ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 26 באפריל, 2015
ע"י דורון נחמני
ע"י דורון נחמני
יציאת מצרים היא החוויה המכוננת של עם ישראל, ולכן נאמר עליה בהגדה של פסח "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים". דבר דומה למדתי שנכון לגבי שואת יהודי אירופה. ולכן על רקע יום הזיכרון לשואה קראתי את ספרה של לוסי דווידוביץ' "המלחמה נגד היהודים". כי עלינו לחשוב על האירוע הזה, לקרוא עליו, בכל שנה מחדש.
הספר אינו חדש. הוא התפרסם כבר בשנת 1975, ויצא לאור בעברית בשנת 1982. מן הסתם יש ספרים מעודכנים יותר מבחינת עובדות ומקורות (הרבה ארכיונים נפתחו מאז) ואולי אף טובים יותר. אבל מבחינתי זו הייתה פעם ראשונה לקרוא ספר שמנסה לסכם את המכלול של המלחמה נגד היהודים בשנים 1933-1945. והמחברת בהחלט עושה זאת. אז מה למדתי שהיה חדש לי? לשם מה כדאי היה לי לקרוא את הספר?
הפרק שהפתיע אותי הוא הפרק השני של הספר - "אנטישמיות בגרמניה המודרנית". משום מה, חשבתי שלהיטלר היה ערך מוסף בפיתוח התפיסה האנטישמית בגרמניה לגבי היהודים, שהוא לקח תופעה ישנה, קיימת, והעצים אותה לכלל תורה שלמה של שנאה ודימויים שעיקרם מלחמת-עד בין "היהודי" לבין העם הגרמני. בפרק זה למדתי שהיטלר לא חידש כלום ולא העצים כלום: הכל נכתב קודם, הכל נאמר קודם. הוא רק מיחזר, ליקט, ובעיקר ביצע. הרעיון של "הפתרון הסופי" היה קיים בכתובים עוד לפני שהיטלר בכלל נולד. האנטישמיות, הדימויים הדמוניים של היהודים, שלילת הזכויות מהם (לאחר האמנסיפציה של תקופת ההשכלה), הרדיפה, ההצעות כיצד להיפרע מהיהודים - הכל היה קיים, וזה לא היה נחלתם של חיילים משוחררים או מובטלים או אספסוף (כך חשבתי לתומי): זו הייתה תורה שנכתבה ע"י אנשי רוח, פרופסורים, משכילים.
תיאור האנטישמיות בגרמניה מחליש את התחושה שהאירוע הנאצי הוא אסון קוסמי שקרה לעם הגרמני, שזוהי תוצאה של צירוף חד-פעמי של אירועים היסטוריים שהסיטו את העם הגרמני ממסלולו ההיסטורי, שזוהי תופעה שחלפה, שהיום זה לא יכול לקרות. זה מפחיד, אבל ייתכן שמי שבוחר להתיישב בברלין (או לצורך העניין בכל מקום באירופה) על פני ישראל כי שם נחמד יותר או נאור יותר או תרבותי יותר או שסתם המילקי שם זול יותר - צריך לקרוא את הספר רק כדי לשקול שלא מדובר באירוע היסטורי בלתי סביר שקרה לפני 80 שנה. שיש סכנה גם כיום להיות יהודי באירופה. אז זה לא אומר שלא מסוכן כיום להיות יהודי בישראל, בעיקר לאור התנהלותה המדינית המופרכת של ישראל, אבל אולי אירופה אינה אי ירוק אלא ציפוי ירוק על הר געש. ולכן פרק זה של הספר עורר בי מחשבות קשות לגבי הסכנה למצב היהודים כיום.
דבר אחר שמצאתי אותו מעורר מחשבה הוא התנהלות הקהילה היהודית בגטאות בתקופת השואה. חכמים לאחר מעשה, אנחנו נוטים לשפוט את התנהלותם של היהודים לאור כוונת הצורר הגרמני להשמדה סופית של העם היהודי. אבל נקודה מעוררת מחשבה בעיני היא שהיהודים בגטאות ידעו רק מה כבר קרה - לא מה יקרה בעתיד, ובוודאי לא מה הוחלט ע"י היטלר ואנשיו. לא היה שום דבר בהיסטוריה היהודית עד לשואה שיכול היה לגרום להם לחשוב שלא מדובר באנטישמיות ישנה, בפוגרומים, במצב מחזורי שיחלוף. כך נראתה ההיסטוריה היהודית: מחזורים של פריחה ושבר. השאלה הייתה בעיניהם רק אם זה ייגמר בנזק כזה או בנזק אחר. רק לקראת סוף 1942 החלה לחדור התובנה שלא מדובר בפוגרום, לא באסון, לא בפרעות, אפילו לא במסע צלב (שנחשב עד אז לאסון הקיצוני) - מדובר בהחלטה חד-משמעית של המשטר הנאצי להשמיד את כל העם היהודי. אז כשלא חושבים על כך - מובן שכל המאמצים מכוונים להישרדות, לניווט זהיר בין השרטונים, למשא ומתן מתמשך עם הגרמנים, לשוחד, להקרבת המעטים עבור הרבים. רק התובנה שאין בכלל מוצא ואין שום סיכוי הביאה למסקנה שהמאמץ אינו צריך להיות מכוון יותר להצלת היהודים אלא לגרימת הנזק המקסימלי לגרמנים.
אבל עד שזה קרה התנהל הקהילה היהודית בצורה מעוררת הערצה. בתוך כל הרעב, הרשע, אי-הידיעה מה יקרה מחר, פעלו בגטאות תיאטראות, תזמורות, עיתונים, ספריות ציבוריות, הוצאות ספרים, לימודי תיכון, לימודים אקדמיים, הכל - בהיחבא.
יש כאלו שהתובנה היחידה עבורם מהשואה היא מתן הכשר מוסרי גורף למעשיה של ישראל כלפי הפלסטינים, ואולי גם פטור מהתנהגות כחברה מתוקנת. אבל יש הרבה תובנות אחרות שהספר מאפשר. אני הייתי מציע ללמוד ולא להאמין כיצד התנהלה הקהילה היהודית בגטאות. אני הייתי מציע לחשוב אם יש באמת לעם היהודי אלטרנטיבה למדינת ישראל, או שהרצל צדק והפתרון לבעיה היהודית חייב להיות פתרון לאומי עצמאי (ראו כמה רבים אוחזים בדרכון זר). אני הייתי מציע להעריך כמה דק הקרום התרבותי שאנו חיים עליו.
ספר שבהחלט כדאי לקרוא
11 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
דורון נחמני
(לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
אני מצטער אם הדברים שכתבתי גורמים למישהו להתנגד ואץ לומר שהמסקנות שלי הן חסרות-בסיס. אין לי מסקנות, ולא היתה לי כוונה לגרום לדיון שבסופו תתקבל הכרעה "מה נכון" - רק רציתי לשתף מה בספר היה חדש לי ומדוע כדאי היה לי לקרוא אותו. לא נדרשת כאן הסכמה שלכם. אין לי כוונה להשוות את האנטישמיות והנאציזם ליחסה של ישראל לפלסטינים - זה רחוק ממני. התייחסתי רק לשאלה מה ניתן ללמוד כיהודים וכבני אדם מאותו אירוע היסטורי. ומצעדי הדגלים וטיסות F-15 למחנות ההשמדה נראים לי משהו שאינו שייך לתובנות שאני הייתי מאמץ. זה הכל.
|
|
בת-יה
(לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
רץ, התנהגות לא אנושית קיימת בכל מקום בעולם. לצערי זהו אופי האדם.
אפשר לקרוא לזה: אדם - חיה, אבל זה מתקיים. בכל מקום. תכנון של רצח עם זה כבר משהו אחר. חוץ מזה לא צריך להרחיק לקוזקים - גם הערבים עשו פה, הרבה לפני קום המדינה, "עבודה" מהסוג הזה.
|
|
רץ
(לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
בתי יה- קשה לקבל את הקשר בין שואה להתנהגות לפלסטנים - את יש מי שאומר שמדובר בפסיכולוגיה לא מודעת - סבלנו מהקוזקים שנים - למה לא עכשיו נתנהג כקוזקים,
לגבי התנהגות לא אנושית - היו דברים מעולם כמו שריפת נער ערבי -או הקריאות מוות לערבים.
|
|
רץ
(לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
דורון - ביקורת מעניינת - מסכים שהשואה היא לא תופעה חד פעמית - היא משורשת לתוך התרבות הנוצרית כאנטשמיות עתיקה ומודרנית גם יחד.
|
|
בת-יה
(לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת טובה, אלא שאין בכלל קשר בין השואה להתנהגות כלפי הפלסטינים. לא יודעת מהיכן אתה שואב את הרעיון הזה. כל ניסיון ליצור
עם הפלסטינים קשרים נורמלים נכשל בגלל קבוצות שדורשות לחזור חזרה לתוך שטחים של מדינת ישראל, וגם לאירגוני האו"ם יש יד בדבר. כל פעם שמנסים לבנות להם שכונות חדשות בשטחים אנשי אונר"א פוחדים לאבד את העבודה שלהם (שכר בדולרים) והם מתססים את המתנגדים למלחמה נגד. בקיצור, לפני שקובעים דעה צריך ללמוד היטב גם את הנושא של היחסים בין ישראלים לפלסטינים.
|
|
tuvia
(לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
דורון שלום,
אינני מסכים עם רבות מהמסקנות שאליהן הגעת ואין להם על מה לסמוך.
קראתי את ספרה של דוידוביץ לפני שנים רבות. היא אכן מתארת את התנהגות היהודים כפי שתארת אתה. היהודים אכן הפעילו הגטאות בתי ספר לילדים וגם הפעילו את הקהילה על מנת לבנות חיים תרבותיים. לדעת החוקרים בעשרים השנים האחרונות וביניהם שאול פרינלנדר ואחרים, מהר מאוד הם עמדו על כוונת השלטון הנאצי ועל ההבדל בינו לבין הרדיפות הימי הביניים וראשית העת החדשה. ראשית, לוסי דוידוביץ כמעט מתעלמת מגורלם של יהודי גרמניה לאחר ליל הבדולח( כמו הרבה היסטוריונים מתקופתה שהשואה מתחילה לדעתם עם כיבוש פולין ב1939, בעוד שרדיפות היהודים בגרמניה שהחלו ב1933 לא קבלו את המעמד המגיע לו. מהר מאוד משניסגרו דלתות גרמניה ליציאת היהודים והחלו הגרושים מאוסטריה מגרמניה ומצ׳כיה לכוון הגטאות בפולין, הבינו היהודים שנכנסו למצב שלא ידעו בעבר. המשלוחים לטרבלינקה רק האיצו בהכרה שהמצב הוא סופי ואין מימנו מפלט. מ1941 והפעלת האיינזגרופן ברחבי ברית המועצות הכבושים האנטישמיות הפכה לאנטישמיות חיסולית, שהדרך מימנה היתה רק לכיוון אחד- מוות. פה התאחד גורלם של היהודים בפולין וגורלם של היהודים בשטחי הרית המועצות. המסקנה שארץ ישראל וישראל היא המקום מיפלט היחידי ליהודים הוא נכון ברמת העיקרון. אינני יודע דורון מדוע הינך מקשר בין פוליטיקה פנים ישראלית ופוליטיקה אזורית ( יחסי ישראל- פלסטין), אין שום השוואה בין מצבינו אז לבין מצבינו היום. העובדה שהיחס לפלסטינים קשה עד כדי בלתי מקובל על כמה ישראלים שלא רואים נכונה את המצב , איננו מוצדק ואיננו ראוי. אני דוחה כל טענה שאסור לישראלים להתיחס לפלסטינים בדרך קשה. אני חושב שהיחס אותו הם מקבלים, בצדק הם מקבלים. והם מביאים על עצמם את היחס שלו הם ראויים. אני יודע שרבים החברים פה מסכימים עם דבריך. לדעתי , רבים פשוט מעדיפים לעצום עיניים מול המציאות. דבר שחוזר על עצמו שוב ושוב ופוגע בעוצמתינו . טוביה |
|
(לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
טוב
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 10 שנים ו-4 חודשים)
מעניין מאוד.
|
11 הקוראים שאהבו את הביקורת