ביקורת ספרותית על נזירה מאת מרקו לודולי
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 4 בנובמבר, 2018
ע"י yaelhar


#
אף פעם לא הבנתי את תופעת הנזירוּּּּּּת. הולך אדם ובוחר בדרך שמעקרת חלק מהצרכים המשמעותיים ביותר בחיינו עלי אדמות. לא מדובר רק בהתנזרות ממין, מזוגיות ומילדים. מדובר גם בהרגשה המתנזר שהקרבתו האישית נחוצה ורצוייה לאלוהיו. שעצם הסתגפותו – (יש נזירים המתנזרים גם מדיבור, המסתגפים בכל מיני הסתגפויות משונות ומביאים את הכאב, הניכור והבדידות שלהם כקורבן) היא קורבן ראוי ביותר לאלוהיו. ואתה מסתכל עליהם ולא מצליח להבין: איזה מין אל הם יצרו, שברא אותם כמו שברא, וזקוק לקורבן שישלול את בריאתו?

הספר הזה עוסק באמרנטה שבגיל 16 החליטה להיות נזירה לא בגלל סיבה דתית כלשהי, אלא כמחסום והגנה מפני החיים. אורח חיים שהיא צריכה להיות צייתנית, לעשות מה שאומרים לה בלי להתלונן ובתמורה חייה יהיו צפויים ומשעממים ולא יאיימו עליה. בזמן הסיפור אמרנטה שהופכת לגננת במצוות אם המנזר למרות מחאותיה וחוסר הקשר שלה לילדים - בוחנת את חייה ובחירותיה, מתנסה בנסיונות שונים וכל זה בהדרכתו של ילד משונה בן חמש.

ובכן, בספר הזה יש המון מטפורות – נזירה שלעולם לא יהיו לה ילדים, ילד שלעולם לא יהיו לו הורים המתחברים בנקודה בלתי אפשרית. הספר לא עזר לי בפיענוח תופעת הנזירוּּּּּּת, והוא משובץ בפרטים דתיים (קתוליים) שהרגשתי זרות רבה ביחס להם.
לודולי הוא סופר איטלקי ומורה, שהכניס בעלילה הלא-אפשרית של ספרו תיאורים של ילדי גן שאפילו אוהבי ילדים מושבעים יתרחקו מהם. הוא כתוב בסדר, קצר, בעל שם מסקרן אבל אני - נשארתי מרוחקת ולא הצלחתי לגשר על המרחק.



43 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
yaelhar (לפני שבוע וחצי)
תודה רבה, דן סתיו
לא קראתי את הספרים שציינת. בדרך כלל אדם מתחבר - או שלא - לספר בהקשרים פרטיים שלו. זה מה שמסביר את ההתייחסות השונה של קוראים לאותו ספר.

תתחדש על התמונה היפה.
דן סתיו (לפני שבוע וחצי)
YAELHAR קראתי את הספר ובעיני הוא היה טוב יותר מאשר בעיניך. עם זאת, הביקורת המצוינת שלך חושפת את נקודות החולשה שלו. קראתי אותו לאחר שקראתי את סיפוריו של לודולי "ענן" ו"איטליה". לדעתי, שניהם טובים ממנו בהרבה ובמיוחד "איטליה".
Pulp_Fiction (לפני שבועיים)
במילים פשוטות זה פשוט חיפוש אחר משמעות בחיים. זה לא רק צעירים יש גם לא מעט מבוגרים ואף אנשים בגיל העמידה שמאסו ב"הבלי העולם הזה" .
yaelhar (לפני שבועיים)
מסכימה שבדרך כלל החלטה על נזירות תהיה של צעירים.
בדיוק כמו שהמרת דת, חזרה בתשובה וגיוס לחיל קרבי מתאימה לצעירים. צעירים הם בעלי ראיית שחור-לבן ונוחים להשפעה, מחפשים פיתרון קסם ותשובות מוחלטות. הם גם בטוחים שהם המציאו את העולם ואת הפיתרון שמצאו... גם מבוגרים יכולים להיסחף להחלטות מהסוג הזה, אבל אז הסיבות יהיו אחרות.
Pulp_Fiction (לפני שבועיים)
עמיחי, אינני ממעיט. ברור שיש אנשים שבאמת ובתמים חושבים שלעמוד מול יצר הרע- אותו היצר שבזכותו האנושות ממשיכה להתקיים מהווה מבחן פיזי ורוחני, זה מנקה אותם ואם יקדישו עצמם לישו זה יציל אותם מפורגטוריום לפני הכניסה לגן העדן. תמיד היו כאלה. אבל הם היו המיעוט. בימינו דוקא חלקם היחסי גדול יותר.
Pulp_Fiction (לפני שבועיים)
אני יכול להבין את הצעירים שהופכים נזירים. זה נובע לדעתי מסיבות דומות לאלה הגורמות לאנשים מסוימים לחזור בתשובה או אף להמיר את דתם לאיסלאם. צעדים שנראים לכאורה מוזרים, לא נתפסים.אינני יודע מה כתוב בספר,אך התופעת הנזירות דומה במידה מסוימת לחזרה בתשובה רק על ספידים. העולם המודרני תובעני מבחינה נפשית,עתיר פיתויים, מבלבל,משתנה ללא הרף. יש אנשים שזה גדול עליהם. הם מחפשים דרך חיים ברורה ומובנת, שבה יש כללים מוגדרים. בדרך כלל זה קורה לאנשים רגישים מאוד או כאלה שחוו טראומה. בנוסף היום קיים מרכיב חומרני חזק ורבים מוצאים חוויה רוחנית מפצה במנזר.

ואגב סיבות דומות לאלה שמיניתי והתקיימו עד לא כל כך מזמן במערב עדיין קיימות באזורים פחות מפותחים בעולם.
yaelhar (לפני שבועיים)
תודה רבה, Pulp_Fiction
תודה על תגובתך המקיפה והמשכילה.
אכן היו סיבות בעבר הרחוק שגרמו לצעירות להיכנס למנזר. והסיבות היו בעיקר פרקטיות.
בעולם המודרני, מצד שני, אי אפשר להסתפק בתשובה פשטנית. בספר הזה מתוארות מחשבותיה, הנסיונות שהיא מעמידה את עצמה ועדיין אין תשובה לשאלה המציקה "למה"?
yaelhar (לפני שבועיים)
תודה רבה, סקאוט.
yaelhar (לפני שבועיים)
עמיחי, אני בטוחה שבתחום הנצרות - ודאי הדתות - אתה מומחה גדול ממני.
yaelhar (לפני שבועיים)
תודה רבה, כרמליטה.
אי אפשר לשאול למה ואני חושדת שגם אם אפשר היה לשאול, היא לא היתה יודעת לענות.
עמיחי (לפני שבועיים)
דברים מרתקים, פאלפ. הארת זווית חשובה.
אף על פי כן אני חושב שאתה ממעיט בערך הפנומן הדתי.
Pulp_Fiction (לפני שבועיים)
תודה, יעל ביקורת מרתקת. אני מניח שהסיבה לבחירה בחיי נזירות משתנה לפי תקופה.בימי הנצרות הראשונים,בימי הביניים ואף לאחר זאת זה היה אמצעי לחיות בתנאים סבירים עם אפשרות להתקדם -התחום היחיד שאיפשר זאת אף אם האדם השתייך למעמד נמוך. ובשביל להשתייך למוסד בעל כח כה רב ככנסייה באותם הימים ולהינות מעושרה אנשים היו מוכנים לשלם את המחירים הנדרשים(שכידוע לעיתים קרובות לא באמת שולמו, היו נזירים שהיו להם ילדים, ממזרים ואף נשים ומשפחות). בימים של העדר בטחון תזונתי ואנאלפאבתיות, במנזר אפשר היה להשמין ולקבל השכלה.
לנשים היו עוד סיבות: היה מצופה מהן להתחתן(משמע לשרת את הבעל) ולהפוך לאמהות. בימים ההם הלידה הפחידה נשים ונערות, שכן כה רבות מהן מתו במהלכה. חיי מנזר היוו אפשרות בריחה נוחה מלידה וחיים קשים ומקובלת חברתית. אם כי הייתה תופעה שנזירות הגיעו למיסות בהריון ואף עם תינוקות עך ידיהן.
כך שהיו גם סיבות פרקטיות.
בימינו אם זאת זה קשור לסיבות אישיות לרוב(במדינות מפותחות).

הומניסטים ואנשי רפורמציה גינו את תופעת הפרישות וקראו לכנסייה הקתולית 'אנטי-פיזיה' - מנוגדת לטבע.
סקאוט (לפני שבועיים)
נשמע מרתק אף על פי המלצתך הפושרת, יעל. אוסיף לרשימתי.
בת-יה (לפני שבועיים)
בשיחה שאני (למעשה אנחנו, כי היינו 5 בנות) קיימתי פעם עם 2 נזירות בנצרת עלתה דווקא תמונה
שבה רוב הנזירות בוחרות בדרך הזאת דווקא בגלל הצורך בתמיכה, בהרגשה שיש מי ששומר עליהן והן לא לבד בעולם הזה, כשהשומרים הם אלוהים והסביבה הבטוחה של המנזר. כולל הייחס של החברה שנמנעת לפגוע בנזירות. ומי שבוחרות בספגנות הן המיעוט שבמיעוט, לרוב נשים
שהגיעו למנזר עם בעיות נפשיות, שקשה לטפל בהן, אבל היום (שזה לפני 30 שנים לערך) אם צריך מאשפזים אותן וגם נותנים תרופות. אבל כמו כל דבר בעולם החריג עושה תמיד יותר רעש.
ככלל, הנזירות דוגלות באהבת האל ובעזרה לאנשים. מה שקורה לעיתים די קרובות במנזרים אלה תככים פוליטים, שיש נסיונות להימנע מהם ע"י שינויים של מקומות, אבל לא תמיד זה עוזר.
עמיחי (לפני שבועיים)
יעל, איני מבין מספיק בנצרות כדי לנהל איתך דיון מוסמך בענין הזה, לצערי.
אבל, כידוע, בישראל אין צורך לדעת משהו לאשורו כדי להתווכח עליו בשיא השכנוע העצמי... (תרשי לי הערה קישונית משהו, ברוח הספר שקראתי זה עתה...)
נדמה לי שעשיית חסד עם מי שאף אחד אחר אינו נוטה לעשות עמם חסד היא המניע המרכזי לטיפול בחסרי הישע, וזאת מתוך חיקוי או הליכה בדרכי ישו.
גם שפלות רוח היא תכונה מומלצת על ידי ישו, אבל נדמה לי שהיא לא אפיינה את הנצרות הקתולית עד שבא פרנציסקוס והחזיר עטרה ליושנה.
ובאותו ענין: האפיפיור הנוכחי הוא הראשון שבחר לכהן תחת הכינוי "פרנציסקוס", ובאמת גינונים ומעשים רבים שלו ממחישים שפלות רוח וענווה והתרחקות משררה.
כרמליטה (לפני שבועיים)
חלק מהמנזרים בארץ, מהווים היום אתרי תיירות שמודרכים ע"י נזירות ונזירים.
כמובן, שאת השאלה המעניינת ביותר - למה בחרת להיות נזיר/ה - אי אפשר לשאול.
לפני כשנתיים ביקרנו במנזר בית ג'מאל. דיברה איתנו נזירה מצרפת בשנות ה-20 לחייה, יפהפיה ומלאת חן והשאלה ממש התבקשה. התאפקתי.

מאד אהבתי את ספרו הקודם "איטליה, ענן". ושמחתי שראיתי שיצא ספר נוסף שלו. למזלי, חברה קראה אותו ואמרה שאינו מגיע לרמת קודמו.
yaelhar (לפני שבועיים)
תודה רבה, נעמי.
זה נשמע לי הגיוני ויכול להיות שיש נזירים/ות שהגיעו לנזירות מהסיבות האלה. אבל רוב הנזירות צעירות מאד כשהן מתחייבות למנזר.
yaelhar (לפני שבועיים)
תודה רבה, עמיחי
נכון. נזירים ונזירות עושים חסד עם עניים, חולים וחלשים. מבחינת החברה שה פן חיובי בהווייתם. אבל הסיבה לעשיית החסדים נעוצה בתפיסה שעל הנזיר/ה להיות שפל-רוח כאחרון המסכנים ולעסוק בפעילויות הנחשבות "בזויות" או עם אוכלוסייה הנחשבת נחותה. ואת התפיסה הזאת קשה לי לקבל.
נעמי (לפני שבועיים)
אני חושבת שיש מקרים בהם זה מגיע ממקום של מיאוס עצמי - אדם הסבור שקלקל כ"כ הרבה בחייו שמוטב לצמצם את האינטרקציה עם בני-האדם למינימום ההכרחי (או רק למעשי חסד) וככה לא להזיק עוד, מעין חלופה להתאבדות. אבל כמובן שזו שאלה המצריכה עיון.
עמיחי (לפני שבועיים)
תודה, יעל.
גם בעיניי נזירות היא תופעה אנושית מסקרנת.
יש אצל הנזירות - לא ידוע לי אם גם אצל הנזירים - היבט בולט של עשיית חסד עם החלשים ומעוטי הישע: עניים, בעלי נכויות ומוגבלויות קשות, חולים סופניים.
כמדומני שזה מבוסס על פרשנות לדברי ישו ב"דרשת ההר".
yaelhar (לפני שבועיים)
תודה רבה, Tamas
נראה שהיום יש התרופפות כללית בדתיות. אנשים עוזבים את דתם (לא באופן מוחלט. נראה לי שמי שחונך כדתי ישמור על חלק מהדת גם אם יחזור בשאלה) וכחלק מהמגמה הכללית נזירוּּּּּּת מתמעטת.
Tamas (לפני שבועיים)
אכן נסתרות דרכי האל... אבל כיום נראה כי תופעת הנזירות פוחתת ולא מעט נזירות עוזבות את המנזר. לא בדיוק מדובר בחתונה קתולית.
חני (לפני שבועיים)
כי דיבור כזה בין אדם לאלוהיו הוא לא דבר מובן.
yaelhar (לפני שבועיים)
תודה רבה, טופי
אהבתי מאד את "שם הורד" אבל שם - למרות שהעלילה מתקיימת במנזר - לא תופעת הנזירוּּּּּּת היתה במרכז.
yaelhar (לפני שבועיים)
תודה רבה, בנצי גורן
ביהדות (אני לא מכירה את האיסלם) יש דברים נכונים, מבוססים על טבע האדם ולא הולכים נגדו, לעניות דעתי. אבל פרט לזרם הקתולי נזירוּּּּּּת אינה רווחת בשום דת מונותאיסטית. בדתות אחרות היא רווחת אבל נראה לי שהיא אינה טוטאלית כמו בקתוליות.
טופי (לפני שבועיים)
מסקרן. ולו רק בגלל העיניין בדת הקתולית, בעקבות קריאת יתר של "שם הורד"
yaelhar (לפני שבועיים)
תודה רבה, חני.
למה לא להיכנס בין הנזיר לאלוהיו? לדעתי זה מקום מאד מעניין... יש לי קושי עם מזוכיסטים ואנשים שסבל הוא הקרדום לחפור בו.
yaelhar (לפני שבועיים)
תודה רבה, מחשבות.
בתנזרות היא לאו דווקא התרחקות מהמון סוער. נזירים ונזירות פועלים בקרב עניים וחולים מלמדים/ות בבתי ספר ועוד. הנקודה של הנזירות היא התנזרות מחיי אישות מין והולדת ילדים.
בנצי גורן (לפני שבועיים)
נשמע מעניין יעל. רק אציין שהנזירות אסורה לחלוטין ביהדות ובאיסלם.
חני (לפני שבועיים)
לא נכנסים בין הנזיר לאלוהים. נראה לי סיגוף כל שהוא זו הלקאה שבסופה
אמורה להיות תובנה לאדם.
סוג של התכנסות פנימה וחיפוש כדרך חיים
או כתיגר של החומר על הרוח.
אני לא אשכח את וינונה ריידר
בסרט הנפלא "בתולות ים" וכל הקטע שם
עם הנזירות..
מחשבות (לפני שבועיים)
אני דווקא מקבל את תופעת הנזירות וההתרחקות מההמון הסוער. מצד שני, אני מתקשה להסביר למה אני מקבל את זה. פשוט טבעי לי.





©2006-2018 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ