ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 18 באפריל, 2019
ע"י אורי רעננה
ע"י אורי רעננה
איך אפשר לקחת עלילה על רקע ירושלים המנדטורית,להוסיף בעיית הילדה/נערה/ אישה אסופית, שמנסה לגדל משפחה, להוסיף לאפוס "מקהלה יוונית" בצורת "בשארה" יידעונית ערביה מיפו, לכתוב אותה על ידי סופרת כישרונית , בעלת מטבעות לשון, חודרת לניואנסים עדתיים של התקופה ו... לסיים אותה במרקחת מעט שמאלצית.
לא חבל??
ולמרות האמור לעיל, הספר שווה קריאה, כי הוא מרתק ומעניין.
קצת על העלילה.
בירושלים של תקופת המנדט , מונחת לפתחו של מנזר, תינוקת בת יומה, עטופה בשמיכה , הרבה תשומת לה ואהבה. מרגע זה, מתפתח סיפור לילי האסופית שחייה מנעו ממנה רכישה של כלים לתת אהבה כמו יכולת לקבל אותה.
לילי מקימה משפחה בישראל, ועולמה נע בין ההווה למנגינת הרקע של הכמיהה למלא את הלקונה על התקופה החסרה בעולמה.
כמו בשקע ברומטרי, נשאבים לשם כל אלו שבסביבתה וכל אחד מגיב על פי דרכו. החל משאול הבעל המבין וסולח תמיד, לאליה בתה שדורשת את תשומת הלב האימהית.
בחלק זה שהוא רובו של הסיפור, מציגה שרית לוי ישי כישרון כתיבה נפלא של תיאור ירושלים המנדטורית, תל אביב של שנות החמישים, עדות ואוכלוסיות שונות עד כדי כך, "שהוקפצתי" לחפש על הרקע של מקומות שהוזכרו שם כמו כשכונת כרם אברהם ועוד.
גם התיאור של רגשות ומתחים בין אישיים מתוארים נפלא. לדוגמה: לילי האם נראית בעיני בתה אליה כ" נחליאלי שבור כנף.."
או המשפט הנפלא :" על אשמה בתי, לא מכפרים. אשמה נושאים על הגב כמו צלב כל החיים..."
לצערי, מיהרה הסופרת ל "סיים" את הספר ופיתוח הקונפליקט העיקרי בין לילי לאמה, מהיר מדי וקיטשי.
יש פרקים ותפניות בעלילה שהם ברמה של סרט טורקי, וחבל.
למרות האמור לעיל, הספר קריא ויש בו נקודות חוזק שכדאי בגללם לקרוא אותו.
8 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
דובון
(לפני 6 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת ספרות / אשה מעבר לים
עלילה מעניינת על שלושה דורות של נשים, מעין אקטואליזציה של "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה", על רקע מצוין של ירושלים המנדטורית. הכתיבה אמינה, אם כי לוקה בחזרות (בעיקר על היחסים עם ארי ועל האבל של לילי האֵם) הפוגעות ברצף הסיפורי וברצף הקריאה. הדאוס האקס-מכינה בסיום משמשת כסוף טוב, אך לוקה במתקתקות יתר הפוגמת באיכות הרומן. למרות חסרונותיו, כדאי לקרוא את הספר ולו רק כדי להיכנס לעובי הקורה של יחסי בת - אם.
|
8 הקוראים שאהבו את הביקורת