ביקורת ספרותית על הספרות האפוקליטית בימי הבית השני מאת כנה ורמן
הביקורת נכתבה ביום שבת, 6 במרץ, 2021
ע"י הקורא בספרים


רבים מתוכנו שבויים בתוך האמונה שנטעו בנו מתוך כוונת מכוון היהדות האורתודוקסית לגבי חוסר הרלוונטיות של זרמים אחרים ביהדות מלבד הזרם האורתודוקסי. לכן קריאה בספר הנוכחי מאפשרת לקורא להיווכח לגבי זרמים אחרים ביהדות בתקופה שהיהדות ככל, כדת, טרם התגבשה.
אומנם הספר מתמקד במקורות ספרותיים של תקופה מוגדרת בציר הזמן הקוסמי/ההיסטורי. העובדה שהספר דן בעיקר באותם מקורות ספרותיים, מאפשרת לקורא להיחשף דרכם אל אותם זרמים ביהדות שהיו אופייניים לתקופה קצת יותר, פלורליסטית, ומכילה מבחינה רעיונית.
מבחינתי הספר יכול לשמש לא רק קרקע להבנת התקופה על בסיס כתיבתה, אלה גם כמקור להכרה של זרמים וכתות שהרכיבו בעבר את הדת היהודית. אומנם הספר הנוכחי לא דן בהם, אלה מתמקד בספרות התקופה, שדרכה אנו יכולים להרחיב את הדעת לכיוונים נוספים באמצעות מקורות נוספים כדי שגם אנחנו נהיה פלורליסטים ברוחנו ובדעתנו.
מומלץ ביותר
5 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ (לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
קורא הספרים מסכים איתך. עמיחי - לא רק שהפרושים הם אלה שקבעו איך תיראה היהדות, הרי שבתוכם היתה מחלוקת בין בית שמאי לבית הלל, זאת הידועה כתנורו של עכנאי, בה רבי אלעזר נינסה לומר משהו שלא על דעת הרוב, וחטף על הראש, והוחרם לכל חייו, על רקע זה קיימת אמירה מפורסמת: "הלכה תמיד כבית הלל."
עמיחי (לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
אתה צודק שבדרך כלל הזרמים האלטרנטיביים למיינסטרים נותרים בשולי ההיסטוריה, אבל כמדומני שבנוגע לתקופת הבית השני וחורבנו דרכם של הפרושים ניצחה כי הייתה גמישה ומסתגלת יותר למציאות מהאחרות וגם מאוזנת מהן.
תפיסת העולם האפוקליפטית של כת מדבר יהודה הייתה מוזרה, קיצונית ולא איפשרה בנייה מתוך החורבות.
בת-יה (לפני 4 שנים ו-5 חודשים)
התקופה הזאת, כמו גם תקופות אחרות ביהדות, לא הכילה מהבחינה הרעיונית.
לראיה: מלחמת החורמה בין הפרושים לצדוקים, בה נרצחו אלפי יהודים,
או חרם על אנשים בודדים שחשבו אחרת כמו אלישע בן אבויה. ויש עוד.



5 הקוראים שאהבו את הביקורת




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ