטיסטים, בקורס קצינים (דוגמה שנתתי קודם - יכול לומר לך שבקורס הנוכחי של קציני חי"ר שעתיד להסתיים בעוד שבוע וחצי יש שני צוערים אתיופים! ואפס בעיה עם העניין מצד איש. להיפך. ולגבי הדוגמאות שנתת - מי בדיוק, מאיזה קבוצה חברתית, ילך למשרד עורכי-דין וכשתוצע להם עו"ד מצויינת אתיופית יעדיפו את ה"לבנה" על פניה. באיזה חברה? - תחשבי. הסיכוי שזה יקרה בתל אביב (בצפונה) נמוך עשרת מונים מהסיכוי שזה יקרה ב.. לא יודע - ירושלים? קרית מוצקין? תל אביב בדרומה - you name it אבל כן - בגדול אנחנו מדינה המורכבת מחברה גזענית, תוצר של שלבים ורבדים של רגשי נחיתות וכאלה שירשו את הרגשות האלה בדמם. ואני חושש שדווקא החברה שבחרת כאן להיטפל אליה - פחות גזענית מכולם, כי היא לא ירשה רגשי נחיתות כי אם רגשות טובים של חוזק ועשייה. | |
| אפרתי
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						עמיר, כן אתה צודק בחלק מדבריך, אבל העובדה שקבוצה זו תורמת למדינה הרבה מאוד לא הופכת אותה ללא גזענית.
						ובעניין תרומה לחברה, יש לציין כי החברה החרדית הקימה הרבה מאוד ארגוני סיוע והתנדבות, שעושים למען החברה כולה. אם רק לציין את עזר מציון, זק"א, הצלה, יד שרה, עזרה למרפא הארגון של הרב פירר, זכרון מנחם, ועוד רבים וטובים. כל זה לא משנה את תחושת ההתנשאות. אני רוצה להעמיד דברים על דיוקם בעניין גזענות: אם אני פונה למשרד עורכי דין ומציעים לי עורכת דין אתיופית מצוינת ואני מעדיפה את ה"לבנה" על פניה, זו גזענות. אם ילד אתיופי ממשפחה משכילה ותרבותית מועמד לגן ואני אסרב לקבל אותו, זו גזענות. אם ארטון כשרופא ערבי יטפל בי ואעדיף אחר, זו גזענות. אם ילד ממעמד סוציו-אקונומי נמוך ירצה להתקבל לאיזה גן מטופטפ צפונבוני וההורים האחרים יסרבו לקבלו, זו לא גזענות, זה משהו אחר לגמרי. יש הרבה קהילות, חברות, בתי ספר, גנים וכו' שיש להם סף קבלה מסויים, ואפשר להבין את זה. גם לקיבוץ וגם ליישוב קהילתי יש תנאי קבלה. אם אדם מופלה בגלל צבע עורו או מוצאו, דתו או אורח חייו זו גזענות. אם אדם מופלה בגלל מעמד חברתי, תרבותי או השכלתו, זו לא גזענות, אם תכונותיו לא תואמות לקבוצה שאליה הוא רוצה להצטרף. זו התנשאות מסוג אחר. גשש בדואי שמופלה בכניסה לבסיס צבאי, זו גזענות. בחורה ערבייה (שסיפרה לי בדמעות בטיסה) אילו חוויות וחקירות היא עברה בגלל הכסף שהיה לה, זו אולי גזענות, אבל אפשר לתרץ אותה בבעייה בטחונית. קשה להכליל. ואם תגידו, אם לא נשלב ילדים אתיופים ממשפחות חלשות בבתי ספר חזקים, איך נחזק אותם? ויגידו ההורים, אנחנו בית ספר חזק ואנחנו לא רוצים לשלב ילדים חלשים. אז הפתרון הוא אחר. שהמדינה תתגבר כראוי את בתי הספר החלשים וכך יוכלו בחטיבות הביניים לשלב ילדים שנחשבים לקבוצה חלשה, אבל הם חזקים עכשיו. ויעידו על כך בתי ספר במגזר הערבי, שנעשו חזקים בזכות השקעה והתמדה. ועמיר, שוב אתה. זה שילדים ממשפחות מבוססות ותיכונים חזקים מתנדבים אצל אתיופים, לא הופך אותם ללא גזעניים. נסה לשלב עשרה נערי שוליים אתיופים בתיכון חזק ואליטיסטי ונראה איזו צעקה יקימו ההורים. | |
| (לפני 8 שנים ו-11 חודשים) | |
| (לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						אפרתי, נכון הוא שמי שנפגע מגזענות - חוטא בגזענות כלפי מי שנמצא אחריו ב"שרשרת המזון"
						(זו לאינה אמירה גזענית!! לא לקפוץ). חולק עליך לגבי גזענותו של מה שכינית "מלח הארץ" ואף נתת בו סימנים. חושב שזו קבוצת אוכלוסייה פחות גזענית משאר אלה שהוזכרו כאן - זו קבוצה שעסוקה בעצמה מצד אחד, אם כי לוקחת חלק פעיל מאוד וחשוב מאוד בחברה והמדינה - לדוגמה בהגנת המדינה (כולל במילואים - שם אולי הקבוצה העיקרית שעושה זאת!) במבט מקרי על מצבת צוערי קורס קצינים תגלי (אולי להפתעתך) את אותם "מלח הארץ" הבזויים והגזענים לצד צוערים בני הציונות הדתית - כרוב הגדול של הקוראס, כך תגלי בכלל יחידות צה"ל המובילות את ההגנה, וככל שהיחידה איכותית יותר ותורמת יותר - תגלי זאת יותר. וגם בתשלום מיסיה של המדינה קבוצה זו מהווה נתח לא מבוטל. וכן, הגזענים הללו עסוקים בשאר הזמן לעשות לעצמם, אך לצד זאת גם לתרום לא מעט מעצמה למברה (מי בדיוק מהווה את מצבת כח האדם במכינות החילונית הקדם צבאיות שתורמות שנת התנדבות בין סיום התיכון לגיוס לצבא - ואלה שיוצאים לשנת שירות? - בנ"ל. ותנועות הנוער על תרומתן לחברה? ועוד  - כן, תתפלאי - ילדי אלה שתיארת. באופן הכי לא גזעני לפי חינוכם - בדקו נא איזה נוער עובד עם אתיופים בהתנדבות? - מכינות הקדם צבאיות החילוניות. הצופים. שנות שירות - ולא הנוער מההגדרות האחרות שהגדרת. מי עובד עם נוער צמי"ד? - בבקשה, כנ"ל. הנוער הבדואי ברהט? - נכון - נוער נחשון-שובל, עם חיות חוות הדובבדים - כן, גם. והרשימה עוד ענקיתתתת....) אז, ה"מלח הארץ" כפי שהגדרת - תורמים לא פחות ואולי יותר. גזענים לדעתי פחות מכולם. ונכון, לא נתקלים בגזענות כלפיהם.. גזענות? - לא מסכים. אפשר לבוא אליהם בטענות אחרות. | |
| שונרא החתול
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						מסמרון, אני לא מקבלת את הסליחה שלך כי היא לא נחוצה. ברור שהנושא קרוב מאוד ללבך ואתה גם מתמחה בו, 
						קורא דוחות של ועדות ועובר על סטטיסטיקות וכאלה.  אולי אתה בכלל עקרב שחור :-) וואי וואי וואי... אלה הכי קטלניים שיש. עכשיו כשאני חושבת על זה, מעולם לא תהיתי ביני לבין עצמי אם מישהו מחברי סימניה הוא ממוצא אתיופי. זה כל כך לא משנה וזה non issue מוחלט וזה הביטוי הכי כן ואמיתי לחוסר גזענות וקבלת כל אדם באשר הוא אדם. | |
| לי יניני
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						מסמר עקרב- זה אנושי לטעות... זה אנושי לבקש סליחה. אף אחד לא טלית שכולה תכלת 
						אין כזה דבר. זה לא אנושי יום נפלא לכולנו. | |
| לי יניני
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						סקאוט-לגבי הדירוג... הסבר שלי.
						הדירוג למעשה עומד בין 3 ל-4 כוכבים. ספר ביכורים ככל שיהיה - קשה לי לתת לו עדיין 5 כוכבים. 4 כוכבים - אני לא יכולה לתת לספר הזה משום שעדיין היה חסר לי הידוק בדמויות מסויימות לרבות מידע נוסף. מאידך, נגוסה כתב על העבר, על המסע, על התלאות, ומה עכשיו? מה הלאה? נגוסה לא מציע פתרון מעשי. הוא מבקש... גם אני חושבת שכדי ללכת עם גב זקוף, ראש למעלה, ואף למטה צריך לעשות משהו, ולכן הרושם שהתקבל הוא בכיינות. אלברט איינשטיין אמר: הדרך הנכונה לחנך בני אדם היא להיות להם לדוגמא. וזה בדיוק מה שחסר לי... מה הדוגמא שנגוסה נותן? מה הוא עושה כדי לשנות את המצב הנתון? יש מה לעשות בהחלט... רק הדיון הזה בין כולנו מוכיח שכן. מקווה שדברים אלה יגיעו אליך ואל יתרת הקוראים כמו שבדיוק הייתי רוצה. תודה רבה שקראת והתייחסת. | |
| מסמר עקרב
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						שונרא יקרה, למעשה,
						אני עצמי לא הייתי בדיוק טלית שכולה תכלת ואף אני התבטאתי בבוטות יתר, אז גם אני מבקש סליחה.  בעניין הקרדיט, הייתה לי מורה טובה ואני מודה לה מאוד! | |
| אפרתי
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						גלית, לא זה מה שאמרתי! מכיוון שכתבתי שההתנשאות (נקרא לזה כך, במקום גזענות) מופנית
						לכל הפלגים בחברה, שאינם שייכים למיינסטרים, היחידים שאינם נפגעים ממנה הם קבוצה קטנה ומזוהה היטב. עמיר הבין מכך, שהקבוצה הזאת, שנקראת לפעמים בעתונות "מלח הארץ" אינה לוקה בגזענות, ועל כך עניתי, שהם מאוד מאוד מתנשאים. לא שאחרים לא. וזה שאחרים מכנים אשכנזים בשמות או בסטריאוטיפים, זה פשוט מצחיק. זה נסיון עקר וחלש של האנדרדוג לפגוע בחזק ממנו. ואם אנשים עניים יגידו לעשירי הארץ שהם קרים ומתנשאים וגנבים וסנובים, זה יזיז להם? נו, ברצינות, אף אחד לא נעלב מזה. זה הנשק היחיד של החלש. בעצמי אמרתי, שכל אחד שסובל מגזענות, יתנשא על מי שחלש ממנו בפירמידה החברתית. ושונרא, הלוואי והיחס של החברה לערבים ולאתיופים היה שונה! ועוד משהו, אני מוכנה להשוות גם בין חרדים לערבים, ובעיתונות עושים זאת דבר יום ביומו. | |
| לי יניני
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						שונרא-תודה. אני מבינה מה הפריע לך וכסוקרת הבאתי את זעקתו של הכותב. את יכולה להסכים
						או לא להסכים. מאידך, ניכר על פי התגובות שלך שאת כנראה לא פוגשת את הקהילה האתיופית במהלך היום יום. אגב, אף מדינה בעולם לא מושלמת :-) יש כזה דבר בכלל? | |
| שונרא החתול
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						ישראל היא לא מדינה מושלמת. יש בה אנשים גזענים אבל היא לא מדינה גזענית והגזענות אינה ממוסדת.
						 מה שצרם לי בסקירה של לי זה שהיו בו טענות רבות. רבות מדי. כתבתי כבר שאם גורם חיצוני (או חוצני) היה קורא את הדברים, הוא היה מקבל רושם מוטעה שחוטא לאמת ואפילו קצת יורק בפרצופה של המדינה. אותי זה קומם והכעיס. אפרתי כתבה דברי טעם בעניין האפליה המתקנת שכל אחד יכול לעשות ביומיום בחלקת האלוהים הקטנה שלו, אבל ההקבלה בין ערבים לאתיופים קצת צורמת. לו אני אתיופית, הייתי נפגעת מעצם ההשוואה. אני והסובבים אותי מעולם לא נתקלנו באפליה או בגזענות כלפי אתיופים. כנראה הקהילה שלי היא דוגמה ומופת. מסמרונצ׳יק יקר שלי, סליחה על הציניות. לא התכוונתי להיות בוטה אלא רק צינית. כמה טוב שהצפיחית בדבש יצאה לגמלאות ואני מרשה לעצמי לקחת את הקרדיט על זה. | |
| גלית
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						העיקר שמצאנו את האשם
						אשכנזים לבנים ממרכז הארץ טיפל'ה שמאלנים . (כי שום חרדי מהפריפריה לא שם גדר בבי"ס של בנות יעקב בין "לבנות" ו "שחורות" כי שום מזרחי מעולם לא אמר "אשכנאצים ,קרים עם ילד וחצי וכלב שרבים על הירושה של סבא" רומני גנב,יקה פוץ,פולניה פרידג'ידית ,שאני אמשיך?) | |
| -^^-
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) | |
| -^^-
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) | |
| רחלי (live)
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						מסמר, זה לא קורה רק לאתיופיים!!!!! תפסיק! לא כל כתבה או ידיעה שמתפרסת בעיתון על האתיופיים מצריכה ממך לצאת עם החרב השלופה!
						לא רק האתיופיים מופלים! זה שהאתיופיים למדו לעשות "רעש" זה לא אומר שרק כלפיהם ישנה גזענות! קבל ממני סיפור קטן ותחליט בעצמך, אני מעסיקה מהמגזר הבדואי, אחד מהם, גשש, יוצא יחידה מובחרת, לאחר 8 שנות קבע, עזב את הצבא, הוא מועסק אצלי...כאשר הוא מגיע לאחד מהבסיסים הצבאיים אתה חושב שמישהו מסתכל על התעודה שלו? שמישהו מסתגל על זה שהוא שירת את המדינה? לא! כולנו מוכנסים בלי להסתכל אפילו בתעודת הזהות שלנו, והוא? הוא ממתין בש.ג לבירור, ולא מעט פעמים גם עושה אחורה פנה קדימה צעד ולא מורשה להכנס!!! אז תעשה לי טובה, לא כל ידיעה על איזה ילדון אתיופי שאמא שלו החליטה שבא לה שהוא ילמד דווקא בגן הזה או בבית הספר הזה ולא איכפת לה שכבר הכיתה או הגן מאוכלסים ב 35 ילדים ורצה לעיתון למרר על מר גורלה ועל הגזענות במדינת ישראל! כי גם לנו, כן הישראליים, האשכנזיים, המזרחיים, הרוסיים, ההודים, השחורים, אם אנחנו רוצים גן / ביה"ס מסויים ואין מקום מה לעשות? גם לנו אומרים לא!!! מה ההבדל? אנחנו לא רצים עם שלטים: גזענות. ועכשיו, אני מרשה לך לקרוא לי בכיף גזענית. | |
| -^^-
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						לי יניני, נשמע שדווקא התרשמת מהספר, אם כך, מדוע 3 כוכבים? [סתם מסקרן]
						
					 | |
| אפרתי
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						תודה, סקאוט.
						
					 | |
| -^^-
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						באתי רק לחזק את מה שאפרתי רשמה.
						"ש גזענות, ועוד איך. צריך לשפוט כל דבר לגופו של עניין ומה שאנחנו חייבים לעשות זו אפליה מתקנת. בעבודה שלי קיבלנו בחור ממוצא אתיופי לעבודה, גם אם כישוריו היו פחותים משל בחור אחר. וזה מה שכל אחד מאתנו חייב לעשות אם רק מתאפשר לו. אם כל מי שיכול יעשה אפליה מתקנת, נתקן משהו בבעיה החברתית הזאת. נכון שלא כל יום אנחנו מקבלים אנשים לעבודה, אבל יש הרבה מחוות קטנות שאנחנו יכולים לעשות כדי להראות התייחסות שיוויונית. אם יש שתי מוכרות בחנות, אני אפנה לבחורה האתיופית, אם יש שני רוקחים אני אעמוד בתור של הרוקח האתיופי, אם יש כמה מקומות ישיבה באוטובוס, אני אתיישב ליד הבחורה האתיופית. וכל מה שכתבתי פה תקף גם לגבי בחור או בחורה ערביים. אלה מחוות קטנות ובלתי חשובות, אבל הן חשובות לי. דרכן אני אומרת לזר, לאנדרדוג, למיעוט, הנה, אני מחשיבה אותך כמו את המיינסטרים. אני אספר פה סיפור קטנטן. ביום השני של ראש השנה נסעתי עם אמי לבית החולים. היינו בחג בירושלים, ובכל מקרה, נסענו באמבולנס בלי טלפון סלולארי ובלי כלום. כשיצא החג הייתי צריכה להתקשר לבני משפחה כדי להגיד מה המצב ואיך אנחנו פועלים הלאה. למי ניגשתי כדי לבקש להשתמש בטלפון הנייד שלו? כן, לבחור הערבי שישב לא רחוק ממני. תגידו, למה אליו? היו הרבה יהודים בחדר המיון (וגם הרבה ערבים), אלא שבפנייה האנושית הפשוטה הזאת, ובקשר שנוצר בשעות האלה של מוצאי החג, שבו הוא השאיל לי את הטלפון שוב ושוב וגם הודיתי לו שוב ושוב והוא קיבל מאיתנו איחולים לרפואה שלמה, וכל מי שבא במוצאי החג, בעלי ואחי, כולם הודו לו מאוד, ולארוסתו שבאה, אמרתי שהיא בחרה היטב. פכים קטנים, לכאורה מה קרה? נוצר קשר קטנטן, אנושי, שאומר, כולנו פה בחדר המיון, כולנו בני אדם. הרופא הערבי, האח הערבי, פקידת הקבלה הערביה וכו'. אני לא יכולה לעשות מהפכות, אין בכוחי. אבל בחיי היומיום אני מנסה עד כמה שאפשר להשליט את האנושי במחוות קטנות שאומרות, אני יודעת שאתה מרגיש חריג, אבל הנה, כולנו בני אדם. " מורידה בפניך את הכובע. | |
| מסמר עקרב
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						
						אולי מתי שתפסיקי להתבטא בציניות בוטה תוך הפגנת חידודים לשוניים ותואילי להתייחס לדברים בצורה עניינית. צפיחית בדבש? בדימוס. | |
| שונרא החתול
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						צריך כישרון מיוחד כדי לעצבן את הצפיחית בדבש של סימניה.
						  מסר״ב, סליחה שעיצבנתי. סליחה שלגלגתי וסליחה שלא נתתי כבוד לשופטת הבכירה שכתבה את הדוח. היא לא אחת משתי השופטות האתיופיות, נכון? כי אז אני אהיה גם מזלזלת וגם גזענית. ועכשיו אני אלך לעמוד בפינה עם הפנים לפח. תודיע לי מתי אני יכולה לחזור למקום. | |
| מסמר עקרב
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						
						עמיר, חולק עליך. מי שמשקיע מצליח, כפי שכתבת. נו, אלא אם כן אפליה, קיפוח וגזענות מונעים זאת ממנו. דוח פלמור קובע כי בתחומי החינוך והרווחה נמצאו פרקטיקות מפלות והחלטות מוטות, שמתקבלות על-ידי אנשי מקצוע מתחומי החינוך והרווחה. כך, למשל, הוצגו מקרים של אי קבלת תלמידים לבתי-ספר מנימוקים שאינם מן העניין, סירוב לרשום תלמידים בחינוך הממלכתי-דתי, אי הסכמה של הורים לשלוח את ילדיהם לפעילויות שמשתתפים בהם ילדים יוצאי אתיופיה, וכיו"ב. בנוסף, נשמעו טענות על הפניות יתר לחינוך המיוחד או לפנימיות. עובדות אלה, קובע דוח פלמור, גורמות לתחושות קשות בקרב יוצאי אתיופיה ופוגע בצעירים מקרבם בכך שלא ניתנת להם האפשרות לממש את הפוטנציאל הגלום בהם במסגרות חינוך ראויות. | |
| אפרתי
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						לא, עמיר, הם גזעניים, ועוד איך!
						הם הציבור שלא סובל מגזענות בעצמו, כי הוא נעלה. זה בדיוק כמו הוואספ האמריקאי.A white Protestant of Anglo-Saxon  
					 | |
| (לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						אפרתי, אז את אומרת 
						שאנחנו כמדינה - חברה גזענית (זה נכון, כנראה) והאנשים (הלא רבים בסך הכול, לטענתך) השייכים למיינסטרים והם חילוניים, לבנים, משכילים, טיפה שמאלנים, כאלה שנולדו במרכז הארץ - הם הציבור שאינו גזעני. יכול להיות שאני מסכים איתך. | |
| אפרתי
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						ולייב לא צודקת? יש גזענות גם כלפי עדות המזרח, כן, כן, גם היום.
						וכלפי עולים מרוסיה הלבנה. ועוד יותר כלפי עולים ממדינות ברית המועצות שהם קצת כהים. ויש גזענות כלפי חרדים. וכלפי מתנחלים. ובכלל, תהיתם פעם כמה אנשים שייכים למיינסטרים והם חילוניים, לבנים, משכילים, טיפה שמאלנים, כאלה שנולדו במרכז הארץ ולא סובלים מאפליה? לא כל כך הרבה. האמת? המועמדות של טראמפ מוכיחה עד כמה אנשים תומכים בגזענות. ועוד יותר אמת? רבים רבים מתומכי טראמפ הגזעניים, בעצמם נחשבים לאנשים נחותים על ידי בוחריה המשכילים של קלינטון. ללמדכם, שכל מי שסובל מגזענות מפעיל גזענות על מישהו אחר שנמצא קומה אחת מתחתיו בפירמידה האנושית. | |
| (לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						נתפסתם לדוגמת שתי השופטות - דוגמא לא מוצלחת -
						מה זה "רק" שתי שופטות? נהפוכו - דווקא שתי שופטות זו גאווה גדולה לעדה האתיופית (אם קושרים אותן לעדתיות - ומי מכם שקשר כבר ערך אפליה) משום שעם המספר המצומצם בכלל של שופטים מכהנים במדינת ישראל בכל מערך בתי המשפט - שתיים אתיופיות זה יפה מאוד (למעשה ההערכה והצלחה לנשים עצמן. לטעמי, ללא קשר לעדה, זו הייתה עבודה שלהן להגיע לשם. כמו גם שתי חברות מועצת תל אביב ממוצא אתיופי - כנ"ל. הדוגמאות לאפלייה או שוני, אם בכלל, צריכות לבוא מתחומים אחרים - אם ישנם. ונכון, אדם צריך ראשית לעשות לעצמו עשה ולא מצליח בגלל חסימה חברתית - יכול לבוא בטענות. מדוע לתלות הצלחות/כשלונות בעדתיות, ולא באדם? לעומת זאת, כן אפשר לתלות קושי עדתי אם אכן נכונה הטענה כי סלקטורים מסוימים לא יכניסו "שחורים" למועדון, וכאן אני מתחבר להערה של אפרתי. ומקרים כדומה, אם ישנם. מסמר, אני חולק עליך - מי שמשקיע מצליח. מה קשור הצבע? מי שקושר את הצבע - הוא זה שמפלה, ואם אומר קבל עם - מוריד את הביטחון ומכאן את הרצון להשקיע - וזה נכון לסביבת גידול. אבל לבוא מראש ולהגיד אני לא אשקיע - כי לא אצליח - כי אני אתיופי / בדואי / עולה מרוסיה שחי בנתיבות / או ניצול שואה בשנות החמישים בחיפה - ואנחנו מקופחים - ברי הם בעצם התנהגותם מלאים בתחושת טעוני טיפוח והם, אלה שמקפחים את עצמם, משאירים את עצמם שם,וגורמים לחלק מהחברה לראות אותם שם, למעט נשים וגברים כמו אותן שופטות, חברות מועצה... נכון הוא שמאז קום המדינה - כל עליה זכתה להיות "מקופחת" או זרה שלקח לה זמן להיטמע ןלהתקבל ע"י החברה, בעיקר אגב ע"י בני העלייה מהמוצא האחר שהגיעו בדיוק לפניה. ייתכן שהאתיופים בולטים יותר מבחינה זו בגלל צבעם. | |
| לי יניני
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						לייב, הפעם אני עם מסמר עקרב. המילה להתבכיין אינה במקומה ואין לי מושג למה היא
						נדבקה אליך. | |
| מסמר עקרב
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						
						לייב, "מי שמשקיע מצליח", ממש כפי שכתבת. אלא אם כן הוא שחור. מי שרוצה לצאת החוצה ולהתקדם לא בוכה ולא מבכה על "מר עדתו", הוא יוצא, נלחם ועושה - אלא אם כן הוא נתקל באפליה, בקיפוח ובגזענות שמונעים זאת ממנו. "מספיק להתבכיין" היא אמירה שקשה לי לקבל. גילויי התנגדות כנגד אפליה, קיפוח וגזענות אינם "התבכיינות" אלא מחאה מוצדקת. | |
| לי יניני
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						live-התשובה שלי בנ"ב של הסקירה... לכאן ולכאן ולשני הצדדים! ליל מנוחה יקירה
						
					 | |
| רחלי (live)
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						לי יניני, יקירה, לא רק לאתיופיים אנחנו כמדינה לא עושים מספיק, אלא לכל שאר בני העדות! 
						כוונתי הייתה שכן, דיי להתבכיין, דיי להצטייר כמסכנים, נכון יש סלקציות, יש גזענות, יש הכל....אבל להתבכיין לא יעזור! צריך לעשות. | |
| אפרתי
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						אתה כנראה צודק. זה בדיוק כמו השחורים בארצות הברית. היד קלה על ההדק והאלה מרביצה
						יותר מהר ויותר חזק. 
					 | |
| רחלי (live)
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						מסמר, תעודת העניות היא לא למדינת ישראל אלא לאדם / העדה עצמה!!!!! 
						לא הבנתי למה בדיוק תעודת עניות? כי מה? כי יש רק שתי שופטות אתיופיות? אוליי חשבת לרגע שרק השתיים הללו השקיעו ונתנו את כל הכוח להצליח?  זה מצחיק, בשכבה של הבת שלי יש 200 ילדים!!!! מעורבבים מכל העדות ומכל המינים, עכשיו נשאלת השאלה אם רק 20 ילדים יעלו ויעברו את הבגרות ב 5 יח"ל מתמטיקה מזה אומר? שלמזרחיים לא נתנו צאנס? שלרוסים יש פרוטקציה? שלאשכנזיים יש פריבילגיה? שאת ההודים לא אוהבים? שעל האתיופיים יש סטיגמה? מה? אני אענה לך! מי שמשקיע מצליח נקודה! מי שרוצה לצאת החוצה ולהתקדם לא בוכה ולא מבכה על "מר עדתו" יוצא נלחם ועושה! אין ספק שיש גזענות אבל הגזענות קיימת לכולם ללא יוצא דופן, זה שהאתיופיים סוף סוף החליטו לצאת החוצה בפומביי כל הכבוד להם, אבל עכשיו זהו! מספיק להתבכיין! | |
| מסמר עקרב
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						
						אכן, שיעור האסירים והפשיעה גבוה בקרב העדה בלי שום פרופורציה, וזה ביטוי, ועוד איך ביטוי של גזענות. לפי נתוני משרד המשפטים, ב-2015 אחוז כתבי האישום נגד יוצאי אתיופיה היה גבוה יותר מפי שניים משיעורם באוכלוסייה, ועמד על 3.5%. נתוני המשרד מעידים כי שיעורם של הקטינים יוצאי אתיופיה מכלל הקטינים שנפתחו נגדם תיקים בישראל עלה בהדרגה בשנים האחרונות. בשנת 2014 שיעורם עלה ל-7.3%, בשנת 2015 הם היו 7.6% מהקטינים, ובשנת 2016 אחוז כתבי האישום נגד קטינים יוצאי אתיופיה היה 8.5% - יותר מפי ארבעה מחלקם באוכלוסייה הכללית!!! בנוסף, אחוז הקטינים יוצאי אתיופיה הנשלחים לרצות עונש מאסר בפועל הוא כמעט פי עשרה (!!!) משיעורם באוכלוסייה - 18.5%.  עכשיו נשאלת השאלה הקריטית: מדוע, לעזאזל, זה קורה? האם לא עומדים מאחורי המספרים המצמררים האלה ביטויי גזענות קשים, מגמתיים ועקביים של המשטרה נגד בני העדה? שימי לב להתבטאות המצמררת והאיומה של מפכ"ל משטרת ישראל, 2016: "מטבע הדברים, שוטרים חושדים בהם יותר". ואם במפכ"ל נפלה שלהבת, אני לא רוצה לחשוב אפילו על מעלליהם של השוטרים הפשוטים ששומעים את האמירה המחרידה הזו. | |
| אפרתי
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						מסמר, קביעת הגזענות על סמך שיעור בני העדה באקדמיה, במערכת המשפט וכו' היא לא מדוייקת.
						צריך להתחיל מההתחלה, כמה מועמדים אתיופים יש לכל משרה רמה ואיזה שיעור מהם מתקבל. אולי המדינה אשמה שהחינוך שלהם לוקה בחסר, או שאין יותר אקדמאים, אבל אם אין מועמדים, אין אפליה. שיעור האסירים והפשע גבוה בקרב העדה בלי שום פרופורציה וזו שוב לא בעיית גזענות, אלא בעיה של שבר חברתי ודתי, שנוצר על רקע של קשיים תרבותיים וקשיי הגירה. גזענות בהשכרת בתים, יש. במכירת בתים, יש. בקבלת מועמדים לעבודה, יש. | |
| לי יניני
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						אפרתי כמה שאת צודקת! כל מילה שלך בסלע... 
						והסיפור שהבאת כאן על ראש השנה. כל כך מדגיש את מה שאני חושבת שכולנו צריכים לעשות.  הזכרת לי, שאבי היה על ערש הדווי לפני 15 שנה... מי את חושבת שניגש אליו בשעות האחרונות? רופא ערבי! ומי טיפלה באימא שלי בימים האחרונים שלה כשהיא התקפלה מכאבים בגלל שהסרטן אכל אותה? אחות ממוצא אתיופי שנתנה לה את "הסם" מורפיום! כולנו בני אדם! מסכימה איתך את ואני לא יכולים לעשות מהפכות אבל ביום יום שלנו ובמחוות הקטנות כן כן יש מה לעשות. תודה שקראת את הסקירה והתייחסת. לילה טוב | |
| מסמר עקרב
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						
						שונרא, אם המילה "גזענות" היא בילט אין בכותרת, יש דברים בגו. אני מניח שלא קראת את מאה שלושים וחמישה העמודים שמרכיבים את הדוח ואשר מוכיחים בצורה נחרצת וחד משמעית שקיימת תופעת גזענות חריפה כלפי יוצאי אתיופיה בישראל 2016. את מתייחסת אל מילותיה של אמי פלמור "הם שחורים אבל שקופים" בציניות בוטה, כאל "שנינות מילולית", כביכול. בין אם מדובר בשנינות אמתית או בהתחכמות לשונית שהיא מטופשת בעינייך, מאחורי המילים הללו מסתתרת אמת כאובה ועצובה מאוד. וחוץ מזה, אני מציע לך לתת מעט יותר כבוד למי שהיא שופטת בכירה ומנכ"לית משרד המשפטים. הקביעה שלי שצריכות להיות הרבה יותר משתי שופטות אתיופיות אכן מתבססת על סטטיסטיקה השוואתית ביחס לשיעור השופטים בני עדות אחרות, והיא עולה בקנה אחד עם סטטיסטיקות השוואתיות רבות נוספות אשר מעידות עדות ניצחת על תופעת האפליה והגזענות כלפי יוצאי אתיופיה. למשל, מספר העצורים והאסירים האתיופיים איננו פרופורציונלי ביחס לשיעורם באוכלוסיה, ולהבדיל, כמובן, מספר הסטודנטים יוצאי העדה איננו תואם את היחס שאמור היה להיות בהתאם לשיעורם באוכלוסיה. אפרתי, אני מצדיע לך, כמו תמיד, ויותר מתמיד. | |
| אפרתי
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						יש גזענות, ועוד איך.  צריך לשפוט כל דבר לגופו של עניין ומה שאנחנו חייבים לעשות זו אפליה 
						מתקנת. בעבודה שלי קיבלנו בחור ממוצא אתיופי לעבודה, גם אם כישוריו היו פחותים משל בחור אחר. וזה מה שכל אחד מאתנו חייב לעשות אם רק מתאפשר לו. אם כל מי שיכול יעשה אפליה מתקנת, נתקן משהו בבעיה החברתית הזאת.  נכון שלא כל יום אנחנו מקבלים אנשים לעבודה, אבל יש הרבה מחוות קטנות שאנחנו יכולים לעשות כדי להראות התייחסות שיוויונית. אם יש שתי מוכרות בחנות, אני אפנה לבחורה האתיופית, אם יש שני רוקחים אני אעמוד בתור של הרוקח האתיופי, אם יש כמה מקומות ישיבה באוטובוס, אני אתיישב ליד הבחורה האתיופית. וכל מה שכתבתי פה תקף גם לגבי בחור או בחורה ערביים. אלה מחוות קטנות ובלתי חשובות, אבל הן חשובות לי. דרכן אני אומרת לזר, לאנדרדוג, למיעוט, הנה, אני מחשיבה אותך כמו את המיינסטרים. אני אספר פה סיפור קטנטן. ביום השני של ראש השנה נסעתי עם אמי לבית החולים. היינו בחג בירושלים, ובכל מקרה, נסענו באמבולנס בלי טלפון סלולארי ובלי כלום. כשיצא החג הייתי צריכה להתקשר לבני משפחה כדי להגיד מה המצב ואיך אנחנו פועלים הלאה. למי ניגשתי כדי לבקש להשתמש בטלפון הנייד שלו? כן, לבחור הערבי שישב לא רחוק ממני. תגידו, למה אליו? היו הרבה יהודים בחדר המיון (וגם הרבה ערבים), אלא שבפנייה האנושית הפשוטה הזאת, ובקשר שנוצר בשעות האלה של מוצאי החג, שבו הוא השאיל לי את הטלפון שוב ושוב וגם הודיתי לו שוב ושוב והוא קיבל מאיתנו איחולים לרפואה שלמה, וכל מי שבא במוצאי החג, בעלי ואחי, כולם הודו לו מאוד, ולארוסתו שבאה, אמרתי שהיא בחרה היטב. פכים קטנים, לכאורה מה קרה? נוצר קשר קטנטן, אנושי, שאומר, כולנו פה בחדר המיון, כולנו בני אדם. הרופא הערבי, האח הערבי, פקידת הקבלה הערביה וכו'. אני לא יכולה לעשות מהפכות, אין בכוחי. אבל בחיי היומיום אני מנסה עד כמה שאפשר להשליט את האנושי במחוות קטנות שאומרות, אני יודעת שאתה מרגיש חריג, אבל הנה, כולנו בני אדם. | |
| לי יניני
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						שונרא-בואי נסכים שאנחנו לא מסכימות... ונמשיך להיות חברות טובות... :-)
						
					 | |
| לי יניני
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						שונרא-אני לא מגלגלת אחריות על אף אחד ובטח לא עליך!  המקום הזה הוא לדו-שיח תרבותי
						אין כאן דברים אישיים. כל אחד מביע את דעתו שלו.  המשפט שכתבתי... נשמע ולא המצאתי אותו. את יודעת כמה פעמים נתקלתי בכך שלא רוצים להשכיר דירות לשוכרים ממוצא אתיופי בגלל צבע עורם, או יש להם מאכלים עם ריח שונה? אני יכולה לספר לך שבמסגרת העיסוקים שלי כיו"ר ועד בית של בניין גדול, ומנהלת קבוצת פייסבוק שכונתית המונה כ-500 דיירים שאני נתקלת בכך. בעלי דירות פונים אלי ובפירוש לא רוצים להשכיר את הדירות שלהם לאתיופיים. למה? אני כבר לא מדברת על מסגרות נוספות שאני קשורה אליהן וניתקלת בכך. אז לא הכל שחור ולבן... נכון? יש גם פינות ורודות... אבל הן עדיין נקודות אור מועטות. | |
| שונרא החתול
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						מינו אותה לכתוב דוח כשהמילה "גזענות" היא בילט אין בכותרת, אז היא מצדיקה את התפקיד.
						 ואיזו שנינות מילולית היא הפגינה: הם שחורים אבל שקופים. ממש סלוגן בחירות. ומאיפה הקביעה שהיו צריכים להיות הרבה יותר משתי שופטות אתיופיות? זה מבוסס על סטטיסטיקה השוואתית ביחס לשיעור השופטים בני עדות אחרות או זה סתם נשמע פוליטקלי קורקט ומחבק ומקבל ומכיל וכל זה. | |
| לי יניני
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						מסמר עקרב! כל הכבוד לך עומדת מאחורי כל מילה שכתבת כאן!!! תותח
						
					 | |
| לי יניני
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						live- ... לא מבינה למה נתפסתם להתבכיינות. בסך הכל הסופר רוצה שהתייחסו לעדה 
						האתיופית כמו לכול שאר העולים שעלו לישראל. הוא לא מתלונן הוא מבקש... עובדה הוא עצמו שירות בצה"ל חמש שנים, מתגורר בחיפה ומצליח מאוד.  בתוך הספר הוא גם פונה לעדה שלו...תקראי מה שכתבתי לשונרא. ומאידך גיסא, אני עומדת מאחורי דבריי ולדעתי אנחנו עדיין לא עושים מספיק. מלבד השופטת האתיופית יש עוד רבים אחרים ומוכרים פחות,קצינים בצבא, אפילו הקריין האתיופי בטלבזיה שמופיע מעת לעת גם הוא חמוד. לכן גם כתבתי במשפט הסיום שלי: "אם רוצים אין זו אגדה"... עכשיו נרגעת? :-) אוהבת אותך! עשית לייק? חה חה חה | |
| שונרא החתול
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						צר לי שאת איכשהו מגלגלת את האחריות עלי כי זה לא הדבר היחיד שקלטתי.
						 קראתי את הסקירה שלך בעיון ובעניין וקלטתי גם את תלאות המסע שלהם לארץ. עם זאת, הדבר העיקרי שקלטתי הוא הטענות כי הן נכתבו שוב ושוב. סלקטורים במועדונים זו לא דוגמה מייצגת של ישראל ואת המשפט שכתבת אני מעולם לא שמעתי. יכול להיות שמי שמינו עצמם לנציגים ומתיימרים לדבר בשם העדה כולה גורמים יותר נזק. | |
| מסמר עקרב
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						
						לא מסבירים להם פנים, שונרא? ומה דעתך על גזענות מכוערת, מגמתית, עקבית, יום יומית? דבר אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים, בפתח דבריה במסגרת הגשת הדוח למיגור הגזענות נגד יוצאי אתיופיה. ציטוט, מילה במילה: "במהלך עבודתם, נאלצו חברי הצוות להישיר פעם אחר פעם את מבטם אל הראי שהציבה בפניהם קהילת יוצאי אתיופיה בישראל, ולהתמודד עם המציאות העגומה. מציאות בה נער וגבר אתיופי מדווחים על תחושת חוסר ביטחון, כאשר הם מתהלכים ברחובות העיר, וחשופים, כדבר שבשגרה, להתנכלות והטרדה על רקע תיוגם כ- "חריגים בנוף". מציאות בה לא פעם נערה ואישה אתיופית אינן זוכות ליחס שווה ומכבד. מציאות בה אזרחינו שחורי העור הם הבולטים ביותר והמזוהים ביותר במרחב, ולצד זאת, שקופים בכל כך הרבה מובנים אחרים." קישור לדוח המלא: http://www.justice.gov.il/Pubilcations/Articles/Documents/ReportEradicateRacism.pdf לייב, השופטת האתיופית הראשונה (למעשה, שתיים ראשונות) זו לא תעודת כבוד, זו תעודת עניות. היו צריכים להיות הרבה יותר. | |
| רחלי (live)
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						לי יניני...כמו תמיד ביקורת מפורטת ועניינית...אך אני הפעם דווקא מסכימה יותר עם שונרא...
						העדה האתיופית כמו שאר העדות לדאבוננו מתעסקת רוב הפעמים "לקחו לי" "גזלו לי" וכולי.. יש מתוך העדה אנשים מדהימים שלקחו את המושכות ואמרו תודה והצליחו...ראי את השופטת האתיופית הראשונה..אי אפשר כל הזמן להתבכיין ולהאשים את השד העדתי..עד היום האנס קצב בוכה ומתבכיין שרק בגלל שהוא מזרחי... דיי להתבכיינות שכל אחד ייקח אחריות על מעשיו ועל חיו ועל עתידו וישנה!!! | |
| לי יניני
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						שונרא צר לי שזה הדבר היחידי שקלטת מהסקירה שלי. 
						בהחלט אני חושבת שאנחנו לא מסבירי פנים לעדה הזו.  כמה פעמים לא הכניסו חיילים ממוצא אתיופי למועדונים כי צבע עורם שחור? כמה פעמים שמענו את המשפט הזה אני לא אוהבת ולא רוצה שחור בסביבה שלי? בואי לא נהיה פתאום "חמודים"... יש לנו מה לתקן. ומאידך גם להם יש מה לתקן ולזה אני כן מסכימה. באחד הפסקאות אומר הסופר ונכון וטוב שהוא עשה כך: "יש בקרבנו אנשים צעירים ומוכשרים שצריכים ליטול יוזמה ולהיות דוגמא לכולם. עלינו לעשות למען עצמנו ולא לחכות שאחרים יעשו בשבילנו". ... ואת המשפט הזה הסופר כותב לעדה האתיופית שמשם הוא הגיע.... | |
| לי יניני
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						מסמר עקרב... אתה ממש לא מסמר קטן. תודה רבה לך 
						
					 | |
| שונרא החתול
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						לו אני חייזר שקורא את מה שכתבת כאן, 
						אני חושב לעצמי שמדינת ישראל היא מקום מאוד מאוד מאוד רע לאתיופים ושהישראלים הם מאוד מאוד מאוד רעים לבני העדה האתיופית. הם לא עושים מספיק, לא מחבקים אותם, לא מסבירים להם פנים. בני העדה מרגישים זרים, ורק אם יפגינו הם יקבלו יחס הוגן וייזכו לצדק. מזל שאני ישראלית שחיה כאן ויודעת כמה שזה לא נכון. סופה לנדרובר שהייתה שרת הקליטה הביעה פעם את כעסה על בני העדה ואמרה להם במענה לטענותיהם שלפעמים צריך גם פשוט לדעת להגיד תודה. כולם נורא כעסו עליה וצקצקו שפתיים: איך היא מעזה לומר דבר כזה? האמת היא שיש צדק מסוים בדבריה. יש גבול גם להתבכיינות. לא הכל שחור וצריך גם להכיר תודה. | |
| מסמר עקרב
					(לפני 8 שנים ו-11 חודשים) 
						כבשת אותי. חיבוק גדול ממסמר קטן. 
						
					 | 
			
			25 הקוראים שאהבו את הביקורת
		
	
		 
		 
		 
			
 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		