ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שישי, 25 בינואר, 2013
ע"י מורי
ע"י מורי
שקר החן והבל היופי. איזה ספר סוער.
אמיל זולא כתב את הספר הזה כחלק מסדרת רוגון-מאקאר, סדרה שבא לתאר את חיי הצרפתים במאה ה-19. בספר שלפנינו הוא מביא לידי מיצוי תופעה "פריזאית" נפוצה של נשים נתמכות, שהשפה העברית גורמת עוול למושג, הנשמע שלילי ונמוך. תופעת הנשים הנתמכות היא תופעה של נשים פילגשות, יפות וצעירות, הנתמכות ע"י עשיריה של צרפת בכלל ופריז בפרט. ביתן רוהט ברוב פאר והדר, צבא משרתים עמד לרשותן, הוצאותיהן על לבוש, סוסים וכרכרות, מזון ובידור הרקיע שחקים. הפילגשים הללו היו סמל מעמד. מי שהתפרסם בספר שכתב ובהצגות שבאו בעקבות הספר הוא אלכסנדר דימא הבן, בספרו הגברת עם הקמליות.
ננה הופיעה משום מקום, בשל יופיה הכובש, זוהר שערותיה ומבנה גופה המהמם היא נבחרה לשחק בתיאטרון הווראייטה של בורדנב. כשרון המשחק שלה היה עלוב, אבל שמה עבר מפה לאוזן ובליל הבכורה של הצגת תיאטרון כלשהי, כל שמנה וסולתה של פריז באו לראותה. המחזה היה משעמם, ננה לא היתה בין הראשונות לצאת לקדמת הבמה והמתח היה בשיאו. משיצאה, לא היתה נשימה אחת שלא נעתקה, כה רב היה יופיה וזוהרה. משחקה היה אכן נלעג, אבל מי שם לב.
די מהר עזבה ננה את הבמה בהבנה שלא לזה נועדה. גברים נפלו לרגליה והתחרות מי יתמוך בה ופילגשו של מי תהיה היתה רבה. אלא שננה בחורה צעירה והנפילה היתה מהירה, היא עברה לגור עם שחקן אחר, פונטאן, שהרבה להראות לה נחת זרועו, למנוע ממנה את חלקו בהוצאות הבית ולגרום לה לצאת מהבית ולהיות כאחרונת היצאניות. היא היתה מאוהבת בו, אבל הבינה שיש גבול.
אלא חיידק הבמה לא נטש אותה. ידידיה בתיאטרון עמלו למענה והיא בכישרונה לסובב גברים תחת אצבעה הקטנה עשתה את שאר העבודה. זולא מרבה להג ולעיתים כבר רוצים לראות את העלילה מתקדמת. והיא מתקדמת.
ההזדמנות הקרובה לשוב אל קדמת הבמה, לא רק של התיאטרון, מגיעה כשבורדנב הבמאי מאוים בפשיטת רגל והרוזן מופאט מעוניין בננה. איש הקשר הוא לאבורדט, המבין שהלוואה גדולה מצד מופאט לבורדנב תגרום לננה לקבל תפקיד ראשי בהצגה והוא יקבל את ננה לפילגש. ההצגה נכשלת, מה שכלל לא מפריע לננה להצליח במישור אחר ומכאן מתחילה רכבת הרים, שלהבדיל מרכבת הרים מצויה, יש כאן רק עליה ועליה.
רשימת הציוד נכבדה: בית מהמם ומרוהט בטעם נדיר, אמנם לא מרופא, אבל מאמן מוכשר שפשט את הרגל. הבית זקוק למשרתים ואלה אכן נשכרים בהמוניהם ומלווים בזוא, המשרתת הותיקה של ננה, המנצחת על העבודה, קבלות הפנים, הסתרת הגברים בחדרים השונים והשחיתות הפושה בין העובדים השונים. 4 כרכרות חדשניות ונהדרות עומדות בחצר עם סוסיהם הנהדרים והסייסים המלווים. הרוזן מופאט מסכים לתנאי של ננה להשאר עצמאית בכל מישורי חייה, אבל לשמור על נאמנותה במיטה לרוזן. תנאי לא ממש מציאותי, כשעל מיטתה מתחרים עשירים אחרים וגם סתם זבי חוטם בני משפחות מכובדות אחרות.
הכסף נשפך כמים. הריהוט מוחלף תדיר, המזון מהמשובחים, הצוות יקר להחזקה, השמלות מתחדשות חדשות לבקרים. ננה משתעממת מכל זה ויחד עם חוסר בקרה על ההוצאות, הרומן הגלוי שלה עם חברתה היצאנית סאטינה, הגברים המצויים תדיר בבית הגדול, כל זה מתכון לאסון. זולא לא חוסך בפרטים, הנשימה נעתקת וגם פריז הרגילה במראות של פילגשי צמרת החולפות בכרכרותיהן ההדורות בשדרות הרחבות והחדשות, לא ראו תופעה כננה. גברים מאבדים את הראש, לפעמים גם את החיים. זה כמובן נגמר בדמעות ובירידה אחת כואבת אחר עשרות עליות.
מהמם.
10 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
מתוקה
(לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
איזו ביקורת נהדרת!
|
|
רונית
(לפני 12 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מדהימה
|
10 הקוראים שאהבו את הביקורת