ביקורת ספרותית על תהום אל תהום - סערות הנפש של גיבורי התנ"ך מאת אביבה גוטליב זורנברג
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 23 באוקטובר, 2014
ע"י אורי רעננה


ספר שכתוב על ידי פסיכולוגית, מנקודת מבט אמונית, שלמרות זאת , מצליחה להביא את מעמקי הנפש של גיבורי ספר בראשית, יונה, ומגילת רות.
הספר מביא תמיד פרשנות מן המדרש, אגדה, ופרשנים תלמודיים, דרך רשי, רמבן ועד דורנו.
פרשנות זאת מאומתת ומעומתת, מול הטכניקה הסיפורית הנפלאה של ספר בראשית,ומראה כי יסודות של פסיכולוגית המעמקים מצויים לרוב בסיפורי ספר בראשית.
אביא מספר דוגמאות:
בסיפור אדם הראשון,גן עדן , יצירת חווה והגירוש ממנו, רואה המחברת את גילוי ופיתוח התודעה, הן במילים ובעיקר בשפה.
הדמיון לאלוהים לדעת פרשנים מסויימים הוא דווקא בצאצאי אדם וחווה, כי הם נדרשים לכעס, רחמים ורגשות.
רש"י מקביל את ערומו ( ערמומיותו) של הנחש לערומם של אדם וחוה. הוא רואה אותם מזדווגים בתמימות לא מודעת ומקנא בהם. התודעה שבאה בעקבות הפיתוי , מביאה כאב מאמץ ואיתו יצירה.
לאדם הראשון אין בעצם היסטוריה גינאולוגית, של הורים אבות, סבים וכו, אין לו חוויה אדיפלית, חסר לו היסטוריה רגשית , זה משפיע על התנהגותו.

כאן קושרת המחברת עם קירקגור המייחס לשפה משמעות, מילן קונדרה ואחרים.
ההמשך מסעיר במיוחד.בפרק על אברהם.
אברהם , לפי הפרשנים, נושא בחובו טראומות,( השלכה לכבשן של אחיו על ידי אביו במצוותו של נמרוד).
עקדת יצחק מהווה אם כן תהליך שחרור מהטראומות, על ידי חוויה מחדש, עד כדי כך שספר הזהר מציין כי הקריאה הכפולה של המלאך :"אברהם אברהם" בעצם אומרת כי הקריאה הראשונה היתה לאברהם הישן והשניה לאברהם החדש.(פירוש מקסים).

אפשר להמשיך על יצחק האוהב (פעם ראשונה שהביטוי מיוחס לדמות מקראית), ליעקב ובמיוחד ליוסף שאינו יוצר בעצם קשר רגשי אמיתי עם אחיו.
שם בעצם הסיפור לא נגמר או אולי אין בו HAPPY END. בספר מתקיים דיון ספרותי נפלא האם אנו מחוייבים לקשור קצוות בסיפורים? או אם בחיים יש קשירת קצוות בסוף.
כל צעד של גיבורינו, מנותח מבחינה ספרותית, פילולוגית וגם ממבט של פסיכולוגיית המעמקים.
פשוט נפלא.
הספר דורש מאמץ לקריאה, אבל מבהיר ומאיר מספר דברים.
א. התעוזה של מחבר ספר בראשית והתבונה הפסיכולוגית, סיפורית שבו מקסימים.
ב. חכמינו היו יראי שמיים ועדיין היו פתוחים במחשבותיהם והרהוריהם אל תבניות חשיבה חורגות.
ג. מכאן כי סיפור טוב, מכיל מרכיבים פסיכולוגיים עמוקים.
ד. שם הספר מייצג נאמנה את תוכנו. המניעים וההתנהגויות של הדמויות בספר מונעות מיסודות מעמקי נפשם, בצד או בשילוב הציווים האלוהיים.
5 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
מסכימה איתך - "תהום אל תהום" ממש טוב. ויופי של ביקורת.



5 הקוראים שאהבו את הביקורת




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ