החלטתי לקרוא קטעים מן הספר לא לפי הסדר, ואחרי כן לרקום את החוטים המקשרים (סטגדיש!)
יכול להיות שזה הופך את הביקורת שלי לייחודית?
כך יצא שלא התעמקתי בפרטים ההיסטוריים. לא חשבתי על כך מראש,
אבל העובדה שלא קראתי את הספר בסדר כרונולוגי + חוסר הבקיאות שלי בהיסטוריה של יוון + הספר מדלג בין תקופות שונות שעברו על אותם מקומות ואיך זה השפיע על האנשים...
הבנתי שלא אצליח להגיע לדיוק היסטורי על ידי קריאה זו, והתמקדתי בחוויה הרגשית ובאווירה.
הספרים של היסלהוף לא נמנים עם הז'אנר שהייתי בוחרת לקרוא, ודווקא לספר השני שלה והמדובר יותר לא התחברתי.
אבל היות שסבי שהיה ניצול שואה השתתף במרד בנאצים ולחם במחתרות - התחברתי מאוד רגשית, מדובר פה על התמודדות עם אנטישמיות ועם מלחמה, כאשר המעשים והנפש נאלצים להיקרע זה מזה.
הרגשתי הזדהות עם הדמויות, הן היהודיות והן הנוצריות -
כל אחת ומאמציה מחד לשמר את החיים השקטים שהיו ביוון לפני המלחמה, מאידך להילחם בצורה גלויה או נסתרת באנטישמיות.
מה שמעניין בספר זה שכל אחד תורם את חלקו וכישרונותיו, אין את הוויכוח הנוראי הפנימי של "מי הקריב יותר, מי נפגע יותר, מי היה ג'ובניק יותר?..."
יש שיתוף פעולה בין כל הצדדים, מה שמודגם כאן דרך מפעל הטקסטיל של משפחת מורנו, שממנו הגיע שם הספר.
כל עובד במפעל מוצא את כישרונו בתחום קצת אחר, וכמובן בין אומנים ישנה תחרות וקנאה...
אבל כשכולם מתאחדים ומתכננים תוכנית ביחד להערים על האויבים, לשמר את מה שחשוב לעם היהודי ולהסיח את דעתם של הקצינים -
זה פשוט נשמע מרהיב.
כיוצרת בעצמי - ממש התפעלתי מתיאורי הבדים והרקמות, ואיך שהכול מתחבר בסוף ליצירה שהיא לא רק לתפארת היוצר המוכשר...
אלא חלק חשוב בהצלה באמצעות שחרור מ"אגו האומן", למידת תחום חדש או עבודה בשיתוף פעולה, קבלת רעיונות שיוצאים מהקופסה, החלטה אמיצה על מה לוותר ואת מה לשמר, ועוד.
בהחלט נעשה כאן תחקיר רציני.
באופן אישי - אני יכולה להבין למה אומרים שהספר קלישאתי, אבל לפעמים הקלישאה היא מה שמנצח! אז גם לדחות אותה על הסף זה לא חכם.










