ביקורת ספרותית על מאיר עמית - האיש והמוסד מאת אמנון ז'קונט
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 3 בפברואר, 2013
ע"י tuvia


במדינה תחת מצור, כמו ישראל, שהוקמה תוך מלחמה, ומאז חיה על חרבה ( לצערינו),
מיתוסים נבנים ונהרסים בידי שר ההיסטוריה, ובמקומם באים מיתוסים אחרים.
אחד המיתוסים הגדולים והראשונים של המדינה היה מיתוס הפלמ״ח .
מיתוס זה קיים עד ימינו, אבל אט אט הוא מתכרסם ומצטמצם ולבסוף הוא יגיע לגודלו האמיתי.
בו בזמן שמיתוסים ישנים מכורסמים על ידי האמת ההיסטורית, נבנים מיתוסים אחרים, חדשים או ישנים, אבל בעלי עוצמה לא רגילה.
אחד מהם הוא מיתוס המוסד.
מדינת ישראל, שממשיכה להיות מדינה במצור, חייבת לחזק את המיתוסים האלה, מכוון שהם נוגעים
בכושר קיומה, ובכוח ההרתעה שלה.
תחשוב/י, שאת/ה נמצא/ת על כוונת המוסד, או על כוונת בשב״כ וחלחלה תאחוז בך!
סיפורו של מאיר עמית עושה הרבה לחיזוק המיתוס הזה.
באופן כתיבתו, ז׳קונט הוא היסטוריון, מעמיק, ונאמן לאמת ההיסטורית עד כמה
שניתן, בחברה שהרבה מפרשיות הביטחון שלה נותרו עדיין תחת כיסוי של הצנזורה הביטחונית .
אבל סיפורו של מאיר עמית ראש המוסד לשעבר, איננו סיפור בנאלי, כמו של ראשי מערכת הביטחון
האחרים.
עמית, שלא שירת בפלמ״ח , כמו כל החברים האחרים, ואימץ את הדרך הלאומית, ז״א השתייך למפא״י, הוא לא היה רודף כבוד כמו דיין , שאגב היה חברו במשך זמן רב מאוד.
הוא לא היה גם ממחפשי הכבוד כמו אלון ואלופים אחרים.
עמית בכל שלבי עלייתו למרכז הבמה הביטחונית של ישראל עשה זאת בדרך לויאלית וחברית, בלי משחקי כבוד, סכינים בגב ובלי פויילע שטיקים . עמית בנה את הקריירה הצבאית והאזרחית שלו תוך כדי עבודה קשה ובצורה לויאלית, חברית , ולא פעם, פינה את מקומו ללא זעזועים כדי להשקיט את המערכת ולחסוך את גלי הצונמי שמעלים יריבים מסויימים כדי להטביע את יריביהם, ראה לדוגמה המאבק של בן גוריון באשכול, של איסר הראל ראש המוסד הקודם בעמית עצמו . מאיר עמית הסכים ללכת ולפנות את מקומו לאחר, בשעה שהיה שלם עם הירושה שהוא משאיר אחריו . עמית התהלך בצניעות ובענווה, תוך כיבוי שריפות פוליטיות
שהובערו סביבו, וכאשר הגיעו מים עד נפש פשוט. ויתר על מקומו, והשאיר אותו לאחר ( כמו לדוגמה, עזיבת ראשות המוסד לצביקה זמיר).
לאחר התרומה האדירה של עמית לצה׳ל ולמוסד ( פרטים בספר), יצא עמית לשוק האזרחי.
כמו תמיד בישראל המפאיניקית, הוא לא הלך להחתים כרטיס בלשכת העבודה, הוא גם לא עבר תקופת צינון כפי שנעשה בכל מדינה דמוקרטית שלאחר קריירה ציבורית ענפה ( המוסד נחשב לגוף
ממשלתי אזרחי, למרות שהוא עושה בתחום הביטחוני וכפוף למשרד ראש הממשלה),אלא קיבל את מנכ״לותו בחברת העובדים, על חברת כור הגדולה.
גם שם עמית פעל רבות כדי להעמיד את החברה הכלכלית הזאת, הגדולה בישראל, על רגליה, ולהעביר אותה מעידן תקופת האבן , ולהפוך אותה לחברת הייטק מן השורה העליונה בישראל.
עמית הצליח גם לשחרר את כור , במידה מסויימת, מעניבת החנק של מפלגת השלטון מפא״י, ומשליחיה, שר האוצר ספיר, ובעלי כוח אחרים כגון מנכ״ל בנק הפועלים, לוינסון, אדם כוחני ובלתי
מתפשר, שניסה פשוט לחנוק תקציבית ( פיננסית), את חברת כור, בהיותו עושה דברו של שר האוצר.
לאחר שבע שנים בראשות החברה, לאחר שהעביר אותה מפסי הצניחה הכלכלית ומפשיטת רגל ידועה מראש, פרש מאיר עמית מהעשיה הכלכלית, פרש ממפלגת העבודה, והצטרף למפלגה החדשה ד״ש
שעזרה לליכוד לזרוק מהשלטון את מפלגת העבודה המושחתת.
הוא הפך להיות חבר כנסת, ושר התחבורה בקואליציה הימינית הראשונה בשלטון מאז הקמת המדינה.
בשלב הזה מאבד הספר מאמינותו.( בשלב הזה ז׳קונט ניראה כאילו החליט לסגור חשבונות עם יריביו של עמית בתנועת ד״ש. יש בחלק הזה התייחסות לאישים מסויימים כגון ידין, זרו ואחרים, שיש בהם כדי לפגוע בשם הטוב שלהם. לדעתי, חשבונות פוליטיים לא צריכים להסגר בספר אשר גיבוריו כבר שוכני עפר ולא יכולים להגן על שמם הטוב).
אנו גולשים לתקופה של זריקת בוץ בין חברי המפלגה הזאת, שהוקמה על כרעי תרנגולת, ללא אידיאולוגיה אחידה, כאשר כל כוח מושך לכיוונו.
הליכלוכים הפנימיים, שליפת הסכינים, הדקירות בגב, ההנהגה הצולעת של ידין, כל אלה ועוד, נוגעים רק בקצה המזלג בגואליציה שנוצרה סביב המפלגה הזאת.
עמית עצמו מחשיב את תקופת חברותו בד״ש, כתקופת הדישדוש הגדולה שלו, כאשר השאיר מאחוריו את העסקנות הפוליטית והתרכז בהובלת משרד התחבורה, אף אל פי שגם היום מרגישים שבתחום זה הוא לא הצליח להגיע להשגיו הקודמים.
לסיכום, אישיותו של עמית נחשפת בספר, הוא מצטייר כאדם שמתרחק מאור הזרקורים, אבל מצד שני בולדוזר בעל כוחות נפשיים, אינטלקטואלים, ואאורה אישית. מאיר עמית מצטיין בכושר הובלה ובכוח מנהיגות צנוע, שהוביל מהפכה מחשבתית וטכנולוגית הן במוסד והן בכור.
אדם שתרומתו לעמו ולארצו ניתנה ללא מחשבות על קבלת חזרה. הוא עשה לארצו בגלל היותו ציוני אמיתי ופטריוט גדול, אדם נהדר שגדל בארצנו וינק משורשיה.
ספר טוב, וכתוב נחמד.
10 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
tuvia (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
עולם, אני מסכים עם תוכן העקרי של דבריך במשך ארבעים שנה ( עד סוף שנות השישים), ההסתדרות פעלה רבות לביצור המדינה מבחינה כלכלית.
אבל , וזה אבל ענק, אסור לשכוח שהיא פעלה בלי תחרות והיתה הגורם היחידי במשק. היא היתה המעסיק הגדול ביותר בישראל, וארגון העובדים הגדול ביותר גם כן.
מבחינה מעשית היתה סתירה בין המטרות של המעבידים למטרות של הסינדיקט שהגן על העובדים.
היה זה גוף שכאילו נלקח מברית המועצות כולל האידיאולוגיה שלו הסוציאליסטית.
המצב שבו התקיימה הסתירה היה קיים מאז הקמתה של ההסתדרות, ועוד הרבה יותר מכך, מכוון שהיא היתה האחראית הפוליטית שדאג לנאמנות החברים לאידאולוגיה הסוציאליסטית ולפעמים באמצעים קשים.
אז נכון שהיא תרמה רבות להקמת הצד הכלכלי של המדינה, אבל היא היתה גם מיתוס ענק, שהיה צורך להרסו.
טוביה
עולם (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
טוביה - את כל זה אני זוכר. אבל זה לא משכיח ממני את התקופות בהן ההסתדרות הייתה אחד המנועים העיקריים לבניין המדינה. זה לא מיתוס. אחר כך היה תהליך של התאבנות, הסתאבות והפיכת חלק גדול מן המנגנון ללא-רלוונטי ומנציח-את-עצמו, כפי שקורה במערכות רבות בחלוף הזמן. ואז, אכן, הגיע הזמן לשנות.
tuvia (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
עולם, ההסתדרות וקופת חולים היו מיתוסים של מפא״י, של ראשית ההתיישבות של שיתוף של חלוקה צודקת של דאגה לכל החברים.
אם לא היית בפנים, היית בחוץ.
הייתה הפרוטקציה הידועה.
אם לא היית חבר הסתדרות לא ראו אותך בעיניים , אין עבודה, ועד עובדים מתוקטק על ידי ההסתדרות.
אתה לא זוכר את הימים האלה?
בטח שהיה מיתוס, ורצון הרס אותו עד היסוד.
כשהלכה ההסתדרות הכללית של העובדים, וקופת השרצים שלה נפתחה, והתחילו כל הסירחונות לצאת החוצה, והמנטכ״לים התחילו או להתאבד או ללכת לבית סוהר, מה אתה באמת לא זוכר?
לוינסון, עופר, ועוד כמה שנכנסו לכלא.
לדרעי היו מורים טובים.
טוביה
עולם (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
טוביה - אני לא חושב שרמון חיסל מיתוסים הוא גרם לשינוי, כנראה מתחייב, בגוף שהפך אנכרוניסטי. כל זה לא גורע במאום מזכויותיה של ההסתדרות בבניית הארץ לפני קום המדינה ובשנותיה הראשונות. אבל עם חלוף הזמן מתחייבים שינויים.
tuvia (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
תודה לכל המלייקים!
tuvia (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
נכון עולם, במיוחד של ההיסטוריונים ה׳חדשים׳ עלק, אלה שמחפשים בכל מחיר להרוס את המבנה המפואר שבנתה הציונות בארץ.
אבל לדוגמה היו גם מיתוסים שנבנו על שקרים והייתה חובה של ממש להרוס, או לשחוט את הפרות הקדושות.
בשנות השמונים שחטו בארץ את רוב פרות הבשן שהשמינו ללא סוף על חשבון הציבור, קופת חולים הכללית של ההסתדרות, ההסתדרות של העובדים ועוד הרבה גופים מפלגתיים שחיו על חשבון הציבור.
כאשר רמון חיסל את ההסתדרות, והפך אותה לגוף שבעצם חזר לתפקיד האמיתי שלו, זאת אומרת הגנה על עובדים, יצאו רוב חברי מפלגת העבודה נגדו וטענו שרמון מחסל את הבסיס של מפלגת העבודה( מה שהיה נכון בעיני), אבל באותה הזדמנות רמון חיסל את בסיס השחיתות של המפלגה ובזה היה מפעלו מוצדק וראוי.
אבל כמה מיתוסים שהוא חיסל!
עולם (לפני 12 שנים ו-8 חודשים)
ביקורת מצויינת. "דישדוש בד"ש" נשמע טוב. הכרסום במיתוסים של הציונות לא תמיד מביא אותם לגודלם "האמיתי". לעתים הוא נובע ממגמות פוסט- ואף אנטי-ציוניות שמטרתן (המודעת או הלא-מודעת) היא להטיל ספק בזכותנו לחיות כאן.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ