ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 26 באוקטובר, 2022
ע"י אלון דה אלפרט
ע"י אלון דה אלפרט
****
הטרנד החם בחודשים האחרונים הוא עמודי וידויים אנונימיים בפייסבוק. גם אם מסננים את מי שבא רק להטריל ולוקחים בחשבון פקטור המצאות נדיב של שלושים ארבעים אחוז, גם אז נשארים עם שניים שלושה וידויים אמיתיים ליום לפחות, שהתוכן והמשמעות שלהם מעבירים בי חלחלה. לא כי אני פוריטן שמאמין שכולם חייבים לשמור בכל מחיר על שלמותו של מוסד הנישואין. יותר מייסרת אותי המחשבה על כל הריקבון הזה שמתפשט מתחת לחיי נישואין מאושרים-לכאורה, והתחזוקה הנדרשת על מנת להחליף חוסר-אושר מסוג אחד והמרתו בחיי שקר שיש בהם הבטחה, לרוב לא ממומשת, למשהו אחר. התשלום מתבצע כמעט תמיד במטבע של הרס לכל הצדדים.
אירינה ולורנס הם זוג כזה. בעשר השנים שהם יחד (ללא ילדים) הם יציבים, נאמנים זה לזו, שוכבים רק בתנוחה אחת ובאינטרוולים זהים, משוחחים על אותם נושאים, ושניהם כאילו-מאושרים, אלא אם כן נעצרים לחשוב על זה. אבל הם לא נעצרים. בשביל מה? הכול סבבה, בסך הכול. if it ain't broken, why fix it?
ואז בלילה אחד, צירוף מקרים לא מאוד מסובך סטטיסטית מביא את אירינה לחוש משיכה פתאומית לחברם המשותף ראמזי, שחקן סנוקר מפורסם, ומשם העלילה מתפצלת לשני יובלים אה-לה-דלתות מסתובבות: בסנריו הראשון היא מתמסרת לתשוקתה הרגעית ומתנשקת עם ראמזי, ובשני היא תופסת את עצמה ברגע האחרון ותופסת מונית הביתה. כך גם מבנה הספר עשוי צמדים-צמדים, כל זוג פרקים מגלה מה קרה בהמשך - בעולם שבו נישקה את ראמזי, ובעולם שבו לא קרה ביניהם דבר.
בניגוד לספריה הקודמים, שמאופיינים בריאליזם מבעית וחסר חמלה, נראה שבספר הזה שרייבר מרסנת את עצמה, ומאלצת את העלילה להתנהל בסבלנות. אין כאן מהפכות גדולות של בגידה ושבר מיידיים, אלא שהקורא נחשף לניואנסים דקים ולאיטיות המצמררת בהיקרעות היחסים - או בהישארם מחוברים. כל משפט שאומרות הדמויות בפרק אחד או ברעהו יורש את הטון שמקנה לו משמעות טרגית - או סתמית - מההחלטה הראשונית של אירינה אם לנשק את ראמזי או לא. לא ממש ברור איזה מהתסריטים "עדיף" לאירינה, ובכל זאת מעניין לקרוא על תאונת-הרכבת-בהילוך-איטי הזו בכל פרק זוגי, ולחשוב אם קיימות התפצלויות דומות גם בחיינו אנו (ברור שכן, גם אם אנחנו לא מודעים לכך) ומה היה קורה אילו.
אף על פי כן, ולמרות שאני חושב ששרייבר היא סופרת מצויינת, לא הצלחתי להחזיק מעמד עד סוף הספר. לא עניין אותי לגלות מה עלה בגורלה של אירינה הזו או אירינה האחרת, כי בסופו של דבר חשתי שאת התובנות העיקריות מהספר כבר חילצתי בחלקו הראשון.
28 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלון דה אלפרט
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
השערות הקטנות שעל עורפי חשות בצל צלו של סרקזם
|
|
מורי
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תעלומה איך זה יכול לקרות.
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תכל'ס גם הספר הזה כתוב נהדר. רק שמתישהו הרגשתי שאני מעדיף להמשיך הלאה
|
|
מורי
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
מעניין מדוע טרם תורגמו.
|
|
strnbrg59
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
ספריה הטובים ביותר טרם תורגמו לעברית.
היכונו לתענוג לא נורמלי כשיופיעו כאן
The Mandibles ו-Motion of the Body through Space. ב-Mandibles מדובר במשפחה אמידה שמתמודדת עם קריסה של הכלכלה והסדר בארה"ב של אמצע המאה הזאת. Motion עוקב אחרי משבר אישי אצל מהנדס מוצלח שמוצא עצמו מפוטר ומושפל (כמה שנים לפני גיל הפרישה), והמחיר שזה גובה מחיי הנשואין שלו. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
שמעתי עליו, לא יצא לי לראות
|
|
אנוק
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
מתחבר לי איכשהו לסרט "זרים מושלמים" (מומלץ).
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
"עד כאן" מדהים. וגם "חייבים לדבר על קווין". נדמה לי ששאר הספרים שלה (כעשרה) לא תורגמו לעברית.
|
|
נצחיה
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
קראתי את "עד כאן" והוא מצוין
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
שרייבר סופרת מעולה, ובטח לא של ספר אחד כי יש לה שניים מרהיבים, לפחות.
|
|
חני
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
לא נתקלתי בעמודי וידויים, בטח מוציאים את הרפש החוצה.
למרות שלא התלהבת הספר נשמע די מסקרן. תודה |
|
מורי
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
שרייבר היא סופרת של ספר אחד.
|
|
סייג'
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
מזכיר לי סרט שראיתי לאחרונה עם קונספט דומה, "כך או כך", שהיה סביר אבל אהבתי את השורה התחתונה שלו.
אז עכשיו אני מסוקרנת לגבי הספר הזה, ואני יכולה להבין למה זנחת אותו מחוסר עניין כי הוא בכל זאת 600 עמודים. עד איפה קראת? |
28 הקוראים שאהבו את הביקורת