ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שני, 30 בנובמבר, 2015
ע"י מיכאל
ע"י מיכאל
אלן דרשוביץ פרופסור למשפטים אמריקאי יהודי שעסק במשפט בפועל כסניגור של ידוענים אמריקאים. ומצא זמן גם לשלוח ידו בכתיבה.
מזכה אותנו בספר על גיבורי התנך ולא רק עליהם. בוחר ב"ידוענים" שבהם. כותב על אבות האומה.וגם על קודמים להם קין, הבל, למרות שלא היה נכח אישית בזמנם יש לו מה לומר בנושא בשנינות יהודית טיפוסית.
נאשם מרכזי הוא הקב"ה (חסר הניסיון) מרבה לטעות וזוכה לנחת זרועו של האדון דרשוביץ.
גם גבורי תנ"ך נוספים עוברים תחת שבט ביקורתו ואינו מקל עליהם. הוא מציג את מעשיהם כפי שנראים במשפט המודרני. בחלק הראשון בוחן משפטית את איומו של אלוקים על אדם וחווה כי ימותו אם יוכלו מפרי עץ הדעת, ואת אי קיום האיום לאחר חטאם, יציאתו של קיין מרצח הבל ללא כל עונש ממשי בעיתית בעיניו מאד, העונש הקולקטיבי שהטיל אלוקים על בני דור המבול, חיסול אנשי סדום ועמורה על נשיהם והטף, מעשיהן של בנות לוט באביהן, עקידת יצחק על ידי אברהם שמבחינת דרשוביץ היא ניסיון נסיון לרצח, רמאותו של יעקב את עשיו אחיו בעניין הבכורה, אונס דינה ורצח אנשי שכם על ידי אחיה, מעשה תמר עם יהודה, ומעשה יוסף ואחיו. כל אלו עומדים בפניו כנשפטים.
הנימוק המקל שדרשוביץ לזכותם היא התייחסות לתקופה כתקופה שבה עדיין לא היו חוקים.לא היה ניסיון משפטי. הוא מצביע על ההתלבטויות והקשיים המוסרים כשהנורמות השיפוטיות והחוקים עדיין אינם קיימים. מי הדיין על סמך מה פוסק? מי בודק את מעמדו של הנתבע? אלו מוצגים לנוכח המשפט החוקתי.
אלוהים אשם בכך שאסר על אדם וחווה את תשוקה ואיים עליהם שרירותית בעונש מוות. לזכותו הבין אם כי באיחור שלא אפשרי לגזור על הציבור גזירה שאיננו יכול לעמוד בה, והדרישה מהאנושות להימנע מתאוות הידע הלמידה הסקרנות ועוד אינה מציאותית. ושהחוק חייב לעמוד בסטנדרטים שהציבור יהיה מסוגל לעמוד בהם.
אלוהים מואשם גם בכך שהתייאש מדור המבול מהאנושות כולה. ובוחר בפיתרון קיצוני מוטעה לטעם דרשוביץ עונש מוות קולקטיבי המוטל על כל בני האדם, החוטאים, הישרים, הנשים והטף, ואפילו על החיות במה חטאו הן? אלוהים פועל ולאחר מעשה שוב חוזר ומסכים כי יותר לא ישתמש בעונש שכזה ולא יביא מבול על הארץ.
ושוב מסתבך גם עם אנשי סדום כאן אברהם (שקודם לכן נאשם אצל דרשוביץ בניסיון רצח) מבחין בחוסר הצדק ומונע ממש ברגע האחרון שוב עונש הקולקטיבי שפוגע בצדיקים-חפים מפשע.
כפי שציינתי גם יעקב עומד בבית דינו של דרשוביץ כך גם יוסף ואחיו דרשוביץ מרכך וכאמור מסביר את המעשים בטיעון שבעולם שאין בו חוקים,אין ברירה ו"כל דאלים גבר", ההישרדות מחייבת לפעול בדרכים שכאלו.
חשוב:
לטענתו עשרת הדברות הם תוצאה מתבקשת מסיפורי האבות. הוא מוצא לכל דיבר מוצא ממקור-בסיפורי המקרא מכאן שצדק נובע מניסיון החיים. (כך לטענתו נוצר צדק משפטי).
לדעתו גם מידתיות המשפטית שהיא ערך חשוב במשפט מיוצגת ב"עין תחת עין" והיא תוצאה של חוסר מידתיות שפגנו בה בסיפורי בראשית, עין תחת עין לא בהכרח כלשונו.
דרשביץ מרחיב ומביא דוגמאות מההסטוריה היהודית , מהמיתולוגיה, וממקרים שבהם עסק הוא עצמו כפרקליט ועושהזאת כהשה"אידישקייט" "נוטפת" מביו אצבעותיו.ובאה לידי ביטוי בלשון ציורית ועשירה. לזכותו מדגיש שאינו מומחה למקרא ולפרשנויותיו ומגביל עצמו בתחום זה. בכך מונע מעצמו כניסה ל"פרדס" שלא בטוח שהיה נחלץ ממנו בשלום.
הספר מתורגם מאנגלית ועוסק בחלקו במובאות שמקורם בעברית המעברים הללו אינם מיטיבים עם התרגום.
למרות זאת "צדק מבראשית" של אלן מ' דרשוביץ - (שימו לב ל"דרשה" שבשם משפחתו) הוא בהחלט ספר של דרשן יהודי משכיל מודרני ודעתן.
.
8 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של מיכאל
» ביקורות נוספות על צדק מבראשית - עשרה מעשי אי-צדק בדרך לעשרת הדיברות ולמשפט המודרני
» ביקורות נוספות על צדק מבראשית - עשרה מעשי אי-צדק בדרך לעשרת הדיברות ולמשפט המודרני
טוקבקים
+ הוסף תגובה
בת-יה
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
קצת מוזר לכרוך את אלוהים ובני האדם תחת אותה גלימה של צדק משפטי - אבל שיהיה.
|
|
מיכאל
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
אני חושב שהנושא מענין.
בכלל הספרים שלו אמורים להיות מענינים - קראתי רק את זה.
|
|
מורי
(לפני 9 שנים ו-9 חודשים)
יופי של סקירה. ספר מסקרן.
|
8 הקוראים שאהבו את הביקורת