ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 23 באוקטובר, 2022
ע"י רץ
ע"י רץ
לכבוש את ההר או למות
בר, הבת שלי, שחקה בהצגה על הגבעה, במסגרת פסטיבל עכו לתיאטרון אחר, המספרת על קבוצת נערות אולפנה המחליטות להקים התנחלות לא חוקית, בשם האידאל הציוני והציווי המקראי. סאטירה המתכתבת עם המציאות הנוכחית, עם קיומם של נערים ונערות גבעות, הלוקחים את החוק לידיים ומבקשים ליצור מציאות שונה, בה האלימות והפגיעה הקולקטיבית בפלסטינים, היא אמצעי הכרחי בכדי להגשים את תכלית הציונות, המנוסחת בפי אחת מהנערות, באמצעות משפט פשוט, זה אנחנו, או הם. הצגה המותירה מחשבות מטרידות בסיומה.
מה שהיה תופעה אזוטרית ושולית, שאליה תמיד התייחסו תושבי השטחים בביטול, הפכה לנורמה מקובלת בתרבות ובפוליטיקה הישראלית, תרבות שהפנימה אל תוכה שני יסודות השלובים האחד בשני, את האלימות, והיהדות, כפי שנתפסת בעייני רבים, כמעל לערכים הדמוקרטים והליברלים. התוצאה היא שמה שהיה הימין הקיצוני הסהרורי, הפך להיות הכוח המרכזי בבחירות הנוכחיות.
בהצגה, משוות הצעירות את עצמן, לחלוצות שהקימו את הקיבוצים בעידן שעדיין לא היתה מדינה. מבחינתן המדינה, הציונות והקיבוצים פשטו את הרגל, הן כעת המהפכניות ההולכות לפני המחנה, מעצבות ציונות חדשה, ואולי אף חברה ישראלית שונה, לחלוטין מזאת לה התכוונו אבות הציונות, או מכפי שאף אנחנו שיערנו בלבנו, מציאות ההופכת לחלום בלהות עבור חלקנו.
העצב הגדול, גרם לי לבקש לקרוא טקסט הגותי בתולדות הציונות. לגמרי במקרה נתקלתי בספר, עיצוב הישראליות, של זאב צחור, היסטוריון, שהמתמחה בחקר הציונות והלאומיות הישראלית החדשה. הספר נכתב כתשובה רעיונית לבן גוריון, שבשנת 1972, סמוך למותו, וסמוך לקו פרשת המים של מלחמת כיפור, נשאל על ידי סטודנט מאוניברסיטת באר שבע, האם לאור השחיתות שפשטה במדינה, החברה הישראלית מתפוררת? בן גוריון השיב שהחברה הישראלית, לא יכולה להתפורר, משום שהיא עדיין לא סיימה את שלב הקמתה. כמה זמן ייקח לסיים את שלב ההקמה? שאל סטודנט אחר, עוד דור, השיב בן גוריון.
לאחר שחלפו עשרים וחמש שנים, וכמענה לתשובת בן גוריון, כתב זאב צחור, את ספרו עיצוב החברה הישראלית, בשנת 2007. מאז חלפו להם עוד חמש עשר שנים. כעת אנסה לפרש את ההווה באמצעות התזה של צחור, ובאמצעות המסרים העולים מההצגה בה בר השתתפה, ולנסות לענות על השאלה המהדהדת מלפני חמשים שנה, האומנם החברה הישראלית נמצאת בתהליכי התפוררות הרסניים?
את הביקורת שלי, בחרתי למקד, באחת מהתופעות המשמעתיות ביותר של הציונות, אתוס הקיבוצים, שהזכיר לי את קרובי משפחתי מצד אשתי, מתנחלים מקדומים, שביקרו את בני משפחתנו השמאלנים בקיבוץ חניתה, ואמרו לנכדיהם, פעם הם היו פה חלוצים, כעת אנחנו בהתנחלות שלנו החלוצים הממשיכים את דרכם.
צחור, מגדיר את תופעת הקיבוצים, שהיו הלבה היוקדת של הציונות, האוונגרד שהוביל את המהפכה הציונית. הם קבעו את קו הגבול של המדינה שהוקמה. הם ביקשו להיות נושאי הדגל של הציונות, לעצב את המציאות והציונית, לפיה ניתן לעשות בארץ ישראל משהו גדול ושונה, מכל מה שהיה לפניהם.
ברמה האישית, כל צעיר, או צעירה, נדרשו למחוק את מאווייהם האישים, ולהקריב אותם למען המשימה הלאומית המשותפת והמהפכנית, התחושה הייתה שהמעשה המשותף הוא כלי רוחני וארגוני למימוש החזון הציוני.
ערב הקמת המדינה, הקיבוצים היוו רק ששה אחוז מאוכלוסיית ארץ ישראל, קבוצה שולית על פי כל קריטריון דמוגרפי, בעיקר עובדי אדמה, שהתגוררו בשולי התיישבות היהודית, עסקו בבעיות קיום וביטחון, אך חלקה היה משמעותי בעיצוב פניה של החברה הישראלית.
הקיבוצים בראשית דרכם, היו הזרוע המבצעת של מוסדות הישוב העיברי, כפופים למרותם. לעומתם ההתנחלויות הראשונות ביהודה ובשומרון, פעלו לא פעם כנגד הממשלה. למתיישבים קמו יורשים, שאף מרדו בהוריהם, הם ראו בהתנחלות הלא חוקיות, כלי אידאולוגי, למימוש ההתיישבות כאמצעי להתנחלות בארץ ישראל השלמה. כעת היה זה מרד בחוק הישראלי ובמוסדות המדינה, ובכך נוצרה לגיטימציה לשימוש באלימות ובאי ציות לחוק הישראלי ומוסדותיו כתרבות פוליטית נורמטיבית בחברה הישראלית. אך תמיד אמרו לנו שההפקרות הקיימת בשולים הסהרוריים של ההתנחלויות היא שולית, שהשפעתה זניחה.
פרשנות שלי לצחור, היא שההתנחלויות הקיצוניות, מהוות תמונת ראי הפוכה לקיבוצים של פעם, הם השתלטו על השיח הציבורי, החליפו את מקומם של הקיבוצים כאליטות חברתיות ופוליטיות, ועצבו ערכים חדשים, רדיקאליים ואנרכיסטיים, רוויי שנאה המכוונים לפרוק המדינה ומוסדותיה, ותחתם לעצב מדינה וישראליות אחרת, יהודית לאומנית ואלימה, שוויתרה על ערכיה הדמוקרטים והליברלים.
בהיבט הזה, ספרו של צחור, מציב בפנינו מראה שמתוכה נבטים פניה של הציונות ששינתה את פניה לחלוטין, מזאת שחשבו מייסדיה ומזאת שאנחנו גדלנו לאורה.
חשבתי לפרסם את הביקורת הזאת אחרי הבחירות, אך כעת ראיתי את הלינץ של נערי הגבעות, בהגר גפן, פעילה של השמאל בת השבעים, שבקשה להגן על חקלאים ערבים בפני השמדת יבוליהם, ואמרתי לעצמי, המציאות גדולה וקשה מכפי שההצגה של בר הייתה יכולה לבטא.
15 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
פרפר צהוב
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
רץ, אם הבנתי אותך נכון, אתה מגדיר את הבעיה כשליטה שלנו על עם אחר.
אם כך, האם ערביי ישראל הם עם אחר?
היו שתי נקודות זמן בעבר שבהן התאפשר לערבים בישראל לחיות חיי שלום לצד היהודים: 1. הצעת החלוקה של האו"ם (הליגה לשחרור לאומי, שבה היו חברים אמיל חביבי, תאופיק טובי ואחרים, דווקא רצתה להימנע משפיכות דמים וקיבלה את הצעת החלוקה, אך הם היו בדעת מיעוט). 2. הסכם אוסלו, שלא השפיע כלל על דרך הטרור של ערפאת. האלימות שבשטחים צריכה להיות מטופלת ביד קשה, בין אם היא מגיעה מצד היהודים או מצד הערבים. קצת הצטערתי שלא חיכו עוד כמה ימים עד פיזור הכנסת, כאשר "גוש הביבי" סירב להצביע בעד הארכת התוקף של תקנות שעת-החירום בשטחים, מה שהיה גורם להפקרת תושבי השטחים ולכך שאי אפשר היה להחיל את החוק הישראלי שם. אולי אז עיניהם של התושבים היו נפקחות כדי להבין שביבי וחבריו לא סופרים אותם. |
|
טה~דאם!
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
רץ - לא יודע מי זה הבן אדם הזה, מה שכן האמירה הזו לא רואה את המציאות כפי שהיא. ישראל לא יכולה לשמור על הביטחון שלה - גם אם נעזוב בצד את הלגיטימיות ההיסטורית - ללא יהודה ושומרון. בנוסף לעובדה שישראל לא "כבשה" עם אחר אלא תקפו אותה ב-1967 והיא החזירה מלחמה וברוך השם ניצחה. המצב הוא לא שלטון אימפריאליסטי ישראלי סגנון בריטניה וצרפת לפני 100-200 שנים. לא. ישראל היא מדינה קטנה, מוקפת אויבים שמחפשים כל סדק לפגיעה בה. ואמנם יש לנו הסכמי שלום עם מצרים וירדן, אבל צריך לזכור שללא העוצמה ההישראלית לא היה מתקיים שום הסכם שכזה. הסכם שלום הגיע רק אחרי הכרה מצרית וירדנית שישראל חזקה מכדי שאפשר לחסל אותה.
הערבים הם בעלי תרבות שונה מאירופה. אתה לא יכול לתת להם פיתרון סוג אירופי, ולצפות מהם לקבל את זה. כן, הם מכבדים כוח. כן, הם מזלזלים בחלש. למעשה בכל בני האדם יש צד שכזה, אצל הערבים הוא פשוט יותר בולט. מה השטחים עשו למדינה? גרמו לפילוג? נו ודאי, הרי צד אחד מושך לעבר הסכם מסוכן - אפילו מאוד - שהאירופים והאמריקנים (שהיו שמחים לרצות את בעלי הנפט) גורמים לצד השמאל בישראל לחשוב שזה באמת עניין מוסרי. זה לא. הגדרת הבעיה? אולי פשוט נודה על האמת, ונגדיר את הבעיה כמאבק על ארץ ישראל בין יהודים לערבים. הרי עבור הערבים אנחנו מוקצה מחמת מיאוס, הם לא מוכנים לשמוע על שום הסכם, והם גם לא מכירים במדינת ישראל. |
|
רץ
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
פרפר- למדו אותי להגדיר קודם את הבעיה ואחר כך לדון בחלופות אפשריות לפתרונה, בעם ישראל אין נכונות
או הסכמה להגדרת הבעיה. ועל כן מובן שכל פתרון או חלופה לא עולים כלל לדיון, אבל יש קבוצה אחת שכל מטרתה היא לעלות את הלהבות, חוסר היציבות מעלה את כוחה, מה אתה יודע היום על האלימות בשטחים, שבסופו של דבר הופכת אותנו לעם אלים תרבותית ופזית.
|
|
פרפר צהוב
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
רץ, מה לדעתך תהיה המשמעות של ההיפרדות מהשטחים מבחינת החברה בישראל ומבחינת הבטחון בישראל?
מה אמור לעלות בגורלם של הישובים היהודיים בשטחים? האם הפלסטינים שותפים לתפישה שלנו על גבולות השטחים, ירושלים וכו'? האם תוכל להכנס מבצעית ולחסל קיני מחבלים אם השטחים יהיו שייכים למדינה אחרת?
ויש שאלה אחרת, לא פחות חשובה - האם ערביי ישראל רואים את עצמם כישראלים או כפלסטינים? |
|
רץ
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
טה -דאם, היה איש אחד מאוד חכם, שהיה גם אדם מאוד מאמין - אמר שבגלל השלטון שלנו על עם אחר - יקום סוג יהודי שונה-
לצערי נבואתו התממשה. והדבר השני הויכוח הוא לא על השטחים, הויכוח הוא מה השטחים עשו למדינה, הם גרמו לחוסר הסכמה בין שני חלקים מהמדינה. לדאגה לעובדה שהמדינה איבדה את דרכה, וכעת היא מסוכסכת ומקוטבת. בהיעדר הסכמה פנימית, אנחנו מאבדים את החוסן שלנו - האויבים שלנו מבינים זאת היטב. גם הם אגב בעד מדינה אחת לשני עמים - מענין למה?
|
|
טה~דאם!
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
רץ - אני מספר לעצמי סיפורים עובדתיים - הייתה פה ממלכה יהודית לפני 2000 שנה. ולגבי עניין המיעוט הקיצוני - בוודאי, מספיק אדם אחד לשגר פצצת אטום ולחולל אסון עולמי (אם כי הדוגמה הזו חורגת בוודאי מהכוונה שלך).
אני לא טוען שאין אנשים שמתנהגים לא בסדר ביהודה ושומרון, ושאין קיצוניים בין בימין ובין לשמאל, לצערנו יש. אלא שהטענה הבסיסית של המיתישבים היא הגיונית, למרות מה שאומרים בכל מיני מקומות אחרים. הרי בוודאי שיש שמאל קיצוני שהיה גורם גם לי וגם לך לא להאמין למעשים שהם עושים ולנזק העצום שנגרם כתוצאה מכך. לא הוגן להסתכל בצורה שכזו אך ורק על מתיישבי יהודה ושומרון, שבוודאי רובם הגדול אנשים טובים ואיכותיים רק בעלי השקפה שונה משלך. |
|
רץ
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
טה~דאם! ופרפר - ראו את תגובתי הקצרה לעמחי, לך טה- דאם, אתה כמובן יכול לספר לעצמך כל סיפור שאתה רוצה.
מדינת ישראל שינתה את פניה, היא הפכה למסוכסכת בתוך עצמה, נדמה לי שפעם נרצח ראש ממשלה, וקיצונים כמו הסקרים - אתה לבטח מכיר את היסטוריה הזאת, גררו את עם ישראל לחורבן בית שני. לעתים צריך מעט קיצונים בכדי לחולל אסון.
|
|
רץ
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
עמיחי - תודה לתגבותך,
תמיד הקיצונים מעלים את רף ההקצנה של החברה כולה, מי שהיו מתונים הופכים לקיצונים יותר. המגמה היא חברה המשנה כיון, לחברה אלימה, דתית ולאומנית. חברה שהיא פחות דמוקרטית ופחות ליברלית, אין ספק שלאנרכיה הקיימת בשטחים, ולמי שמנהיג אותה, חלק נכבד בכך.
|
|
טה~דאם!
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
אני לא מסכים - בעליל - אם הדברים שנכתבו. יהודה (כשמה) ושומרון הם ללא צל של ספק חלק מארץ ישראל, ולנו כיהודים יש את כל הלגיטימציה ההיסטורית וכן המוסרית שהם יהיו חלק מהמדינה.
ניסיון ההשוואה בין התקופה שלפני הקמת המדינה למצב עכשיו אפשרי ברמה כלשהי. בתקופה ההיא היו את בני הקיבוץ (כפי שכתבת) ואנשי ההגנה שכן ניצלו את החוק הבריטי והקימו ישובים, אם כי סביר להניח שהיו מקימים ישובים גם ללא החוק. וכן היו את הצד השני: האצ"ל והלח"י שמרדו באופן פעיל, והחלו את המרד העברי (וגם ההגנה הייתה חלק מהסיפור במשך כמה חודשים כמדומני). ואמנם ברור שיש לנו מדינה והמצב בסופו של דבר שונה, וברור שאין להצדיק שום אדם שזורק אבנים על חיילי צה"ל - אבל, רצונם של ה-(איך קראת להם? מתנחלים? לא, לא) מתיישבים הגיוני וטבעי. זהו שטח היסטורי של העם היהודי, בשטח הזה לפני אלפיים שנה הייתה ממלכת יהודה העתיקה וכולנו צאצאיהם של אותם יהודים ממלכת יהודה. הסכם שתי המדינות לשני עמים הוא אבסורד. יש כל-כך הרבה סיבות לכך שהוא אבסורד, ואתן אחת - הערבים לא מוכנים לקבל שום הסכם עם ישראל. לכן מה החפירה? האם אפשר להכריח משהו לקבל הסכם כלשהו? מימילא ההסכם לא יכול להתקיים אפילו לא לדקה לאחר שיחתם. לכן זה גם לא רציונאלי - בהסתכלות הפשוטה ולא במובן המדיני, שהוא ממש לא פשוט - שלא לרצות, וכן גם שלא להתיישב באדמות החשובות, הטובות האלה. |
|
פרפר צהוב
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
עמיחי, ייתכן שרוב התושבים ביהודה ושומרון הם שומרי חוק, אבל יש בעיה חמורה כששרת פנים מעודדת הקמת מאחזים לא חוקיים.
אני בעד אישור אוטומטי לפתוח באש על כל מי שמיידה אבנים בחיילים / באזרחים או תוקף אותם בכל אמצעי אחר, בלי לבדוק אם הוא יהודי, מוסלמי, נוצרי או חייזר. היום יש לנו שומרי חוק מסורסים ואנשים שמנצלים זאת להתפרעויות חסרות רסן. |
|
פרפר צהוב
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
רץ, אני לא בטוח שהשליטה על עם אחר היא הסיבה לאלימות בחברה הישראלית.
אפשר לומר שעצם הקיום שלנו כאן מחייב מידה מסויימת של אלימות, היות ושכנינו היקרים מחוץ למדינה ובתוכה לא ממש מקבלים אותנו כאן.
חינוך, ענישה רצינית ושיח ציבורי אחראי של המנהיגים קובעים עד כמה החברה תהיה אלימה. אנחנו לוקים בכל הנ"ל ולכן כנראה נמשיך ונתדרדר. |
|
עמיחי
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
רץ, איני מסכים עם רוב דבריך.
הניתוח שלך הן את העבר הן את ההווה לקוי וחלקי, אבל אין לי כוח וסבלנות להתווכח. סלח נא. אסתפק בכמה נקודות: 1. לבני ובנות הקיבוצים יש זכויות רבות מספור בפרויקט שנקרא "מדינת ישראל". אבל גם הם וכנראה שגם לא אתה הבנתם שלהיות בעל בית קפה ברח' בן יהודה בתל אביב או להיות בעל מוסך במפרץ חיפה יש אפקט חיוני משלים בבניית חברה ומדינה. צפוף בחוד החנית. הרוב הם החנית, לא החוד. 2. מעט מאד אנשים בכלל, ובציונות הדתית בפרט, תומכים בהשתלטות לא חוקית על אדמות ביו"ש ובהתנהלות אלימה בהן. יש להתנהלות הפרועה הזאת כמה סיבות (לא אפרט כרגע) אבל הבלטת התופעה והחשבתה כחזות פני ההתיישבות ב"שטחים" עושה עוול ללמעלה מ-95 אחוז מהמתיישבים ביו"ש ותומכיהם שבגבולות הקו הירוק. |
|
רץ
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
פרפר - תודה, לאלימות בחברה הישראלית מספר סיבות, אך אין ספק ששהשליטה על עם אחר כרוכה ומעורת אלימות בצורות שונות,
ולכן אני בסקירה הזאת התיחסתי - למה שאמר ליבוביץ לפני שנים רבות - השליטה בשטחים תהפוך אותנו לעם גזען ואלים. הוא אמר את זה בשפה בוטה, חשבתי אז שהוא אמר אמירה קשה מאוד. כעת ברור שהאמירה שלו היתה הסתכלות מפוכחת לאן שהחברה הישראלית והיהדות הולכים.
|
|
פרפר צהוב
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
תודה על הסקירה, רץ.
התגובה הרפה של המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט כלפי מעשי אלימות גורמת לכך שהעבריינים מרגישים בצדק שלא יקרה להם כלום אם ימשיכו להשתולל. זה נכון גם לגבי אלימות בבית וגם לגבי אלימות במרחב הציבורי. חלק ממנהיגי המדינה מעודדים את האלימות כדי לצבור פופולאריות. אין כאן שום ניסיון משמעותי לנסות למגר את האלימות בצעדים קשים. ראינו שוטרים שפוחדים לירות בבדואים שמונעים תנועה בכבישי הדרום, שופטים שמשחררים עברייני אלימות ומבינים אותם, פרקליטות שלא מגישה כתבי אישום נגד הורים שהשתתפו בחטיפת בתם הבוגרת ובשבירת עצמותיה. הצעדים צריכים להתחיל בחינוך לאי-אלימות, אך בוודאי לא להסתיים שם. חייבים להיות עונשים קשים ומיידיים, תוך ניסיונות שיקום של העבריינים. אם צריך להקים מחנה מעצר עבור כמויות עברייני האלימות שיש כאן, אז זה מה שצריך לעשות. זה כנראה לא יקרה אם לא יקום כאן מנהיג רציני שיראה במיגור האלימות מטרה מרכזית. |
|
חני
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
אני חושבת רץ שהרצח הראה בדיוק את הקיטוב בעם
והראה פער גדול בדעות שיש להתחשב בו,לא לבטל אותו. מי שיהיה ראש ממשלה יהיה חייב הפעם להגיע אל כל האוכלוסיה בחברה, ואולי יהיה תיקון. המסר שרבין השאיר הוא גם שלום בתוכנו. קודם כל בתוכנו.ושאוייבים הם מבחוץ לא מבפנים. |
|
רץ
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
חני - תודה, אוסלו היתה החלטת ממשלה, הטראומה שכל הציבור עבר בעקבותיה היתה עצומה- גל הטרור,
ההסכם הוביל לרצח ראש ממשלה, טראומה שעד היום לא החלמתי ממנה, תמיד חשבתי שהרצח הזה, והשנאה שהיתה אז תגרום לכך שחייב להיות שיח אחר, אבל לא רק שזה לא קרה, השינאה הקצינה, וזהו כאב וטראומה מתמשכת ומתסכלת, המעלה שאלה לאן עוד נגיע מכאן?
|
|
רץ
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
אלזה - תודה, בשטחים תמיד התנהלה מדיניות של מוסר כפול, מהווים חלק מהמדינה ובו בעת פועלים נגדה.
מערכת הנורמות האלה חיחלה לתרבות הישראלית, בעיקר השיח האלים שקיים בחברה הישראלית ובפוליטיקה.
|
|
חני
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
רץ סקירה לעילא.
ברור שהסיפא של ההצגה נועדה להעביר מסר, לשאול שאלות מהותיות וכן בהחלט מדיר שינה הנושא. לגבי המתנחלים צריך להבין שהם עברו תהליכים. לא סתם קורים דברים. היה לנו את אוסלו וההתנגדות הגדולה שקמה. היה גם את ההתנתקות של שרון שהותירה עוד פצע בחברה הישראלית. עקרו בתים וילדים ויצרו בכך התנגדות וחוסר אמונה בשלטון אבל בעיקר דור שהתבלבל על מה מקומו בחברה הישראלית ומה עושים עם האמונה הגדולה ואיך שומרים על האדמות, משפחות התפרקו כי עולם שלם שבנו התפרק.רץ אנחנו מכירים לא מהיום ומכירים את הדעות אחד של השני וברור לי לחלוטין שאנחנו מסכימים וחייבים לדאוג לכל השכבות בעם ולנסות למצוא את המשותף ולא המפלג.ושהנושא לא טופל המון שנים ובלי חברה אחת בריאה אנחנו כלום.
הספר נשמע משהו מיוחד מאוד או שאולי זו הסקירה היפה שלך רץ. תודה |
|
אלזה
(לפני שנתיים ו-11 חודשים)
יופי של סקירה (גם של המצב). מסכימה עם כל מילה. מעולם הקיבוצים לא חינכו לאנרכיה, ונערי הגבעות לא הופיעו כך סתם מאין. הם פרי השראה וחינוך מבית
|
15 הקוראים שאהבו את הביקורת