ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שבת, 27 באוקטובר, 2018
ע"י נעמי
ע"י נעמי
מן המפורסמות היא הערתו של רש"י לפסוק "איש אמו ואביו תיראו": "כאן הקדים אם לאב, לפי שגלוי לפניו שהבן ירא את אביו יותר מאמו". מי מפחיד יותר? אמא או אבא? אבא, ברור. רוב הילדים יענו כך. באופן טבעי קל יותר לאדם לקיים את ציווי היראה כלפי אביו, ודווקא בשל כך הוקדמה האם לאב, לזרז את האדם היכן שנזקק לזירוז.
עם השנים, כחלק מתהליך ההתבגרות וההתפקחות, הולכת ופוחתת היראה הטבעית עד שממשיכה להתקיים רק מכוחו של הצו המקראי או המוסרי. אלא שאצל ילדי המשפחה מנפולי, השנים החולפות לא עמעמו אפילו במעט את המורא מפני אביהם האלמן.
את ששת הילדים, מגילאי העשרה ועד שנות העשרים המאוחרות, אנו פוגשים בסיומו של יום ראשון שגרתי, מכונסים בסלון ביתם וממתינים לשובו של האב מעמל יומו. איש בל יעדר, לא בימי ראשון ולא באף יום אחר. כל יציאה החוצה, אל העולם העוין שרק מחכה להזדמנות הראשונה להידחק בין חברי המשפחה ולקרוע אותם זה מעל זה, נדרשת להיות עניינית וקצרה. שיטוטים סתמיים ובילויים משחיתי-זמן אסורים על שלושת הנערים-בחורים, קל וחומר על שלוש האחיות.
למרבה הפלא, השישה מקבלים את כליאתם בהכנעה, והמרד היחיד שלהם, שאפילו בינם לבין עצמם כמעט ולא נמצא לו הד, בא לידי ביטוי בגיחות חפוזות ותמימות לחיק הטבע או לכנסייה. הבצוותא הכפוי והשעות הרבות שהעבירו יחד הפכו אותם ליחידה מגובשת היטב, שחוזקה באמצעות קשרים פנימיים בין האחאים: צמדי אח-אחות שקרבה נפשית יתרה חיברה ביניהם. וכך, מחולקים לשלושה זוגות, היו האחים עומדים ומשוחחים באותו יום ראשון, מצפים לבואו של האב שיתן את האות לפתיחת הסעודה, סביב שולחן שסידורו קבוע.
ובכן, מה היה טיבו של אב זה, המכונה דון פסקרלה? אמת, האב השליט וחלפן הכספים הישר והגאה היה אדם קפדן ועצור, אך לא רע לב. חטאו היה בכך שהפך את ילדיו להיות כל עולמו, וכשילדים הופכים להיות עולמם של הוריהם - מוטל עליהם משא כבד, גם אם מתחלק בשישה. דון פסקרלה היה טיפוס שבשום אופן לא ניתן להגדירו ידידותי. ידידות פירושה קשר עם זולת שאינו חולק עמך קרבת דם, ועל כן סכנה ואיום לאחדות המשפחה. לדידו, כל מה שהתרחש מעבר לקירות ביתו או משרדו פשוט לא התקיים, וכך התאפשר לו להפנות את כל מרצו לעמידה על המשמר. לעיתים חגיגיות, בחלונות ובדלתות מוגפים, היה נותן את קולו בשירה אדירה שילדיו התענגו עליה וציפו לה. נקל לשער שבשירתו היה מזהיר את ילדיו מן הנשרים המחכים להם בשמים, יותר מאשר מבקש מהם לחתוך אותם.
הרומן מתרחש באיטליה של שנות העשרים. "משפחה אחת המשקפת תקופה והתמוטטותה", משפט קטן שאילולא נכתב בגבו הקשיח של הספר, כנראה שהייתי מחמיצה לגמרי את האלגוריה לשליט ועמו. דון פסקרלה, המנהיג הבלתי-מעורער בביתו, האב הרואה במשפחה ערך עליון, האדון המתגאה בייחוסו הגזעי והמחזיק במשרת שנוא הבולש אחר ילדיו; אדם זה, המכנה את דירתו "טירה" - "ועם מילה זו מתגלה הפער הגא הראשון בין המציאות לבין תמונת עולמו", מייצג (כך נראה לי) בדמותו רעיונות פשטיסטיים מרכזיים. זאת על אף שהוא עצמו היה קורבן של הפאשיזם, כשנאסר לזמן קצר אך בעל השפעה מכרעת.
אומנם אנו עוסקים במשפחה, ובמשפחה כידוע אין עורכים השוואות, אך עלי להסביר מה הביא אותי לפתוח את הספר המיושן-משהו הזה, ששום דבר בו לא משך אותי, למעט השם: פרנץ ורפל. ורפל הוא גם אביו של הספר המופתי "ארבעים הימים של מוסה דאג". אני לא יודעת מי הבכור, אם כי אני משערת שלא מוסה דאג, שברור שהוא תוצר של הורה עתיר ניסיון (טוב, בדקתי ואכן כך), אבל ברור למי שייכת הבכורה. אבל מספיק, אמרנו בלי השוואות, וממילא לא ציפיתי מהספר הכתום הזה להישג הכביר של מוסה דאג.
אמרתי מיושן, ולא הסברתי. היה משהו קצת לא אמין בצייתנות של הילדים (כבר לא ילדים, להזכירכם), בהרמוניה המושלמת ביניהם. אומנם "המרד הגדול" עוד יגיע, אך אפילו הוא לא הביא איתו איזו התחצפות קטנה לאב, איזה חיכוך משמעותי בין האחים. מיושן, לא כי פעם היו ילדי-מופת כאלו והיום לא, אלא כיוון שקהל הקוראים של היום ידחה אותם בטענה של חוסר אמינות, אפילו תיאר הסופר ילדים מציאותיים. כמובן, יתכן שגם בדורו של ורפל דעת הקהל הייתה כזו, והמשמעת והלכידות המודגשים היו בחירה מכוונת לחיזוק האלגוריה, ויתכן לא פחות שרק אני, האחות שמצליחה לריב עם שני אחיה היחידים לעיתים קרובות, לא האמנתי.
אם לסכם את חווית הקריאה בכללותה, אומר כך: כתיבתו של ורפל יפה כפי שזכרתי. הספר נקרא בהילוך אחד פחות, הן בשל אופי הכתיבה והן בשל קצב העלילה, שגם הדרמות הקטנות הקיימות בה לא מוציאות אותה משלוותה. חלק מילדי המשפחה מקבלים תשומת לב רבה יותר, חלק פחות, אבל אף אחד מהם, בטח לא האב, לא נוגע ללב במיוחד, לא בחייו ולא במותו (ואגב, מי שכתב את גב הספר שלח אחות אחת אל מותה בטרם עת, אולי כשורפל סובב את גבו). למן החלק בו המשפחה מתפצלת והבנים יוצאים לנכר, העלילה מאבדת גובה, למשל כשאנו לומדים על קורות האחים רק ממכתבים. קראתי בעניין, אך לא בעניין רב. על הפאשיזם לא נוסף לי גרם של ידע, ואני לא ממש מומחית פאשיזם. שלושה וחצי כוכבים, מעוגלים לארבעה, כדי לא להעיב במשהו על החלטתכם לקרוא את מוסה דאג.
28 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אפרתי
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
סקירה מרתקת.
|
|
מורי
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
כרמליטה, מהקריאה של הספר לא נראה שהפרטי והלאומי הלכו יד ביד.
|
|
כרמלה
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
נעמי
-
לאחר קריאה חוזרת של הסקירה ותגובותיך, מסתמן שיש צדק בדבריך. כנראה שהיו משפחות מן הסוג הזה - אבל כחריג. אפשר שוורפל בחר להקצין את הסיטואציה, כדי להדגיש את האלגוריה לפשיזם ואת יראת האזרחים מהשליט. |
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
נעמי- ממליצה מאוד על המחזה הזה. מחזה מצמרר ומבעית. גרוטסקה כהלכתה.
דמות הורה חוסם ומונע רק שבמחזה זו אם שהיא שתלטנית, דומיננטית. בכלל,הדמויות הנשיות במחזה הזה הן שולטות ביתר שאת והגברים הם רק בצל. אין דמות גברית במחזה בכלל. רק ברקע. זה עוד דבר שמייחד את המחזה ממחזות אחרים, לדעתי.
|
|
עמיחי
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
נקודה יפה, רץ.
כמובן שהערתך נכונה שבעתיים בהקשר ל"ארבעים הימים של מוסה דאג" שעוסק בג'נוסייד של הארמנים. |
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
מעניין איך קורבן דיקטטורה, יוצא למחוזות אחרים בכדי להתמודד או לכתוב את הכתובת על הקיר, לעולם שעוד רגע יקרוס.
|
|
נעמי
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
חחח סקאוט צחקתי. לא, לא ציפיתי...
|
|
מורי
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אני כבר מזמן לא בתחום החינוך וזה חסר לי בכל זאת.
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
נעמי- אני מגדילה ראש ואומרת שאני פחדתי משני ההורים (;
אני בטוחה שלכך לא ציפית!XD
|
|
Command
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
סקירה יפה
|
|
נעמי
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
מחשבות, כמובן וכמובן שקראתי את ביקרותך, הראשונה והיחידה על הספר (עד שלי).
בתור אחד שקרא את הספר, שמחה שאתה חושב שהאלגוריה במקומה, כי לא בדקתי מול מקורות אחרים אם היא נכונה. דעתך על מצב החינוך הקטסטרופלי ידועה. תעבור למחשבים, הם לא נוטים להתחצף. |
|
נעמי
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
חיכיתי, חיכיתי למגיב שיגיד שהוא פחד יותר מאמא ;)
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה, טרם קראתי משהו של ורפל.
איטליה ובמיוחד הדרום שלה התאפיינו עד לא מזמן במנטליות ים תיכונית אופיינית . ובטח בשנות ה-20 שאפילו בהולנד היה עדיין כבוד להורים.
אישית, אני תמיד פחדתי יותר מאמא;)) |
|
נעמי
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
כרמליטה ובת-יה, אם כך נכשלתי בניסוח.
מובן שאם זאת הייתה אווירת התקופה - אז צריך לשקף אותה, כמובן, ברור, אין שאלה. אלא שדווקא כיוון שגדלתי על האמירות הפופולריות של "הילדים המחונכים של פעם", אני בכלל לא בטוחה שהן נכונות, ושהן לא מבוססות על תחושת בטן, ושגם אם הסמכות היום התערערה (והיא כנראה אכן התערערה), עדיין הצייתנות שורפל תיאר, של ילדים מעל גיל 20 שחוששים לצאת מן הבית בלי רשות אביהם, נראית קצת מוגזמת. אם אכן היו קיימות משפחות כאלו - אז אני חוזרת בי, וכך היה צריך לכתוב את הדברים. אך אם שלטון האב המתואר היה חריג אפילו לשנות העשרים - אז אני חוזרת על דברי ואומרת שהמיושן מתייחס למה שדעת הקהל מוכנה לסבול, בלי קשר להיתכנות או אי-ההיתכנות של קיום משפחה כזו. הנקודה שלי מובנת? כי ביני לבין עצמי חפרתי בה הרבה... בקצרה: סמכות ההורים הייתה רבה יותר בתקופתו של ורפל, אך לי קשה להאמין, עד שיעמידו אותי על טעותי, שעד כדי כך, אלא שכנראה הקוראים של אז יכלו לקבל זאת גם אם לאב המתואר הייתה סמכות חריגה אפילו ביחס לתקופתם. |
|
נעמי
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה רבה לכולם!
סקאוט תודה, לא שמעתי על המחזה שציינת. כמדומני שלא תיארתי יחסים עכורים, אם כי בהחלט יש כאלו מול האח הבכור. אבל לא בעוצמה שמו שמתואר אצל קפקא. Tobby, אני דווקא חושבת שיש כאן "מפסקאים" מוצלחים בהחלט... |
|
בת-יה
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
נעמי, חושבת כמו שכרמליטה כתבה לך, ועוד אוסיף שגם בארץ היו משפחות כאלו. משפחות שבהן האב שלט על הכל כולל האם.
והתופעה הזאת המשיכה עד לשנות - 50 בערך. עת הוחל חינוך חובה בבתי הספר. ותודה על הביקורת, אבל זה לא ספר בשבילי. |
|
מורי
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אכן, אלגוריה במקומה. הסמכות ההורית והמורית אבדה. מעניין באשמת מי. זה שההורים
הפכו חברים לילדיהם, זה טוב וכמובן גם רע לעיתים.
זה שהמורים איבדו מסמכותם, זה כבר עניין למשרד החינוך, הנמנע מלהעניש בחומרה ואף נותן זכויות יתר, לא ברור למה. חינוך ודמוקרטיה אינם דרים בכפיפה אחת. |
|
כרמלה
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
יופי של סקירה. תודה נעמי.
אהבתי את רעיון האליגוריה לפשיזם.
מדבריך עולה כי ספר המספר על תקופה אחרת עם ערכים אחרים הוא מיושן ונראה לא אמין. לטעמי זו הזדמנות ללמוד גם על הלכי רוח של תקופה. זו תקופה בה סמכות ההורים שלטה, ואלימות פיזית של הורים הייתה דבר מקובל ממבחינת "חוסך שבטו שונא בנו". משנות ה'60 לערך הסמכות ההורית התחילה להתרופף, עד למצב הקיים מזה כמה עשורים בו הורים מנסים להיות חברים של הילדים, ומתקשים להתמודד עם חוסר גבולות ו"אתה לא מחליט עלי" של הילדים. כתוצאה התעורר זרם גדול בפסיכולוגיה שתומך בשיקום והחזרת הסמכות ההורית, כמובן בדרך לא אלימה. |
|
Tamas
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
יפה כתבת.
חני- פער תמיד היה ותמיד יהיה אבל זה לא סותר את העובדה שאכן משהו השתנה בשיח בין הורים לילדים. נראה שהורות של פעם התבססה יותר על היררכיה ומרות וחינוך תפקודי יותר ואילו כיום המרכיב הרגשי תפס חלק נכבד יותר בשיח. ההורים של היום כנראה גדלו והפנימו שיח אחר בין הורים לילדים. ובכלל כל עניין החינוך עבר שינוי במרוצת השנים ולא תמיד לטובה. ראי דוגמת היחס של תלמידים למורים היום לעומת בעבר. |
|
מורי
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
ממני קיבל דווקא חמישה כוכבים. קראתי עוד ספרים של ורפל חוץ מהשניים.
ממליץ בחום רב על שירת ברנדט.
|
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה (: כעת, משקיבלתי את אישורך אני רגועה חחח (=
|
|
Tobby
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
לא סקאוט, את מפסקת פסקאות למהדרין
|
|
חני
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה על הסקירה היפה.
זה רק אני או שנדמה לי
שהשיח בין הורים לילדים השתנה. אין ציות עיוור. האם יכול להיות שהפער בין הדורות הולך וגדל או שתמיד היה ויהיה פער? |
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
טובי- האם כוונתך לכל החברים? כי לפי מיטב ידיעתי, אני מחלקת את הביקורות לפסקאות.
|
|
Tobby
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אני מציע שתעבירי קורס על פסקאות למשתמשי האתר
זה יעשה להם טוב ביד ולי טוב בעין |
|
סקאוט
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
כתבת טוב מאוד. את הספר לא קראתי ולמעשה, כלל לא שמעתי עליו. אני מוסיפה לרשימה.
לפי הביקורת נשמע שיש קווים דומים למחזה " בית ברנרדה אלבה" בהקשר של הורה שסוגר את ילדיו ומונע מהם לחקור את העולם כפי שטבעי לעשות. מה גם, שהפסקה שתיארת בה את יחסי הבן העכורים עם האב הזכירו לי את יחסי קפקא ואביו שאף הם היו עכורים במידה דומה.
|
28 הקוראים שאהבו את הביקורת