ביקורת ספרותית על יותם - בראשית # מאת אריאל בר
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 15 באוקטובר, 2015
ע"י תמיד קוראת


פרק ו' בספר שופטים ,קם לתחיה בספרו המקסים של אריאל בר.
הסופר אריאל בר הצליח להחיות בפני הקורא של המאה 21 פרק בהיסטוריה של העם היהודי בכניסתו לארץ בתקופת שפוט השופטים. הספר מתאר את התקופה של יואש בן העזר מעופרה, משפחתו , בניו ובעיקר את חייו של גדעון בן יואש. הספר מסופר על ידי בנו הצעיר של גדעון , יותם.
הסופר בר, שילב בכישרון רב בין האמת כפי שהיא כתובה בספר שופטים לבין תיאורים של אירועים דימיוניים שהמציא , הסופר מתיחס בסוף הספר לעניין האמת והבדיה בספר . כל אלו לא פגמו בתיאור העלילה ולאמינותה , להיפך, הוסיפו לו נפח רחב ועניין. המסקנה שעולה מקריאת הספר שכמו אז גם היום לא השתנה הרבה מבחינת אופיו והתנהגותו של האדם בחברה, מעשי המלחמה, רצח , תככים ,רמאויות וכל מיני תועבות. כמו אז גם היום שכם היא מקום של פורעניות. מסקנתו שך אריאל בר : "אנשים אף פעם לא לומדים מדברי הימים, חוזרים הם על אותן טעויות בשיטתיות מתסכלת" (עמ'98). מקום מרכזי בסיפור תופס גם דמותו של פורה, כותב תולדות המשפחה שהיה מצוי בכל קורות ורזי המשפחה .
לדעתי שם הספר היה צריך להיות "גדעון" ולא יותם. אמנם המספר של הסיפור הוא יותם ,אך עד עמוד 300 לערך כל הספר נסב על דמותו של גדעון מנערותו ועד מותו .
קריאת הספר היתה חוויה סוחפת. אי אפשר היה להניח את הספר מהיד. מומלץ.
8 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אברהם (לפני 10 שנים)
"אנשים אף פעם לא לומדים מדברי הימים, חוזרים הם על אותן טעויות בשיטתיות מתסכלת" .
כתבתי פעם: "שהדרך לתקן טעויות או שגיאות היא לחזור עליהן שוב ושוב, עד שהן הופכות לאמת צרופה, או, למצער, להרגל בל יגונה.

כתיבת ספרים מסוג זה, מלבד הערך הספרותי החשוב שלהם, יש בהם הנגשה והחייאה עבור ציבורים (שלא ממש קוראים תנ"ך "קם לתחייה" בלשונך). של אירועים חשובים בתולדות העם היהודי, עם כל ה"מסביב" כפי שתיארת.

ביקורת טובה מאוד.
אהבתי





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ