ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שבת, 26 באוגוסט, 2023
ע"י רץ
ע"י רץ
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
לא פעם אני שואל את עצמי, דווקא בימים אלה, מה בעצם הופך אותי ליהודי? מצד אחד, לא הרבה, מעט החגים שאנחנו חוגגים יחד עם המשפחה. מצד שני, קיים אצלי הרובד הלימודי, בו אני כמו אנתרופולוג, אוהב, לרדת לחקר סמלי החג ולהבין את המשמעויות הקדומות שלהם.
זה התחיל אצלי כילד, שגדל ליד בית הקברות היהודי הקדום, בית שערים, בו מערות קבורה רבות, חצובת אל בטן גבעות הגיר הלבן. לאחדות מהן, היינו מתפלחים, למשחקי מבוכים חשוכים. לעתים מבין הצללים, על קירות המערות, או על דופן ארונות הקבורה, נחשפנו לסמלים היהודים, כמו מנורה, או שופר, שלא רק מזכיר את המקדש, אלא גם את העובדה, שזהו כלי פלאי שבילדותי, הלכתי עם אבי לבית הכנסת, בחגי תשרי, בכדי לשמוע את תקיעות השופר.
חלפו שנים, ואולי בזכות אותם סמלים, חזרתי ללמוד טקסטים יהודים, מה שגורם לי מידי פעם להתעדכן במאמרים או ספרים, העוסקים בטקסים היהודיים, זה גורם לי להרגיש יהודי בדרכי שלי, דווקא בימים סוערים אלה, בהם הזהות היהודית שלנו מתנגשת עם זהותנו הישראלית.
ישי רוזן צבי, פרופסור ליהדות, כתב את הספר הנפלא, ההיסטוריה הסודית של חגי ישראל. אין זה ספר כבד בשפתו או בהסבריו, שלא פעם, מאפיין טקסטים אקדמיים, אלא טקסט שכתוב ברהיטות ובצורה נגישה. הוא מתבסס על טקסטים המתארים את חגי ישראל לאורך תקופות שונות. על בסיסן, רוזן, מעמיד תזה מרתקת, שהחגים בהתפתחותם, בנויים כמו תל ארכיאולוגי, בו מספר שכבות מתקופות שנות, השפעתן ההדדית, עיצבה את צורת החגים הנוכחית.
דוגמה המדגימה את שיטתו של רוזן, היא שאלת משמעותו של השופר בכיפור וראש השנה. הטעם המקובל הוא, ששופר מעורר אותנו לתשובה, כי במקום שמיצינו את המילים, רק קול תרועת כלי ליטורגי עתיק כשופר, יכול להגיע למקומות להן לא מספיקות עוד המילים.
הסברו של רוזן, מקיף יותר, ומבוסס על הטקסט התנכ"י, ועל מקורות חז"ל, באמצעותם קובע רוזן, כי בשופר כמו בחצוצרה, השתמשו בתקופות המקרא ובית שני, באירועים שונים, חלקם שמחים ואחרים עצובים, ואף להזהיר בפני סכנה, ועל כן תקיעת השופר, מייצגת שני מצבים, הנעים ברצף שבין חרדה לשמחה. התקיעה, מסמלת את כניסת השנה החדשה, כאירוע משמח, אך מצד שני, גם את הדין בפני האלוהים, ולכן אנו זקוקים למי שילמד עלינו סנגוריה, וכאן תפקדו של השופר, העשוי מקרן איל, להוות תזכורת לעקדת יצחק, בה לבסוף הוקרב האיל. תקיעת השופר מייצגת את ברית האלוהים לעמו באמצעות, עקדת יצחק. הברית הזאת היתה כל כך חשובה בעולם העתיק, שהיא מופיעה בפסיפסי בתי הכנסת העתיקים, כמו בבית אלפה ובדורה אירופוס.
הסבריו של רוזן, משלבים טקסטים, עם סמלים יהודים עתיקים, כמו מטבעות מרד בר כוכבא, בהן לראשונה מופעים ארבעת המינים על פי שיטתו של רבי עקיבא. ולכן הספר הזה מרתק בהסבריו.
אפילוג
בהרצאה שאני מקים בנושא הסמלים היהודים של בתי הכנסת הקדומים, אני מסיים בתצלום מרהיב של פסיפס בית הכנסת הקדום מיריחו, בו שלושה סמלים: מנורה, שופר וענף דקל, (לולב) ומתחת לשלושת הסמלים כתובת, שלום על ישראל, מה שאומר, שהחשוב מכל הוא שנעשה שלום בקרבנו. איחול קדום, או צוואה רוחנית של מתפללי בית כנסת קדום, הפכה כעת למשאלה ממשית, בהוויה הישראלית הנוכחית נטולת השלום פנימי בתוכנו.
לקראתם של החגים והשנה החדשה העומדת לפתחנו, אני מבקש לאחל לחברי מסמניה, איחול זה.
18 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוסי נינוה
(לפני שנתיים ו-1 חודשים)
שלום רץ ידידי.
אשחרר אותך מכל התלבטויותיך לגבי- מה הופך אותך ליהודי. על פי תורת הגזע היהודי - אתה יהודי, כי נולדת לאם יהודיה. זהו ??!! גם אם אינך נימול, ואוכל שינקען ביום הכיפורים בבית הכנסת, אתה שייך בעל כורחך לגזע היהודי. גם אם תחליט שאינך יהודי, לא תימלט מן החותמת הזו. זה הדבר היחיד המשותף, לכל מי שמוגדר כיהודי ע"י היהדות הדתית ואפילו המחמירה ביותר. יש דברים אחרים להתלבט בהם ! |
|
רץ
(לפני שנתיים ו-1 חודשים)
חני - תודה, אני מנסה להבין יהדות, כמשהו שמשותף לחילונים, מסורתיים ודתיים, זה לא מובן מאליו דווקא בימים אלה.
המעט שאני עושה הוא גם בסדרת ההרצאות שאני מעביר בכפר סבא.
|
|
רץ
(לפני שנתיים ו-1 חודשים)
בנצי - תודה, נשמע מעניין, בעיקר לך שאתה חובב תרבויות, מדי פעם נכון לחזור אל התרבות שלנו, לשורשים מהם באנו.
|
|
רץ
(לפני שנתיים ו-1 חודשים)
מורי - תודה, כול אחד עם הבחירות שלו.
|
|
חני
(לפני שנתיים ו-1 חודשים)
שנה טובה רץ
וטוב שאתה מנסה לחבר זה מה שצריך בימינו. אתה הרבה יותר טוב ממני בעניין. |
|
בנצי גורן
(לפני שנתיים ו-1 חודשים)
תודה רץ. נשמע לי מענין.
|
|
מורי
(לפני שנתיים ו-1 חודשים)
טוב שאתה קראת. אותי עניינים שכאלה גורמים לאפס עניין. מבחינתי, יום כיפור הוא יום שקט
ומנוחה, לא צום ולא שום משמעות אחרת. כך גם לשום חג אין משמעות אצלי.
|
18 הקוראים שאהבו את הביקורת