ספר מעולה
הביקורת נכתבה ביום שישי, 23 במאי, 2014
ע"י אבק ספרים
ע"י אבק ספרים
"כל הדברים בני-תמותה מלבד היהודי. כל שאר הכוחות עוברים וכלים, רק הוא נשאר. מהו סוד אלמוות זה?" ~ מארק טוויין.
אולי באמצעות מה שמתברר מקריאת ספר זה, יקל לנו לענות על שאלתו. כאחד שנולד בבית חילוני, גדל בחינוך ממלכתי-דתי, ואחר כך התחזק והלך ללמוד בישיבה חרדית [ועדיין, ברוך השם, לומד בה (ואם אתם תוהים כיצד זה שאני קורא ספרות בכל מכל כל, התשובה היא - גרסה דינקותא שבתור בעל תשובה עוד קצת קשה לוותר עליה, למרות שאני משתדל לקיים בספרים שאני קורא 'תוכו אכל וקליפתו זרק', מה גם שזה חשוב לי מאד לתחביב הכתיבה שלי...)]. כאחד כזה אני חושב שיש לי זכות להשוות בין 3 הדרכים, תוך שימת לב למה שקרה לחבריי החילוניים/כיפות סרוגות (החילוניים טסו להתבולל בארצות הברית, והסרוגים הפכו לחילוניים, וכו'), ולענות על שאלתו של טווין.
והתשובה, גבירותיי ורבותיי, היא שטוויין טעה. או יותר נכון, לא דייק בדבריו. יהודים רבים עברו וכלו מן העולם, או על כל פנים נותרו בגדר עמוד בספר דברי הימים לעוזבי התורה וההלכה. תרחיקו לכת עד לעשרת השבטים שעבדו עבודה זרה, גלו ואינם; המשיכו אל הצדוקים שכפרו בתורה שבעל-פה ובעולם הבא (ומתוך ויקיפדיה: 'בשל כפירה בעולם הבא דגלו רבים מהם בבחירה חופשית ובנהנתנות', ממש כמו היום) וראו מה נותר מהם; המשיכו אל הקראים, המתבוללים, ותסיימו עם הרפורמים והקונסרבטיביים, שההתבוללות אט-אט מוחקת אותם מעמנו.
וראו זה פלא, מי הוא השורד? לא היהודי, במובן הלאומי של המילה, אלא היהודי שומר התורה והמצוות. תקראו לו היהודי האורתודוקסי, זה שלא שינה את לבושו כדי להבדיל עצמו מהשאר, ובחר לחנך את ילדיו בקהילה סגורה ומתבדלת לבל יסור מהתורה ימין ושמאל. בעצם, זה מה שעשו אבות אבותיו מקדמת דנא.
למי שתוהה אם כן, מי הוא הנוטל על שכמו את עול הבטחת המשך הקיום של עמנו למאות הבאות (עד ביאת גואל צדק...), שיואיל נא להציץ בספר הזה ולהכיר את הציבור הנפלא הזה ולהכיר לו תודה, תודה על כך שבחר לעמוד איתן כדי להמשיך את מה שהתחלנו כאן לפני כמה אלפי שנים.
ספר חשוב לכל מי שרוצה להכיר באמת (ולא באמצעות התקשורת, המשניאה לחינם).
3 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
סופרקליפרג`ליסטיק
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
ברור,
אני חילונית (קיצונית !) ואין לי את היכולת לחשיבה עצמאית כי אני אני מתהלכת תמידית עם כסוי על העיניים ואיני רואה את המציאות. סיכמנו.
|
|
|
אבק ספרים
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
סיפור אכן נוגע ללב, אולם סיפורי קצה יש כאן ויש שם, אבל עוד לא ראיתי פרי שקליפתו הוסרה ולא נרקב לאלתר.
איך שאני רואה את המציאות, היהדות נשמרה הודות לשמירת הקליפה של החוקים ההלכתיים, עם שינויים שנעשו על ידי גדולי הדור בתוך מסגרת ההלכה, הודות לזה היהדות נשמרה. אבל כשתציצי אל מה שקורה אצל הרפורמים בארה"ב, היהדות הולכת ונמחקת. אפשר לא להסכים, כמו שאפשר לכסות את העיניים ולא לראות את המציאות.
ד"א, תודה על התגובה המחמיאה בביקורת על קפקא! |
|
|
סופרקליפרג`ליסטיק
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
מפזר הערפל, ברשותך אספר סיפור קטנטן על הקליפה הזו -
אישה דתיה שומרת מצוות העובדת קשה לפרנסת משפחתה חוזרת ביום שישי מעבודתה וטורחת על הסירים, לבשל לשבת. עובר הזמן, הגיע זמן הדלקת נרות והאוכל עוד לא גמר להתבשל. מה עושה אותה אישה? שהרי את השבת יש לקבל ומשפחתה צריכה לאכול גם בשבת? אותה אישה משאירה את הסירים על האש, שהאוכל יתבשל ומה תעשה? שהרי אסור לכבות את האש? מאחר שכך, היא מעמידה סיר עם מים על האש וכשהמים רותחים, הם משפריצים וגולשים מהסיר ומכבים את האש. כעת, מאחר והאש כבתה אולם הגז עדיין פתוח, מדובר על פיקוח נפש ומשום כך כעת ניתן לכבות את הגז.
סיפור אמיתי. כאמור,אני מכבדת את גישתך ומבינה מה עומד בבסיסה. לא מסכימה. לא מסכימה גם עם האמירה שהקליפה בהכרח שומרת על המהות- הקליפה השתנתה עם השנים המהות נותרה והיהדות שרדה ונשתמרה. אם תבחר לשמור על אותה קליפה, עשה זאת עם כל הלב אבל לא בשבילי ואל תצפה לתודה ממני על כך. הולך? נראה לי שזה בסדר גם לא להסכים, לא? יש מקום לשנינו. |
|
|
אבק ספרים
(לפני 11 שנים ו-4 חודשים)
נעמה, שבוע טוב. קיצוניים תמיד היו, והמגזר הליטאי ברובו מתנער מהם, אבל החילוניות היא הקיצוניות השניה.
|
|
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
ג׳ליסטיק, אני קוראת את כל התגובות, לא רק את שלך. כולל תגובות של מי שמחרים אותי
כי זה מה שהם רגילים לעשות, להחרים. להחרים, לקרוא לחרמות, לעודד חרמות ולתמוך בחרמות, וכמה שיותר. אז האמירה שבנדון היא לא שלך, ואולי כדאי שנזמין חשמלאי כי יש קצר בתקשורת בינינו.
|
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
אתה לא חושב שהמצוות מתנגשות עם שריפת. צמיגים וכל מיני התנהגויות בעייתיות?
בעימותים על סגירת כבישים , על הצביון של ירושלים ובית שמש. אתה לא מתמודד עם הכל התמונה .
|
|
|
אבק ספרים
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
המבחן ההיסטורי מוכיח ששימור הקליפה - הכינוי שכינית את התורה והמצוות - הם שהבטיחו את שימור העם, ומסתבר שגם את שאר התכונות
היפות של העם הזה - חמלה, עזרה לזולת וכו'.
|
|
|
סופרקליפרג`ליסטיק
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
מפזר הערפל, אכן אפשר ואפשר גם שלא.
הקליפה יכולה לשמר את התוך, אבל היא יכולה גם לא. בלא מעט מקרים נשארה קליפה והתוך נרקב. דיון על הנצרות (כמו גם על היהדות כמובן) נראה לי רחב מדי מלהכיל אולם עקרונית גם אם הנצרות הקדומה היתה משמרת את ה"קליפה" זה לא היה משנה. המהות השתנתה ולכן היא נפרדה מהיהדות.
|
|
|
אבק ספרים
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
הבעיה, סופרקליפר, היא שהגלות והתבוללות זוחלים באיטיות אל תוככי ארצנו.
כשעולים ספקות בכך שמדינתנו צריכה להיות יהודית, והספקות נשמעים מפיהם של צאצאי מקימי המדינה, מבחינתי זה אור אדום שמעיד על כך שללא שמירת על התורה והמצוות - ואל תטעי, החיצוניות משמרת את התוך - אפשר לאבד את הכל. (ד"א, הנצרות ניסתה להשיל מהיהדות את כל ה'קליפה', ולהותיר רק את החמלה וכו', תוך שהיא מתיימרת להציג את עצמה כיהדות האמיתית. זהו ניסיון נואל שמעולם לא הצליח ולא יצליח.)
|
|
|
סופרקליפרג`ליסטיק
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
שונרא, אנא, האירי את עיני וכווני אותי להערה הכמעט אנטישמית והאולטרא מתנשאת.
אם אכן אמרתי דבר שמישהו יכול לפרשו ככזה, אשמח להתנצל. ו...שתהיה לכולנו שבת שלום.
|
|
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
ג'ליסטיק, צר לי שאת רואה ב"שני גוונים של שחור" התלהמות,
אבל את לא רואה את האמירה הכמעט אנטישמית והאולטרה מתנשאת שהובילה להם. אני לא מוצאת בגווני השחור התלהמות. ייתכן שהם בוטים, וייתכן שהם מציבים מראה לא נעימה (מראה שחורה, הא הא הא) שקשה להתבונן בה, אבל אני עומדת מאחוריהם. והלוואי שלא הייתי צריכה. ובאשר ל"שחור", זוהי מילה פוליטקלי קורקט לאפריקאים ואין לייחס לה משמעות אחרת. רק אומרת. |
|
|
סופרקליפרג`ליסטיק
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
דבר דבר...
מפזר הערפל,אם רק בהתבוללות עניננו, מדינה יהודית היא פתרון לא רע בכלל, אם נקפיד שתהיה לנו מדינה יהודית כמובן... ולגבי היהדות עצמה, אני חוזרת לדבריה של נצחיה ומרחיבה אותם לעוד תחומים. היהדות לא נראתה תמיד כפי שהיא נראת היום ובוודאי שלא במקומות שונים בעולם. היופי ביהדות הוא לא בקליפה החיצונית אלא כן במוסריות, בחמלה, בהתגברות על היצר, בעזרה לאחרים, ברצון ללמוד ולהרחיב את הדעת. לטעמי, סוף סוף, כשהגענו אל המנוחה והנחלה ניתן להתמקד בתוך ולא בקליפה. להבנתי, אתה מעוניין לשמר את הקליפה על מנת?? ליתר בטחון, אם שוב נגלה מארצינו? כאן, מכיוון שהרוב הוא יהודי איני רואה צורך בקליפה... זכותך כמובן לשמור עליה. זכותי לראות בה מיותרת ולוותר עליה. בוודאי איני מוצאת סיבה להודות על שימורה בוודאי לא בקנאות (גם אני חושבת שיש לשמר מנהגים, אולם מסיבות אחרות)
ועכשיו שונרא :-)...(סליחה שנאלצת לחכות :-)) תגובתך "שני גוונים של שחור...וגו" יש בה התלהמות מה, כאמור מיותרת בעיני.אבל זכותך... אכן, את מפרגנת אבל אין סתירה בין פרגון להתנשאות. עם זאת הטענה שלי להתנשאות היתה לסקירה ולא כלפיך. גם את אצבע הצביעות לא את הרמת, והעלתי זאת כי לטעמי האצבע הזו מונפת בקלילות רבה מדי. וגם אני יהודיה! וגאה בכך! |
|
|
אבק ספרים
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
סופרקליפר - הנידון כאן הוא לא מוסריות או לא מוסריות. אפשר להתפאר במוסריות מכאן ועד הודעה חדשה, אבל אם זה מסתיים בהתבוללות
אז בשביל מה היה שווה כל המלל והאידיאלוגיות? זה הכל.
|
|
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
ג'ליסטיק, בבקשה תעתיקי ציטוט אחד, אחד ויחיד, של התלהמות בדבריי.
אני לא יודעת על איזו אצבע של צביעות את מדברת. אולי את מתכוונת לדיון אחר, וגם שם היא לא הופנתה כלפייך אלא כלפי אנשי העמותות והאירגונים. אני חושבת שציביון זו מילה שלא צריך להסביר. זה מרמז על משהו קטן, קטן, אבל משהו. מזוזה לדוגמה, כפי שכבר כתבתי. ואני רוצה שיהיה ציביון יהודי במדינת היהודים ואני לא חוששת לומר את זה. מה אני יכולה לעשות בקשר לרצוני? כלום. רק להביעו. ולדבר איתי על התנשאות זה הכי לא פייר בעולם. אני הכי מפרגנת שיש, במילים ולא רק בכוכבים. כולל למי שהפוך ממני. ומה שכתבתי על הבישול, בא לחלוטין ממקום של צמחונות. והייתי מאושרת אם היהדות הייתה אוסרת על אכילת בשר בכלל, אבל בהינתן שלא, היא מגלה רחמים שלמיטב ידיעתי דתות אחרות לא מגלות. וכן. אני יהודיה. ואני גאה בכך. |
|
|
אבק ספרים
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
נעמה, אין בליבי שמץ של שנאת חינם, רק חשש וניסיון לראות את הנולד כדי לא ללמוד מטעויות אחרים..
|
|
|
סופרקליפרג`ליסטיק
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
שונרא, לא התבלבלת?
הציפיה לתודה היא ממני ומהציבור החילוני כולו...לא מהציבור הדתי על גווניו השונים, ציפיה שמקוממת אותי. מותר לי? ולטעמי, יש התלהמות מה בדברייך.(מיותרת לטעמי, אבל זו זכותך)
ושוב, איכשהו, כשאני מביעה דעה שאינה עולה בקנה אחד עם מה שמישהו אחר חושב כאן, אצבע הצביעות מתרוממת כלפי. למה זה? ולגבי הגורל והצביון של היהדות שנשארת כאן, לא נראה לי שמשהו קיבל את המינוי והאחריות להחליט מה טוב ומה לא טוב ואיך ראוי שיהיה. מי שמתיימר להחליט את בשביל אחרים, הוא מתנשא. וגם למוסריות, לא חושבת שיש ליהדות האורתודוקסית בלעדיות עליה. יתרה מזו, אין לי ספק שגם בקרבם יש לא מעט שומרי מצוות חסרי מוסריות בסיסית. נראה לי נכון שכל אחד יפשפש במעשיו הוא ולא במעשי האחרים. לכולנו יש על מה להודות והתודה באה מבפנים. אם מישהו עושה משהו על מנת לקבל תודה, אז לא, תודה. לא בשבילי. |
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
אם תוותר על הכללות על כל דור הנכדים, אז לא תגיע למחוזות שנאת החינם .
|
|
|
אבק ספרים
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
נעמה - הגם שהליטאיות בעיקרה שוללת את כוונת הקמת המדינה, אהבת הארץ אצלה לא נתונה בספק, ואצלהם 'אין לי ארץ אחרת' זו לא רק סיסמא.
להבדיל מנכדיהם של מייסדי המדינה, כמו שכבר אמרתי.
שונרא - מסכים עם כל מילה שאמרת! הצביעות שוברת שיאים! |
|
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
שני גוונים של שחור:
אם הוא מאפריקה - ברוך הבא בצל קורתינו. אם הוא מבית המדרש - תגיד תודה שנותנים לך לחיות פה. |
|
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
זו לא רק השאלה אם העם יפוץ לכל עבר, אלא גם מה יעלה בגורל העם שיישאר פה.
איזה עם יישאר פה? האם הוא ישמור על ציביון יהודי ולו מינימלי? האם תהיה לו קצת מסורת יהודית? טיפה. טיפונת. מזוזה בבית, למשל. אני צמחונית. איני אוכלת בעלי חיים. אבל הציווי "לא תבשל גדי בחלב אימו" הוא הרבה יותר מציווי יהודי. הוא ציווי מוסרי. וכאשר אני רואה בתוכניות בישול שאין אפילו צדיק אחד בסדום, אפילו אחד, שמבין שאם כבר הפרדתם את העגל מאימו ועשיתם ממנו סטייק, ולקחתם לה את החלב שיועד לו והכנתם ממנו שמנת, אז בשם מידת הרחמים, החמלה וההומניות, אל תבשלו את העגל בתוך החלב של אימו הפרה, החלב שהוא היה אמור לינוק ממנה ולחיות. למה כל כך קשה להפריד בין בשר וחלב? האין גבול מוסרי לגרגרנות? ואם רק הדת היהודית מכירה בציווי המוסרי הזה, זה אומר עליה הרבה. |
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
אני לא דתיה , התחנכתי אצל אדמו"ר חילוני בשם אדם ברוך זצ"ל. אני ממש מקווה ששמעת עליו
עמדתו בקשר לליטאים היתה שאין להם כל עניין במדינת ישראל משום שהיא מהות חילונית המעמידה במרכזה את האדם ואין להם גם כל עניין להתקרב לישראלים .
היחס של החרדים למדינה הוא יחס תועלתי אינסטרומנטלי אבל ישראל חזקה דייה להכיל את החרדים ואת יחסם אליה. |
|
|
אבק ספרים
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
נעמה - ליטאי.
סופרקליפר - אני אוהב את הארץ הזאת ובוודאי מודה לקב"ה על תקומת המדינה, אבל אין די באלו כדי להבטיח שהמדינה תישאר יהודית, ושהעם שכאן לא יפוץ לכל עבר, ולכן ההכרת תודה שלי היא מוגבלת לשעה ולתקופה. אבל בשביל להבטיח את העתיד, בשביל זה צריך את אלו שיזכירו לכולנו בשביל מה באנו לפה, ולא, זה לא בשביל ליצור יהודי חדש. ניסינו את זה בעבר, וזה כשל מיניה וביה.
|
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
סופרקליפרג`ליסטיק מסכימה איתך לחלוטין. אני נושכת שפתיים בהשראת קניוק
|
|
|
סופרקליפרג`ליסטיק
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
כאמור, אתה אמרת...
לעניות דעתי יש לאותו ציבור להוקיר תודה לא פחות לציבור החילוני על קיום המדינה שלנו, על שמירת צביונה, על האפשרות לחיות בארץ משלנו שזו גם דרך, אחרת, לשמור על הקיום היהודי. ועדיין אני לא מצפה לתודות. אני מתנצלת אם הבנת את דברי לגבי השתיכותך לזרם האורתודוקסי כביקורת. דברי לא נאמרו בציניות. בוודאי שעליך להיות גאה בעצמך ובהשתיכותך. אני רק חושבת שיש טעם לפגם בציפיה שלך, כחלק מאותו ציבור, לתודות ממני ומהציבור שאני גאה להיות חלק ממנו.
|
|
|
נעמה 38
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
אם מותר לי לשאול, לאיזה זרם אתה משתייך?
ליטאי / חבד/ ברסלב/ את מי ששכחתי
|
|
|
אבק ספרים
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
עולם - במבחן התוצאה שבו צאצאיהם של מייסדי המדינה לא רואים מניעה לטוס לחו"ל ולהתבולל, מוכיחה שללא שמירת תורה ומצוות קשה עד בלתי-אפשרי להבטיח את נאמנות הדור הבא לכל אידיאלוגיה שלא תהיה. כשהזכרתי את הסרוגים, התכוונתי לאלה שהקשר שלהם לתורה ומצוות מאד קלוש.
סופר - אין בדרך שבחרתי כדי להושיע אותך, אבל יש בה כדי להבטיח את קיום העם היהודי, זה הכל, ועל כך ראויה הוקרת תודה ממי שקיום העם היהודי יקר לליבו. להבנתי, גם אין סיבה שלא להרגיש גאה בלהיות חלק מהמשמרים את המסורת והדואגים שהעם לא יתבולל.
|
|
|
סופרקליפרג`ליסטיק
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
לראייתי, מי שמצפה שאוקיר לו תודה על הדרך בה בחר לחיות את חייו
ובאותה נשימה חושב כי בדרכו הוא "מושיע" אותי וכמותי- יש בה התנשאות.
זכותך לחיות את חייך בהתאם להשקפת עולמך ועל פי ערכיך, והייתי שמחה שתאפשר לי את אותה הפריוילגיה. אני לא מצפה ממך להודות לי על הדרך בה בחרתי לחיות את חיי ומוזרה לי הציפייה שלך ממני ומשכמותי להכיר תודה לאותו ציבור יהודים אותודוקסי שהבנתי כי אתה גאה להיות חלק ממנו. |
|
|
עולם
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
הציטוט הזה של מארק טווין מעניין ומפתיע, לא הייתי מודע לו.
אתה מכליל, מפזר הערפל. בארץ חי, כבר עשרות שנים רבות, ציבור יהודי חילוני, מסורתי ודתי-לאומי, שומר על צביונו, על ערכיו, על מורשתו ועל תרבותו. היהודי האורתודוקסי ש"בחר לחנך את ילדיו בקהילה סגורה ומתבדלת", מעצם סגירותו והתבדלותו, חשוף פחות לעולם המודרני. כנראה שיש בזה יתרון מבחינת הקטנת סיכויי ההתבוללות, אבל לסגירות הזו מפני העולם יש גם מחיר.
ולכן, "צדיק באמונתו יחיה", ולא משנה אם הצדיק הוא חרדי, דתי-לאומי, מסורתי, חילוני, יהודי, מוסלמי, נוצרי או בודהיסטי. (אבל מובן גם שאדם קרוב אצל עצמו ואצל עמו.) |
|
|
אבק ספרים
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
תודה רבה שונרא! ואת בהחלט צודקת - התורה הקדושה היא ארוכה מני ארץ ורחבה מני ים!
|
|
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
ועוד דבר אחד
השם שלך, מפזר הערפל, כל כך יפה ונכון. צריך מישהו שיפזר את הערפל. שיגרום לנושאי הלפיד שיודעים רק לשנוא להבין שהם בעצם החשוכים. תתחיל מפה. תישאר. שבת שלום ומבורך. אחרי ביקור בבלוג שלך גיליתי שאתה בכלל לא חדש פה. יופי. וטוב שאתה אוהב חתולים כי השונרא הזה מתחיל לעקוב אחריך :-) |
|
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
תודה, אבל טוב לי איפה שאני.
בחודשים האחרונים התעמקתי בפרשיות השבוע של ספר ״שמות״ במסגרת שיעורי רב לעילוי נשמת אבי ז״ל, (סלח לי, אבל ספר ״ויקרא״ משעמם) וגיליתי כמה אני לא יודעת כלום. כמה ניסים ופלאים וחוכמה ויופי וגאונות וקסם והוד והדר ובינה ודעת יש בספר הספרים. ״וימצאהו איש״, לדוגמה. מי האיש? למה הוא מצא אותו? למה דווקא אותו? ומי ״מוצא״ אנשים בכלל? למה לא ״ויפגשהו״? מרתק. מפעים. |
|
|
אבק ספרים
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
תודה רבה שונרא! ותמיד אפשר להצטרף אלינו ;)
וסתם שתדעי - אני מת על חתולים, ומחבק אותם בלי קשר לשמירת הנגיעה שלי ;)
|
|
|
שונרא החתול
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
תענוג! אוהבת אתכם.
ובזה בוז תהומי לכל מי שנושא דגל של שנאה כלפיכם. ואם לא היית שומר נגיעה, היית מקבל חיבוק גדול. והשם של הספר, ועיצוב העטיפה, נהדרים. |
|
|
אבק ספרים
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
מוכרח להבהיר את כוונתי:
ברור שמשה רבנו לא לבש חליפה שחורה. 'לא שינה את לבושו', הכוונה אל הציבור בכללותו, שתמיד שמר על לבוש אחיד כדי להבדילם מהגויים, וזה היה אף בימי משה רבנו, וכפי שחז"ל עצמם כתבו, שבני ישראל נגאלו ממצרים הודות לכך שלא שינו את לבושם (דוגמת - פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות פרק ו, שם כתוב ש'לא חילפו שמלותם') - כשהכוונה שלבשו לבוש שייחד אותם והבדילם מהגויים, כל זמן והלבוש שלו (אם כי, תחילת לבישת החליפה השחורה נועדה לתת מראה מכובד גם לבני התורה, בהשוואה למראה המשכילים כדי לא להביא לזלזול בכבודה של התורה, אבל היום כשהלבוש החילוני כל כך פרוץ, ברור שמטרת שימור הלבוש היא בידול מהם). כמו כן, ברור למדי שזו עוד חומה ששומרת על הציבור מהתבוללות. הרבה יותר קל להפוך לחילוני כשכל מה שנותר לעשות זה רק להכריז על כך בפה, כי הלבוש מכריז על כך ממילא.
סופרקליפרוכו', רק הבאתי עובדות. אפשר להתווכח עליהן, אבל התנשאות? |
|
|
סופרקליפרג`ליסטיק
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
אם אמרת...
יש משהו "טיפטיפוונת" מתנשא בדבריך ובגישה אותה אתה מייצג, אינך סבור כך?
|
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
מה שנצחיה
|
|
|
נצחיה
(לפני 11 שנים ו-5 חודשים)
רק לגבי "לא שינה את לבושו"
ברור לך שמשה רבינו לא לבש חליפה שחורה, נכונה? וכך גם חכמי הסנהדרין, הגאונים בבבל, ואפילו הרמב"ם לא.
אז לקרוא ללבוש של סטודנטים פולנים במאה ה-18 "לא שינה את לבושו", וללכת במעילים שחורים בקיץ של ארץ ישראל זה לא בדיוק הדבר ששומר על עם ישראל. |
3 הקוראים שאהבו את הביקורת
