ספר בסדר
 
		
		
		
			הביקורת נכתבה ביום רביעי,  5 באפריל, 2023
ע"י סייג'
		
		ע"י סייג'
אני יודעת בדיוק מהן הסיבות שלי לתת לספר הזה שלושה כוכבים.
1. הוא מיושן.
2. הדמות הראשית שלו מעצבנת.
העלילה פשוטה, הרפר רוברטס היא עורכת דין מצליחה שלא מצליחה למצוא אהבה.
היא כבר בת שלושים וחמש, ולמרות שיש לה קריירה מרשימה, וקבוצת חברות טובה, היא לא יכולה שלא להתבאס מזה שגברים לא רוצים לצאת איתה בגלל שהיא מאיימת עליהם עם האינטליגנציה שלה ועם ההצלחה שלה.
אז בעידוד חברותיה, היא מחליטה לצאת לתחקיר, משנה את עצמה כדי להתאים לפרסונה של בלונדינית מטומטמת ומתחילה לצאת לדייטים בדמותה החדשה.
הסיבה שהיא חושבת שיש קשר בין זה שהיא עורכת דין חכמה לחוסר ההצלחה שלה באהבה, זה בגלל האקס שלה פיטר, שגם היה מערכת היחסים הארוכה האחרונה שלה.
פיטר נפרד ממנה לפני שלוש שנים, ברגע שבו היא הפכה להיות שותפה במשרד עורכי הדין שלה.
זה היה די מבאס לקרוא את זה האמת:
"תקשיבי, הרפר," אמר, והמזוודה התפוחה מדי שהחזיק בידו הימנית הִטתה את גופו ימינה בצורה כמעט קומית. "יש לי רגשות אלייך. אבל אני גבר. וגברים אוהבים להיות המפרנסים. אני הייתי אמור להיות שותף לפנייך. וחוץ מזה," הוא הוסיף בזחיחות, "חשבתי שסיכמנו שבשלב מסוים תתפטרי ותישארי בבית לגדל את הילדים."
"אני... מעולם לא הסכמתי לזה," אמרתי בקול רועד ונעצתי בו עיניים המומות.
הייתי בסך הכול בת שלושים ושתיים. מה, אני אמורה בגיל שלושים ושתיים להתפטר כדי לתת לו ילדים?
(...)
"פשוט חשבתי שאנחנו באותו ראש, הרפר," פיטר אמר בעצב ונד לי בראשו כאילו אני ילדה והוא מאוכזב מההתנהגות שלי. "אבל את פשוט חייבת להיות יותר טובה ממני בכל דבר."
הייתי המומה.
-
פיטר אידיוט, זה ברור.
אבל אתם מבינים למה אני אומרת שהסיפור הזה מיושן?
בערך באמצע הספר הייתי חייבת לבדוק באיזו שנה הספר הזה יצא לאור במקור, כי פשוט הרגשתי שהוא לא מחדש ועוסק בדברים שהיום כבר אין צורך לכתוב עליהם ספר.
אז הוא יצא לאור ב-2007, וללא ספק מרגישים את זה במסרים שלו, ובמוסר ההשכל שלו שהיה די פשוט וצפוי.
בעיקר כי הרפר הייתה כל כך מעצבנת עם הגישה שלה כלפי אנשים שחושבים אחרת ממנה לגבי הסיבה שבגללה לא הולך לה באהבה.
בכללי יש הרבה דברים מעצבנים בהרפר, ואחד מהם זה שהיא "חכמה".
זה פשוט מעצבן שהיא כל הזמן אומרת שהיא חכמה ושזאת הסיבה ושגברים מעדיפים לצאת עם בחורות מטומטמות.
זה מעצבן כי היא הפכה את זה שהיא חכמה לחלק מרכזי מהאישיות שלה... וזה כל כך-
לא יודעת...
משעמם אולי?
אז היא אומרת משהו לחברות שלה על זה שיהיה לה יותר קל למצוא גבר אם היא הייתה בלונדינית מטומטמת, והן מעודדות אותה לבחון את זה.
היא מתחילה להתנהג כמו בלונדינית מטומטמת, ניסוי של שבועיים שבמהלכו אסור לה להיות חכמה מול גברים, היא משנה את הלבוש שלה, מוסיפה הרבה "כאילו" לדיבור, ומתנהגת כמו בחורה ריקנית.
והם אוהבים את זה משום מה.
זה היה מעניין לראות איך שגברים שהיא בדרך כלל הייתה מעוניינת בהם, מעדיפים לצאת עם בלונדינית מטומטמת ולא עם מישהי כמו הרפר האמיתית, שיותר "ברמה" שלהם.
וזה עוד משהו מעצבן בהרפר, היא חושבת שיש קשר בין הדברים האלה.
היא גם טוענת שהיא צריכה מישהו מצליח ברמה שלה כדי שלא יהיו לו רגשי נחיתות, וזה פשוט לא רומנטי לחשוב ככה.
הספר הזה הזכיר לי קצת את הספר "הצילו", שהוא סוג של עזרה עצמית משולב עם סיפור חיים שמרגיש כמו פרוזה.
משהו כאן בהחלט נתן לי את ההרגשה הזאת שאני קוראת משהו דומה לספר עזרה עצמית, שבו הדמות הראשית מנסה לשפר את חייה ולא קולטת שהיא חלק מהבעיה שיש לה.
הסוף גם היה די בנאלי וצפוי, זה פשוט לקח להרפר ספר שלם להבין שגם לה יש דעות קדומות, ושהיא גם פוסלת גברים על פי הרקע שלהם.
זה די צפוי וקצת מיושן, ושוב, גם לא ממש חיבבתי את הרפר.
אני חושבת שזה פשוט היה נורא ברור מהי הבעיה האמיתית של הרפר, שלקח לה יותר מדי זמן לקלוט, ושזה לא מספק שכל העיקר הספר, זה שהדמות הראשית תבין את מה שהקורא כבר מבין הרבה לפניה.
היא פשוט לא רומנטיקנית, היא פנטזיונרית, וזאת מילה חזקה אבל אני חייבת להגיד שאני פשוט - שונאת - פנטזיונרים.
אנשים שלא רואים את האדם שמולם, אלא את הגרסה שמתאימה לסיפור המושלם שהם יצרו לעצמם בראש, פשוט מעיקים עליי.
אני פשוט התחרפנתי כשהיא מהר מאוד נדלקה על מישהו והחליטה שהוא מושלם, ושהיא אוהבת אותו, ועל בסיס מה?!
זה היה קצת לא בוגר מצידה, וכשחברה שלה אמרה לה משהו על כך, שהיא ממהרת מדי... היא פשוט חשבה את הדברים הכי מעצבנים כמו: "למה היא לא יכולה להיות מאושרת בשבילי?!"
פשוט איכס.
אני שונאת את זה.
קיצר, לא ספר לאנשים שהתקדמו מאז 2007, ואין להם שום צורך בספר שמוסר ההשכל שלו הוא: "את צריכה להיות את" ו-"אולי גם את חלק מהבעיה".
למרות שאני חייבת להודות שכן יש כאן משהו קצת יותר מתקדם מזה, כי זה ברור שלהרפר יש אמונות מסוימות, לא מועילות, לגבי הסיבה שבגללה לא הולך לה עם גברים.
הספר הזה עושה עבודה די טובה בלהראות את זה, בלספר סיפור על דמות שמה שהיא חושבת על עצמה ועל גברים, פשוט חוסם אותה.
האמונה הזאת שיש לה שגברים לא רוצים אישה חכמה ומצליחה, כי מהניסיון שלה הם בורחים ממנה ברגע שהם מגלים שהיא עורכת דין שלמדה באוניברסיטה יוקרתית - סתם תקעה אותה.
מה גם שהיא די מעצבנת כי יש לה גברים שמעוניינים בה ממש מתחת לאף שלה, והיא לא מוכנה לראות את זה, ממש מתכחשת למציאות.
זה גם ממש מתסכל שהיא פשוט מחליטה מראש מה מישהו אחר חושב עליה...
הראש שלה כל כך סגור למחשבות ואפשרויות חדשות, לכל מה שבעצם סותר את האמונות השליליות שהיא ביססה לעצמה, וזה הטריף אותי.
_
"וידעתי אז בהתבהרות פתאומית שלא היתה לי עד כה, שאני צריכה לשנות את נקודת המבט שלי. שעד עכשיו ראיתי דברים לא נכון, ביססתי כל החלטה בענייני דייטים על הניסיון שלי עם פיטר, הנחתי שכל גבר שיבוא אחריו יחשוב בדיוק כמוהו. וכך בחרתי בחורים שהיו בעצם במובנים רבים דומים מאוד לפיטר, בזבזתי את כל שלוש השנים האחרונות באימות מדכדך של התיאוריה שאני עצמי בניתי ושקעתי יותר ויותר עמוק בספקות עצמיים. אולי שון צדק כשרמז לי, בשבוע שעבר, שלפחות חלק מהבעיה טמון בי. וגם אם המחשבה הזאת לא נעימה, ייתכן שאת כל מצוקת הדייטים שחוויתי בשלוש השנים האחרונות בעצם אני יצרתי במו ידי."
									9 קוראים אהבו את הביקורת
							
		
	
			טוקבקים
		
	
			
		+ הוסף תגובה
		
			
		
					
		
		| סייג'
					(לפני שנתיים ו-6 חודשים) 
						בהחלט דן.
						 אני גם מקווה שלא נגיע למצבים כאלה שלא משאירים ברירה. | |
| דן סתיו
					(לפני שנתיים ו-6 חודשים) 
						sunshine
						אני מקווה שהדרך שאת מציעה - חיבור, תקשורת והבנה - היא הדרך שתוביל לתוצאות הרצויות. במקרה זה לא מדובר במהפיכה אלא בתהליך, וגם אם יסתיים בהצלחה, הוא יכול לארוך זמן רב. לאותן נשים בארה''ב ובבריטניה נדרשה יותר מחצי מאה כדי להצליח...ולתקופתנו אנו, אינני יודע אם מחאת החיג'אב באיראן אותה מובילות נשים אמיצות העומדות מול סכנות ואיומים מוחשיים הרבה יותר מאשר פעילות פמיניסטיות בישראל, אכן תצליח. אני מקווה שלא יהיה צורך באומץ לב מסוג זה בישראל. כדי שכל אשה תוכל לממש את הפוטנציאל האינדיבידואלי שלה  יש לפעול למען שינוי מערכתי ולא נקודתי. כל החברה תצא נשכרת מכך, לא רק הנשים.
					 | |
| סייג'
					(לפני שנתיים ו-6 חודשים) 
						
						אני לא כל כך מבינה בפוליטיקה, אז אני לא יודעת על מי אתה מדבר, אבל מעניין אותי אם אותה אישה פשוט משרתת אינטרסים של גברים אחרים. כי לגברים אין בעיה לתמוך בנשים כשהם בעליי אינטרסים זהים. ואני בטוחה שהן עברו גיהנום, אבל אנחנו ב-2023, והרבה אנשים כבר מבינים את השינוי שצריך לעשות ובכל זאת מעט מהם באמת תומכים בו, והשאלה היא למה. אני לא חושבת שהדרך לשינוי הזה בעוד מלחמה, אני חושבת שהדרך הפעם היא בחיבור, תקשורת והבנה. הבעיה היא שזה באמת קשה לגרום לאנשים שהם לא נשים להבין נשים, ואת החוויה שלהן בחברה של היום. כי מה זה עניינם, זאת לא הבעיה שלהם, וכשהם רואים שאפילו לנשים שסביבן לא שמות את העניין הזה במקום גבוה בסדר העדיפויות שלהן, זה קל לשכוח שבאמת יש כאן בעיה. יש אנשים שבאמת מאמינים שמצבן של הנשים היו טוב מספיק, ושכבר יש שיוויון... כי הם מסתכלים סביב וחושבים לנשים מספיק טוב וקל בחיים, ושהן רוצות יותר מדי. מין מיינדסט כזה של חלוקת תפקידים... שהגברים ידאגו לצד אחד בעוד הנשים ידאגו לצד השני, שבעבר זה היה כסף ואוכל אצל הגברים ואצל הנשים חינוך ותחזוקת הבית. הרבה אנשים עדיין חושבים שזאת הדרך להרמוניה, ואני חושבת שהדרך היום היא פשוט לתת לאנשים לתפוס את התפקידים שהם רוצים, כל אחד ומה שמתאים לו, ושזה לא עניינה של החברה מה אישה מסויימת רוצה להיות - הוא חייב לאפשר לה לעשות את זה מבלי להקשות עליה מעבר לנדרש. למה הוא חייב? כי זאת צביעות לא לעשות את זה. | |
| דן סתיו
					(לפני שנתיים ו-6 חודשים) 
						sunshine
						אכן. אין מדובר בסוגיה פשוטה כלל ועיקר.  ראשית, יש יותר מדי מלחמות לנהל במדינה הזאת אך מי קבע שזו של הנשים חשובה פחות, לא רק לנשים אלא לחברה כולה? הרי פגיעה ביכולת של למעלה מ-50 אחוזים מהאוכלוסיה לממש את עצמה באופן מיטבי הוא לוקוס שחברה עם אוכלוסיה קטנה כישראל לא יכולה להרשות לעצמה. מדוע מפלגות סקטוריאליות משגשגות (ש''ס, אגודת ישראל, דגל התורה, עוצמה יהודית ועוד ועוד) וזה בסדר? שנית, למרבה הצער נשים, ולא רק הן, שרדו בפוליטיקה גם עם רקע לא נקי במיוחד (בלי שמות). שלישית, מאבק פורץ דרך דורש הקרבה ועשיה נמשכת. כך המאבק של הסופרז'יסטיות בארה''ב ובבריטניה מאמצע המאה ה-19 כדי לזכות בזכות להצביע, ובאופן דומה מאבקן של נשים בשווייץ שנות ה-60 של המאה שעברה מען זכות הצבעה לנשים. יצא לי לראות סרט נפלא על כך שאת שמו לצערי אינני זוכר. היי בטוחה שהנשים שלחמו למען עקרון מובן מאליו זה עברו מספר מדורי גיהנום... | |
| סייג'
					(לפני שנתיים ו-6 חודשים) 
						תודה דן.
						בהחלט מצב מורכב, יש יותר מדי מלחמות לנהל במדינה הזאת, ובסופו של דבר כל אחד בוחר במה שהכי בוער וקרוב לליבו. אולי אם כל הנשים היו פמיניסטיות היה יותר קל, אבל בכל מקרה יש יותר גברים בעמדות כוח, ולנסות להביא ליותר שיוויון בתחום הזה מעורר התנגדות מחרידה. אף אישה לא רוצה שינהלו נגדה ציד מכשפות, ונשים צריכות להיות מעבר למושלמות, ובעל רקע נקי ללא רבב - כדי שהם יוכלו לשרוד בפוליטיקה. כשאישה צועקת היא בהמה, יש משהו בתחומים האלה של כוח ושלטון שפשוט מכתים את התדמית של נשים בקלות, ועד שלא יהיה שינוי תודעתי בנושא, באיך שאנחנו מסתכלים על נשים ומדברים עליהן מאחורי הגב, לנשים אף פעם לא תהיה את התמיכה שהן צריכות כדי באמת להיות מרוכזות בשינויים שהן רוצות לעשות ולא במה יגידו עליהן ואיפה אפשר לתקוע להן מקלות בגלגלים. נשים היו מצביעות לנשים אם לא היה שום הבדל באיך שאנחנו מסתכלים על פוליטיקאי גבר לאיך שאנחנו מסתכלים על פוליטיקאית אישה. אני בטוחה שיש גם אנשים חושבים שתפקידים מסוימים מתאימים יותר לגברים מאשר לנשים, אפילו אם מדובר באישה שיש לה הרבה יותר רקע בתחום הרלוונטי מאשר לפוליטיקאי אחר. מלחמתיות זה משהו שלא אוהבים לראות אצל נשים, זה כמו מודל היופי שהשתנה הרבה לאורך ההיסטוריה, ככה יש גם מודל נשי שכרגע ללא ספק משתנה, אבל עוד צריך לעבור תהליך. בכל מקרה, הכלא הוא לא רק באישה עצמה, הוא גם באיך שאנשים מתייחסים אליה ומדברים אליה, וברגע שמישהו משדר לאישה שיש בה משהו בעייתי, שהיא הבעיה ולא בסדר, וזה לא רק מישהו אחד, וזה לא רק גבר אלא גם נשים אחרות - זה מאוד קל להישאר במקום הזה שבו יש מגבלה מאוד גדולה. כי מצד אחד רוצים לעשות שינוי, מצד שני, לפעמים המחיר פשוט יקר מדי, ואם נשים היו יותר מאוחדות ברמה היומיומית, של לשקף אחת לשנייה שהן צודקות ושזכותן ושהן לא זונות בגלל מה שזה לא יהיה שהן עשו או אמרו... המחיר היה יותר קל לעיכול. קל להגיד לאנשים לקבל את עצמם ולהילחם עבור עצמם, ולשכוח שיש מחיר מאחורי. בייחוד עבור נשים שההתנגדות שהן חוות לדעותיהן ורצונן יכולה לבוא מהבית שלהן, מההורים שלהן, מהבעלים שלהן, מהילדים שלהן. אנחנו רק רוצות להיות חלק מהחברה, ואנחנו רוצות לבחור את החלק שלנו ולהרוויח אותו כמו שכל אחד מרוויח אותו, דרך זה שאנחנו ראויות בתור בנות אדם ולא בתור נשים, עם אחריות להוות דוגמה טובה לנשים אחרות. למה אנחנו צריכות לדאוג לנשים אחרות? למה אנחנו צריכות להוות עבורן דוגמא אבל לא בצורה שמאתגרת את הסביבה שלהן? זה פשוט רחוק מלהיות פשוט, כי הקונפליקט הזה מחלחל כמעט לכל תחום, חוץ אולי מחינוך, אופנה וטיפוח. | |
| דן סתיו
					(לפני שנתיים ו-6 חודשים) 
						sunshine
						סקירה מעניינת מאד. על קרסטין הרמל אוותר והסקירה המצוינת שלך מבהירה מדוע.  אני מקווה שמצב האשה היום, ב-2007 וב-1507 לפחות בחברה המערבית השתנה ךטובה....יש הרבה מאד מה לשפר לגבי מעמד האשה עד היום. אולי זה באמת כמו שיעלהר כתבה, הכלא שנמצא בתוכך (כל אשה כנראה...). הרי בישראל הנשים מהוות את רוב המצביעים ועדיין למרות שהמפה הפוליטית מנומרת במפלגות ואג'נדות סקטוריאליות, מעולם לא הוקמה כאן מפלגת נשים. הנשים בחרו באופן מודע או לא מודע לדחוק את הסוגיה הזאת מפני סוגיות חשובות יותר בעיניהן - ימין מול שמאל, דת מול חילוניות, מזרחים מול אשכנזים ומה לא. חבל. עם זאת, עדיין זכורות לי נשים ממקום עבודתי האחרון, שבחרו באופן מושכל קריירה על פני בני זוג וגם גידלו ילדים לתפארת. אז אולי בכל זאת הדברים משתנים לטובה.... | |
| סייג'
					(לפני שנתיים ו-6 חודשים) 
						yaelhar -
						לא הייתי אומרת שאני הלקוחה הכי נאמנה של ספרים כאלה, אבל אני מבינה מה את אומרת. אני חושבת שיש כאן עניין של לחוות הצלחה בתחום מסוים, במקרה הזה קריירה, ולהגיד שזה בא על חשבון תחום אחר, במקרה הזה אהבה. אני לא הכי מזדהה עם הרפר באופן כללי, אבל אני כן מבינה שהיא שכחה כמה שהיא אוהבת את מה שהיא עושה וכמה שהיא מעריכה את העבודה שלה, ברגע שהיא התחילה להרגיש שמה שהיא אוהבת לא מסתדר עם משהו אחר שהיא רוצה. היא פשוט מתחילה לבוז לעבודה שלה, לחשוב שאולי היה עדיף לה אחרת, שאולי היא טעתה בכך שהיא השקיעה כל כך הרבה בלהגשים את עצמה בצורה הזאת, שמבחינתה לא משתלמת לה כשזה נוגע לאהבה. כמובן שזה לא נכון ושזה שטויות, וכמו שאמרת הכלא הזה הוא בתוכנו. | |
| yaelhar
					(לפני שנתיים ו-6 חודשים) 
						לא קראתי את הספר. אבל אולי אפשר להסתכל על זה בדרך אחרת? (זהירות, חפירה)
						 הרי מאז ומעולם מילאו את ראשי הנשים שמשימתן העיקרית בגללה באו לעולם היא למצוא בן זוג. זה הכי חשוב. אם פעם לא היתה דילמה - זיווגים הוחלטו על ידי ראשי המשפחה (הגברים) עכשיו זה בהחלט בעיה. אז האישה מגייסת את מה שיש לה - אם היא בלונדינית יופי. אם היא סתם חכמה/משכילה/למדה באוניברסיטה נחשבת אז בסדר. אף אחד לא מושלם. וכך יוצאת לה הנערה לצוד לה בן-זוג, שאף אחד לא יוכל לומר שהיא נכשלה במשימה הכי חשובה בחיים.ואגב אותם בני הזוג הפוטנציאלים השקופים מבחינתה - סביר ביותר שהם מציעים משהו אחר שלא מסתתדר עם הגישה שלה. ובכן זה לא משנה אם הספר יצא לאור ב 2007 או ב1507. המסר הוא אותו מסר. ומה שתגלה הצעירה לאחר שהצליחה במשימה - שהיא השקיעה כל כך הרבה ב"הצלחה" הזו שהיא כבר לא יודעת איך להרגיש מוצלחת ואיך להגשים את עצמה בלי התוספת ההכרחית של בן זוג (שגם אם ייפרדו היא תצא לחפש לה אחר) מה אני אומרת? הבעיה אינה להיות בלונדינית או לא להיות. הכלא נמצא בתוכך. עד שלא תחפרי איזו מנהרה ותצאי לחופשי - ימשיכו להוציא ספרים כאלה, כי את הלקוחה הכי נאמנה שלהם, למרות שהם נגדך. | |
| סייג'
					(לפני שנתיים ו-6 חודשים) 
						בת-יה - 
						מסכימה איתך שבפועל לא הרבה השתנה. אבל כמו שאמרת, זה "פרימיטיבי", ונראה שהרבה אנשים היום כבר מבינים את זה, גם אם הם מסכימים לחיות לפי הנוסחה הזאת. חג שמח בת-יה. | |
| בת-יה
					(לפני שנתיים ו-6 חודשים) 
						נחמד. רק שלדעתי הרבה לא השתנה בחשיבה של הנשים והגברים ב- 20 השנים האחרונות.
						 תמיד יש יוצאים מן הכלל, אבל הסך הכל נשאר מאוד פרימיטיבי במערכות זוגיות. העובדה שהחוקים שינו את הייחס כלפי הפגיעות המיניות השונות, לא שינתה את החשיבה על הזוגיות באופן הכללי. וכשמישהו תקוע/ה באמונות שלו. אמונות שהוא יצר לעצמו. זה הרבה יותר גרוע. ושמעתי כל כך הרבה שטויות כאלה מצעירים, שרק התחילו את החיים, שכמאמר הקלישאה אין לי כבר מושג אם לבכות או לצחוק. וחג אביב שמח! | 
			
			9 הקוראים שאהבו את הביקורת
		
	
		 
		 
		 
			
 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		