ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שישי, 9 באוקטובר, 2020
ע"י Pulp_Fiction
ע"י Pulp_Fiction
תולדותיו של גאון מיוסר.
המוסיקה שלו מעבירה צמרמורת בעמוד השדרה. עוצמתה ברורה, היא נוכחת, היא מחשמלת. ביצירותיו אין קטעים מרדימים, אין מעברים משעממים, זהו רצף מדהים של אנרגיה טהורה. בקפריצ'יו מס 24 שלו, באה לידי ביטוי כל המורכבות של נפשו המפעפעת לצד וירטואוזיות פורצת הדרך שבנגינתו. הקונצ'רטו מס' 2 בסי במול ( La Campanella על שם צלילי הפעמונים המיוחדים המלווים אותו ) הוא התפרצות של טמפרמנט, של דרמת רגשות הנפלטות כלָבָה רותחת מתוך צלילי התזמורת. הוא אף הלחין וביצע יצירות למיתר אחד בלבד שנשמעות כה שלמות ונפלאות עד שקשה לתפוס את זה. וזה איטלקי, כל כך איטלקי...
אלה שתי היצירות הכי מוכרות שלו שנכנסו לתודעת ההמונים גם בזכות מלחינים נוספים כמו ליסט, שהופנטו על ידן. אולם ברפרטואר שלו יש עוד רבות הדומות להן בעוצמתן. אני בכל אופן מוכן להאזין לכל אחד מששת הקונצ'רטו שלו בכל עת ובכל מצב רוח.
הוא נולד בעיר ג'נובה ב- 1782 כילד שלישי מבין שישה אחים ואחיות. ילדותו הייתה עבורו מסכת ייסורים בלתי פוסקת. משפחתו נאבקה כל העת בעוני מחפיר שהוחמר על ידי הרגליו הקלוקלים של אביו שהיה מכור להימורים ושתיה. גם כשהכסף היה מצוי בידיו הוא מיהר להשתמש בו לצורך הרפתקאות פיננסיות מפוקפקות אשר התירו אותו עם שוקת שבורה בכל פעם מחדש.
כיעורו הטבעי של ניקולו לא תרם לאיכות חייו. אביו ואחיו גיחכו עליו וזרים הקניטו אותו. יום אחד מצא ניקולו הקטן לאוטה ישנה בביתו והחל לפרוט עליה. אביו הבחין במהרה בכשרונו של הילד שהחליט לנצלו לתועלתו. עד מהרה הכריח את הבן ללמוד לנגן בכינור, כשהליך הלימוד מלווה במכות נמרצות, המשאירות סימנים על גופו ועונשים בלתי נתפסים. אולם ניקולו התאהב בכלי החדש וגם בגיטרה עד שלא ניתן היה להפרידו מהן. הוא נותר אסיר תודה לאביו גם בבגרותו על כך שדחף אותו ללמוד לנגן. פגניני תמך בו על אף אפסותו והיחס המחפיר שהוא קיבל ממנו.
הוא ערך מסע עם משפחתו לקרמונה לצורך עסקיו של אביו. זו במקרה העיר בה ניתן היה למצוא מבחר כלי קשת מהאומנים המוכשרים ביותר. הרוזן קוזיו לימד אותו מה ההבדל בין אמאטי לגוארנרי וסטרדיווארי. בגיל צעיר החל הילד להרוויח כסף מנגינתו עבור משפחתו, כסף שאביו איבד לרוב בהימורים.
פגאניני קלקל את יחסיו עם הכנסייה כבר בגיל צעיר. מראהו המוזר, המכוער, רזה עד כאב בשילוב עם נגינתו המהפנטת הפליאו והחשידו את הבריות. והכמרים שניסו לשים את ידיו על רווחיו של האמן ללא הצלחה ניצלו לרעה אמונות טפלות ודתיות של הציבור. כבר כילד הוא כונה צאצא השטן. לימים הוקסם מרעיונות מהפכניים והצטרף אל ה-"קרבונארי' – ארגון ליברלי – לאומני ששאף למהפכה ואיחוד איטליה. פלישת צבאות נפוליאון חיזקה את הרגשות הלאומיים אך גם פתחה צוהר אל רעיונות של מחשבה חופשית יותר, משוחררת מכבליהם של נציגי הכנסייה.
למרות הופעתו החיצונית הפגומה, הוא זכה להצלחה בקרב בנות המין היפה. כשעזב את ביתו לקחה אותו תחת חסותה גברת מהעיר לוקה ואף סיפקה לו מקום מסתור מכוחות ריאקציוניים שהחלו לחשוד שהוא תומך בקרבונארי. בחייו היו לא מעט רומנים עם נשות החברה הגבוהה ובין היתר עם אחותו של נפוליאון.
בכל עיר וארץ שהוא הגיע לסיבוב הופעות אם זה באיטליה, בצרפת, בוינה, באנגליה, הוא התקבל בפשקווילים משמיצים ומודעות שבישרו לתושבים על עברו "עובדות" שלא היו ולא נבראו. בעיתונים נכתב למשל שהוא גנב מורשע שישב בכלא, שהוא אסיר שנידון לעבודות פרך, שהוא רצח את אישתו והרעיל את המאהבת שלו. הם חתכו לו את המיתרים כך, שהן נקראו בעת הנגינה, שמו לו מסמר בנעל לפני הופעה. קנאים, חשוכים ואינטרסנטים הפיצו עליו שקרים, שלחו לו מכתבים אנונימיים. שרלטנים התחזו לפגניני והופיעו בשמו...מסדר הישועים שקם לתחיה לאחר נפילת נפוליאון רדף אותו ללא הרף. פגניני ניסה להסביר, להכחיש לסתור, אך נסיונות אלו לא הועילו ולפעמים רק הזיקו.
הוא עמד בכל הניסיונות באומץ ונחישות. למרות כל ההכפשות, הופעותיו היו מלאות עד אפס מקום. הקהל פשוט לא יכל לעמוד בפניו. אף כשניגן יצירות של אחרים וביניהם בטהובן, אהוב ליבו, עשה זאת כך שהן נשמעו עוצמתיות ומורכבות יותר. גם המבקרים הגדולים ביותר שלו פקדו את האולמות בהם הופיע. במידה רבה שמו הרע הוסיף למסתורין סביבו ואף תרם לפרסומו. הוא התעשר מעל לכל דמיון אפשרי, לעיתים נגרר לפרויקטים עסקיים כושלים ונוצל הן על ידי אויבים והן על ידי "ידידים". היה בו שילוב של תמימות, אופי קשה לעיתים ואי יציבות נפשית שסיבכו אותו בצרות רבות ורק שיחקו לידיהם של אויביו. הוא עזר גם למוסיקאים אשר השמיצו ושנאו אותו, אך לעיתים הפנה עורף לאנשים שלא כדאי היה להרגיז. יחסיו עם אשתו עלו על שרטון ועד מהרה רק בנו הקטן אכילינו הפך לנקודת אור היחידה בחייו.
בריאותו המשיכה להתדרדר ובסוף חייו לא מסוגל היה לדבר ולתקשר ללא עזרת בנו. היום משערים שהיה ככל הנראה חולה בתסמונת מרפן, מה שמסביר את הופעתו החיצונית. בעצת רופאיו ירד לניס שבדרום צרפת ובכל זאת מחלתו החמירה. נציגי כנסייה הגיעו שמקום מגוריו במטרה לפייס אותו עם המוסד הזה לפני מה שנראה כמותו המתקרב. אולם פגניני, שנקט בעמדה מתריסה כלפי הכמרים כל ימיו, דחה אותם בבוז. הוא הלך לעולמו בגיל 57 בלבד.
הכמרים המשיכו להסיט נגדו אף לאחר מותו ולהפחיד את התושבים עד כדי כך שאף עיר לא הייתה מוכנה שיקבר בתחומה מחשש לקללה. כן, זה מה שהיה באירופה במאה ה-19, לא בימי הביניים. כך הוא שכב בארון חנוט חמישים ושש שנה(!) עד אשר האפיפיור אישר סוף סוף לקברו באדמה וגם זאת לאחר שבנו שילם שוחד ענק לכנסייה.
הספר נכתב אמצע המאה ה-20 , אז היה מאוד אהוב ז'אנר הביוגרפיה העלילתית שאחד מנציגיו הבולטים היה ליאון פויכטוונגר. כתיבת ספר כזה קשה לאין שיעור מספר עיון ביוגרפי או היסטורי רגיל, מכיוון שהיא דורשת להבין את הדמויות לעומק, להרגיש אותן מבחינה פסיכולוגית, להיכנס לעולמם ותודעתם כך שניתן יהיה לנחש אף את מחשבותיהם.
וינוגרדוב עשה כאן באמת עבודה נפלאה בביצוע תחקיר מצוין ומלא בפרטים מדויקים ומפתיעים אודות חיי האמן הענק ובהנגשת חייו של פגניני לקורא. עומק החדירה שלו פשוט מדהים ויש לזכור שמדובר בימים שנדרשה עבור כך מלאכה שקדנית ורחבת היקף. הוא גם מסביר את האירועים צורה מרתקת ותורם להבנתם על ידי פרספקטיבה היסטורית מדויקת.
הספר ישן (1950) ולא מודרני לא בעריכה ולא בתרגום, על אף שבאמת נעשה כאן שימוש בשפה עשירה מאוד המשלבת מילים לועזיות ועבריות.
מעבר לכך, הוא כתוב ברצף כזה שהדבר יוצר תחושה "קופצנית" משהו. הוא עוסק בנושא מסוים ועובר לנושא אחר כך שלא תמיד שמים לב לזה. המחבר גם נוטה להרבות בפרטים כך שנוצרת לפעמים תחושה מונוטונית שמאפיינת לעיתים ספרי עיון.
בסופו של דבר זה ספר ששמחתי להיתקל בו עד מאוד. כמעריץ מושבע את פגניני כבר שנים רבות, תמיד רציתי לדעת יותר על חייו, אישיותו ויצירתו. אמנם יש כותבי ביוגרפיות טובים מוינוגרדוב, אך בסופו של דבר זה הספר חזק שסיפק את הסחורה. הופתעתי עוד יותר מכך, שהוא עדיין זמין למכירה אפילו באתר הסימניה. הוא מומלץ לאוהבי מוסיקה קלאסית, ביוגרפיות מעניינות וללא ספק למעריצי פגניני חסרי תקנה, כמוני.
סיימתי את הספר יום לאחר מותו של וירטואוז גיטרה ענק של המאה ה-20 אדי ואן היילן ז"ל.אבידה גדולה לעולם המוסיקה. הוא לא היה פגניני אבל היה בו משהו שמזכיר את הכנר הגדול בדרך שהוא אתגר ועיצב מחדש את הגיטרה החשמלית.
32 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה, בת-יה.
הקונצ'רטות שלו מלאים אנרגיה ויש בהם גם שמחה, אחרי הכל הוא איטלקי. הוא גם הושפע מרוסיני והלחין עבורו. בסופו של דבר הוא לא היה דכאוני אף על פי שחייו היו לא פשוטים. את הכאב הנפשי לדעתי אפשר לזהות יותר בקפריצ'יו שלו, שם זה זועק לשמים.
|
|
בת-יה
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
וואו, את יצירותיו של פגניני מכירה, אבל האמת היא שמעולם לא חשבתי לקרוא את תולדות חייו.
השמחה והגאונות שנשמעים ביצירותיו גרמו לי לחשוב שחייו היו די רגילים. תודה רבה pulp fiction. |
|
מורי
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
פעם היו מכירות תקופתיות בספריית גבעת ברנר. הם היו מודיעים על כך
בפורום ספרים בתפוז. היום הפורום נזנח.
זה לא שאני מחפש ספרים בחינם. אבל אני כמראה היחידי שלא מוצא כאלה בהליכת הערב שלי. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מחשבות, אני מציע לך לחפש במקומות כמו
מתנ"סים, ליד ספריות או בתוך הספריות יש הרבה פעמים ספרים למסירה. פעם מצאתי ליד סופרמרקט בחניון ערימת ספרים משובחים.כמו כן יש בבתי ספר, תיכונים. בבתי חולים יש מלא ספרים משומשים שנתנו למחלקות.
|
|
מורי
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אני מבין שפייסבוק, לא יודע מה זה, זה מין אתר של אנשים נחבאים אל הכלים
ולכן אתה חושש לפרסם אותם.
|
|
אהוד בן פורת
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מחשבות, אל יאוש
אם אתה תחפש טוב אתה תמצא. אני יכול ללחוש לך שיש בפייסבוק
קבוצה שיכולה לעזור לך בזה. אתם מוזמנים לצפות בקטע וידיאו הבא שצלמתי וערכתי לפני לא מעט שנים. בנושא מציאת ספרים שאנשים זורקים. |
|
מורי
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
כולם זוכים למצוא ספרים ברחוב ורק אני, המתגורר ברחובות, זוכה למצוא
למצוא רק ספרי לימוד ילדותיים עבשים. שום דבר ראוי.
|
|
אהוד בן פורת
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אני לצערי יודע אלו ספרים נזרקים
לרחוב בלי שום בושה. לפעמים לא משאירים ברירה,
עם השפע שיש היום חנויות הספרים המשומשים יותר בררניות. אז או שמסכימים לקבל זיכוי מצחיק על ספרים (במידה ונשמר המחיר על עותקי הספרים כשליש ממה שרכשנו אותם) או שפשוט לא טורחים לסחוב אותם עד לחנות ובלי רחמנות זורקים אותם לרחוב. לגבי המתנ"ס, לצערי לא זכור לי משהו כזה. בכל אופן אני מחפש לאמץ ו/או לרכוש ספרים כמו הספר הזה. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה רבה, אב"פ.
את רומן הזה שאלתי אצל מכרים. אבל ספרים כאלה נזרקים בשפע לרחוב בימינו. אתה הלא יודע אילו אוצרות מצאתי במתנ"ס, שאנשים הביאו לשם ספרים שהם רוצים למסור.
|
|
אהוד בן פורת
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תגיד איפה מצאת את הספר הזה?
בכנות אפשר רק לקנא בך. למרות
שאני לא אוהב מוזיקה קלאסית נפלתי גם אני בקסמו של פגאניני. נראה לי קשה שלא. כתבת יופי של חוות דעת, ובחרת לסיים בפיסקה שאף היא מרגשת. אין ספק שלכל גאון (מוזיקלי) יש את הכלי שלו. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
רץ, סקאוט ואלעד תודה לכם.
|
|
אלעד
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
ביקורת מעולה!
|
|
סקאוט
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
מרתק. אני מחבבת ביוגרפיות עלילתיות והתוכן של הספר מרתק ומסקרן ולכן אקרא.
|
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
בראווו -לביקורת
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
תודה, אירית.
|
|
אירית פריד
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
בהחלט סקירה מרתקת. תודה וחג שמח .
|
|
Rasta
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
אתה צודק לגבי ואן היילן.
אין שום העמדת פנים או ניסיון לעשות רושם במוסיקת הגראנג, וזו בדיוק הנקודה שלי. אני מכיר אלבום אלבום שם על בוריו, בעל פה, כמו את כף היד שלי, שום פוזה לא היתה שם וזו בדיוק הגדולה של הסצנה הזאת. הם לא היו קודרים כי בא להם להיות קודרים, והם לא התייחסו ללבוש כי הלבוש באמת לא עניין אותם. מדובר בסצנה כואבת ועמוקה של בני אדם שהתמודדו עם חרא, עם עבר קשה, ילדות כואבת וחיי משפחה לא קלים, עם דיכאונות, חרדות והתמכרויות לסמים קשים. המוסיקה היתה הבריחה שלהם מהעולם הזה (יש שהצליחו ויש שלא) והדרך שלהם לשתף את מה שעובר עליהם. הכל היה אמיתי. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-10 חודשים)
ראשית
גדולתו שואן היילן היא לא בכך שהוא ניגן מהר.הוא היה גיטריסט ומוזיקאי פורץ דרך, הטכניקה והוירטואוזיות הן תוספת לכשרון.
אני מסכים איתך שאם לוקחים להקות כמו poison ומשווים אותם ל-nirvana או rage אז אתה צודק. אבל מעבר לכך, הקטע הזה של להיות כאילו קודר, שלא איכפת לו מהלבוש, להיות מינימליסטי ו"עמוק" זו גם סוג של פוזה שבאה במקום אותם דברים מוגזמים של הגלאם. |
|
Rasta
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
אין מה להשוות בכלל בין הז'אנרים וזה ניכר במוסיקה, בליריקה ובאופן שבו המוזיקאים מתייחסים לאמנות שלהם.
המוזיקאים של הגראנג' והמטאל שהתפתח באמצע שנות ה-80 (ובכלל המוסיקה של שנות ה-90 לאו דווקא גראנג, הרכבים כמו Pixies, Sonic Youth, Rage Against the machine ,Faith no more) היו ברמה הרבה יותר גבוהה מרוב ההרכבים של סצנת הגלאם-מטאל אם לא מכולם. (ואולי יש שיגידו על טעם וריח, אבל בעיניי אין ויכוח בכלל) היו שם מוזיקאים גדולים שלא קיבלו מספיק קרדיט רק כי הסצנה (גארנג) היתה מאוד קטנה והרבה פחות מוכרת ועשתה הרבה פחות רעש בתקשורת כי היא התעסקה במוסיקה נטו ולא ביחסי ציבור או בחיי הפאר הרועשים של הרוק אנד רול. לנגן מהר לא בהכרח הופך גיטריסט למשובח. הרוב המוחלט בגראנג עמוק כי הוא מגיע ממקום אמיתי וכואב, יש לי בעיה עם שטחיות. אין שום בעיה לכתוב שירים דביליים וזה בסדר לעשות שטויות, יש הבדל בין שטויות לבין שטחיות. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
Rasta, לא הכל בגראנג' עמוק
ולא הכל בגלאם שטחי. זה היה זרם שמיצה את עצמו, זה הכל. ואן היילן מבחינה מוסיקלית היו בשתי רמות מעל להקות אלטרנטיביות רבות.אגב טמטום ושירים דביליים היו גם בגראנג'.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
תודה, עמיחי.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
פרפר, תודה רבה. לפגניני יש הרבה יצירות מדהימות.
אני חושב שתוכל למצוא במבחר משהו שידבר לטעמך.
הנה קצת מידע על הספר לבקשתך: גזר דינו של פגניני רומן ביוגרפי המוקדש למאבקי חייו הטראגיים של הכנר הגאון ניקולו פגאניני שבע האכזבות בתקופת עלייתו ושקיעתו של נפוליאון. ימי תסיסה מהפכנית שעברה על אירופה..דמותו של הגאון המעונה הנרדף בידי הריאקציה ותיאור פרשת אהבתו הפאטלית וניצחון רוחו של האמן...מרוסית: י סערוני. 252 עמודים. על העטיפה תמונה מהסרט על פי דמותו של פגניני המגולם על ידי סטיוארט גריינג'ר. מ-1946. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
אברש, תודה לך.
|
|
Rasta
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
כן, אני לא מעריץ גדול של סצנת ה GLAM ו AIR me
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
ZEK תודה.
מוסיקה ואמנויות בכלל הם דרך נהדרת להקל על הסבל הקיומי.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
Rasta ניכר שאתה יותר בקטע של גראנג'
שהוא למעשה תנועת נגד הגלאם רוק שואן היילן מייצגת. בכל מקרה היא הייתה האיכותית של להקות מהזרם הזה. ובכל זאת אדי הוציא תחת יגדיו כמה פנינים מוסיקליים מהפכניים. האלבום בראשון של הלהקה נהדר בכל קנה מידה . הוא גם תרם מכישרונו לכמה אמנים פחות צפויים.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
Tamas תודה.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
תודה, לי.
זה נהדר להמשיך, אבל כמו שכתבתי למחשבות לפעמים כדאי לעצור להתבונן. זה עשוי להשתלם.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
מחשבות, תודה.
אתה בהחלט מפספס זהב ויהלומים. חייהם של אנשים בשר ודם במיוחד סוערים ודינמיים כאלה של פגניני, יכולים להיות מרתקים לא פחות משל דמויות מומצאות אפילו על ידי ענקים כמו זולה. עצם העובדה שהכל התרחש במציאות מוסיף המון עניין לדבר.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
Rhetorical, תודה.
אני חושב שזה צירוף מקרים מרתק, בייחוד שבסוף החודש הזה יחול יום הולדתו ה-238.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
חני יקרה כדאי לך מאוד להכיר את פגניני.
היום זה קל יותר מאי פעם.
למשל לחפש באינטרנט את שתי היצירות שבזכרתי בתור התחלה. ממליץ מאוד להאזין להן עם רמקולים איכותיים. תודה רבה. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
יעל, תודה רבה.
נגעתי רק במעט באחדים מהנושאים המתוארים בספר.
חייהם של מוסיקאים, ציירים, פסלים, משוררים ואף מדינאים יכולים להיות מרתקים הרבה יותר מכל דמות פרי דמיונו של סופר מוכשר ככל שיהיה. העובדה שהם חיו באמת רק מוסיפה לעניין בעיניי. |
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
פאלפ, הסקירה מרתקת וייתכן שאקרא את הספר.
לגבי היצירות של פגניני, לא בטוח שכל כך התחברתי אליהן. אני רואה שאין מספיק פרטים על הספר. אולי נשלים אותם בעזרתך - מאיזו שנה הוא, כמה עמודים הוא כולל ומי המתרגם שלו? |
|
עמיחי
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
סיקרנת, תודה רבה.
|
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
סקירה מעשירה ומעניינת. תודה פאלפ!
|
|
זאבי קציר
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
תודה לך על סקירה מרתקת במיוחד
אין על מוזיקה ושום ספר בעולם לא יוכל לרגש אותי כמו מוזיקה |
|
Rasta
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
מעניין מאוד מה שכתבת, תודה פאלפ.
VAN HALEN כלהקה פחות הקאפ-אוף-טי שלי אבל אין ספק שהוא היה גיטריסט גדול. https://www.youtube.com/watch?v=L9r-NxuYszg |
|
Tamas
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
יפה כתבת.
|
|
לי יניני
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
מרתק ומענין ...כמו שמחשבות כתב אני ממשיכה הלאה
|
|
מורי
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
סקירה מרתקת. ספרים כאלה חולפים מול עיני וממשיכים הלאה לעבר האופק.
|
|
רטורית
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
מוזר
אתמול ראיתי את הסרט על חייו של פגאניני, צירוף מקרים מוזר :) הסרט לא טוב למעט נגינתו של דויד גארט שהוא כנר מדהים. ובכל מקרה עורר בי את הסקרנות לשמוע יותר פאגניני, היכרתי בערך שתי יצירות שלו, כך גם עשתה הסקירה המעולה שלך. תודה.
|
|
חני
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
תודה תודה על סקירה יפה
את מר פגניני לא בטוחה שמכירה אבל אם הוא עשה לך צמרמורת בגב
אז עכשיו אני סקרנית. ואן הלן הוא רועש לי מדי לחיים היום אך הוא נגן הגיטרה הכי בעולם. והדור הצעיר פה בבית יודע שהוא הכי הכי... כל מטאורי המוזיקה שגדלנו עליהם הולכים ונעלמים לנו לאט לאט אך המוזיקה שלהם נשארת ותישאר לעד ובכך גדולתם. יהי זכרו ברוך. https://www.youtube.com/watch?v=63rhBxnd768 |
|
yaelhar
(לפני 4 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת מושקעת, כדרכך.
אישית אני מתעניינת במוסיקה ולא במוסיקאים. לכן זה מסוג הספרים שלא אקרא. מכך שאתה עושה לי שירות מצויין. תודה. |
32 הקוראים שאהבו את הביקורת