הביקורת נכתבה ביום שישי, 20 בנובמבר, 2020
ע"י גדי
ע"י גדי
ראשית דבר, אבקש את סליחתכם. הספר הזה ללא ספק זקוק לסקירה יותר מעמיקה אך מאחר ואין לי את הכישורים האינטלקטואלים לכך, אנסה לשטח בפניכם את הקווים הכללים שמצאתי לנכון.
ד"ר פאוסטוס בגרסתו המודרנית של מארלו הוא סיפור מאוד פשוט, אשר מבוסס על אגדה ימיביניימית ידועה על אדם המוכר את נשמתו לשטן בעבור תענוגות החיים.
החיים הזמניים לעומת הנצח המוחלט.
מעבר לרעיון הפשטני הזה ולשאלות המוסר שהוא מעלה תוך כדי קריאה ולאחריה, יש כאן לדעתי הסתכלות חוץ אמיצה של מארלו, כאשר הוא יוצא חוצץ נגד מה שאני מכנה, הכפייה הדתית הישנה המתיימרת לדעת את שראוי ואת שלא.
וכמו כל גישה רדיקלית שגורמת לאדם להרכין ראש ולקבל מרות, זו גם גישה שדוגלת בהיעדר ביקורת וחשיבה עצמית. כלומר גישה שבאה לבאר לאדם שכל התשובות ידועות. ומה שלא, הוא כוח אלוהי שאל לו, לאדם להתריס כנגדו.
פאוסטוס גיבור המחזה, איננו מסכים לקבל איסורים אלו כלשונם ולנוע כסומא.
הוא גם איננו מוכן להשלים עם האיפוק ולהסתפק בידוע ולכן הוא נע אל עבר כיוונים אפלים.
במקרה זה, התשוקה שלו היא תשוקת התרסה.
הוא איש העולם החדש. התזה המרכזית שלו לכך היא הדעת, הדעת האינסופית. הנני ולכן מסוגל אני לחשוב ולקבל את החלטותיי בעצמי.
לא אסתפק בקיים, אלא אתור אל מחוזות האין, הנוגדים את המוסר.
הד"ר לתיאולוגיה מזמן אליו את נציג השאול ובדמו שלו חותם על הסכם המכר.
בו ימולאו גחמותיו ודרישותיו.
אז השימוש הוא שימוש הידע, החופש הוא חופש הבחירה. והתמורה היא הנשמה.
המחזה מציג שורה של מפגשים שבכולם משתתפים לרוב שועי עולם, לרבות פאוסטוס שמציג את יכולותיו האדירות. אנחנו מתוודעים לפגישות עם קרל החמישי, נוכחות בטקס רב מעמד בנוכחות האפיפיור [כמובן הלנה מטרויה.. דמות בלתי נשכחת] וכל אירוע הוא אירוע בעל חשיבות להאדרה. לצבירת כוח, תהילה, הערצה וסגידה.
אז בתחילתה של הסקירה העלתי את חוסר הרצון של פאוסטוס לנוע כסומא והנה, נראה כי התהילה שקוסמת לו, לא שונה בהרבה מהכיליון והניוון שמרות הדת מביאה בגינה.
טרם אתקדם, מעט סקירה מן החוץ אל הפנים.
מה בעצם מארלו מבקש?
מארלו בעצם רוצה לבקר את הדת, את הנצרות. אך מבלי לסכן את חייו. מדוע? משום שהתקופה היא התקופה האליזבתנית. תקופת הרנסאנס בשיאה. הנרי השמיני איננו ואליזבת הראשונה היא המושלת. מלכה אוטוקרטית ולא רק לגבי שלטונה. היא מרכז הדת וקוץ החיים. ואחד מתחביביה הלא נדירים הוא שימוש בדיני הוצאות להורג ולרוב בפומבי למען יראו ויראו.
ולכן כיצד נבקר את הנצרות? נכפור במוסכמות הקיימות. כלומר נצא נגד רוח השמרנות הקתולית. האפיפיור מוקצה מחמת המאוס. ורומא היא העולם הישן.
ולכן המחזה הוא השתלחות וביזוי הסממנים הדתיים הישנים, אלו שנוגדים את התפיסה החדשה. את הרצון להכיר באדם כאינדיבידואל, חופשי יותר. הדת תתקיים ודבר שהיה ישתנה.
אך האדם הוא גם צו מצפונו ולמצפון קול משלו. והקול הוא קולה של הדת הטובה, הסלחנית. הקוראת לו להביע חרטה. לשוב למשכנה, אך זורעת בלבול ואף מבוכה. וכמו כל אדם שצופה את חייו נמקים ואת חוסר הוודאות שלאחריה, הוא מנסה להיאחז ולבקש רחמים.
אך פאוסטוס כן יודע את סופו, ונציגי הגיהנום אינם נותנים לו לחמוק.
פאוסטוס ברגעיו האחרון, בחשבון הנפש שלו כן מבכה את חולשתו אך לא מתכחש לברית השטנית.
הוא מודע לסופו, הוא יודע שלא יקבל חמלה ונצחיותו בהאדס.
אציין כי ויזילטר תרגם 2 גרסאות. האחת המחזה עצמו, ובחלקו השני הרחבות טקסטים ושינויים לרוב. כלומר ייתכן בבטחון מלא והם חלקים שנוספו לאחר מות מארלו ע"י כותבים אחרים, מטעמים מסחריים, תרבותיים או כאלו שהיו צריכים לדבוק ברוח התקופה.
לסיכום:
התרגום של פרופ ויזלטיר מצויין. מונגש כשפה יומיומית. כך גם לגבי התרגומים מלטינית.
אך העוצמה הלשונית אינה חדה כמתבקש ביצירות שכאלו.
יחד עם זאת, אני ממליץ לקרוא.
31 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
גדי
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה רץ, שימחת אותי מאוד יקר. אני מאוד מעריך.
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
יופי של סקירה - אתה בהחלט לא צריך ספק בקישורך להבין טקסטים ספרותיים שמאחוריהם עומדים רעיונות.
|
|
גדי
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה חברים. אני מאוד מעריך.
|
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
כתבת באופן יוצא מן הכלל.
סקירה שמאד נהניתי לקרוא. תודה גדי. |
|
עמיחי
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
מצוין.
תודה רבה. |
|
גדי
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
מעט באיחור, אבל שוב רוצה להודות לכם. המון תודה שקראתם והקדשתם מזמנכם. אני מאוד מעריך.
|
|
Rasta
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
בבית זה לא עובד, צריך לחפש את הCrossroad הקרוב חח
|
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
Rasta, לא מומלץ לנסות את זה בבית :-)
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
יש לך בהחלט כישורים אינטלקטואליים
מרשימים.
סקירה מרתקת. |
|
גדי
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
חני יקרה, בוקר אור.
תודה רבה שסבת את תשומת ליבי לנקודה הזו. המעטתי בערכה. יחד עם זאת, אני בהחלט מסכים.
|
|
חני
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
תודה על הסקירה היפה גדי. המחזה מרתק. אם יעלה בידך יש סרט אילם בשחור לבן מרגש מאוד על פאוסט.
מהות החוזה בין פאוסט למפיסטופלס מתבסס כולו על רצונו והחלטתו של פאוסט להגיע לרגע מושלם של שלמות ולעצור אותו. רגע נכסף של נחת רוח רגעית ואושר עילאי. רגע של השהיית המחשבות ואיחוד בין הרגש לשכל. כמו זה שהוא מתאר כה יפה ורק ברגע שירגיש את התחושה הזו הוא יסכים לתת נפשו לשטן ולא לפני. בשביל רגע כזה פאוסט מוכן לתת נפשו לשטן בעודו בחיים. רגע אחד כזה של אושר שווה לו חיים שלמים.האמת גדי שזה אחד הנושאים המרתקים המרדף להשגת האושר.
|
|
גדי
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
כוח הרצון נסדק לנוכח הפיתויים הרבים. וללא קשר לשטן.
זאת חולשה אנושית שאנחנו מקדמים בברכה.
|
|
yaelhar
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
מעניין.
מכירת הנפש לשטן מצביעה, לפחות, שהסחורה ראוייה בעיני הקונה... יפה לקבל אישור מהסוג הזה. |
|
גדי
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
תודה Rasta אני מאמין שתאהב. ותודה שקראת את הסקירה.
|
|
Rasta
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
תודה על הסקירה המעניינת והמושקעת,
תמיד אהבתי את הקונספט של מכירת הנשמה לשטן. רשמתי לעצמי. |
|
גדי
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
בתיה, תודה רבה על דברייך.
אני מתקשה להשיב לך כי הידע שלי דל בנושא. אבל זאת הזדמנות נהדרת לחקור קצת יותר.
|
|
גדי
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
תודה רבה חברים :
הקדשתם מזמנכם ואני מאוד מעריך.
פרפר, אתה בהחלט צודק. |
|
בת-יה
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
אליזבת הראשונה היתה דווקא מתונה בייחסה לדת ולאמונה.
לא היו אצלה הוצאות להורג שהיו קשורות לאמונה דתית, אבל היא הוציאה להורג קתולים שניסו להתנקש בחייה בגלל הסובלנות שלה כלפי הפרוטסטנטים. ומכאן אני חושבת שההסתתרות היא מפני האינקוויזיה ולא מפני המלכה. אינקוויזיטורים הסתובבו וצדו, פשוטו כמשמעו, את כל מי שנראה להם כמאמין באופן הלא נכון. וההמשך ידוע... חוץ מזה, ברור שהביקורת טובה ומושקעת. תודה. |
|
מורי
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
בהחלט השקעת.
|
|
זאבי קציר
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
סקירה מעולה, תודה לך.
|
|
אורן
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
וואוו.. למרות שהסתייגת בהתחלה - מרשים מאוד.
סקירה רצינית ומעמיקה. אולי בצעירותי היה סיכוי שאשקע בקלאסיקות כאלה, היום קשה לי להאמין שאחזיק מעמד..
|
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-9 חודשים)
סקירה מעניינת, גדי.
הבנתי שמארלו ביסס את המחזה על הדמות הגרמנית של פאוסט. לגבי דר' פאוסטוס, קראתי שהיו שתי גרסאות שהתגלו - קצרה מ-1604 וארוכה מ-1616. ייתכן שהקצרה היתה תקציר של הארוכה. |
31 הקוראים שאהבו את הביקורת