ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שבת, 3 בפברואר, 2024
ע"י רץ
ע"י רץ
שאול המלך, כהתגלמות טרגדיה
שאול היה המלך הראשון, אך מדוע התנ"ך לא נותן קרדיט לעובדה הזאת? התשובה לכך ברורה, תיאור נפילתו וחורבנו של בית שאול, נועדו להצדיק את בית דוד שהחליף אותו. זאת דוגמה שמוכיחה את האמירה לפיה, ההיסטוריה נכתבת על ידי המנצחים – בית דוד.
חשבתי על שאול המלך, אם הייתי צריך, לפרסם סלוגן בחירות לאיש הצנוע הזה, הייתי רושם: דרוש מנהיג סמכותי, לוחם עז נפש, עניו וצנוע הפועל למען ביטחונו ואחדותו של עם ישראל. לרגע חשבתי שהתבלבלתי, משום שזאת משאלת לב למנהיגות שכעת אנו משוועים לה יותר מתמיד.
שאול היה דוגמה, למלך שמעט לדבר, כאשר נשקפה סכנה לעיר יבש גלעד, על ידי העמונים, הוא יצא אליה בבהילות בלוויית לוחמיו, למסע לילי מזורז, ותקף באשמורת הבוקר בהפתעה, בטקטיקה שהפתיעה את האויב, (מזכיר לנו משהו אבל בהפוך) ובכך היציל את עמו מחרפה, ואף ליכד אתו, משום שהעם ידע שעל שאול אפשר לסמוך, במעשיו האמיצים, כמנהיג ולוחם.
זה היה בעצם האודישן של שאול, להכתרתו למלך הראשון, שנבחר על ידי זקני ישראל. אם חשבתם, ששמואל הנביא, איש הדת התכוון לשחרר ולתת ספייס למלך החדש, ממש לא. הוא חשב ששאול צריך להיות מלך, בחסות המנהיגות הדתית שלו. יש בכך היגיון מבחינת תפיסת המלוכה הישראלית, אך קרוב לוודאי שהתקשורת הבינאישית בין השניים לא הייתה משהו, עובדה שחרפנה את שאול והפכה אותו לדיכאוני המתקשה לעתים להירדם בלילות.
לא היו תרופות להפחתת החרדה, אבל כמו היום גם אז, חשבו שלמוזיקה יש כוח מרפא ומרגיע, והביאו את דוד שינגן לפניו. דוד כזכור לא היה רק לוחם, מניפולטור, מאהב, אלא גם משורר ונגנן מחונן, כזה שמול הכריזמה שבונה לו התנ"ך לא היה סיכוי לשאול, שרק רצה למצוא את האתונות שלו שהלכו לאיבוד, ומבלי שבקש מצא מלוכה. איזו אגדה נפלאה המתארת את המלך הראשון.
לבטח תשאלו, מהיכן העמדה הפרו שאולית, שספרתי לכם, אז קודם כל מהתנ"ך עצמו, אבל לא רק, אלא גם על בסיס קריאה בספרו המחקרי של, אריה ברטל - מלכות שאול המלך הראשון בישראל, ספר שהוא אומנם מחקרי, אבל כתוב בצורה תמציתית ובהירה, ולמרות שהוא נכתב בראשית שנות השמונים, הוא מעניק תמונה ראשונית וכוללת לדמותו של שאול המלך, המבוססת על ניתוח מחקרים מודרניים במקרא, על ממצאים ארכיאולוגים ועל גיאוגרפיה היסטורית
26 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
בת-יה
(לפני שנה ו-8 חודשים)
אני קוראת את התגובות כאן, ונדמה ש 3000 שנים אנחנו נלחמים על אותה סוגיה.
להשמיד או לא להשמיד? שאול היה מנהיג משכמו ומעלה. מלך שאסף אנשים ויצא לקרב למען בני עמו, כשלאף אחד אחר לא איכפת, כי רחוק מהעין היה גם רחוק מהלב. ההתייחסות ההיסטורית הגרועה כלפיו התחילה עוד בחייו, כי הוא היה שייך לשבט בנימין. שבט שהישראלים לא ממש אהבו, ושמואל, שהבין את הלך הרוח, ידע לבחור בצד של הצלחת עם החמאה. אחר כך כבר היה ברור שכותבי התנ"ך לבית יהודה, ימעיטו בערכו של שאול. בכל מקרה, תודה רץ על הביקורת המעניינת. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני שנה ו-8 חודשים)
אנושיות עלולה להיות בעייתית אם מנצלים אותה לרעה. כמו במקרה של אגג וגם כיום יש אינספור דוגמאות
למי שמנצל לרעה יחס אנושי. לא סתם החמאס מושווה לעמלק, ולא סתם המלכות נלקחה משאול על הבסיס הזה.
|
|
רץ
(לפני שנה ו-8 חודשים)
בר תודה - זה נכון לא בהכרח חייבים לקרוא מחקרים על דמיות תנכיות.
|
|
רץ
(לפני שנה ו-8 חודשים)
בעז - תודה, שאול היא דוגמה למי שלקח אחריות על איחוד ממלכת ישראל ועל קיום מלחמות אין סופיות עם אויבי ממלכת ישראל, במשך שנים רבות, היו לו הצלחות רבות,
והיו לו כישלנות, כמו הכישלון האחרון בקרב בגלבוע.
לקרב הגלבוע אפשר להתייחס גם אחרת, הוא הייה עייף, אולי אפילו מי שסבל מפוסט טראומה, ולמרות הכול הוא המשיך להשתתף במלחמות ישראל בגיל מאוד מבוגר, כנראה שהוא איבד את יכולתו כמהיג צבאי בשדה הקרב. כל זה הופך אותו, קודם לכל לדמות מאוד אנושית. |
|
רץ
(לפני שנה ו-8 חודשים)
Pulp_Fiction - תודה
|
|
רץ
(לפני שנה ו-8 חודשים)
זה שאין לנקוב בשמו -תודה דמותו של שאול ממש מורכבת ספרותית ומאתגרת, בהחלט מסכים היא נוגעת ללב.
|
|
רץ
(לפני שנה ו-8 חודשים)
יוסי - תודה להשקעה המשמעותית בתשובה, לגבי עמלק, ראה תשובתי לאלון. לגבי סיפורי שאול, האם מדובר באגדה בלבד נטולת היסטוריה,
זה תלוי בגישה, אני כאריה ברטל, מאמין בגישה שלסיפורי שאול גרעין היסטורי, כמו העובדה ששאול היה מלך ואסאל פלישתי. מכיוון שחקר התנ"ך וההיסטוריה הקדומה הם לא מדע מדויק, בהחלט כל אחד מאתנו יכול להיות נאמן לגישתו. אלא מה נכון לעתים להתעדכן במחקירם החדשים, כמו אלה המתייחסים לדוד וממלכת דוד.
|
|
רץ
(לפני שנה ו-8 חודשים)
אלון - מה זה פישל בענק, הוא צווה להשמיד זכר לכל עמלק, מה לעשות שהוא חס על הצאן ועל אגג מלך עמלק, במונחים עכשוויים זה מעיד על אנושיות. לעומתו דוד הרג את אוריה וזכה שהילד שנולד ממנו ובת שבע - ימשיך את שושלת דוד. האם זה לא צדק סלקטיבי?
|
|
בר
(לפני שנה ו-8 חודשים)
תודה רץ, ביקורת מקסימה לספר שכנראה לא אקרא.
|
|
יוסי נינוה
(לפני שנה ו-8 חודשים)
שלום אלון הצו להשמדת עמלק בתורה הוא: שמות י"ז: "וַיָּבֹא עֲמָלֵק, וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם. וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בְּחַר לָנוּ אֲנָשִׁים, וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק... וַיַּחֲלֹשׁ יְהוֹשֻׁעַ אֶת עֲמָלֵק וְאֶת עַמּוֹ לְפִי חָרֶב. וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה: כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר, וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ: כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם. וַיִּבֶן מֹשֶׁה מִזְבֵּחַ, וַיִּקְרָא שְׁמוֹ: יְהוָה נִסִּי. וַיֹּאמֶר: כִּי יָד עַל כֵּס יָהּ, מִלְחָמָה לַיהוָה בַּעֲמָלֵק מִדֹּר דֹּר". הצו להשמדת עמלק דברים כ"ה: "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ, וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ , וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ, וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ, תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם. לֹא תִּשְׁכָּח!" בספר שמות אלוהים נשבע שהוא ימחה את עמלק, ובספר דברים אלוהים דורש מהעם למחות את זכר עמלק !!?? אז למה אלוהים בעצמו לא מחה אותם?? האם פעולת שאול היא לא בדיוק קיום הצו האלוהי ?? הצו של שמואל: "וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל שָׁאוּל: אֹתִי שָׁלַח יְהוָה לִמְשָׁחֳךָ לְמֶלֶךְ עַל עַמּוֹ עַל יִשְׂרָאֵל. וְעַתָּה שְׁמַע לְקוֹל דִּבְרֵי יְהוָה. כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת: פָּקַדְתִּי אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה עֲמָלֵק לְיִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר שָׂם לוֹ בַּדֶּרֶךְ, בַּעֲלֹתוֹ מִמִּצְרָיִם. עַתָּה לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת עֲמָלֵק, וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ, וְלֹא תַחְמֹל עָלָיו, וְהֵמַתָּה מֵאִישׁ עַד אִשָּׁה, מֵעֹלֵל וְעַד יוֹנֵק, מִשּׁוֹר וְעַד שֶׂה". הצו להרוג גם את הצאן והבקר איננו כתוב בשני המקומות בתורה, אלא, זו תוספת של שמואל!! שבתענוג רב שיסף את ראשו של אגג! האם נראה הגיוני ששאול יאבד את ממלכתו רק בגלל חמלתו על הצאן והבקר ??" |
|
אלון דה אלפרט
(לפני שנה ו-8 חודשים)
יוסי, אני מכיר היטב את הסיפור עם שאול ואגג. וזו אכן פשלה ענקית. מאגג הגיע, בין השאר, המן האגגי.
הוא נדרש על ידי אלוהים במפורש להשמיד גם את הצאן והבקר - בקשה חריגה. |
|
יוסי נינוה
(לפני שנה ו-8 חודשים)
שלום רץ
האם הכתוב בתנ"ך על שאול הוא היסטוריה אמיתית או סיפור שאין לו בסיס היסטורי ? האם היה בכלל שאול מלך? ואם היה על מי מלך ?? איך בכלל הוכתר למלוכה (יש ארבעה סיפורים על כך!) האם היתה בכלל ממלכה מאוחדת (שהרי אין לה בכלל שם !!) שכחת לציין שהוא רצח 80 כוהנים מעיר הכוהנים נוב !! סיפור מלכותו עבר עיבוד מאוחר שהרי יש פסוקים רבים חיוביים מאוד על שאול ? התפישה המקראית לגבי מלך היא שלילית !! לא צריך מלך, יש אלוהים !! ספרי שופטים ושמואל מייצגים תפישה זו !! איך בכלל דוד הפך להיות מלך, הגיוני בעיניך סיפור הכתרתו ?? איך הפך למפקד צבאי אצל שאול ?? למי שכתב על פשלה עם העמלק, אני מציע לקרוא את הסיפור: שאול חיסל את כ ו ל ם, השאיר רק את המלך חי, כנראה להוציאו להורג באופן פומבי. הוא לא חיסל את הצאן והבקר, למה לשחוט אותם?? שאול המלך רדף אחרי דוד המורד במלכות !! מדוע הוגדר כאן כאובססיבי.... ? אני סבור שחלק מן הכותבים לא קרא בעיון את סיפורי שאול ? לא הבחין בין סיפורי אגדות לבין מציאות, מה הגיוני ומה לא ! חלק גדול מתבסס על זיכרונותיו מבית הספר, גם אז לא עשו הבחנה בין מציאות לדמיון. |
|
Pulp_Fiction
(לפני שנה ו-8 חודשים)
מאוד מסקרן, תודה רץ
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני שנה ו-8 חודשים)
עם עמלק, הוא פישל בענק. ותראה איפה אנחנו היום בגללו
|
|
רץ
(לפני שנה ו-8 חודשים)
התנ"ך נכתב לפחות 500 שנים לאחר סיפור שאול , בשלטון היו בית דוד, הם כתבו את הסיפורים שקדמו לדוד, כסיפורים שנועדו
להצדיק את שלטונו של דוד, שלמעשה הופיע על חורבות בית שאול. אין ספק שסופרי התנ"ך השתמשו במקורות עתקים, חלקם ישראלים, אך הם ערכו אותם באופן ששאול הוצג בהם כמלך שאלוהים הסיר ממנו את חסותו והעבירה לדוד.
|
|
רץ
(לפני שנה ו-8 חודשים)
אלון - תודה, שאול לא פישל, הוא הניח את היסודות, לממלכה המאוחדת, במקום פדרציה שביטית רופפת, הוא יצר את היסוד למלוכה על פי התפיסה המקראית,
מלך שפועל לטובת עמו, ולא בעריצות שילטונית. הוא יצא לכל מקום, בכדי להציל את שבטי ישראל, במסע האחרון הוא יצא להציל את יושבי הצפון ועמק יזרעאל, זה היה צעד אחד רחוק מידי, שבו הוא היפסיד, אך גם בהפסד שלו הוא הוכיח את המחויבות הלא מתפשרת לעם ישראל.
|
|
רץ
(לפני שנה ו-8 חודשים)
הלל - תודה, אכן ספר מעולה, גם עם איכות אקדמית טובה, תמציתי ומונגש היטב לחובבי המקרא וההיסטוריה.
|
|
רץ
(לפני שנה ו-8 חודשים)
משה - תודה
|
|
רץ
(לפני שנה ו-8 חודשים)
צבי - תודה, שאול הרופא והמשורר, מאוד אהב את שאול הגיבור המקראי, הוא חש שנעשה לו עוול ולכן הוא חיבר שתי בלדות על שאול, אחת מהן "בעין דור",.
|
|
רץ
(לפני שנה ו-8 חודשים)
מורי - התנ"ך היא ספרות תמצתית מאוד, לא קל להתחבר אליה, אבל שרוכשים את היכולות, העיסוק בתנ"ך הופך להיות חוויה מיוחדת.
|
|
רץ
(לפני שנה ו-8 חודשים)
חני - תודה, דווקא סיפורי התנ"ך מנחמים, כי הבעיות לעתים דומות, מצוקת ביטחון וחיפוש אחרי מנהיג שיושיע את העם, מעניין ששמואל בקש קודם כל אדם צנוע שיפעל לטובת העם.
|
|
בועז
(לפני שנה ו-8 חודשים)
שאול הוא דוגמה מעולה להתמכרות לכוח ולשררה. מנער ביישן ונחבא אל הכלים שלא מעוניין למלוך הוא הפך למלך קנאי ואובססיבי שרודף אחרי דוד ומשעבד את צבאו למרדף הזה. יכול להיות שהגיוס של אלפי לוחמים למלחמה הפרטית של שאול בדוד גרמה לתבוסה לפלישתים בגלבוע.
מלבד זאת, אין מחילה על הטבח ההמוני בכהני נוב. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני שנה ו-8 חודשים)
כשלמדנו תנ"ך בבית הספר, גם לי משום מה דמותו נגעה לליבי והצטערתי בשבילה על איך שהתגלגלו העניינים.
|
|
עמיחי
(לפני שנה ו-8 חודשים)
אני מתקשה לקבל את הקונספט שמניח שתומכי דוד כתבו או הדגישו את הפדיחות של שאול.
ומי כתב על הפדיחות של דוד? תומכי שאול? ועל חורבן יהודה (בספר מלכים)? תומכי... תומכי מה בעצם? לעניות דעתי, הכותב או הכותבים של ספר שמואל עשו עבודה מעניינת והוגנת, וסיפרו על נקודות חוזק וחולשה של כל אחת מן הדמויות בספר. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני שנה ו-8 חודשים)
בסוף, שאול פישל בענק
|
|
הלל הזקן
(לפני שנה ו-8 חודשים)
קראתי ואהבתי.
גם את הספר וגם את הסקירה.
|
|
משה
(לפני שנה ו-8 חודשים)
מעניינת הביקורת שלך, תודה.
|
|
צבי אלרואי
(לפני שנה ו-8 חודשים)
את דמותו הטרגית של המלך שאול מבטא היטב שירו של שאול טשרניחובסקי "בעין דור".
|
|
מורי
(לפני שנה ו-8 חודשים)
חני, אני אף פעם לא התחברתי לסיפורים תנ''כיים.
לו כל כדור הארץ גזע אחד, הרבה פחות דם היה נשפך. |
|
חני
(לפני שנה ו-8 חודשים)
שמחה שאהבת, לא מצליחה כרגע להתחבר
לסיפורים תנכיים ודמויות הירואיות בעת זו. |
26 הקוראים שאהבו את הביקורת