הביקורת נכתבה ביום שבת, 26 באוגוסט, 2023
ע"י רויטל ק.
ע"י רויטל ק.
רונה גלזר-גלנטי, סופרת בהתהוות שנשואה לארכיאולוג אנין טעם לא מצליחה להתקדם עם הספר שלה מאז ההריון, והבן שלה כבר בן עשרה חודשים.
לא רק עם הספר שלה היא לא מצליחה להתקדם, היא גם לא ממש מצליחה לקרוא ספרים טובים, כמו שהיתה קוראת פעם.
בלילות ללא שינה עם בנה התינוק, אין הורה שיכול שלא להזדהות עם הדמעות של רונה כשהיא מתיישבת סוף סוף עם התינוק שזה עתה נרדם בזרועותיה בשתיים בלילה ומגלה שהשלט של הטלויזיה מונח מעל הטלויזיה, הרחק מהישג ידה, היא מתחילה לקרוא ספרות ארוטית ומשם הדרך קלה לקבוצת פייסבוק של קוראות של הספרות הזאת, ומשם - לכתיבה של ספר מהז'אנר בזהות בדויה, ספר שזוכה להצלחה מסחררת.
"הספר הלא נכון הוא סיפור על בגידה: לא עם גבר אחר, אלא עם זהות חדשה" את המשפט הזה על הכריכה האחרוית היה צריך למרקר, כי זה מה שבסופו של דבר עומד בלב הספר הזה.
אני מדגישה את זה כי אני קצת פיספסתי את זה.
חשבתי שבלב הספר נמצא העיסוק בספרות ארוטית שפורחת בשנים האחרונות. חשבתי שהמאבק של רונה יהיה פנימי, עם הדימוי שלה בעיני עצמה ככותבת. ושני הדברים האלה נמצאים בספר, הראשון יותר מהשני, אבל הם לא הלב שלו.
ליבת הספר היא השינוי בזהות של שני בני הזוג: גידי, הארכיאולוג, שעשה מעבר אידיאולוגי מהשמאל לימין ורונה, הכותבת המבריקה שזכתה במקום השני בתחרות הסיפור הקצר של הארץ שהופכת לכותבת של רומנים ארוטיים.
גידי עושה את השינוי שלו בגלוי, לעיני כל, לא מסתיר דבר מרונה.
רונה, עושה את השינוי שלה בסתר, בלי לשתף את גידי.
אבל מה משמעות האנלוגיה בין השניים?
האם המעבר של רונה מספרות רצינית לספרות פופוליסטית, עממית, מקבילה לשינוי אידיאולוגי משמאל לימין?
או שאולי אין דבר כזה ספרות רצינית וספרות שטחית, אולי החלוקה בין תרבות גבוהה לתרבות נמוכה היא חלוקה שרירותית כפי שעולה לעיתי מהספר או שאולי זאת רק רונה המנסה לשכנע את עצמה? ומה זה אומר על ההקבלה בין בני הזוג?
כלומר, האמירה של הספר לגבי פריחתה של הספרות הארוטית לא מספיק מגובשת או אולי אני כשלתי מלהבין אותה ולכן קשה לי לפענח גם את משמעות האנלוגיה בין בני הזוג.
ברור שאיפשהו פה נכנס ההבדל המגדרי, מה מותר לגבר ומה מותר לאשה: גידי לרגע לא חושב להסתיר את המעבר שלו לא כי הוא כן יותר או הוגן יותר מרונה אלא כי כגבר לא עולה על דעתו שמערכת היחסים שלו אמורה להגביל אותו כשהוא עובר שינוי משמעותי בזהות שלו. הוא לא מתבייש ולא מעוניין לרצות, הוא משוכנע בצדקתו ולא חושש שרונה תעריך אותו פחות ולכן הכל גלוי. רונה לעומתו חרדה מדעתו עליה, מהאופן בו הוא תופס אותה, הרי מראש מצאה חן בעיניו בזכות אותו סיפור שפרסמה, ומכאן ההסתרה.
והפער הזה אולי מקביל לפער שקיים בין ספרות ארוטית לספרות "לגיטימית": "את יודעת, גברים מילא, אבל אין דבר גרוע יותר מנשים שמפנימות את השיח הזה, תכף תגידי לי שספרי מתח זה בסדר לקרוא, אבל רומנים רומנטיים לא" ואמרת לרונה חברתה גיתית, זאת שהכירה לה את הז'אנר.
כלומר, גברים קוראים ספרי מתח בלי להתבייש ונשים מתביישות לקרוא ספרות ארוטית, לכאורה הספרות הרומנטית/ארוטית נתפסת כנחותה יותר רק בגלל שהיא נכתבת על ידי ובשביל נשים.
ופה אני קצת חלוקה על התאוריה כי... בואו, זה לא שספרי מתח נחשבים סוגה עילית, נכון?
מי שעושה הפרדה בין תרבות גבוהה לנמוכה, ישאיר את הרלן קובן ואת לי צ'יילד בחוץ יחד עם סופרות הז'אנר הרומנטי, אז אולי אי אפשר לזרוק את הכל על הפער בין גברים לנשים.
ואם כבר, סרטים פורנוגרפיים, בניגוד לספרות ארוטית, מעולם לא התיימרו להיות אומנותיים או לדרוש מקום לצד "סרטים רציניים" נכון?
אז אולי ההבדל האמיתי בין גברים לנשים הוא אותה שאיפה לרצות, להיות "לגיטימי"? הרצון הזה לשחק על שני המגרשים? להיות גם פורנוגרפי, סליחה, ארוטי, וגם "ספרותי", לעטוף את זה בסיפור וברגש במקום להצהיר בפה מלא שפה זה פורנוגרפיה חברות, טייק איט אור ליב איט?
הפריחה של הז'אנר בשנים האחרונות והדיון הפמיניסטי שהיא מעוררת הן תופעות מעניינות בעיני והספר נוגע בזה אבל התחושה היא שהוא עושה את זה כל הזמן ברמת הקלישאות, ברמה של הדמויות שהן כמו תמיד אצל ידלין קצת קלישאה, ובלי לתת איזה תובנה משמעותית בנושא.
וזה קצת חבל כי נעה ידלין היא כותבת שנונה והיא בחרה נושאים מעניינים (זוגיות, פמיניזם, התפתחות ושינוי זהות בתוך מערכת זוגית וכאמור - הז'אנר הארוטי) אבל אולי טיפה יותר מדי נושאים, אולי טיפה יותר מדי קישורים ביניהם, אולי זאת אני, שלא הצלחתי לפענח מה בעצם היא רוצה לומר או שבכלל מנסה לפענח במקום שבו אמורה להיות עמימות ומקום למחשבה.
"לקח לי זמן להבין שכל הסיפורים הוא בנאליים ולא-בנאליים באותה מידה; שהיכולת לחלץ מהם את החד-פעמיות היא-היא מבחנו של סופר. זאת היתה חוויה משחררת" כך מצוטטת הסופרת נעמי תורן שבשלב כלשהו חושדים בה שהיא הסופרת האנונימית שמאחורי ספרה המצליח של רונה. אבל אותה נעמי תורן ממהרת לתבוע את העיתון שמפרסם את החשד הזה כדי שחלילה לא ידבק בה הכתם של כתיבה בז'אנר, אז האם מכל סיפור ניתן לחחלץ את החד פעמוית או שמא יש ז'אנרים נחותים, שבהם זה בלתי אפשרי? כאמור, הספר לא מתיימר להכריע, שזה בסדר, אבל גם לא לקחת את כל זה לכיוון מעניין יותר.
24 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
בת-יה
(לפני שנתיים)
הצחיקו אותי כל התגובות פה. באמת, כולן. על מה אתם בכלל מתווכחים?
פעם צעקו פונוגרפיה גם על "מאהבה של לידי צ'טרלי" ?! בסרטים: היה אסור להראות זוג מתנשק, וזוגות היו חייבים לישון במיטות נפרדות. זוכרים את "ביל קרטר" גם עליו צעקו שהוא זבל. וחוברות "גמד" הס מלהזכיר. וזה מה שאני זוכרת ברגע הזה. בטח יש עוד מכל הדברים. ובקיצור, כל ויכוח על מה זה ספרות - נדון לכישלון. כך גם אמנות. וכך גם אוכל, ובגדים ושאר נושאי העולם. |
|
סייג'
(לפני שנתיים)
שופי ינשופי -
לא ממש אכפת לי מה אתה חושב ולמה, מה גם שאין לי מושג באילו ספרים נתקלת וקראת שיש לך דעות כאלה, אני רק מציינת שרוב הרומנים האירוטיים שאני קראתי, אפילו לא 30% תיאורי סקס.
מהסיבה הפשוטה שזה הורס את הסיפור, כי האנשים שקוראים את הספרים האלה רוצים סיפור טוב, וזה שיש אנשים שלא מסוגלים לקרוא תיאורי סקס מבלי שזה יהרוס להם את כל הספר, זה די בעיה שלהם. השורה התחתונה היא שזאת בהחלט ספרות, אתם פשוט לא קהל היעד שלה, אז שחררו. גלית - אני לא יודעת מה את מבקשת ממני להסביר, אבל אני די מיציתי את השיחה, אז ברשותך. |
|
פואנטה℗
(לפני שנתיים)
חכה חכה עד שתיפול לו ליד והוא יטיס אותך
מהכיתה-מהחנות-מהספריה בשאט נפש...
במציאות כאוטית העם דורש ספרות אירוטית! |
|
סקאוט
(לפני שנתיים)
שופי- לא רק סטימצקי, גם של צומת ועוד רשתות. כולל ספריות.
|
|
שופי ינשופי
(לפני שנתיים)
פואנטית,
לספרות האירוטית יש 50 גוונים. של אפור :-) מז'תומרת מה אני עושה בסטימצקי? הולך לבקר את מורי, כמובן. יותר נכון הולך לראות איך הוא מנסה למכור לאיזה "עלמה ויקטוריאנית ענוגה" (כל הזכויות שמורות לגלית, אני רק מצטט) את "והיום איננו כלה" ועיניו כלות כשהוא רואה אותה יוצאת מהחנות עם איזה ספר אירוטי עסיסי...... |
|
פואנטה℗
(לפני שנתיים)
לכל דבר יש גוונים ורבדים אבל לספרות אירוטית יש פאקינג יותר גוונים!!
שופי, מה אתה עושה בכלל בסטימצקי?? חרא של רשת (השאלה להמחשה בלבד) |
|
שופי ינשופי
(לפני שנתיים)
אהההה...
אין לי בעיה עם שום סוג של ספרות, ואת צודקת - אני באמת קורא ספרות "פופולרית" - אבל זה עדיין ספרות. לדעתי ספר שהחלק המכריע שלו זה תיאורי סקס, עם כל הכבוד זה לא ספרות.
"תיאורי טבע ארוכים ומתמשכים" זה משעמם רצח אבל זה עדיין ספרות. "תיאור פלסטי מטיל אימה וגועל של רצח פולחני" זה מגעיל בטירוף אבל זה עדיין ספרות. מאות עמודים של תיאורי סקס - ממש לא. חוץ מזה חייכת אותי עם העלמה הויקטוריאנית הענוגה. כולה ינשוף מכוער נורא :-) |
|
גלית
(לפני שנתיים)
האמת הפשוטה מאחורי מה שכתבת שופי ינשופי
שאין לך מושג, ואתה סתם מתלהם.
על בסיס דעות קדומות. כי - לפחות לפי הספרים שדירגת בסימניה -לא נראה שאתה מסוג מגביהי החוטם שקוראים רק סו קולד "ספרות טובה" אלא גם "ספרות פופולרית" ( ואני משתמשת בביטויים אלו על מנת להבהיר את הכוונה שלי לא בגלל שאני מסכימה להם). כמו בכל דבר בעולמנו , אין רק שחור ולבן ולכל דבר יש גוונים ורבדים .אני לא יכולה לומר שקראתי את ***כל*** מה שהודפס בארץ , אפילו לא בתחום האירוטי , ובכל זאת אני טוענת שזו לא חרא ספרות ולא כל ספר הוא 90% תיאורי מין . המממ... וגם אם כן, למה זה רע? איך זה יותר גרוע מתיאורי טבע ארוכים ומתמשכים ( נניח: אהובת הקצין הצרפתי ספר שמאד אהבתי) או שלל קללות ושפה קלוקלת ( התפסן בשדה השיפון ספר שלא סבלתי) או תיאור פלסטי מטיל אימה וגועל של רצח פולחני (בעל זבוב)? מה זאת הצדקנות הזו? לא מתאים לך לקרוא - סבבה. להפוך את זה למשהו גרוע, מלוכלך וטמא משל היית עלמה ויקטוריאנית ענוגה? קצת מוגזם בעניי. |
|
גלית
(לפני שנתיים)
sunshine
תסבירי? |
|
שופי ינשופי
(לפני שנתיים)
האמת הפשוטה מאחורי
הז'אנר הארוטי היא שזה חרא ספרות. כלומר זה בכלל לא ספרות. זה בהערכה גסה 90% אחוז תיאורי סקס ו 10% "עלילה" (בכוונה במרכאות כפולות, כי גם זה בספק).
זה ספרות זה? וזה מתפשט כמו הקורונה בימיה הטובים. מדפים על גבי מדפים בסטימצקי מלאים בחרא ספרות הזה. פויה. |
|
סייג'
(לפני שנתיים)
גלית.
כשמישהו מעביר מסר שאני לא מסכימה איתו, אני אגיד לו את זה הכי ברור שאפשר. כי זה בסדר לא להיעלב ולא לכעוס משטויות שאחרים אומרים, אבל זה לא בסדר פשוט לתת לאנשים להגיד מה שבא להם מבלי לעמת אותם עם הבעייתיות שבזה. זאת הפרספקטיבה שלי וזה פאקינג לא מעניין אותי מה הכוונות שלהם, ואם מישהו נעלב מזה או לא; אם מישהו מעביר מסר שלא מקובל עליי, אני אגיד לו. כי אלו הערכים שלי. ואנשים יכולים להגיד שאני מגזימה, שהכעס שלי לא ברור. אבל זה בדיוק העניין שאנשים לא מבינים, שדברים שאדם אומר מתוך דעותיו, אינם זהים לדברים שנאמרים מתוך ערכיו. אני לא הולכת לנסות לטשטש את איך שהערכים שלי גורמים לי להישמע. כי זה פאקינג מדכא ומגוחך. |
|
גלית
(לפני שנתיים)
sunshine
לא הבנתי מה הכעס הגדול. מבחינתי אנשים שאין להם שום חשיבות בעניי - דעתם לא נחשבת.אין שום סיבה שאעלב מהם או אתייחס לאמירות ולתוויות שלהם. כל אחד זכאי לדעתו גם אם היא מתנשאת ,פטרונית וצדקנית , אני לא חייבת לאמץ את הדעה הזו או לפעול לפיה. יש אנשים שישמחו להרים חוטמם באוויר ולמלמל "רומן למשרתות" "פורנוגרפיה" וכו' אז מה ? שיגידו! זה מעיד עליהם יותר מאשר עליי. אני לא אכחיש שזה מעצבן לפעמים , אני לא כזו רגועה ושקולה כמו שהייתי רוצה להיות אבל בסופו של יום - אני בוחרת את חומר הקריאה שלי ולא אף אחד אחר. ד.א ספרות אירוטית , ספרות פורנוגרפית, ספרות מתח או כל ספרות אחרת - לא הייתה קיימת לולא היה לה קהל. ואם להמשיך את המטפורה שלך זו צביעות איומה לבוא בטענות לזונה ולא למי שמנצל אותה. |
|
סייג'
(לפני שנתיים)
תודה רויטל,
עכשיו אני מרגישה חיובית בנוגע ללנסות אותו.
למרות שאני באמת לא יודעת למה לצפות ממנו, כנראה שזה החלק המעניין. |
|
סייג'
(לפני שנתיים)
yaelhar, למה אכפת לי?
- כי יש לי דעה, כי זאת הדעה שלי, ואכפת לי מספיק כדי לבטא אותה.
אני פשוט לא מבינה איך את לא רואה שמה שאיך שאת מתייחסת לדעה שלי, זה די מזעזע. עבורי, זה כמו שמישהו ילך ברחוב, יראה מישהי לבושה בצורה מסוימת, ויקרא לה זונה מול ציבור של אנשים. הבחורה אומרת: "אני לא זונה. זונה מקבלת כסף עבור סקס ואני עושה את זה בשביל הפאן." ואז אישה שצופה בזה אומרת: "אז הוא קורא לך זונה, מה קרה? אל תתביישי במה שאת עושה כדי להתפרנס!" אבל היא לא זונה. אבל אירוטיקה היא לא פורנו. וכשאנשים אומרים - "אבל מה אכפת לך?" הוא בעצם הופכים את זה לבעיה שלי, שאני יוצרת לעצמי בעיות כי אכפת לי מספיק כדי להביע את הדעה שלי. "אולי את מקובעת מדי. אולי זה בסדר לקרוא לאישה שהיא לא זונה זונה ולקרוא לספר שהוא לא פורנוגרפי פורנוגרפי." אבל הדעה שלי היא, שזה לא בסדר. ולהגיד שזה לא צריך להיות לי משנה מה אחרים אומרים ואיך אחרים מסתכלים על זה... לא יודעת מה אחרים חושבים על זה, איך אחרים רואים, בעיניי - זה אלים. ודבר אחד, אני לא מגינה על הסוגה הזאת כי אני קוראת אותה, אני מגינה עליה כי יש לי ערכים מסוימים. את אולי לא מבינה אותם כל כך, אבל הנה נקודה למחשבה.... את אומרת שזה לא משנה איך קוראים לז'אנר הזה, ואם אנשים אומרים שזאת פורנוגרפיה, כי אני לא צריכה להתבייש בזה כך או כך. אבל את מכירה אישה שקוראת רומן אירוטי וקוראת לזה פורנוגרפיה? יש קהילה של נשים, שקוראות את הספרים האלה, ולאף אחת מהן אין דעה שהספרים האלה פורנוגרפיים. אף אחת מהן לא אומרת "בעיניי זאת פורנוגרפיה, אבל אין עם זה שום בעיה." האם זה כי הן מתביישות? את לא חושבת שזה קצת מתנשא להגיד משהו כזה מבחוץ? שהבעיה של נשים היא שהן לא מספיק מועצמות כדי להכיל את זה כשקוראים לז'אנר שהן קוראות פורנו? ברצינות? אני היחידה שרואה כמה שזה מרתיח ודפוק, ושזה עניין של הרבה יותר מסתם איך אנשים מסתכלים על ז'אנר מסוים? אולי אני אובר ריאקטינג, משהו שאני בהחלט נוטה לעשות כשאני מרגישה שאני רואה מסר שלילי חבוי בתוך מסר שמתיימר להיות אובייקטיבי וחיובי. אבל את יודעת למה אני אומרת "אולי אני אובר ריאקטינג"? כי אני יודעת שזה מה שאנשים יגידו לי כשאני מביעה דעה לגבי משהו שחשוב לי. וזה גם - מאוד אלים בעיניי. כי כמות הפעמים שאמרו לי להירגע, כשהייתי רגועה, וכמות הפעמים שאמרו לי שאני כועסת ושאני צריכה להירגע - כשבסך הכול עמדתי על שלי ואמרתי שמשהו לא מקובל עליי... כמות הפעמים שאנשים לא היו מוכנים לשמוע אישה בגלל שהם לא אהבו את הדרך שבה היא בחרה להגיב רגשית... אני פשוט לא יכולה להעמיד פנים שזה בסדר. הציפייה מנשים לא להגיב ככה ושכדאי מאוד שהן ילמדו שאף אחד לא יקח אותן ברצינות כשהן מביעה דעה בצורה הזאת... זה פשוט מחריד, כי הם בעצם אומרים: "למרות שאת אישה, את צריכה להגיב כמו גבר. בצורה רגועה." ברור שגבר יגיב בצורה רגועה, כי הוא לא רגיל שאנשים מעבירים לו מסרים דפוקים כאלה, כי אף אחד לא יחשוב להגיד לגבר שאם מטרידים אותו זה בגלל איפה שהוא מסתובב ומה שהוא לובש. וכשנשים מגיבות כמו אנשים שחוו אי הוגנות, אלימות, באותם אזורים, שוב ושוב - ואנשים אומרים - "אבל למה אכפת לך בכלל?" איזה מסר זה משדר? לי אישית לא אכפת כשאנשים מדברים אליי ככה, כי באיזשהו שלב אני פשוט מאבדת את הכבוד שיש לי אליהם ואז אין טעם להסביר שום דבר. כשאני מסבירה לאנשים דברים בנושאים האלה, זה כי אני עדיין מכבדת אותם, ובהחלט עדיין מכבדת את הדעה שלי. אבל לפתח גישה כזאת של: "לא צריך להיות לי אכפת, כי זה אולי לא תקין בעיניי, אבל זה לא פוגע בי." זה פשוט לא הגיוני בעיניי, כי אני לא צריכה להיפגע ממשהו שמישהו עושה כדי להצביע על כך שמה שהוא עושה לא יפה. המסר שאישה מועצמת יותר, בטוחה יותר בעצמה, כשהיא לא מרגישה צורך להגיד שמשהו לא בסדר... זה כל כך מרתיח אותי בדם, שאני בכלל צריכה להצביע על זה שזה לא בסדר. זה כל כך מכעיס שאני אפילו לא רוצה להסביר את זה, כי אם אנשים לא רואים את זה מעצמם, זה פשוט גדול ממני. |
|
פואנטה℗
(לפני שנתיים)
רויטל, השקעת :) בהחלט ניכר ששניהם חיים בסרט הלא נכון.
הלכתי קצת להשלים פערים בהשכלה, והכותרת הראשונה שנפלה עליי היא ""הייתי בהופעה של מתי כספי. חשבתי שאם תיפול פצצה, השמאל ייכחד" מכאן אני למדה שלסופרת יש אישיו גדול עם הפיל שבחדר, ולא מהיום (או מהספר הזה לבדו) אז כן, לא בא להיכנס לבוץ הטובעני הזה, ואין שום חשק לקרוא את הספר בלי שום קשר לנושא. |
|
רויטל ק.
(לפני שנתיים)
תודה ראובן
עניין של טעם אני מניחה. בעיני התחכום עובד רוב הזמן:) |
|
רויטל ק.
(לפני שנתיים)
פואנטה, זה לא בתקציר אמנם
אבל בתוך הספר אי אפשר לפספס את זה, זה עובד לשני הצדדים.
גם הגיבורה התחתנה עם ארכיאולוג גבה מצח על סף קביעות באוניברסיטה, זה לא הישג לנעוץ על הדש? רק שפתאום הוא מחליף את הדעות הנכונות שלו בדעות שהיא לא יודעת איך לאכול, ומה אז? אם לצטט מהספר: "ברגעים נחמדים היו צוחקים על זה: היא היתה אומרת, אתה הונית אתי, מכרת לי שמאלני כדי שנתחתן, והוא היה אומר, עבד לי. אבל באמת תהתה לפעמים לגבי חוזה הנישואים. כמה יכול אדם להרחיק ממי שהיה כשנחתם, ועדיין לצפות שיאהבו אותו באותה מידה, או אולי, באותו האופן? לא עד אין סוף, זה בטוח." או אם לצטט את רן בן נון בביקורת על הספר: "בהקבלה המרתקת שיוצרת ידלין, גידי מרשה לעצמו את מה שלעולם לא היה מקבל אצל רונה: טראש פוליטי זה בסדר; טראש פואטי - ממש לא." כלומר ההקבלה ביניהם מאוד ברורה, אני פחות בטוחה לגבי הפרשנות שלה שבן נון נותן: האם בעיני ידלין המעבר שעושה רונה הוא מעבר מאיכות לטראש? או שכל החלוקה הזאת איכות/טראש היא חלוקה שגויה או לא רלוונטית? במחשבה נוספת וספוילר, סליחה, אולי הסיפור האמיתי הוא לא הסיפור על השחרור של רונה ממה יחשבו עליה ובעיקר מה יחשוב עליה בן הזוג שלה, אלא השחרור שלה לקום ולומר שהשינוי שגידי עבר הוא יותר מדי בשבילה ושבעצם היא לא מקבלת את זה. אולי על זה הסיפור. ולמען האמת, אם להתפרע עם אנלוגיות, הייתי מנסה לקרוא את הספר הזה כמו את קופסה שחורה, כמשל על המציאות הישראלית הפוליטית, אבל ממש לא בא לי להיכנס לזה אז אוותר ואשאר עם האנלוגיה הבנאלית והברורה שהספר מציע. |
|
ראובן
(לפני שנתיים)
סקירה מעניינת לספר
שאמרתי נואש ממנו אחרי שליש. לא בשל העלילה אלא כתיבה יומרנית להחריד. הנסיון להיות מתוחכמת משיג את ההפך. |
|
גלית
(לפני שנתיים)
נקודה יפה yaelhar
כמו בסקס כך קריאה לא צריכה להיות מקור לבושה. כל עוד את נהנית ולא פוגעת באף אחד אחר. |
|
yaelhar
(לפני שנתיים)
אהבתי את הביקורת. לא קראתי את הספר ולא היה לי מה לומר עליו.
אבל רציתי לענות לsunshine, שמה שהציק לה זה כשקוראים לסוגה שהיא קוראת "פורנוגרפיה". ואני אומרת - למה זה משנה לך? את אוהבת סוגה מסויימת, מה איכפת לך אם אני אחשוב שזו פורנוגרפיה? פה את עושה בדיוק את מה שאת מבקשת לא לעשות: מגדירה סוגה מסויימת כ"פוייה" ומבקשת שלא יקראו בשמה למה שאת קוראת. לדעתי - במיוחד לאור עליית המדרגה של הסוגה הזו - המוני קוראות יודעות מה הן רוצות. ובמקומך (ובמקומן) הייתי מוחקת דברי כל מי שמזלזל באיזו סוגה ספרותית, ואומר מה שאת אמרת "...שכולנו מבינים טוב מאוד את הסיבה לצפות בתכנים פורנוגרפיים..." בקיצור - מה איכפת לך? |
|
פואנטה℗
(לפני שנתיים)
הלכתי לקרוא את התקציר ודליתי משם תובנה רדודה וקלישאתית כלהלן:
"בעל גבה־מצח, שבז לכולם מלבדה" ומדוע הוא לא בז גם לה? כי הוא מצפה שהיא תהיה סופרת גדולה. אז אני יודעת שאת חובבת אנלוגיות, רק שבמקרה הזה נראה לי שאין כזאת. גבר אלפא ציני ובעל ביטחון עצמי מופרז מצפה מאשתו האינטליגנטית והמוכשרת בכתיבה להפוך לסופרת כדי שיוכל לנעוץ את הישגיה הספרותיים על דש בגדי הארכיאולוג המלוכלכים שלו. היא כמובן לא רוצה לאכזב. נשמע כמו סיפור בנאלי ומאוד בנאלי באותה מידה :) |
|
רויטל ק.
(לפני שנתיים)
Sunshine,
מסכימה, בספרות הזאת יש סיפור, יש דמויות ויש רגשות, בניגוד (אני מניחה... לא באמת יודעת) לפורנוגרפיה הארד קור. כי זה חלק מהותי, כי זאת אמנות? כי זה קודם כל סיפור? או כי "לא נעים" כי בושה, ועטיפה למה שבאמת מחפשים (מחפשות...) בהם? קטונתי מלקבוע, וגם הספר לא קובע נחרצות לכאן או לכאן. אני לא חושבת שחייבת להיות שורה תחתונה, להפך, זה דידקטי מדי כשיש, אבל כן ציפיתי לדיון שהוא קצת מעבר לרמת הקלישאה. מעבר לזה זה ספר לא רע שקראתי תוך שבת אחת, שזה בד"כ אינדיקציה להנאה:) |
|
סייג'
(לפני שנתיים)
תראי, בתור
אישה שקוראת ספרות אירוטית, זה עושה לי קווץ' אמיתי בלב כשקוראים לזה פורנוגרפיה.
הסיבה היא, שכולנו מבינים טוב מאוד את הסיבה לצפות בתכנים פורנוגרפיים, אז לקרוא לספרות אירוטית ככה, זה בעצם כמו להגיד שמי שקורא אותה עושה זאת מאותה הסיבה שאחרים צופים בפורנו. רק בגלל שמשהו יכול להגביר את הליבידו של מישהו - לא הופך אותו לפרונוגרפי. אז איפה עובר הגבול בין פורנוגרפיה לאירוטיקה? - אם יש לזה ערך אומנותי. אז כשמישהו קורא לספר מסוים מהז'אנר האירוטי פורנוגרפי, הוא בעצם אומר - אין לו שום ערך אומנותי. ומה זאת אומנות?! אין הגדרה ברורה לזה, כמו שאומרים, אפשר להציב אסלה על סטנד במוזיאון ולקרוא לזה אומנות. אבל ספרות, מילים, סיפור - ללא ספק מבטא משהו, וזה לא משנה מה אחרים חושבים על זה או חווים מזה, זאת עדיין אומנות, ולכן לא יאה לקרוא לזה פורנוגרפיה. אבל אהבתי את הסקירה. בעיניי מותר לסיפור להיות פשוט סיפור. רק בגלל שהוא נוגע בנושאים חשובים ומעניינים כאלה לא אומר שהוא חייב להתעסק בהם בצורה רצינית ולתת איזושהי שורה תחתונה בנוגע להם. השאלה היא אם הסיפור עצמו כסיפור טוב ומהנה, ואת זה עוד לא כל כך הצלחתי להבין מהביקורות שקראתי עד כה. |
|
חני
(לפני שנתיים)
רוויטל אני חושבת שהספרים הללו
נחשבים לנחותים אצל חלקנו כי זה נדמה סתמי לקרוא אותם. לפחות בשבילי זה לא יוצר עניין.
הכל תלוי למה הספר משמש, לפעמים זה רצון למשהו קליל שיסחוף בלי עומק או כבדות ואז הוא משרת את המטרה. שמתי לב לפריחה שלהם על המדפים בחנויות. אבל כאמור יש אלפי מעריצות אז מי אני שאקבע. תודה על הסקירה. לא אני אקבע מהי פורנוגרפיה ומה אירוטיקה. ובסוף זה עניין של פתיחות. |
24 הקוראים שאהבו את הביקורת