ביקורת ספרותית על דוח המלך דוד (מהדורת 1987) מאת שטפן היים
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 12 ביוני, 2014
ע"י רץ


אתוס דוד - האמת והתדמית

לפני שנים רבות, כשילדי היו קטנים, וכשעוד הסכמו להצטרף לטיולים, נסענו בבוקר אביבי אחד, לעמק האלה, השדות הוריקו מצמיחה והשמיים היו כחולים, עמדנו על תל עזקה, פתחתי את התנ"ך וקראתי עבורם את אותם פסוקים אלמותיים, המספרים סיפור על נער אחד, אדמוני, רועה צאן שנישלח בשליחות האב להביא מזון לאחיו בחזית, ולפתע נקלע למשבר במחנה, לקרב הביניים מול גליית, שאילו אף אחד לא רוצה להתנדב, זולת דוד, הניצב בסמרטוטי הרועה שלו, עם קלע האבן בידו, מול ענק חובש שריון, וקסדה, הנושא חנית ברזל, השכלול של העת ההיא, ואני ממשיך לספר לילדי, על הנער שכורך את הקלע סביב חלוק האבן, ולפתע משחרר את האבן שטסה הישר למצחו של גוליית, המאבד את שיווי משקלו, ונופל, רץ אליו דוד ועורף את ראשו בחרבו, ואחר כך מניף את ראשו הכרות, מציגו להמונים, ובין רגע הוא הופך למנהיג. אבא, רגע, זעק בני, איך הוא בכלל הצליח לפגוע בנקודה כול כך קטנה, ניסה בני להטיל דופי בסיפור, ואני עניתי לו בביטחון בנימה חינוכית שלא מעלה על הדעת טקסט עם אפשרות לבעיית אמינות, דוד הרועה התאמן כול חייו לרגע שמול עדרו תתייצב חיית טרף.

אלא מה, קם לו סופר אחד, שטפן היים, שרצה לקלקל את הסיפור, ואמר, רגע, נכון שיש מציאות, אך ישנם גם יחסי ציבור, כאלה שבונים תדמית של מנהיג, כזאת שיוצרת את תודעה היסטורית. מי אתה באמת דוד המלך שואל היים, וממשיך לתהות אודות מעצבי דעת הקהל בעת ההיא, איך הם עשו זאת בעידן שעדיין לא הכירו את הפייסבוק, שאלות שכמו נלקחו מהמציאות שלנו במאה ה - 21 .

כול שלטון זקוק לתדמית מלכותית או ממלכתית, תשאלו את רני רהב, בעיקר שושלת חדשה כבית דוד, כזאת שעדיין מערערים על בחירתה האלוהית, ועדיין יש שמטילים בה דופי, משום שקופחו, או שהם לא קרובים מספיק לצלחת המלך הנוכחי. לא רק שצריך לרצות את כולם, צריך גם לבנות אתוס מלכותי, באופן שבו המלך יתואר מצד אחד כגיבור, מצד שני כסופר, כזה שיש לו זכויות יוצרים על תהילים, ואחרון חביב אחד שבהחלט יודע לנגן בנבל, כך נקבל מלך שהוא מופת לעם ישראל. לצורך כך שכר שלמה או וגם כפה על הסופר המוכשר של התקופה, איתן האזרחי, לפרסם ביוגרפיה מטעם, שהיא נוף וצופים, או במילים אחרות לשכתב את ההיסטוריה למען ההווה והעתיד גם יחד.

איתן האזרחי הוא סוג של אינטלקטואל תנ"כי, כשהוא מתעמק בביוגרפיה של דוד, מסתבר לפתע שהג'ינג'י מבית לחם, אומנם עלה מהצאן, אבל לא כול מי שמחזיק כיבשה בידיו הוא שה תמים, כלומר כשמחפשים לשליט או למלך בעברו, קרוב לוודאי שנמצא קופת שרצים מסוג הולילנד, ולאו דווקא במובן הקדוש. מה יכול האינטלקטואל התנ"כי לעשות, להיות נאמן למלך, ולהיות סופר מטעם, או אולי לבחור בחירה מצפונית, כהיסטוריון המשקף את האמת ההיסטורית, ואת האמת הפנמית שלו, ואז להסתכן בלהיות היסטוריון פוסט מלכות דוד, ככזה יש סיכוי שהוא יהפוך לפסה כהגדרת חיים. במה בוחר איתן, זאת דילמה אקטואלית, של אנשי תקשורת בעולם ההווה שלנו.

היים כתב סטירה פוליטית כול כך חריפה, שדווקא מושבו במזרח גרמניה אפשר לו לקעקע את אתוס התנ"ך, ולהשתמש בו כאלגוריה מופלאה לשליטים תאבי שלטון. האם חשבתם שלקלוע לגליית בול בפוני, מספיק בכדי להיות מנהיג, ממש לא, אומר היים, דוד שכב עם שאול, עד כדי כך שהציניקנים של הדור, כמו אבנר בן נר, אמרו, "כי למלך ( שאול ), רווח לא כול כך בזכות המוזיקה של דוד, כמו בזכות ישבנו ", מה תאמרו על הדרכים המוצנעות המובילות לשלטון ?

השקפת עולמו של היים על השלטון היא צינית להפליא ואקטואלית מתמיד, את דבריו הוא שם בפיו של יהונתן, המהרהר בינו ובין מיכל אחותו אם ראוי שהוא יירש את שאול, " בכדי לשלוט, עליך לראות מטרה אחת בלבד - כוח, עליך לאהוב אדם אחד בלבד - את עצמך, אפילו אלוהיך צריך להיות אלוהים שלך לבד, המצדיק כל פשע שלך ומחפה עליו בשמו של הקדוש ".

מאז שספרתי לילדי מעל התל הנשקף לעמק האלה, על דוד הנועז והתמים, עברו שנים, מאז אני אבדתי את תמימותי, והיים הפך אקטואלי מתמיד.

הסיפור המופלא על נער אחד נועז, עדיין מהדהד כמיתוס דוד מול גוליית. אתוס היסטורי של העם היהודי, משל הציונות בעידן המודרני, ממנו אנו מתקשים להשתחרר, אנו מתנהגים לא פעם כגוליית, אבל מבקשים להרגיש כמו דוד הנער, למעשה אנחנו מתנהגים כמו דוד הזקן והתשוש, החיי על אגדות עברו, המתבלבל בין עברו להווה, רדוף ברודפיו מהעבר, ובהדרגה מאבד את הקשר לעמו ולמציאות סביבתו, קונפליקט סבוך בו מצויה הציונות והישראליות.

שטפן היים נפלא, קלאסיקה במיטבה.
32 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
לי יניני (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
מקסים. שמחה שאהבת... מסכימה עם מה שכתבת ובמיוחד מה שכתבת בפיסקה האחרונה
רץ (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
בנצי - תודה - גם אני מדי פעם חלמתי להיות מורה דרך, כאחד שלמד בבית ברל יחד עם החוג ללימודי ארץ ישראל, אז את התסכול החלפתי בכך שלקחתי את המשפחה מידי פעם לטיול והכנתי מסלול, אבל אתה בטח מכיר את התחושה שקם ילד, במקרה הזה שלי ואומר לי אבא, זה לא יכול להיות, מהיכן אתה מביא את הסיפורים האלה - לך תסביר לו שזה מהתנ"ך שמזמן הפך למיתוס שלנו, האומנם ? כך שאני לא מנסה לשחוט פרות קדושות רק להציב סמני שאלה ותמרורי אזהרה - שילטון הוא מושחת, ומשחית.
בנצי גורן (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
כנראה שגם סופן פרות קדושות, הוא להישחט.
חני (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
יש שם בעצם בתקופה התנכית את כל מה שיש היום בעולם. רצח, גילוי עריות, תככים ומזימות פוליטיות. נשים כקניין של הגבר, מלחמות על שטחים וגבולות.
וכמובן כל האמצעים היו כשרים בפני השליטים בבואם להנהיג עם.
שום דבר לא חדש רץ אולי חוץ מדבר אחד. נשים עברו כברת דרך ארוכה
בכל התחומים והיום הן יכולות לבחור איך ייראו חייהן, כסמרטוט או כשווה בן שווים.דוד לא ממש מצטייר לי כדמות שאני אוהבת.

סופ"ש נפלא

רץ (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נעמי - שוב תודה - מאוד חשוב לי לשמוע דעה שונה, דעה שמוסיפה עניין ודעת לדיון, ובהחלט הדעה שלך חשובה. הדעות שלנו רק מעלות סוגיה מאוד מעניינת, כול אחד מפרש את ההיסטוריה, דרך נקודת השקפתו, דרך הערכים שבהם הוא מאמין, ולכן לתנ"ך תמיד יהיו פירושים שונים: אקדמיים, ספרותיים, אמנותיים, וגם חילוניים, על זה נאמר צדיק באמנתו יחייה.
נעמי (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ורק כדי להבהיר שוב
לא באתי למכור למישהו משהו, רק לומר שעצוב שאצל מגזר שלם פירוש חז"ל נדחק החוצה, צריך להכיר אותו גם אם לא להכיר בו.
נעמי (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
רץ, תודה על התגובה המפורטת. גם מי שמקבל את התנ"ך כדברי אלוקים חיים (כמוני) לא יכול לפתוח תנ"ך ולקרוא את הדברים כפשוטם, ולחשוב שהוא מבין, למשל בגלל הבדלי שפה (לפעמים אנו מבלבלים את המילים עם המשמעות המודרנית שלהן) ואי-היכרות עם הרקע והמציאות ההיסטוריים. מכיוון שהתנ"ך קמצן במילים יש המון מקום לפרשנות ולהשערות, כל אחד כמיטב דמיונו הקודח. אנשים מאמינים ממלאים את החלל הזה בפרשנות המסורתית של חז"ל, ואילו אחרים שופטים את הדברים ע"פ שכלם או ע"פ ההבנה שלהם, כל אחד כפי רמתו.
מה שמפריע לי הוא שהרבה אנשים פשוט מתעלמים מפירושי חז"ל, ולא נותנים להם לגיטימציה ל-פ-ח-ו-ת כמו שהם נותנים לכל פירוש אחר. מדובר באנשים שעסקו כל חייהם בפירוש התנ"ך ולכן אני לא מבינה מדוע הרבה אנשים מעדיפים בעיניים עצומות פרשנות של כל מבקר מקרא מודרני, ונותנים לדעתו משקל רב יותר. למשל האמירה הנחרצת של נעמה על דוד ויהונתן(נעמה, זה לא אישי כמובן), אשר לא כתבה "יש הסוברים ש-" אלא פשוט ציינה זאת כעובדה.
לכל הבעיות שהזכרת, כמו מי הרג את גליית, תמצא התייחסות אצל חז"ל. לא אמרתי לך לקבל זאת כאמת, אבל לכל התאוריה של חיזוק הלגיטימיות שהזכרת יכול להיות גם הסבר אחר.
סליחה עם קצת התלהבתי מידי =)
רץ (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
רונית תודה - לא שמעתי על הספר אהבת המלך דוד מאת איל כהן. כשתסימי שתפי אותי, בהחלט אני מאוד אוהב רומנים היסטוריים.
רץ (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
רונית תודה - לא שמעתי על הספר אהבת המלך דוד מאת איל כהן. כשתסימי שתפי אותי, בהחלט אני מאוד אוהב רומנים היסטוריים.
רץ (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נעמי - תודה לתגובה אותה אני מעריך גם את את לא מסכימה, היים בהחלט הוא לא אמת, אבל הוא מטיל ספק בלקבל את התנ"ך כמציאות האחת ויחידה זאת אומרת שאפשר לקבל את התנ"ך כדברי אלוהים חיים, או כספר היסטוריה של העת העתיקה, שכתוב על ידי סיפורים שונים, חלקם עברו בעל פה, סוג של אתוס, אך גם על ידי סופרי המלך שכתבו לא רק מתוך תפיסת האמת, אלא במטרה של חיזוק הלגיטימיות של בית דוד על פני בית שאול, ולכן יש בעיה למשל מי הרג את גליית, מוזכרים שני שמות. הדבר השני לא רק נושא האמת שהוא חשוב, אלא היותו של התנ"ך כמו הספר של היים אלגוריה לשילטון על מה שהוא באמת, ובנקודה הזאת היים והתנ"ך ממש רלוונטיים.
נעמי (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
"אתוס דוד - האמת והתדמית"
ואם שטפן אמר - אז זו האמת?
רונית (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת נפלאה, בדיוק השאלתי מהספריה את הספר אהבת המלך דוד מאת איל כהן.
רץ (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
עומר - תודה - הספר של היים באמת ענק, זה מסוג הספרים שמוציא ממני את המיטב, אני בדרך כלל לא כותב בהומור ציני, אבל הספר הזה הוציא את זה ממני.
רץ (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
חני - אין כמו סיפורי התנ"ך לתאר עולם של שליטים כבני אדם בשר ודם, את התשוקות, התאוות, והפשעים. האם את זוכרת שאחד העיתונאים העוקצניים ביותר ביקש להתנהג עם אריק שרון כמו באתרוג, בכדי חלילה לא לפגוע בסיכוי ההתנתקות, האם הדילמה הזאת היא לא הדילמה בפנייה עמד ההיסטוריון של דוד ?
רץ (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
zooey glass ולי - תודה - אכן ספר נפלא שנותן זוית התייחסות מעניינת להיסטוריה ואופן כתיבתה.
חני (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
סקירה נפלאה על המיתוס שנקרא דוד. אני זוכרת בקורס ירושלים לדורותיה דברנו על השילוש הקדוש שנקרא : דוד שאול ישי שמם נבנה על ידי שירים
וסיפורים שעברו מדור לדור עד היום. תאוות השלטון והשחיתות כנראה
הייתה ותהייה תמיד. מאוד אקטואלי להיום.
zooey glass (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
בדיוק קיבלתי את הספר נשמע אדיר, ועשה חשק ל'אלוהים יודע' ו'כבשת הרש'.
לי יניני (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נצחיה הביקורות של רץ הם שם דבר
omers (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
רץ כרגיל אתה משאיר אותי בהתלבטות-מה יותר טוב,הביקורת שלך או הספרים שאתה קורא...
דן-1 (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
הי-רץ,אתה לא חייב לקרוא את כל הספר... יש פרק קצר שעוסק בדוד וגוליית.הספר מופיע בסימניה.
רץ (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נתי - לא כול ענק הוא חזק, אבל לפעמים הענק סומך על כוחו, מבלי להכיר במגבלות שלו, ואז מסתבר שהוא בעצם טיפש גדול, שמאוחר לתקן את הנזקים שגרם.
רץ (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
זה שאין לנקוב בשמו - תודה - המציאות יוצרת מצבים מאוד מיוחדים.
רץ (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
שאולי - תודה
רץ (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
יעל - תודה - תמיד רוצים להיות דוד הצעיר, אבל הדוד הזה סופו שהתבגר, כך אנחנו ,רק מה אנחנו מסרבים להכיר בעובדה.
רץ (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
דן- 1 תודה להמלצה, אקרא את הספר.
רץ (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אלון - תודה להפניה .
רץ (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נעמה - תודה - דוד חיסל את בית שאול, לפחות בתודעה באמצעות סופרי המלך, סופרי המלך ידעו ליצר תודעה היסטורית, שיש בה פער בין האדם למיתוס, לכן סיפרו של היים כול כך מרתק כי הוא עוסק בתאוות שילטון וכוח.
רץ (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
דן - תודה - אכן כמי שלמד היסטוריה ראיתי מול עיני את סוגיית כתיבת ההיסטוריה והתפקיד שממלאת התיקשורת. חוץ מזה הספר נפלא, היים שחיי בגרמניה המזרחית, יצר אלגוריה למשטר זה, אבל מסתבר שלמישטרים באשר הם יש מאפיינים דומים, העשייה מול העמדת הפנים.
נתי ק. (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אהבתי את ההרצאה. לא כל ענק הוא חזק:-)
זה שאין לנקוב בשמו (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
סקירה מיוחדת במינה :)
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
מחכים
yaelhar (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת נהדרת. וההתייחסות להתנהגותנו כגוליית המבקש להזדהות עם דוד - מחכימה.
דן-1 (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נזכרתי... שיש ספר ש"מטפל" יפה בנושא שהעלית-"לא כך נכתב בתנ"ך" של זקוביץ ושנאן.נסה לקרוא.שווה מאד מי בקע את ים סוף? היכן נקברו רחל ויעקב? מי הרג את גלית? מדוע אוכלים מצות בפסח? על שאלות אלו מציע המקרא תשובות ברורות, אך מסתבר שעם ישראל הקדום הכיר גם תשובות אחרות ואותן מבקש ספר זה לחשוף. רבות היו המסורות הסיפוריות שסבבו בעם ישראל הקדמון לפני שהגיע התנ"ך ספר הספרים, לגיבושו כצורתו לפנינו. מסורות אלה לא אבדו והמשיכו את חייהן על פה ? מאב לבן ומאם לבנותיה, ממורה לתלמיד ומזקן השבט לצעירים ממנו ? עד שהגיעו אלינו בגלגולים מגולגלים שונים במקורות מאוחרים לתנ"ך, בספרות המדרש והאגדה, בכתביהם של סופרים יהודים הלניסטיים ובכתבי כת ים המלח, בתרגומי התנ"ך לשפות שונות ואף מחוץ לעולמה של היהדות, בנצרות ובאסלאם. לעתים נרמזות מסורות אלה בגוף התנ"ך בהקשרים מפתיעים. הספר שלפנינו - פרי עבודתם המשותפת של חוקר מקרא וחוקר הספרות היהודית הקדומה ? מביא בלשון שווה לכל נפש שלושים מסורות מסוג זה. ספר זה הוא אפוא מסע על מעבר לפרגוד הטקסט הכתוב וניסיון לשחזר מה שסופר בחוגי עם ישראל הקדום, גם אם "לא כך כתוב בתנ"ך". אביגדור שנאן


אלון דה אלפרט (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
אם כבר, אני מפנה אותך להרצאה המבריקה של מלקולם גלדוול על עניין דוד וגוליית, שאחריו לא תוכל לראות את הדברים אחרת: https://www.youtube.com/watch?v=ziGD7vQOwl8
נעמה 38 (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
קורות חייו של דוד עמוסות החלטות בעייתיות, הנטיה לגברים( אהבת דוד ויהונתן) היא רק אחת מרצף ארוך חיבור יפה בין דוד לתסבוכות של היום.
דן סתיו (לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
רץ הביקורת שלך לספר הזה נפלאה ומרגשת. היא נקראת כאילו היתה סיפור קצר ומשובח, חדה כתער, אך גם מלאה רוך ועדנה ובתווך כל כך מפוכחת ונעדרת סרקאזם. אתה בעצם נוגע בביקורת הקצרה הזאת בצורה מרתקת בסוגית הסוגיות: כיצד נכתבת הסטוריה ומה מעצב את הזכרון שלנו

למקרא דבריך אני תוהה האם הדור הצעיר מתפכח במהירות רבה יותר מדורנו אנו...

ראיתי את הספר הזה לפני שנים ולמרות שיצירות של סופרים גרמנים מעניינות אותי בדרך כלל, נרתעתי מהספר הזה. הביקורת שלך תגרום לי כנראה לשנות את דעתי ואולי זה עניין של מוכנות נפשית. הנאה מקריאה של ספר היא גם עניין של זמן ומקום.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ