ביקורת ספרותית על יצא לתרבות רעה - אלישע בן אבויה - 'אחר' מאת נורית בארי
הביקורת נכתבה ביום שלישי, 9 ביוני, 2015
ע"י mano4now



יצא לתרבות רעה – אלישע בן אבויה – "אחר" מאת נורית בארי הוצאת ידיעות ספרים
הספר נכתב על אחת הדמויות המרתקות מהעולם התלמודי. אלישע בן אבויה חי אחרי חורבן בית שני. הוא השתייך לדור השלישי של התנאים והיה מקבילו של רבי עקיבא. אגב, שניהם היו המורים של רבי מאיר בעל הנס.
אלישע בן אבויה היה אחד מגדולי דורו וכך נאמר עליו במדרש על מגילת רות שנכתב בתקופת האמוראים.
"אָמְרוּ עָלָיו עַל אֱלִישָׁע בֵּן אֲבוּיָה, שֶׁלֹּא הָיְתָה הָעָזַרָה נִנְעֵלֶת עַל אִישׁ חָכַם וְגִבּוֹר בַּתּוֹרָה בְּיִשְׂרָאֵל כְּמוֹתוֹ, וְכֵיוָן שֶׁהָיָה מְדַבֵּר וְדוֹרֵשׁ בְּלִשְׁכַּת הַגָּזִית אוֹ בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ שֶׁל טְבֶרְיָא, הָיוּ כָּל הַחֲבֵרִים עוֹמְדִים וּמַאֲזִינִים לִדְבָרָיו, וְאַחַר כָּךְ בָּאִים כֻּלָּם וְנוֹשְׁקִין אוֹתוֹ עַל רֹאשׁוֹ. אִם בטְבֶרְיָא כָּךְ, קַל וָחֹמֶר בִּשְׁאָר מְדִינוֹת וּבִשְׁאָר עֲיָרוֹת."



לאחר אירוע מסוים כל זה נעלם כמו לא היה והוא החל לכפור בקיום המצוות בפרהסיה ובהתרסה. בעקבות כפירתו נמחה שמו כמעט כליל מכל אזכור והוא כונה "האחר".
הוא המשיך להתעניין בלימוד התורה ותלמידו המובהק, רבי מאיר בעל הנס, המשיך ללמוד ממנו ואף ניסה בכל כוחו להחזירו למוטב או לפחות לשכנעו שיש עדיין תקנה למרות העבירות החמורות שהוא עבר.
מה גרם לו לכך? איך גדול בתורה מועד בצורה קיצונית כל כך? למה הוא חשב שאין לו תקנה ולמה תלמידו חשב שהוא טועה? איך הסיפור הסתיים ?
הסיפור לכשעצמו מרתק בעיניי. כל הרעיון של החטא והעונש ומנגד המעשים הטובים ולימוד התורה ושכרה. האם תמיד יש לנו תקנה או שאנו עלולים לחצות קו בלתי ניתן לתיקון? כל הדיון התלמודי מסביב למקרה וההתחבטויות של התנאים עצמם במקרה החריג מביא לפתחנו את אחד המקרים המעניינים ביותר מהעולם התלמודי.
הדרך של הסופרת בהצגת הסיפור הצליחה קצת להתיש אותי. אין הרבה חומר על "האחר" במקורותינו. הספר בן 212 עמודים בלבד והוא כתוב בשפה קלה וברורה אך החזרות על אותו רעיון והניתוחים והסיכומים גרמו לי להתחיל לאבד עניין. הסופרת מתמקדת בזווית הספרותית והדבר ניכר בקטעי הניתוח הספרותי וההשוואות בין התלמוד הבבלי לתלמוד הירושלמי. לדעתי החזרות הרבות והסיכומים נעשו בצורה מלאכותית על מנת לעבות מעט את הספר. חבל שהסופרת לא הוסיפה נדבך היסטורי כתוסף למעטפת הסיפור ואפילו הרחבה על דמויות כרבי מאיר בעל הנס וכד'.
לסיכום, נושא מעניין ביותר. הספר עצמו פחות. ניתן לקרוא באינטרנט על אלישע בן אבויה ולקבל את התמונה במלואה.
הכי חשוב, הקטע המפורסם מהתלמוד שגרם לי להיסחף לסיפור "תנו רבנן: ארבעה נכנסו בפרדס. ואלו הם: בן עזאי ובן זומא, אחר ורבי עקיבא...."
6 מתוך 10 בסולם עמנואל
מתוך דף פייסבוק שלי "ספריית ספרי העיון של עמנואל"
2 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה



2 הקוראים שאהבו את הביקורת




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ